Photocure: Starten på gode tider for Photocure

Q2 viste at refusjonen i USA har stor effekt på salget. Både av skope og Cysviewenheter. Det er et godt bevis for at salgsveksten vil bli sterkere fremover og nå er selskapet i realiteten i break even. Q3 vil, med stor sannsynlighet, gi overskudd på driften.

Fra nyttår så er refusjon i det gigantiske surveillancemarkedet i gang noe som vil gi en langt større salgsvekst.

Marginen er på ca.95%.

Nå er det langt mellom selgerne av aksjer. Sjekk selgersiden.....

De som håper å få aksjer under kr.50,- begynner å få svært dårlig tid.

Det er nå det begynner med kraftig salgsvekst, overskudd, utbytter(selskapet er gjeldsfritt og har bra med cash) og stadig økende kurs.
Redigert 09.08.2018 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
focuss
11.08.2018 kl 07:40 3266

Scoopfinder.
Tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding. Som du er inne på så er jeg jo ikke akkurat bortskjemt med det fra Nano tråden. Men må bare si at jeg står inne for det jeg har skrevet om Nano som kort kan sammenfattes. Flott produkt-elendig ledelse. Nå er jo CEO og styreformannen fjernet så jeg må nesten gi meg selv rett der også.

Med 1,3 mill aksjer omsatt igår vil jeg tro at gevinst sikringen etter de den siste tids oppgang i all hovedsak er unnagjort.
Fortsatt stigende interesse fra mindre og større investorer vil sannsynligvis dra oss mot nye høyder neste uke, blir meget spennende å følge utviklingen.
Fikk kjøpt meg enda flere aksjer igår på duppen selv om jeg ikke traff bunnen så er jeg tilfreds. Snittkursen her er ikke det viktigste på litt lengre sikt, men at en har fått tak i flest mulig aksjer.
Redigert 11.08.2018 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
NilsAB
11.08.2018 kl 09:25 3121

Takk til dere som holder forumet i gang, på godt og vondt... Jeg kan egentlig ingenting om dette, men leser og bearbeider, samler og siler bort info etter beste evne på flere forum... Har nå straks 1 års fartstid på børs, med nedgang og oppgang som det seg hør og bør for en nybegynner! Har begynt så vidt å gjøre opp status, og synest det egentlig ikke har gått så værst! Er litt i plus, 4-5%... Over 50% ned første 5 månedene, litt over 100% opp igjen på gode 6 måneder...
Nå sitter jeg å lurer litt på om denne overraskelsen som visstnok skal være rundt hjørnet i Photocure... Kan det være opptak på Nasdaq?
Hva skjer med kursen vår om det er tilfelle?

God kveld

Mange gode og interessante innlegg og det er liten tvil om at PHO synes å ha et spennende konsept. Var selv på presentasjonen og synes Dale og Bellete gjorde en grei figur uten at de overbeviste. Normal opplever vi at aksjekursen stiger i forkant av presentasjon, men faller etter skuffende resultater. I forrige uke opplevd vi en endring hvor aksjen steg kraftige samme dag og de påfølgende dagene. En oppgang jeg ikke helt forstår dersom man skal basert seg på oppnådde resultater.

Selskapet oppnådde en total omsetning på 45,7 mill kroner. På ett år har salget økt med fattige 4,7 mill kroner…?

Ser man på de forskjellige regionene står Norden på stedet hvil, Ibsen er nok en gang en katastrofe og igjen meddelte ledelsen at de på ingen måte er fornøyd med samarbeidet med Ibsen. Her ser det heller ikke ut til at man har noen løsninger. På ett år økte salget i US med fattig 5,2 mill kroner fordelt på 130 installasjoner.

Dersom man sammenligner med Q1 18 som ble presentert i mai er vel resultatet like nedslående. Da oppnådde selskapet en total omsetning på 41,6 mill kroner, dvs 4,1 mill kroner lavere enn dette kvartalet. Nordic fikk en noe lavere omsetning, mens Ibsen det samme. I US ble salget 12,7 mill kroner, dvs 2,9 mill kroner lavere enn dette kvartalet. Mener ledelsen opplyste at man lykkes med 15 nyinstallasjoner i dette kvartalet, hvorav 2 Blue Light flex scopes. Til tross for forholdvis mange nye lokasjoner i dette kvartalet økte salget i US med fattig 2,9 mill kroner fra forrige kvartal.

Konklusjonen etter et års intens markedsbearbeiding opererer selskapet med en årlig omsetning rundt 50 – 60 mill kroner i et marked som har et årlig potensial på 4 - 5 milliarder kroner.

At enkelte på forumet velger å tolke dette som et endelig gjennombrudd er vanskelig å se dersom man forholder seg til oppnådde resultater. Slik jeg velger å tolke situasjonen sliter ledelsen fortsatt og det var vel derfor styret ba Kjetil om å finne seg en annen jobb. Hadde ledelsen kunne vise til en omsetning i US i størrelsen 25 - 40 mill kroner i kvartalet er jeg enig om at det går riktig vei og at lever begynner å levere. Vi snakker tross alt om svært lav omsetning....

Det store spøkelse er vel at selskapets patenter snart utløper…

Ha fortsatt en god helg..

takk for din betraktning angående historiske tall. Skal være enig, de kunne vært vesentlig bedre!

Nå er det indikasjonene på hva som vil og kan skje frem i tid som er interessant..

Lillemalmen, jeg tror din ryggmargsrefleks er representativ for store deler av investormiljøet. Jeg tror "feilen" i analysen din er at du ikke løfter blikket og ser tilstrekkelig fremover. Regnskapet beskriver den historiske virkeligheten, ikke fremtiden. Det er korrekt at regnskapet ikke er en fest, men la oss vinkle dette litt annerledes.

I Q3 går selskapet sannsynligvis med overskudd. Og så vil de ha (spekulasjon, for argumentets skyld) 50% kvartalsmessig vekst, i overskuelig fremtid. Hvordan ville aksjekursen til f.eks Marine Harvest sett ut hvis de hadde 50% kvartalsmessig vekst, langt inn i fremtiden?

Når det gjelder patenter, så er dette noe som man må ta hensyn til tidligst om 2 år, i USA.
Dersom det kommer et kopi-preparat på markeded(ikke bare-bare), så betyr ikke det at man mister hele markedet på et blunk.
Man må kanskje justere prisen noe. Halvparten av grusomt mye penger er fremdeles mye penger.

Redigert 11.08.2018 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
Merlin
11.08.2018 kl 21:37 2898

Photocure har selvfølgelig langt igjen. HAL som produkt bør ikke være spesielt vanskelig å produsere generisk. High Seas gikk på en kjempesmell i 2017, taper fortsatt rått med penger i 2018 og er nær insuffisient. Med fortsatt dårlige resultater fremover i NAT og NAO er Photocure en mulig redningsplanke. HS har solgt seg kraftig ned i Photocure, men har holdt posisjonen som største aksjonær. Vi kan fort se at HS ser seg nødt til å realisere Photocureaksjene sine. Det henger over aksjekursen i Photocure, og ble ikke bedre av HS svært forsinkede resultatfremleggelsen for 2017. Med så elendig resultat er det ikke vanskelig å forstå at HS har forsøkt å holde igjen regnskapene for 2017 lengst mulig.

lillemalmen, du har objektivt rett i det du skriver. Det jeg ikke ser noe om i det du skriver er derimot dynamikken i USA salget. Nominelt ikke noe å skrive hjem om, prosentuelt er det derimot gryende takter, som kan gå over i tyngre nominelle størrelser etter hvert.

Som jeg har skrevet noen ganger vil det ta over ett år før vi eventuelt nok ser nominelle resultater som monner. Når det gjelder patentene er det et usikkerhetspunkt, men Photocure sier selv at de har forlengelse til godt ut i 2020. Dessuten foreligger mulig comboforlengelse for drug-device i USA på inntil 7 år. Godtgjørelse pr. behandling er også lav og bør kunne økes kraftig, etter hvert som det viser seg at behandlingen gir vesentlig livsforlengelse. Også stadig bedre datapresentasjoner basert på bedre og bedre behandlingshistorikk hjelper Photocure.

Full refusjon for flexiscop fra nyttår kan gjøre den store forskjellen på salgsutviklingen. Kursen på Photocure er fortsatt for lav og reflekterer ikke potensialet. Men Photocure har selvfølgelig fortsatt til gode å vise at de leverer på bunnlinje og høyt totalsalg.

Mange på Photocuresidene mener aksjen er underpriset i forhold til Nano og PCIB. Der er jeg ikke enig. For begge disse har Nano og til dels også PCIB for fimaVACC mye enklere behandlinger enn Photocure kan by på og krever ikke førsalg av device. Det, samt mye høyere enhetsprising, tilsier alene vesentlig høyere prising for både Nano og PCIB enn Photocure. (Både Nano og PCIB er kommet så langt i den moderne FDA-godkjenningsprosessen at begge har meget høy LOA og dermed skal prises høyt.)
Redigert 11.08.2018 kl 21:51 Du må logge inn for å svare

Oppgang Kommer,
Godt skrevet.
Noen er smått desperate nå, hehe.

Elvo

Jeg tenker at fredags-listen jeg kommer til å oppdatere hver week-end vil tale for seg selv ;-))
Redigert 11.08.2018 kl 22:34 Du må logge inn for å svare

Stemmer,
På PHO trådene finnes det mange meget oppegående aksjonærer som tydeligvis har fulgt selskapet gjennom en årrekke, når flere av disse nå mener at oppgangen vil komme, ja da ser ikke jeg noen grunn til å tvile på det. Registrerer sågar at Medisinmannen er positiv etter q2 og det tolker hvertfall jeg positivt. Lurte litt i starten på hans kommentarer, men jaggu har jeg funnet ut at karen har fulgt PHO lenge og kjenner selskapet bedre enn de fleste. Og det setter jeg pris på. Så har en alle de andre som bidrar positivt og inngående som Oppgang Kommer, focuss, BB og flere.
Bryr meg forsvinnende lite om hva lillemalmen skriver som forøvrig poster sitt første innlegg ikveld. Finner det også rart at en aksjonær som skal ha vært tilstede på presentasjonen, uttaler seg såvidt negativt, noen som skurrer her for min del hvertfall. Ser nå at han har deltatt på det gamle forum så han er kanskje kjent for dere andre som aksjonær i PHO, hva vet jeg. Uansett, liten grunn å stadig se seg tilbake, PHO ser framover og opp er mitt inntrykk etter presentasjonen.
Redigert 11.08.2018 kl 22:45 Du må logge inn for å svare

Helt enig, selv er jeg inne i Pho med alt jeg har! Men mener og det kan være greit å få høre noen synspunkt til folk som er litt mer skeptiske. Jeg er helt fersk i gamet, og ønsker å lære mest mulig om hva faktorer vi har å frykte på kort sikt, som for eksempel store salg som påvirker kursen her en god del?
Merlin
11.08.2018 kl 23:40 2687

lillemalmen (som for øvrig hadde mange innlegg fra gamle HO) skrev: "Ser man på de forskjellige regionene står Norden på stedet hvil, Ibsen er nok en gang en katastrofe og igjen meddelte ledelsen at de på ingen måte er fornøyd med samarbeidet med Ibsen. Her ser det heller ikke ut til at man har noen løsninger."

Det har vært skrevet mye om hvorfor Ipsen ikke trøkker på, gitt de svært gode rapportene og surveillancegodkjennelsen fra FDA.
Surveillance/Flexiscope er for øvrig så vidt jeg har forstått allerede godkjent for bruk i Europa.

Likevel satser ikke Ipsen. Hva skyldes det?

Jeg tror det har med patenttiden å gjøre.

Det er antatt andre regler for drug-device i Europa enn i USA. Men vi får se hvordan dette utvikler seg.

Jeg tror ikke PHO bygger opp en stor og langsiktig salgsorganisasjon i USA hvis selskapet forventer generiske produkter på markedet om et par år.
Jeg tipper at det kan komme slike først om11 år ( 2 års utsettelse + 7 års forlengelse av patentet fra 2020).

Hvis selskapet kan dokumentere på en overbevisende måte at Cysview har terapeutisk virkning på pasientene, så kan det vel bli snakk om nytt patent?
Jeg må innrømme at dette er utenfor mitt felt, men som sagt: De bygger en solid og langsiktig salgsorganisasjon der borte, så PHO har nok et kort i ermet.
Kunne vært veldig interessant å få en redegjørelse fra Snøffelen om dette.
Redigert 12.08.2018 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Merlin
12.08.2018 kl 00:17 2618

>Jeg tror ikke PHO bygger opp en stor og langsiktig salgsorganisasjon i USA hvis selskapet forventer generiske produkter på markedet om et par år.

Forskjellige regler i USA.
focuss
13.08.2018 kl 13:06 2281

Ett fullfinansiert biotech selskap med best produkt i et USA marked på 15 mrd er verdt mye mer en dagens prising. Det regner jeg med alle skjønner. Omsetningen etter Q2 har mangedoblet seg og interessen både på forumet og i markedet viser en sterk trend oppover Stadig flere ønsker å sette seg inn i hva som nå skjer med Photocure og vil ha en bit av selskapet. Nå venter vi på ny CEO som skal overta roret for å sikre maksimal markedsposisjon og vi venter på svar på hvilket strategisk grep fungerende CEO vil melde om snart.
Redigert 13.08.2018 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
Tåka
13.08.2018 kl 14:09 2166

snart ferdig med sikkring, vil ha en krn
Yess
14.08.2018 kl 14:59 1913

Godt at PHO har stoppet litt opp. Det er bra for den mer langsiktige kursutviklingen. I første omgang skal nok PHO opp og teste 50 tallet, skjer det innen utgangen av august? PHO-caset er transformert og aksjonærene er klare til å høst fruktene av gode tider fremover?
Tåka
14.08.2018 kl 17:01 1754

rart kor missfornøyd en er med 42 etter 47 ;)
Merlin
14.08.2018 kl 17:06 1741

"Og fortsatt mine damer og herrer er der investorer som gir bort PHO aksjene sine til noen og førti kroner! Skjønner de ikke engelsk eller er det regneferdighetene som svikter?"

Vi får se når HS blir tvunget til å realisere Photocureaksjene. Kreditorene vil nok snart ha pengene sine.
pafo
14.08.2018 kl 18:30 1619

Nu er det jo så att store poster i ett vekstselskap ofttes omsettes til betydligt høyere kurs, da de har lite mer kjennskap
til selskapet. Og det er jo så att att alternativet til Blå/hvite flexi video skope er hvite flexiskope uten Hexvix/cysview.
Og i den konkurransen som gjør att de som blir behandlet med blålys har i gjenomsnitt 7 mån lengre tid til tilbakefall.

Det finnes ikke någre helsevårdsmyndigheter eller forsikringer i verden som tykker att 6000 til 8000 ekstra er dyrt
før att få ett sånt resultat. Da de vet att de spar det inn i neste skjede. Og att någen skulle finne på att lage generika
av cysview er vel lite trolig med de kostnader som er før att få det markedet. Før att sen konkurrere med nåt som har
refusjon, vilket er ganske hoppløst.

Nej de som har kjennskap til de nye Flexiscopen vet att med de kan du gjøre alle de kjente undersøkelser og
behandlinger som finnes idag i ett og samme. Så i alle fall der de misstenker kreft kommer de att bruke blå/hvitt lys i fremtiden.
Men det kommer vel att minke ca 20 % på cystoskop undersøkelser behov da det tar lengre tid før tilbakefall.
Men det skall vi klare att leve med.
Ebit
14.08.2018 kl 21:13 1479

Så får vi se hvor kursutviklingen bærer i morgen. På tross av stor kjøperside fortsatte PHO å falle.

Nå er det mindre enn to år igjen til Pho ikke lengre eksisterer slik vi kjenner selskapet i dag.