Tråd 3 - Skryt, hovmod og respektløshet. Kom tilbake senere!


Nytt ark og nye fargestifter! Det var en god anledning fra forrige tråd til å lage en ny.

Starter tråden med å legge inn sammendraget fra noen uker siden.
Disclaimeren er at ikke all info er dobbeltsjekket, så ikkje skyt meg om der skulle være feil.

Ønsker alle nye deltagere velkommen!
Ny adm.dir tiltrådde 1. august etter at vår kjære tidligere direktør, Jørgen Waaler, skal begynne å nyte livet.
JW er fortsatt en av de største aksjonærene i selskapet, og han kjøpte faktisk mer aksjer i sommer :)

------------------------------

En kort info om StrongPoint ASA til nye interessenter og de som trenger en oppfrisking.

Konsernet het tidligere PSI Group som bestod av syv selskaper etter diverse oppkjøp/overtagelser de siste 10-15 årene. I 2015 ble selskapene slått sammen og skiftet navn til StrongPoint.
I 2017 kjøpte vi CUB Business Systems AB

Hovedkontoret er på Rælingen ved Lillestrøm og vi er representert på følgende steder:
Egne avdelinger i Norge, Sverige, Litauen, Latvia, Estland, Russland, Frankrike, Spania, Tyskland, Belgia og Malaysia (Siste dekker også Singapore).
Partnere i Danmark, Portugal, Italia, Australia, Østerrike, Kuwait, Sør-Afrika, Storbritannia, USA, Irland, Slovenia og Kroatia.

Forretningsområdene til StrongPoint blir rapportert i tre kategorier; Egen teknologi, 3. parts teknologi og etiketter, som følger:

Egne teknologier består av de som vi selv har utviklet og de som har fulgt med ved kjøp av andre selskaper og videreutviklet av StrongPoint. De viktigste er:
• Cashguard. Kontanthåndteringssystemet som de fleste har sett ved kassen i butikken. I tillegg til å være nesten egenrådende i Norge, er vi markedsleder i flere andre land. Cashguard er installert i Sverige, Baltikum, Spania, Tyskland, Frankrike, Malaysia, Singapore, Danmark, Storbritannia, Irland, Australia, Østerrike, Italia Sør-Afrika, Frankrike, Spania og USA.
• Vensafe. Salgsautomat med utlevering av verdiprodukter som tobakk, barberhøvler m.m. Et unikt produkt uten kjent konkurranse med mange installasjoner i Norge og Sverige. (Står utenfor kassepunktet på mange matvarebutikker.) Også installert i Russland, Tyskland, Belgia og Singapore. Flere land følger nå opp med identiske pakker på tobakksprodukter, noe som skaper merarbeid for betjeningen med å ha produktene bak kassen.
• Click & Collect. Oppbevaringsbokser med kjøl, frys og romtemperatur, der man kan hente varer man har bestilt på nettet. Produktet er ganske ferskt og kan ha en spennende fremtid mht. nettbaserte grossister. Montert i Sverige, Russland og Baltikum. Pilotprosjekt under leveranse i Norge. (Rammeavtale på 2000 enheter med nettgrossist i Russland)
• Self Checkout. Så langt har utstyret blitt levert av 3.part, mens vi har installert softvare. Mulig endring på det slik at vi får totalleveranse. Installert i Baltikum.
• Cash Security. Fortningsområdet består bl.a. av kofferter for å transportere sedler. Disse er så trygg mht. hærverk at man kan unngå armerte biler for å transportere kontanter. (Fargeampuller som ødelegger alle sedler ved tukling.) Sberbank i Russland er vår største kunde. Vi har også leveranser til Norge, Sverige, Baltikum, Tyskland, Frankrike, Belgia, Singapore, UK, Australia, Italia og Slovakia. (Ny ordre fra Sberbank 20.07.18.)
• Nyervervede Cub Business Systems AB. Programvarer for detaljhandel og hjelper med å integrere netthandel, vareplukking, lagerbeholdning osv. Omsetning ca 50M p.a.

3. parts teknologi baserer seg på en stabil produktbase, bestående av blant annet ERP, POS, konsulenttjenester, vekter, pakkemaskiner og elektroniske prisetiketter. Stabil omsetning, 30-40 % av totalomsetning.

Etiketter; Design og trykkeri i Sverige (nylig konsolidert og relokert) med fokus på design og produksjon av selvklebende etiketter. Stabil omsetning, cirka 180 mill per år. Sterk økning i EBT etter noe innkjøringsproblemer ved innkjøp av nye maskiner fra HP vinteren 2016/17. Forretningsområdet er ikke prosjektbasert og leverer stabilt gode tall.

Utbyttepolitikk:
“StrongPoint’s shareholders should over time get a competitive return on their investment through a combination of cash dividends and increased value of their shares.”
Akkumulert utbytte 2011-2016 NOK 3,0
For 2016 NOK 1,5 inkl ekstraordinært.
For 2017 NOK 0,5.

---------------------

Der er en ganske stabil aksjonærmasse. Mange aksjonærer deltar har på forumet, og flere av dem har hatt aksjer i en årrekke. Det er sjeldent hausing (eller baising) her på tråden, og vi har stort sett en god tone med respekt for meddebattanter.

Vi har sett en nedgang i omsetning og resultat fra toppåret 2016 som var preget av service/oppgradering av Cashguard i Sverige og Norge, grunnet utskifting av sedler. I følge selskapet besto 2017 av «Basically recurring revenues only»; Vi leverer likevel en positiv bunnlinje, og fikk 50 øre utbytte for året.

Hvis du har interesse for å lære mer om selskapet er det bare til å spørre!
Man får som regel et saklig og ordentlig svar ?

For å lese om børsmeldte ordrer og andre meldinger vennligst gå til
https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=Strongpoint


Redigert 25.08.2018 kl 13:45 Du må logge inn for å svare

Greit det, Collin.