Odfjell drilling holder fortsatt stø kurs! 1.1


På tide med ny kortere tråd. To siste innlegg på den gamle tråden:
MD12
I dag kl 14:12
66
Del
Rapportér
Noen triggere i tiden fremover? Solid firma med stort potensiale dersom oljepris/verdensøkonomi tillater.
Svar
va_le
I dag kl 15:17
19
Del
Rapportér
Godt spm faktisk🤣. Har listet opp flere triggere tidligere som hvis tilhørte andre selskaper hadde stått for mangedobbling. ODL burde gå dobbelt fra dagen men rart med det når noen ikke vil..
Redigert 24.07.2018 kl 15:24 Du må logge inn for å svare
Matsern
05.10.2018 kl 18:19 6083

Mange blir lurt av riggmeglere og skipsmeglere som har egeninteresse i at ratene går opp. De har lovet det siden oljeprisen sprakk. Det eneste som er sikkert, er at oljeselskapene vet hvordan de skal presse oljeserviceselskaper med rigger og skip i opplag

Jeg har fra Fru Odfjell at hun IKKE selger før min 80,- pr aksje. Bud blir ikke godtatt, og kun bud som innebærer kontantoppgjør vurderes, ikke betaling i f.eks Transocean aksjer.
Redigert 05.10.2018 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
va_le
05.10.2018 kl 21:30 6071

Vel jeg vil gjerne se oljeselskapene og operatører styre og holde ratene nede under 400 000 usd/dagen i Q3 2019. Da er markedet tomt for varme rigger.

Ryktene går at 4 Dolphin rigger høgges snart. Flere vil komme og Equinor signaliserer bare nyere enheter.

Scarabeo 5, Poolar Pioneer, Transocean Arctic og Deepsea Bergen er siste 80 talls rigger som vil arbeide på norsk sokkel.

Transocean, Fredriksen privat, Seadrill, Cosl, Odfjell og Frigstad kommer neste årene til å tilby nye rigger med høye spesifikasjoner og disse vil gå til mellom 400/500 uds/dag som er en helt forsvarlig rate med dagens effektivitet.

Før var det singel rigg operasjon. Vi holder på med dual operasjon på rigger og minst 1 rigg prøver ut trippel operasjon så på effektivitets målene går rigg bransjen bare 1 vei!

Det ser med andre ord meget meget lyst ut for rigg og Odl.
Redigert 05.10.2018 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
Redern
05.10.2018 kl 23:45 6024

Odfjell blir nå ikke solgt til TO pga konkurranse situasjonen på norsk sokkel.
Tenker mest sannsynlig at Transocean kjøper Island Drilling. Begrunnelse: ID tar over management på riggen selv, det er ikke økonomisk forsvarlig å drive en rigg på norsk sokkel (pga landorganisasjonen). Enten blir de spist eller så må de spise.
va_le
06.10.2018 kl 15:37 5959

Tja, ODL og TO har ingenting med konkuranse tilsynet å gjøre. I så fall hadde aldri Statoil fått kjøpe deler av Lundin, og hele Total osv.
Redern
06.10.2018 kl 21:31 5871

Hvem har nevnt konkurransetilsynet?
va_le
08.10.2018 kl 16:49 5692

Holder seg utrolig nok 1kr under emisjon. Opp 1% også ned 2,5% 🙈
va_le
09.10.2018 kl 19:26 5464

Fru ODL kommer til å få 80+.

Siste nytt er ny rigg til Norge. Vet og at leverer ODL i sør afrika så er mulighetene store for at det nettop er ODL som får kontrakt på resterende dypvannsbrønner og det vil generere en spesialtilpasset kjemperigg.

Ny rigg og mere til på rater som er 450+.
Lover godt!

Spm mitt er bare når markedet ser dette, bare se på Seadrill sin vekst på null og niks..
delta
09.10.2018 kl 20:03 5436

va_le I dag kl 19:26
"..ny rigg til Norge."=?
"..ODL som får kontrakt på resterende dypvannsbrønner.."= for Total offshore Norge?
"Ny rigg... Lover godt" - hva med emisjonsspøkelse i så tilfelle? Ingen emisjoner under kr. 40 er velkomne lenger
va_le
09.10.2018 kl 20:15 5402

Equinor skal ha flere rigger.
Total offshore sør Afrika 25+ er uttalt potensiale der nede.

Emisjon under 40 blir en vits og jeg tror ikke på det!
delta
09.10.2018 kl 20:20 5438

va_le
Så du sier at ODL kan få store jobber for Total i Sør-Afrika med en rigg som bindes opp der over lang tid? Total ville jo absolutt ha DS Stavanger dit snart for en 2 måneders jobb med 2 mnd mobolisering og 2 mnd demobolisering som de betaler USD 305k/dag for hele 6 mnd perioden.

"spesialtilpasset kjemperigg" .. Er det for Equinor i Norge?
Redigert 09.10.2018 kl 20:34 Du må logge inn for å svare
va_le
09.10.2018 kl 20:34 5462

Stemmer, og Simon har selv uttalt at potensialet der nede er enormt hvis ODL som eneste riggselskap klarer dette.
Oceanrig har prøvd med fikk det ikke til for flere år siden.

va_le
09.10.2018 kl 20:42 5469

Total måtte ha en rigg ala Stavanger. Det er bare en håndfull rigger som kan klare de brønnene der nede. Det går på
1: Truster kapasitet
2: Dekkslast kapasitet
3: Bulk kapasiteter
4: Riser tention kapasiteter

Bare de største og nyeste av de klarer dette.
Jazz
09.10.2018 kl 22:30 5377

Emi på under 40 er definitivt ikke ønsket, men hva er alternativet hvis ODL ska kjøpe ny rigg? Ser ikke helt at noen vil gå inn med store summer uten rabatt, og kursen ligger nå rundt 36. Ved forrige emi på nettopp 36 var kursen dyttet opp i 38-39 i forkant. Godt mulig det går an å få dyttet kursen opp over 40, men det blir mer utfordrende nå med alle de nye emi-aksjene i markedet.
Alternativer til emisjon? Lån i denne størrelse blir dyrt.
Spennende tider for hele riggsektoren fremover, kan hende det kan være lurt å ikke putte alle eggene i samme rigg-kurv. F.eks. Shelf og Seadrill har dårligere utnyttelse pr idag, men kan derfor ha høyere oppside enn allerede godt utnyttede ODL. Med mindre ODL blir solgt til 80+, da er det bare å sprette champagnen!
va_le
15.10.2018 kl 18:51 5068

Hvor ska ODL neste 4 uker?
Jazz
16.10.2018 kl 12:32 4931

Jeg holder foreløpig på min forrige gjetting. Tror det blir det generelle børsbildet som vil påvirke ODL-kursen fremover, kanskje kan mellomvalget i USA 6. november gi store utslag hvis resultatet blir en overraskelse. En negativ reaksjon her så nærmer ODL seg fort 30-tallet. Det er isåfall en gylden kjøpsmulighet i mine øyne, for fremtiden for ODL ser lys ut. Med forbehold om en skikkelig korreksjon i markedet, da vil ODL synke minst like mye som markedet ellers, men tror og håper at det er lenger frem enn 4 uker.
va_le
16.10.2018 kl 18:56 4891

Jeg tror ODL lander kontrakt på ny enhet. Spent på hva det vil si for kursen..

Raten vil indikere marledsrate + 2019.,
delta
17.10.2018 kl 10:48 4805

Lande kontrakt på en ny enhet? Hvis du tenker på en HSHE, tror jeg ikke det skjer før ODL kan få kontraktsfestet 2-4 års minimumsrate på over USD 400k pr dag - ODL vil kanskje ha USD 435k pr dag som de bruker som langsiktig rateestimat i sin regnskapsrapportering. Sånn rate må til hvis man skal få rimelig internrente på et slikt prosjekt. Ferdigstillelse da tidligst i 2022 og slik rate ved borestart da. Er det noen oljeselskaper som i nær fremtid er villig til noe slikt? Det vil jo være meget bullish for utsiktene for riggeiere når dette måtte skje - et nytt skjellsettende steg opp i gjeninnhentingen for rigg - og vil nok dra kursene opp noe for tunge HSHE-aksjer. ODL må nok ha stor emisjon hvis dette skulle skje i nær framtid, og det er ikke så moro. Hvis det skulle skje på kurs under kr. 40, er jeg ikke så sikker på om det er bra for aksjen - jeg tror ikke det er det.
Redigert 17.10.2018 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
really
17.10.2018 kl 11:19 4790

I dagens klima er det ikke utenkelig at en slik rate er oppnåelig for høyt spesifiserte og effektive rigger. Det var vel ikke uten grunn Total betalte en rate i sør-afrika som ligger langt over det nivået om en deler kostnaden de får på effektive dager med boring og normal tid for mobilisering av avslutning.
delta
17.10.2018 kl 11:32 4772

Ellers er ikke aksjekursen så sprek akkurat. Jeg har tenkt litt over om det også kan være noe fundamentalt bak dette. Og da at ODL ikke er et rent riggselskap. 15% av verdien er etter min mening annen oljeservice. Og der synes det som om gjeninnhentingen opp av syklusbunnen er tregere enn man kunne ønsket seg. Jeg har DCF på NOK 51,65 som base case pr aksje (har siden sist jeg skrev justert DCF marginalt ned pga. nedjustering av ratene i modellen for DS Bergen til hva som synes mer oppnåelig i snitt fram til klassing i Q3'20). Hvis jeg justerer scenariet litt for annen oljeservice i min DCF-modell og tar ned marginen marginalt innen plattformboring og tar omsetningen og marginen litt ned innen brønntjenester, har jeg et DCF anslag for ODL på kr. 47,20 istedet for kr. 51,65. Det er 9% ned i DCF, og det er ganske mye. Gjennomsnittlig EBITDA for framtiden for annen oljeservice i DCF-modellen for ODL er da tatt ned fra USD 82 mill pr år til USD 68,6 mill pr år. I 2017 ble EBITDA USD 37 mill for annen oljeservice. I 2018 antar jeg at det faller litt, til USD 33 mill. Jeg er kanskje for optimistisk og tipper USD 44 mill. i 2019. Volummessig erfarer ODL noe aktivitetsøkning mens det går tregt med marginøkning. Det er litt vanskelig å estimere volum framover da mye av aktivitetene er basert på rammeavtaler med kundene hvor kundene bestemmer hvor mye volum de vil kjøpe til enhver tid. Vi må tilbake til før 2015 siste gang ODL hadde høyere EBITDA for annen oljeservice enn i mitt nedjusterte simuleringsscenarium med EBITDA USD 68,6 mill. Det var til gjengjeld noen gyldne år i perioden 2012-2014 med snitt EBITDA på USD 112 mill pr år i den perioden. Det spørs om man kommer tilbake til slike gyldne tider igjen. Det vil nok også ta flere år før ODL for annen oljeservice kan oppnå EBITDA på 68,6 mill. kr og enda flere år før man evt. kan oppnå USD 82 mill. som jeg har hatt som base case for annen oljeservice i mine DCF-estimat. Det kan nok være at aksjemarkedet verdsetter annen oljeservice i ODL relativt lavt nå både pga. at det kan ta lang tid å gjeninnhente seg til lønnsomme nivåer og kanskje også i tillegg tillegger kursen ekstra rabatt fordi ODL ikke er et rendyrket riggselskap. Jeg sitter med inntrykk av at man hadde håpet på en raskere innhenting innen annen oljeservice enn hva man så for seg for en stund siden.
Redigert 17.10.2018 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
delta
17.10.2018 kl 11:41 4760

really I dag kl 11:19
Total betaler for DS Stavanger USD 305k per dag for 2 mnd boring og 4 mnd mobilisering/demobilisering - blir jo over USD 900k pr dag fordelt på boreperioden. Så her ville Total ha DS St for enhver pris. va_le var i et innlegg litt inne på hvorfor.

Pareto har rateestimat på USD 375k pr dg for HSHE som et midsykelsscenarium. Hvis ODL skulle sikre seg bonusavtale på inntil USD 50k pr dag i tillegg, og hvis det skulle være realistisk for ODL å få full uttelling på det, kommer vi opp i USD 425k pr dag her.
Redigert 17.10.2018 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
delta
17.10.2018 kl 12:09 4739

Tilføyelse til mitt innlegg om annen oljeservice i ODL:
Rentebærende gjeld her pr. 30.6.18 var USD 290 mill. I mitt base case har jeg DCF før rentebærende gjeld for annen oljeservice på USD 450 miill. pr. 30.6.18 med snitt EBITDA USD 82 mill. pr år, og DCF USD 325 mill. i simuleringen med snitt EBITDA på USD 68,6 milll. pr år. Gjeldsandel i base case er 64% og 89% i det nedsatte simuleringsscenariet.
Redigert 17.10.2018 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
va_le
17.10.2018 kl 14:08 4692

Det ligger rigger klare ved kai som ODL i disse dager ser på! Når vi også vet at det er tomt for varme rigger i Juli på norsk sokkel og at reaktiveringskostnader, ansettelser og retrening av mannskap tar 6/9 mnd+ og med kostnader på mellom 50 og 100 mill så MÅ nesten kunder ha ny rigg hvis de ønsker å ha gode enheter høst og vinter 2019.

Noen tanker om hvor Q3 resultatet 29.11 tar ODL?
Bikker vi 40 eller ser vi 30 tallet?
Redigert 17.10.2018 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
delta
17.10.2018 kl 14:25 4686

Jeg tror ikke Q3-rapporten vil inneholde noe som rasjonelt sett skulle påvirke aksjekursen. EBITDA for Q3 blir nok omtrentlig som Q1 (USD 56,4 mill.) og Q2 (ca. 60 mill. hvis vi holder utenfor ekstraordinær pensjonsinntekt som økte EBITDA med USD 6 mill. i Q2). Jeg estimerer USD 57,5 mill. i EBITDA i Q3. Og så har du Q4 etterpå med etter mine vurderinger meget svak regnskapsmessig EBITDA som følge av antatt klassing av DS Atlantic samt mobilisering for Sør-Afrika for DS Stavanger hvor ODL ikke kan inntektsføre i regnskapet mobilseringsinntektene, men må inntektsføre alle inntekter over antatt boreperiode på 2 mnd tidlig i 2019. Full OpEx vil dog regnskapsføres som normalt for alle rigger i Q4. Så da kommer jeg til antatt regnskapsmessig EBITDA for Q4 på USD 35,5 mill. Jeg har da antatt at DS Atlantic mister inntekter i tilsammen 30 dager ifm. klassing hvorav 20 dager i år og 10 dager i januar neste år. Det kan jo bli forskyving mellom kalenderår på de beregnede 30 dagene inntektsbortfall for DS Atlantic. Vi får også se hvilket kvartal boreoperasjonene for DS Stavanger i Sør-Afrika skal utføres og dermed hvilke kvartal inntektene tas.

Det er vel ingen topp spec'ede HSHE for salg nå. Er vel noe lavere spec det er snakk om for de som er tilgjengelige for salg nå.
Redigert 17.10.2018 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
delta
17.10.2018 kl 14:42 4822

va_le
Jeg er klar over disse riggene. Jeg ser for meg svak aksje hvis disse ryktene begynner å få rotfeste i markedet - emisjonsfrykt inkl. frykt for at verdi pr aksje kan bli lavere etter kombinasjonen emisjon/riggkjøp så lenge aksjekursen er så lav som nå. Hvis aksjekursen hadde vært kr. 45, ville utgangspunktet være mye bedre, synes jeg.

Men kineserne bak North Sea Rigs ville jo ikke gå ned i salgpris for riggene og ta store tap? Men alternativt - vil de være i stand til å drifte riggene selv og få gode kontrakter på boring?
Redigert 17.10.2018 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
va_le
17.10.2018 kl 15:18 4807

Jeg tenker nå det at emisjon langt fra er eneste måte å kjøpe rigg på når ratene bikker 400 tusen usd dagen.

Tror odl er smarte der med tanke på uttalelsene til ledelse vedrørende verdiskaping til eiere som et hovedfokus.
delta
17.10.2018 kl 15:23 4820

va_le I dag kl 15:18
Får jo håpe det, ja, Selv om jeg ser at det er slik det som regel gjøres dersom selskapet ikke har sterk nok balanse til å betale første delbetaling på riggen av egen lomme.
delta
17.10.2018 kl 16:00 4798

Tja, fusjon kanskje med North Sea Rigs så slipper det nyfusjonerte selskapet å betale mer i CapEx enn hva som gjenstår for å gjøre dem boreklar? Så spørs det om ODL kommer ok ut i bytteforhold da.
Redigert 17.10.2018 kl 16:02 Du må logge inn for å svare

Elendig kursutvikling - hva er galt med ODL og også Bdrill.
va_le
17.10.2018 kl 18:05 4736

Ja der ser du, NorthSeaRigs får ikke kontrakt på disse enhetene alene. Det har de for lite erfaring til og er for små..
va_le
17.10.2018 kl 18:17 4783

Det sku jeg å likt å vite! Har sagt det i 12 mnd nå at vi burde passert 40kr. Vi er ikke dngang over emisjonskurs så jeg forstår det ikke.
goodoil
19.10.2018 kl 10:24 4592

Det må jo være rente frykten som legger demper på festen nå, satser på en dobbel topp på usa 10 åring så detter den ned mot 3 blank. olja er ikke over enda.
delta
19.10.2018 kl 13:33 4553

va_le
Upstream refererte 12.10.18 et rykte om at North Sea Rigs har inngått LOI med CIMC i Kina om bygging av 2 HSHE (CS60 design og NOV-utstyr), avhengig av finansiering, og med intensjon om å reise USD 200 mill. up front for den første enheten. North Sea Rigs har 3 nybygg allerede strandet på verft i Kina. Og ready-to-drill-CapEx er ca. USD 550 mill for nybygg som bestilles nå med levering om 3 år. For meg høres dette ryktet rart ut hvis North Sea Rigs skal stå alene om dette når selskapets situasjon er slik det er. Du var inne på noe om bestillinger av nybygg her om dagen. Var det dette det dreide seg om?
Redigert 19.10.2018 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
va_le
19.10.2018 kl 15:15 4518

I krystall kulen min ser jeg ODL oppkjøp/fusjon med annen aktør.
NSR er en god kandidat og ODL er i samtaler om Beacon allerede. Aker systemet er inne på eiersiden så her er det mange muligheter..
va_le
19.10.2018 kl 15:17 4512

Jeg abonnerer ikke, men dere kan jo tolke dette selv i dagens upstream. https://www.upstreamonline.com/live/1611038/north-sea-rig-market-close-to-sell-out

Markedet er solgt ut og selskaper som Lundin, AkerBpmed flere trenger flere rigger.
tina2
20.10.2018 kl 02:40 4445

Ja som overskriften lyder.....ODL holder fortsatt stø kurs. Stø kurs rett til helvete. Mine barn passerer 40 før denne aksjen!
really
20.10.2018 kl 08:25 4463

Er de 39 så er det jo en mulighet..
va_le
20.10.2018 kl 20:41 4391

Jeg har fortsatt troa på ATH (all time high) før nyttår, men klarer ikke analysere meg frem til hva som holder aksjen nede.

Alt det fundamentale inkludert realverdien i selskapet tilsier 43/44kr +..

Når olje og rigg stiger så synker ODL. Fredriksen er brutalt opp og ODL er på sammetiden 15% i retur. Ikke til å forstå!
Redigert 20.10.2018 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
delta
21.10.2018 kl 21:05 4224

Positiv utvikling i ODL-kursen synes å være avhengig av triggere som er av verdistigende art pr aksje. Det spekuleres i at de er ute etter å øke antall rigger. Sist de økte, med DS Nordkapp tidligere i år, ble ikke det oppfattet som en positiv kurstrigger tross meget sterk rate for riggen i første kontrakt - med Aker BP. Etter mitt syn vasket egenkapitalfinansieringen av DS Nordkapp ut all verdiskapning, og mer til, av noe som synes som et godt riggkjøp og med meget god førstekontrakt. Etter min vurdering bidro totalpakken for DS Nordkapp inkl. finansiering i at DCF i dag er 2% lavere enn den ville vært uten noe DS Nordkapp kjøp. Hvis man hadde greid å finansiere kjøpet uten ekstern egenkapitalinnhenting, ville DCF i dag vært 6,5% høyere enn nå, etter min vurdering. Jeg tror ikke markedet vil forvente økt DCF pr aksje dersom det er snakk om snarlig pakke med riggkjøp og finansiering. Så får ODL eventuelt overraske med en finansieringspakke som ikke utvanner et ellers godt riggkjøp.

Ellers virker det som om ODL-kursen er avhengig av gode fundamentale nyheter for å kunne stige og holde på en kursstigning. I ODLs tilfelle kan det være om andrehåndsverdiene stiger fra dagens nivåer eller ratene stiger fra dagens USD 290k pr dag - noe som i tilfelle også vil kunne løfte andre riggaksjer, som f.eks. NODL. DS Atlantic og DS Stavanger vil gå på markedsrater som forhåpentligvis er mye høyere enn USD 290k/dag+bonus når nye kontrakter inngås. Jeg antar at de er klar for å starte på nye kontrakter tidlig i 2020. Om ikke alt for lang tid kan vi kanskje forvente nyheter om nye kontrakter fra 2020 for DS Atlantic og DS Stavanger. DS Nordkapp vil gå på løpende markedsrate gjennom sin første kontrakt på 2 år fra mid-2019 hvis dette er høyere enn avtalt minimumsrate i kontrakten. Det kan vel også komme kontraktsnyheter for DS Bergen som går på dårlige rater nå, og som er åpen for nye kontrakter fra sent i 2019 og fram til klassing i Q3'20. Psykologisk kan det være bra for kursen med Bergen-kontrakter, men den har liten betydning for verdien av ODL. I hvert fall i min modell der jeg har lagt inn skraping i Q3'20. ODL har vel sagt at den bør ha rate på USD 250k pr dag minst etter evt. klassing hvis de vil ta kostnad for klassing på ca. USD 40 mill. i 2020. I dag går den på lav rate i vintersesongen, en rate som så vidt dekker OpEx, dog har den USD 200k pr dag i en kontrakt utpå året i 2019.
Redigert 21.10.2018 kl 21:30 Du må logge inn for å svare
va_le
22.10.2018 kl 22:47 4050

Teksten under er fra Hegnar idag og Trandocean uttalelse.
Mye spennende skjer fremover!!

Det har ikke vært noen salg den seneste måneden, men flere rigger skal ifølge riggmeglerhuset være i ferd med å bli solgt.

- Vi venter at disse dealene vil sluttføres innen utgangen av året, skriver meglerhuset.
va_le
23.10.2018 kl 13:32 3947

Siste nytt Meg bekjent så holder NorthSeaRigs på med flere muligheter for selskapets rigger.
Jazz
23.10.2018 kl 19:56 3891

Er Odfjell en av mulighetene?

Triste børsdager for tiden, men en korreksjon var vel strengt tatt ikke uventet. Oljeprisen nå ned over 4%, hvis det ikke blir bedre til børsstart i morgen blir det nok en dårlig børsdag i morgen for oljeaksjene. Spent på når det snur, og hvor langt ned børsen går denne gang.
va_le
23.10.2018 kl 20:58 3859

Det ble nevnt at ODL var tett på og innom!
Jazz
25.10.2018 kl 22:12 3239

va_le: Skjønte ikke helt relevansen til ODL når ODL ikke lenger har eierinteresser i Deep Sea Metro (selskapet), er det noe mellom linjene her jeg ikke ser?

BørsXtra fredag
ODFJELL DRILLING: «Go long!» skriver Pareto og anbefaler kjøp med kursmål NOK 48. Meglerhuset mener at ODL er priset på en EV/EBITDA på 5,8 ut fra deres 2020-estimater.
really
26.10.2018 kl 13:08 3108

ODL har tross alt substans bak estimatene siden de har mesteparten av flåten på kontrakt.