Skraping av skip oljetankere 2018 v3

Surik
FRO 28.07.2018 kl 22:09 17406

Starter en oppfølger her siden det gamle forumet er nedlagt. Mooi glimrer foreløpig med sitt fravær så tar meg friheten..
Siste oppdatering fra Compass Maritime (27. juli):

30 VLCC (4)
20 Suezmax (7)
29 Aframax (13)

Tall per 27.juli 2017 i parentes.
Det har roet seg litt etter en vår med høy aktivitet, satser på at det går mer til spiker utover høsten.
Surik
14.10.2018 kl 22:20 5077

Ja, jeg tok noen lodd i TNK etter å ha lest den DNM-analysen med kursmål 2 dollar. Vi får nå se på det, de har vært optimistiske før uten at det har slått helt til.
Har uansett tenkt å sitte med de aksjene en stund, tank har nådd bunnen mener nå jeg.
Surik
14.10.2018 kl 22:21 5072

Korreksjon: Bunnen passerte vi selvsagt for en stund siden, vi er på vei oppover nå.
Mooi
15.10.2018 kl 14:12 4954

DNB anbefalte salt i Q1-2016 noe jeg ikke fulgte. Hadde jeg gjort det så hadde ting sett vesentlig bedre ut.
Nå er det bare å håpe at det ikke blir for mange nybygg bestillinger fremover.

/Mooi
Mooi
17.10.2018 kl 14:34 4821

Allied 12 Oct - 0218
VLCC - 35
Suezmax - 22
Aframax - 43
2018: 20 541 564 (YTD)
2017: 11 305 011
2016: 3 343 043
2015: 3 235 396

/Mooi
Surik
21.10.2018 kl 20:24 4659

Siste oppdatering fra Compass Maritime (19.oktober):

35 VLCC
22 Suezmax
42 Aframax

Med andre ord 1 Aframax mindre enn Allied (jfr. Mooi´s innlegg over). Ser ut til at de ikke har fått med seg Eagle Beaumont (1996, Global Shipholding), kommer vel med neste uke.

Det er bra trykk i markedet nå og ratene fortsetter sannsynligvis oppover i tiden fremover.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---owners-v-charterers-battle-as-rates-rise/10171.aspx
Surik
26.10.2018 kl 21:09 4474

Siste oppdatering fra Compass Maritime (26.oktober):

36 VLCC
22 Suezmax
44 Aframax

1 VLCC og 2 Aframax siden forrige fredag.

Markedet ser bra ut. Legger ved link til fredagsrapporten fra Tanker Operator.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---megwest-africa-vlcc-rates-fall---americas-firm/10190.aspx
Tank har gått mot strømmen i et surt børsmiljø og gitt bra avkastning siste uka. Satser på at det fortsetter neste uke.
Surik
04.11.2018 kl 21:29 4171

Siste oppdatering fra Compass Maritime (2.november):

36 VLCC
23 Suezmax
45 Aframax

1 Suezmax og 1 Aframax siden forrige fredag. Mulig vi kan telle 37 VLCCer, "DS Velvet" (1999) ble nylig meldt solgt til skraping. TW melder om 36 så langt i år inkludert denne.
Det meldes om noe redusert etterspørsel på tankskip til skraping spesielt i Pakistan.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---recycling--pakistan-shies-away-from-wet-units-once-more/10211.aspx
Ellers er markedet bra for de største tankskipene.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---owners-in-the-driving-seat/10212.aspx
Mooi
06.11.2018 kl 12:57 3959

Legger med oppdatering fra Pareto Shipping daily.
Kan forresten anbefale Pareto og deres analyseavdeling når det kommer til Shipping.

More scrapping of smaller crude tankers
 Over the weekend the ’98-built suezmax tanker Saffron (owned by Seven Islands Shipping of India) and the ’99-built aframax Pacific Lagoon (owned by ECB Shipping) have both been reported sold for scrap.
 The Saffron got USD 468/ldt, in line with what we have seen for tanker tonnage recently (which would peg the scrap value of a VLCC of ~USD 20m)
 With this we now have recorded 17.5m dwt of crude tanker demolition this year; 38x VLCCs, 18x suezmaxes and 34x uncoated aframaxes. This is a doubling of the volumes last year, and also more than the total seen between 2014 and 2017
Redigert 06.11.2018 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Surik
06.11.2018 kl 21:24 3825

Pareto altså, jeg trodde du bare leste DNM analyser?
Antar du er fornøyd med utviklingen i TNK om dagen, den har nå passert kursnivået rett før oktober-korreksjonen med god margin. Ifølge DNM er det solid oppside fortsatt med et kursmål på 2 dollar så det er vel bare å sitte med de aksjene.
Ratene er nå på nivåer som gir god inntjening for tankrederiene, spørsmålet nå er hvor lenge det vil holde?
Jeg har sett litt på ordreboken for de ulike tankskipene, isolert sett er jo den ikke egnet som sengelektyre hvis man vil ha en god natts søvn.
Ifølge Compass Maritime skal det leveres fremover (resten av 2018-2019-2020):
VLCC 16-58-31 = 105
Suezmax 11-21-20 = 52
Aframax 17-58-23 = 98
Jeg har gjort det litt enkelt og brukt Clarksons tall per 1.1.18 for antall seilende skip globalt (ikke tatt med årets skraping), det var da 735 VLCCs, 523 Suezmaxer og 959 Aframaxer.
Ordreboken som andel av den globale flåten er da til og med 2020 for VLCC 14%, Suezmax 10% og Aframax 10%.
Ikke ubetydelig med andre ord og man trenger ikke være skipsreder for å forstå at dette med stor sannsynlighet vil gi et overtilbud av tonnasje og ditto lave/tapsbringende rater.
Det store spørsmålet er hvor mye som vil skrapes fremover.
Ifølge Euronav per 12.oktober er antallet VLCCs som skal gjennom SS4 eller SS5 (alder > 20 år) henholdsvis 10 i 2018, 22 i 2019 og 34 i 2020. For Suezmax teller jeg ca 30 fordelt på samme tidsperiode, for Aframax ca 80.
Dersom man antar at alle disse faktisk skrapes sitter vi igjen med en ordrebok for VLCC på 5%, Suezmax 4% og Aframax 2%.
Hyggeligere tall selvsagt men det krever som sagt at den gode trenden med høy skraping i 2018 fortsetter i 2019 og 2020.
For VLCC ratene kan det etter min mening bli utfordrende i 2019 på grunn av det høye antall leveranser (16 for resten av 2018 + 58 i 2019) og relativt få skrapekandidater neste år (10). Det er mange faktorer som spiller inn her selvsagt, blant annet kan leveringsdato skyves noe på, amerikanerne jobber med å grave dype nok havner, rørledningskapasiteten fra oljefeltene til kysten økes for å få fart på oljeeksporten osv. Dette tar tid, så muligens er "mid-sized tanker companies" et bedre kjøp nå og i 2019 enn de rene VLCC operatørene?
Empire
06.11.2018 kl 22:14 3783

Bra surik, veldig bra.

Det ble skrevet i august at vinneren så langt i 2018 var Suezmax. Som du sier, så er det kanskje en trend som kan vare en stund? Alle analyser som sier at tank markedet skal videre opp, støtter seg på skraping lik H1 2018, men er det noe man faktisk kan forvente fremover? Ratene nå tilsier vel heller at rederne skal slutte å skrape, samt ut og kjøpe flere baljer i tiden fremover? Heldigvis så er kanskje tilgangen på kapital til gunstige betingelser mindre nå enn før, men er det nok til å stoppe rederne?

Håpet er da kanskje på tilbudssiden for olje, med høyere volum og lavere pris?

Surik
07.11.2018 kl 19:49 3609

Håpet ligger kanskje der ja.
H1 2018 tipper jeg blir stående som en ATH når det gjelder skraping i lang tid fremover, det var høye stålpriser, tapsbringende rater, pessimisme og mange skip som stod foran SS. Lett å selge til skrap da.
Med dagens rater er det selvsagt fristende å sende en nesten nedbetalt 20-åring gjennom SS og satse på at den kan tjene noen kroner noen år til.
Det er kanskje mindre kapital men det har det vært snakk om en stund nå og det bestilles skip likevel. Bare se på Arne Fredly som har bestilt 8 VLCCer og har opsjon på 3 til. Jeg har nok mer tro på Suezmax- og Aframax-markedet fremover.
Nå er ingenting hugd i stein i tankmarkedet og det endrer seg hele tiden. Får følge med på den scrubber diskusjonen, hva som skjer på raffinerisiden og hva amerikanerne foretar seg vedrørende eksport kapasitet. Kan ikke sove i timen nå.
Surik
12.11.2018 kl 20:26 3322

Noe forsinket men siste oppdatering fra Compass Maritime (9.november):
36 VLCC
24 Suezmax
45 Aframax

1 Suezmax siden sist.
Markedet har roet seg og ratene faller noe. Lyspunktet er Suezmax som holder stand.
Legger ved link til siste ukesrapport fra Tanker Operator.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---vlcc-activity-softens/10245.aspx
Empire
13.11.2018 kl 07:52 3167

Liten oversikt over alderssammensetningen for de ulike segmentene i antall skip, samt millioner Dwt. De båter som er registrert som lager/uvirksom er trekt ut av totalt summen, slik at total sum flåte blir kanskje noe lavere enn de tall dere finner/får fra andre aktører. Lager/uvirksom inkludere også båter som f.eks venter på å bli solgt som spiker eller har blitt solgt som spiker, men venter på sin siste destinasjon.

Vlcc
0-4 år :172 (53,07M Dwt)
5-9 år: 251 (77,85M Dwt)
10-14 år: 145 (44,68M Dwt)
15-19 år: 146 (44,49M Dwt)
20-24 år: 25 (7,46M Dwt)
25+ : 3 (0,88M Dwt)
lager/uvirksom: 3 (0.91M Dwt)
Totalt: 739 skip (227,52M Dwt)

Suezmax
0-4 år :126 (19,67M Dwt)
5-9 år: 199 (31,2M Dwt)
10-14 år: 115 (18,26M Dwt)
15-19 år: 97 (14,88M Dwt)
20-24 år: 29 (4,24M Dwt)
25+ : 3 (0,47M Dwt)
lager/uvirksom: 0
Totalt: 569 skip (88,84M Dwt)

Aframax
0-4 år :76 (8,56M Dwt)
5-9 år: 171 (18,78M Dwt)
10-14 år: 233 (25,33M Dwt)
15-19 år: 145 (15,38M Dwt)
20-24 år: 31 (3,19M Dwt)
25+ : 12 (1,15M Dwt)
lager/uvirksom: 1 (0,09M Dwt)
Totalt: 667 skip (72,3M Dwt)

Panamax
0-4 år :3 (0,19M Dwt)
5-9 år: 13 (0,9M Dwt)
10-14 år: 42 (3,04M Dwt)
15-19 år: 12 (0,85M Dwt)
20-24 år: 0
25+ : 0
lager/uvirksom: 0
Totalt: 70 skip (4,99M Dwt)

Feil kan forekomme, så kom gjerne med tilbakemeldinger :)

I debatten om IMO 2020, så legger jeg ved dette sitatet. Det vil med andre ord ikke være kun ett(1) case, men flere case over flere år. Hvordan man posisjonere seg, er da kanskje avhengig av langsiktighet i de forskjellige case og hvor stor risiko man vil ta i forhold til det/de case som ligger lengre frem i tid? Dette både i forhold til spread på diverse petroleumsprodukter, samt fraktrater i forhold til de ulike destinasjoner. F.eks tar rederne gjerne høyde for bunker priser ett år i forveien.

“the last but not the least factor that is likely to aid crude and product tankers alike next year is the IMO 2020. As preparations get under way in the 2nd half of 2019, we could see more barrels being traded, irrespective of potentially slower demand growth across the barrel. Charterers are likely to take advantage of cheaper, HSFO-based freight rates ahead of the switch to 0.5% sulphur bunkers, while refiners race to produce as much compliant fuel as possible and move it into position ahead of 2020”.

Redigert 13.11.2018 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
Mooi
13.11.2018 kl 16:00 3041

Empire:
Tall fra Pareto 15.10.2018:
Fleet
VLCC: 729
Suez: 498
Afra: 615

Total mdwt: 369,9

/Mooi
Mooi
13.11.2018 kl 16:01 3038

Fra NAT.bm:
The world Suezmax fleet (excluding shuttle, product and Jones Act tankers) counts 497 vessels at the end of 3Q2018
Surik
13.11.2018 kl 19:42 2970

Er det bare 6-700 Aframaxer (jfr. også Empires innlegg over)?
Jeg trodde det var over 900.
Nå fant jeg tallene lenger opp i denne fra Euronav, gjorde ingen kvalitetssikring der men antok det var riktig:
https://www.euronav.com/media/65361/special-report-2017-eng.pdf
Ellers krever det litt tid foran PCen å lete opp gode data, finner i farten bare denne artikkelen som nevner flåtestørrelse med en setning: "There are more than 900 Aframax tankers in the global fleet and around 500 Suezmax vessels, according to shipping experts, who estimate between half to more than three-quarters of the vessels, especially those built before 2015, would need retrofits."
Spørs om jeg må finne bedre kilder til datainnsamlingen min.
Surik
13.11.2018 kl 19:50 2957

Denne oversikten er forøvrig helt enestående, jeg printer den ut og henger på veggen. Gull for å beregne størrelsen på ordreboken og forventet skraping.
Du skulle vel ikke sitte på tilsvarende data for tørrlast som du vil dele? Jobbet litt i helgen med å skaffe meg oversikt over den globale flåten fordelt på ulike skipsstørrelser og ordreboken. Jeg sliter med å finne oppdaterte og pålitelige data over alderssammensetningen for de ulike segmentene.
Finner denne "Age Profile of dry bulk fleet" men den er fra 2016 og har ikke peiling på om kilden er troverdig.
https://opensea.pro/blog/age-of-the-dry-bulk-fleet
Empire
14.11.2018 kl 11:07 2826

Moi sitt innlegg er nok riktig og mitt er nok riktig. Som det står i Moi`sitt innlegg, "excluding shuttle, product and Jones Act tankers", så det forklarer en del av avviket som er tallene imellom. F.eks er LR2 tankere en Aframax klasse, så i noe tallmatriale(ulike meglere/analysehus, etc) er LR2 tatt med i Aframax klassen, mens andre har LR2 som en egen underkategori i produkt tankere. En liten felle der med ande ord, når man kun ser på tallene og ikke vet hva de inneholder.

Selvfølgelig har jeg en liten oversikt over bulk som jeg vil dele med deg :) Håper du kommer frem til noe smart, som du kanskje vil dele med oss? Jeg har også en der jeg har delt de inn etter ulike segmenter, men den er fra 2017/2018 og jeg regner med at de tallene er feil, jmf. leveringer og spiker 2018.

Capesize (120`+ Dwt)
0-4 år: 386 skip (80,7M Dwt)
5-9 år: 789 skip (157M Dwt)
10-14 år: 243 (45M Dwt)
14-19 år: 105 skip (18M Dwt)
20-24 år: 46 skip (10M Dwt)
25+ : 32 Skip (8,2M Dwt)
Uvirksom: 2 skip (0,33M Dwt)

Capesize (80` - 120` Dwt)
0-4 år: 480 skip (40,3M Dwt)
5-9 år: 862 skip (77M dwt)
10-14 år: 142 skip (12,2M Dwt)
15-19 år: 24 skip (2,2M Dwt)
20-24 år: 5 skip (0,45M Dwt)
25+ år: 16 skip (1,5M Dwt)
Uvirksom: 1 skip (0,08M Dwt)

Panamax (60` - 80` Dwt)
0-4 år: 771 skip (49,6M Dwt)
5-9 år: 479 skip (34,5M Dwt)
10-14 år: 307 skip (23,2M Dwt)
15-19 år: 272 skip (20,2M Dwt)
20-24 år:143 skip (10,3M Dwt)
25+ år: 46 skip (3,2M Dwt)

Handymax (40` - 60` Dwt)
0-4 år: 243 skip (12,85M Dwt)
5-9 år: 1354 skip (75,2M Dwt)
10-14 år: 470 skip (25,4M Dwt)
15-19 år: 296 skip (14,9M Dwt)
20-24 år: 204 skip (9,4M Dwt)
25+ år: 58 skip (2,62M Dwt)
Uvirksom: 7 skip (0,33M Dwt)

Handysize (10` - 40` Dwt)
0-4 år: 596 skip (21,1M Dwt)
5-9 år: 1305 skip (40,75M Dwt)
10-14 år: 269 skip (10,1M Dwt)
15-19 år: 242 skip (6,7M Dwt)
20-24 år: 280 skip (7,1M Dwt)
25+ år: 313 skip (7,5M Dwt)
Uvirksom: 30 skip (0,7M Dwt)

Som vanlig, feil kan forekomme, så kom med rettinger/innspill :)
Redigert 14.11.2018 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Empire
14.11.2018 kl 11:09 2826

Her er den andre lista, men her vil du fort se at de to listene ikke går opp i forhold til antall båter i de ulike segmenter. En dag så skal jeg ordne det, men det blir ikke i dag :)

VLOC
0-4 år: 100 skip
5-9 år: 72 skip
10-14 år: 4 skip
15-19 år: 1 skip
20 + år: 38 skip

Capesize
0-4 år: 577 skip
5-9 år: 580 skip
10-14 år: 57 skip
15-19 år: 45 skip
20 + år: 106 skip

Mini Cape
0-4 år: 101 skip
5-9 år: 21 skip
10-14 år: 50 skip
15-19 år: 5 skip
20 + år: 8 skip

Post panamax
0-4 år: 106 skip
5-9 år: 172 skip
10-14 år: 144 skip
15-19 år: 44 skip
20 + år: 7 skip

Kamsarmax
0-4 år: 232 skip
5-9 år: 486 skip
10-14 år: 118 skip
15-19 år: 111 skip
20 + år: 16 skip

Panamax
0-4 år: 293 skip
5-9 år: 444 skip
10-14 år: 245 skip
15-19 år: 204 skip
20 + år: 79 skip

Ultramax
0-4 år: 88 skip
5-9 år: 152 skip
10-14 år: 88 skip
15-19 år: 95 skip
20 + år: 50 skip

Supramax
0-4 år: 573 skip
5-9 år: 359 skip
10-14 år: 128 skip
15-19 år: 47 skip
20 + år: 127 skip

Handymax
0-4 år: 149 skip
5-9 år: 386 skip
10-14 år: 86 skip
15-20 år: 60 skip
20+ år: 70 skip

Handysize
0-4 år: 674 skip
5-9 år: 1460 skip
10-14 år: 343 skip
15-20 år: 235 skip
20+ år: 373 skip


Redigert 14.11.2018 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
Surik
14.11.2018 kl 11:21 2814

Herre jemini, du har jo stålkontroll.
Takker så meget for dette og for oppklaring omkring Aframax/LR2.
Jeg trenger noen dager på å fordøye dette og ymse andre rapporter jeg har gravd frem på nettet men legger selvsagt ut når jeg har noe av antatt interesse :)
Er ikke så bevandret i bulk ennå men jobber som du kanskje skjønner med saken.
Empire
14.11.2018 kl 11:51 2791

Haha. Kanskje ikke stålkontroll, men ihvertfall grove oversikter i ett dynamisk marked.

Golden ocean har noen fine rapporter som omhandler markedet de er i. Mye gjentagelse i de ulike rapportene, men de gir en god oversikt over det viktigste, før man graver seg ned i detaljene. Blir kontainer neste segment da?
Redigert 14.11.2018 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Surik
14.11.2018 kl 14:05 2715

Foreløpig ikke tid og kapasitet til å sette meg inn i container. Selv om jeg har økt i SFL under nedturen, som nesten har blitt et container-rederi, satser jeg på at de har kontroll og genererer utbytter fremover.
Får sette meg litt mer inn i bulk nå, det kan bli spennende der fremover også.
addyfred
14.11.2018 kl 19:22 2625

Jeg har tatt en titt på ordreboken og mulig skraping opp mot 2020, og kommet frem til følgende netto flåtevekst (les: jeg har sett på alle årene fra i dag og ut 2020 under ett).

Jeg har gått ut i fra 25% av VLCC eldre enn 15 år skrapes i løpet av 2020, ettersom en god del av disse er bygd rundt årtusenskiftet og vil passere 20 år i 2020. Sett opp mot de nye IMO-reglene er det naturlig disse blir ulønnsomme i drift. Samtidig må skipene i tørrdokk hvert 2.5 år (30mnd) etter fylte 15. Videre er det beregnet 15% skraping av samme grunnlag av Suezmax og Aframax (selv om jeg gir forbehold om feil på Afra, ettersom det er forskjeller i klassifiseringene av Afra og LR hos de respektive meglere). Grunnlag for flåtestørrelser er hentet fra Pareto og er per 15.10.18. Det er også tatt forutsetning at alle skip som i dag er over 20 år gamle, skrapes i løpet av 2020 (som naturligvis ikke er bombesikkert). Skraping YTD 2018 er hentet fra samme kilde som flere i denne tråden benytter: Compass Maritime.

23 VLCC er 20 år eller eldre i dag, 137 er mellom 15 og 19. Total flåtestørrelse 729 båter.
Jeg kommer dermed frem til en total skraping innen utgangen av 2020 på 77 båter eller 10.60% av den eksisterende flåten. Flåteveksten er i perioden 14.80% (108 skip) så langt ordreboken har visibilitet per tid. 14.80-10.60=4.20% nettto flåtevekst ut 2020 der altså.

21 Suezmax er 20 år eller eldre i dag, 76 er mellom 15 og 19. Total flåtestørrelse 498 båter.
Jeg kommer dermed frem til en total skraping innen utgangen av 2020 på 32 båter eller 6.40% av den eksisterende flåten. Flåteveksten er i perioden 7.80% (39 skip) så langt ordreboken har visibilitet per tid. 7.80-6.40=1.40% netto flåtevekst ut 2020.

33 Aframax er 20 år eller eldre i dag, 132 er mellom 15 og 19. Total flåtestørrelse 615 båter.
Jeg kommer dermed frem til en total skraping innen utgangen av 2020 på 53 båter eller 8.60% av den eksisterende flåten. Flåteveksten i perioden er 12.70% (78 skip) så langt ordreboken har visibilitet per tid. 12.70-8.60=4.10% netto flåtevekst ut 2020.


Suezmax ser med andre ord mest bull ut om en ser på ordreboken. Etterspørselen trenger kun vokse med mer enn 1.40% ut 2020 før vi ser en varig tilstramning i ratene. Tilsvarende for Afra og VLCC er henholdsvis 4.10% og 4.20%.

------------------------------------
Med hensyn på netto flåtevekst i inneværende år (2018) blir Aframax mindre relevant på skrapetallene til Compass Maritime, ettersom det ser ut til at Compass Maritime melder skraping av Afra og LR under ett. Jeg har derfor benyttet meg av Paretos tall på skrapede Aframax.

Leverte VLCC YTD: 29
Ordrebok 2018 VLCC: 17
Skrapede VLCC YTD: 36
(29+17)-36 = 10 som igjen er en netto flåtevekst i 2018 på 1.40% gitt at ingen flere skip skrapes.

Leverte Suezmax YTD: 27
Ordrebok 2018 Suezmax: 11
Skrapede Suezmax YTD: 24
(27+11)-24 = 14 som igjen er en netto flåtevekst i 2018 på 2.80% gitt at ingen flere skip skrapes.

Leverte Aframax YTD: 25
Ordrebok 2018 Aframax: 15
Skrapede Aframax YTD: 31
(25+15)-31 = 9 som igjen er en netto flåtevekst i 2018 på 1.50% gitt at ingen flere skip skrapes.


Skip i resterende ordrebok for 2018 kan selvfølgelig få utsatt levering til 2019 og bidra til negativ flåtevekst, men for enkelhets skyld antas det at det tas levering som planlagt.

Om det er noen kommentarer mottas det med stor takk! :)
Surik
14.11.2018 kl 22:56 2518

Imponerende stykke arbeid her addyfred, hadde vært interessant å vite hvilket tankrederi du mener er beste kjøp nå?
Sitter med en analyse av DNM publisert i dag, "IMO disruptions to reduce fleet growth".
De forventer nå at det blir installert 3500 scrubbere 2020e.
Av disse er 567 på råoljetankskip (36% VLCC, 27% Suezmax, 18% Aframax).
Poenget deres ser ut til å være at installasjonen av scrubberne og ballast vann rensesystemene (henholdsvis 30+10 dager ekstra i tørrdokk) vil ta ut mye kapasitet i 2019 og 2020.
For tank lå de inne med en netto flåtevekst på 1,2% i 2019 men har nedjustert ("IMO impact") denne til -0,5%. For 2020 var det tidligere anslaget 0,3% flåtevekst, nedjustert til -1,1%.
Hvis dette viser seg å stemme ser det vel enda lysere ut?
Og det er på sin plass med litt lys nå etter de siste dagers mørke på børs.
Forøvrig kom DNM med en oppdatert Frontline-analyse i går og gjentar kjøp i forkant av Q3 med kursmål 60 kroner, de mener den har falt for mye (selv om de tok den ut av ukesporteføljen sin nylig).
Empire
15.11.2018 kl 21:44 2366

Slenger meg på den og sier godt jobbet mr. Addy. Da kan jeg rette min egen liste også. Bra tråd

Har pareto en lignende oversikt over Bulk som er "ferskvare"?

Fikk du kjøpt noe golden surik? Alt var mørkt og trist, snart skal kanskje alle selgerne inn igjen. Lurer på hvor stor andel av selgere som var netfonds/Nordnet denne gangen. Og sånn går dagene i shipping :)
Redigert 15.11.2018 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
Surik
16.11.2018 kl 08:55 2230

Ja jeg kjøpte men selvsagt for tidlig. Forrige fredag var det laber stemning og tenkte det var et bra tidspunkt men ratene og kursen fortsatte dessverre å falle denne uka også. Det har vel snudd litt opp nå og forhåpentligvis er bunnen passert for denne gang. Får følge med på q3 rapporten tirsdag.
Ellers var TNK ute i går med tall, minus som forventet men positiv guiding, Frontline kommer vel straks med sin rapport.
addyfred
16.11.2018 kl 09:34 2175

Takk for det, dere :)

Jeg liker Teekay og Frontline innen tank. Det er som alltid de største skipene som genererer de største profittene i en oppgang, men jeg liker utsiktene for de små og mellomstore tankskipene også, og der falt valget på Teekay. Rett og slett for at aksjen har et helt vanvittig potensiale om markedet snur for alvor! NAT har jeg ikke fått tid til å kikke på, men kan være et godt bet ettersom Suezmax har en bull ordrebok.
Det ser unektelig fint ut for tankskip fremover, så fremt det ikke skjer noe med etterspørselen.

En VLCC koster i dag i følge Compass 88 MUSD, opp fra 80 MUSD på bunnen. En Suezmax skal i følge Compass nå koste 59 MUSD, og jeg har fått for meg at bunnen der var 40 MUSD per stykk? Kan det stemme?

Teekay kunne på Q3 i går melde om at 90% av ordreboken hos verftene i Asia er fylt opp i 2020, pga. en flust ordre etter LNG og Container-skip. Ordre for levering i 2019 er full.

Jeg har ikke noen fersk oversikt akkurat nå på bulk, Empire. Har noen tall fra juni, men mye har skjedd siden den gang. Jeg skal se til å få tid til å finne en oversikt i løpet av helgen (om jeg finner fersk data).

Det kan være greit å følge med i MEG fremover, da 500k boepd ut derfra tilsvarer 8 laster VLCC i måned :)
Empire
16.11.2018 kl 14:15 2061

Fro la ihvertfall frem et resultat som bærer preg av at de har kvittet seg med skrotet fra SFL. Hvis jeg ikke husker feil, så lå de nyere Vlcc for Fro litt under i Q2 resultat i forhold til Q3. Det som tynget snittet var charter inn avtalene fra SFL. Å gå i pluss synes jeg er meget sterkt, selv om jeg ikke har fått lest rapporten og alle "dingsebomsene" enda.

Nat tror jeg har tatt ut oppsiden og kursen har sunket jevnt og trutt i det siste. Hvis man sammenligner litt selskapene imellom, så er de selskaper med en nyere flåte som gjør det bra og der ligger også kanskje svaret angående Nat. Men moro er det når kursen går 50%, man må bare huske å ta gevinst og ikke la seg blende :)
Surik
30.11.2018 kl 23:09 1709

Siste oppdatering fra Compass Maritime (30.november):
36 VLCC
26 Suezmax
45 Aframax

2 Suezmaxer siden sist, det er NAT som skraper 2 Suezmaxer før SS i januar, MT Nordic Aurora og Sprite. Green recycling :)
Markedet holder seg bra i alle segmenter, kanskje ser det best ut for Aframaxer:
http://www.tankeroperator.com/news/markets---its-time-for-aframaxes-to-shine/10301.aspx

Ellers har det vært nesten julestemning i Frontline de siste dagene, vel og merke før Dyvik & co. i DNM nedgraderte hele tanksektoren til HOLD på bekymringen om at OPEC vedtar produksjonskutt på 1 million fat 6.desember.
WSJ melder i kveld om at Opec Advisory panel mener kutt på 1,3 millioner fat bør få markedet i balanse.
https://www.wsj.com/articles/opec-economic-panel-recommends-output-cut-from-october-levels-1543603319
Surik
07.12.2018 kl 23:10 1362

Siste oppdatering fra Compass Maritime (7.desember):
37 VLCC
26 Suezmax
48 Aframax

Skip i russisk tjeneste skrapes denne uka. MT Belokamenka (tidligere Berge Pioneer) fra 1980, de siste år brukt som FSO utenfor Murmansk ifølge Wikipedia, skal ut på sin siste reise. Får følge av noen 1999-bygde Aframaxer fra Sovcomflot.
Svekkede priser på stålplater, svekkelse av lokal valuta og mindre tilgang på kapital har lagt en demper på kjøpelysten av gammel tonnasje i det siste melder Tanker Operator.
Markedet holder seg fortsatt bra i alle segmenter, også denne uka kanskje best for Aframax.
Det er også inngått noen lengre kontrakter til bra rater, det nevnes at BP tar 2 x Suezmaxer (2016) for $27000/dag/stk.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---rates-remain-firm-in-all-sectors/10326.aspx

Edit: Det ble altså kutt på 1,2 millioner fat/dag. Så får vi se hvordan dette slår ut for tanksektoren utpå nyåret.
Redigert 07.12.2018 kl 23:14 Du må logge inn for å svare

Da jeg så denne tråden slo det meg at kapteinen på Helge Ingstad muligens er fro- aksjonær og gjorde, nokså misslykket, et forsøk på å bidra?
Empire
08.12.2018 kl 12:00 1181

Kutt avtalen tar vel utgangspunkt i oktober tallene for produksjon. For Saudi var det f.eks 10.8M bøtter i Oktober og 11.1M bøtter i November. Tallet for Saudi blir da 10.2M bøtter i Januar eller 0.9M bøtter ned fra November nivået. For Russland som skal kutte 200 000 bøtter, så var tallet 11.37M i November, litt ned ca. 11.42 i Oktober. Russland kommer da ut med Januar tall på ca. 11.2M bøtter.

https://fingfx.thomsonreuters.com/gfx/ce/7/2180/2179/Pasted%20Image.jpg

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/oil/120518-espo-blend-crude-oil-premiums-sink-to-three-month-low-on-weak-chinese-demand

oggg
08.12.2018 kl 13:21 1148

PSI- Investor - Kaptein/Skipssjefen på Helge Ingstad lå på lugaren å sov som når skipet krasjet.
Surik
16.12.2018 kl 18:49 794

Siste oppdatering fra Compass Maritime (14.desember):
37 VLCC
26 Suezmax
49 Aframax

1 Aframax siden sist.
Noe svakere rater for VLCC og Suezmax, sterkere for Aframax.
http://www.tankeroperator.com/news/markets----/10342.aspx
Planlagte kutt fra OPEC samt levering av mange nybygg kan legge press på ratene i 2019 sier Poten & Partners.
http://www.tankeroperator.com/news/caution-when-forecasting-2019-tanker-rates-warning/10339.aspx
Ellers fant jeg en interessant artikkel om IMO2020; litt bakgrunnsstoff og mulige konsekvenser IMO2020 har for rederne, raffinerier og oljemarkedet.
https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=37793

Årets siste oppdatering fra Compass Maritime (pr 21 desember):

VLCC 37
Suez Max 26
Afra Max 52

http://www.compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf