NEL 27.06. 2018


Tja, hva skal en si om dagens muligheter for videre nedgang..
Pre: 2,78
Nikko
27.06.2018 kl 08:46 3935

Kjøp: 232 571 2,80
Salg: 125 000 2,80
Lorden
27.06.2018 kl 09:02 3863

Åpenbart en videre nedgang,såfremt ledelsen i NEL ASA fortsatt ikke leverer varene. Nyhetstørke, investorflukt og lav omsetning = dessverre en pågående kursnedgang.
Redigert 27.06.2018 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
Nikko
27.06.2018 kl 09:10 3783

https://www.aftenbladet.no/aenergi/i/gPAr0q/Ny-hydrogenfabrikk-kan-skape-et-industrieventyr-i-Suldal

Ny hydrogenfabrikk kan skape et industrieventyr i Suldal
Suldal kan få en av verdens største hydrogenfabikker drevet av fornybar energi. Initiativtager og daglig leder, Rainer W. Speth, sier til Aftenbladet at eierne har store planer for den gamle tønnefabrikken på Jelsa.
OPPDATERT: 27.JUN.2018 07:02

PUBLISERT: 27.JUN.2018 06:59
Dag-Henrik FosseJOURNALIST

Anlegget skal bygges opp gradvis, og byggestart skjer i juli, sier Speth.
Han vil ikke ut med hvem som står bak med kapital, men sier at han har investorer som er villig til å skyte inn penger.
Store investeringer
– Hvor store er investeringene til dette anlegget?
– Første trinn krever investeringer på 200 millioner kroner. Dernest er det behov for ytterligere 200 millioner kroner og videre 300 millioner kroner for å få på plass nødvendig utstyr og utvidet produksjon, sier han.
I første fase skal hydroelektrolyseanlegget ha en kapasitet på 10 megawatt (MW). 1 megawatt svarer til 1360 hestekrefter.
– Hvorfor legges hydrogenfabrikken til Suldal?
– Her ligger alt til rette for produksjon. Ulla-Førre-anlegget er Nord-Europas største fornybare kraftkilde, og 8 prosent av Norges vannkraft produseres i Suldal, så kommunen er den største innenfor vannkraft. Norge er den femte største vannkraftprodusenten i verden.
Produksjon i 2019
Ifølge de foreliggende planene kan produksjonen komme i gang i slutten av 2019. Tønnefabrikken på Jelsa som skal omskapes til hydrogenfabrikk, har en grunnflate på cirka 6000 kvadratmeter. Antall ansatte vil komme opp i 8 i første trinn, men på sikt kan tallet på arbeidsplasser knyttet til fabrikken mangedobles.
Hele anlegget skal være i drift i løpet av 2020, og produktet som fremstilles, hydrogen, vil bli brukt som drivstoff i busser, biler, båter, tog og i industri som kan benytte hydrogen og som derfor kan nyttiggjøre seg at hydrogen produserer elektrisitet gjennom brenselceller.
Tysk selskap bak
Norsk H2, som er navnet på selskapet bak planen, er et datterselskap av tyske Hy2gen AG. Det skal produsere og distribuere grønn hydrogen fra Norge via skip fra Jelsa. Grønn hydrogen betyr at produksjonen er CO2-nøytral ved bruk av fornybare energikilder.
På nettsiden til selskapet, som reklamerer med grønn energi fra hjertet av Norge, står det at målet for produksjonen er 1500 tonn hydrogen per måned i 2020.
«Norsk H2 har allerede utviklet en kundebase som sikrer en relevant kapasitetsutnyttelse for produktet. For ytterligere å supplere denne utviklede kundebaserte, er det et økende antall andre interessenter som har signalisert interesse for tilgang til grønn hydrogen», skriver selskapet på nettsiden.
Den største aksjonæren med 52 prosent er det tyske selskapet AIH, Alternative Investment Holding.
Kommunen positiv
– Vi er veldig positiv til planene, og ser for oss at det på sikt kan komme en del arbeidsplasser her, sier ordfører i Suldal kommune, Gerd Helen Bø (Sp) til Aftenbladet. Hun sier at kommunen har vært orientert helt fra starten, og har bakket opp prosjektet.
Støtten fra lokalsamfunnet i Suldal var en viktig faktor i realiseringen av det grønne hydrogenkonseptet til Norsk H2, skriver selskapet på sine nettsider.
Torsdag 28. juni kan alle som ønsker mer informasjon om planene møte opp på Jelsa bygdahus klokken 18. Møtet arrangeres av Jelsa Grendautval.
Redigert 27.06.2018 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
Nikko
27.06.2018 kl 09:20 3706

Er Fornybarfondet Nysnø Klimainvesteringer med på dette?
Nikko
27.06.2018 kl 09:47 3610

Nå bør kanskje snart noen enhver forstå at hydrogen kommer innover oss som en tsunami..?

Det tror nok mange, men det er jo ikke dermed sagt at NEL blir i spydspissen der. Den eviglange perioden uten større prosjekter meldt nå tyder på at det er tamme tilstander, eller at det er noe stort i emning. Inntil det er avklart sitter vi stille i båten.

https://fuelcellsworks.com

Red and White Fleet to Purchase First Commercial Hydrogen Fuel Cell Vessel
author Added by FuelCellsWorks, June 26, 2018

SAN FRANCISCO -- Founded in 1892, Red and White Fleet, the original San Francisco Bay tourism cruise company, announced today it will be partnering with Golden Gate Zero Emission Marine to purchase the first hydrogen fuel cell boat, in Spring of 2020. The company has its sights set on changing the way marine vessels consume energy in the United States and are excited about moving their fleet to zero pollution by 2025.

Golden Gate Zero Emission Marine was awarded a $3 million grant by the California Air Resources Board (CARB) to build the first hydrogen fuel cell vessel in the US. This initiative provides a solution to a $330 billion dollar global maritime pollution problem. This project was supported by the "California Climate Investments" (CCI) program. Dr. Joseph W. Pratt, CEO of GGZEM said: "Together, with our partners, we will show our communities there is a long-term solution to meeting the drastic cuts in pollution and greenhouse gases required by states like California and other governments around the globe."

The vessel is named 'Water-Go-Round', a name that speaks to how the technology works. Simply put, hydrogen is created from water and after being used in a fuel cell, becomes water again. Since water is the only byproduct of the power system, widespread adoption of this technology for shipping will achieve drastic reductions of pollutants and greenhouse gases. Thomas C. Escher, President of Red and White Fleet, said: 'We are using proven technology to build the largest US Flag hydrogen fuel cell passenger vessel in the world. This project is a seed that will grow and produce zero emissions vessels in the USA and beyond. The 'Water-Go-Round' will prove that it is possible to build a sustainable maritime business while at the same time placing our environment first."

Funding for the CARB grant for the country's first zero-emission ferry comes from California Climate Investments, a statewide program that puts billions of Cap-and-Trade dollars to work reducing greenhouse gas emissions, strengthening the economy and improving public health and the environment — particularly in disadvantaged communities.

When the vessel launches it will operate for three months in the San Francisco Bay. During this period Sandia National Laboratories will independently gather and assess performance data. CARB will use the real-world data to verify the suitability of the technology for marine use. Red and White Fleet will operate the multi-purpose vessel for the demonstration and plans to purchase the 'Water-Go-Round' as the first of several vessels with GGZEM integrated powertrains in order to meet its commitment to a 100% zero emission operation.

Captain Joe Burgard, Executive VP of Red and White Fleet said: "We look forward to offering our customers an unprecedented on-board experience while realizing the operational benefits of this all-electric fuel cell drive system."

About Golden Gate Zero Emission Marine: Golden Gate Zero Emission Marine, launched in 2017, is a full-service provider of marine power systems that are clean and quiet, comply with all current and future environmental regulations, meet rising customer demand for sustainable systems. For more information on GGZEM: http://ggzeromarine.com/

About Red and White Fleet: Founded in 1892, the family-owned Red and White Fleet is the original San Francisco Bay sightseeing and tourism cruise company. Over the years, millions of people have enjoyed a journey aboard Red and White Fleet's Golden Gate Bay Cruise, where tours lead passengers past San Francisco's biggest landmarks.. For more information, visit: http://www.redandwhite.com
P85TMS
27.06.2018 kl 10:33 3399

Dette burde Norge og gjerne NEL skjemmes av. Tyskere som produserer hydrogen i Norge med billig norsk grønn strøm og eksporterer.
Pengene havner i Tyskland og strømmen her hjemme blir dyrere. Folk hyler om sjøkablene, men dette er greit...
abroker
27.06.2018 kl 10:39 3372

Med husken om at Hydro sprengte sin digre Hydrogenfabrikk på Vemork (vegg i vegg med krsftstasjonen) for noen år siden, så er det lite
trolig at det skal lønne seg å produsere Hydrogen pr. idag på samme måte, når cracking av LNG kan levere produktet såååå mye billigere?
Dessuten så eier Hydro 5 store kraftstasjoner i Vestfjorddalen, basert på elven Måna og vasser i billig el-kraft.
nemlig
Redigert 27.06.2018 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
Nikko
27.06.2018 kl 10:41 3348

I hvert fall hvis man ikke er forberedt...

Noen vil kanskje ha den ned på 2,72 eller litt under. For å være ……...
Lorden
27.06.2018 kl 13:08 3138

Nel er jo grønn eller blå sålangt..RT 2.84 ( uvant å ikke se den røde farven..)
27.06.2018 kl 17:02 2899

Nesten sjokkskadet her: +2,62% :-)
Lorden
27.06.2018 kl 17:50 2765

Jøss...RT 2.89 en grønn Nel dag. Håper morgendagen stiger ytterligere. Bør vel komme en NEL/OSE melding torsdag eller fredag?
Nikko
27.06.2018 kl 18:23 2691

Har nesten gitt å vente på melding. Tenker det tar tid for å lande de store kontraktene.

Det kommer når det kommer.