DOF ex spleis, ny tråd, 18.06 !!!

davan
DOF 18.06.2018 kl 09:26 52302

Fin dag å fylle på med dof aksjer! Snur snart, da er det deilig å sitte med
mange aksjer. Brasil er nøkkelordet for dof! følg med!
Redigert 18.06.2018 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
5198
24.06.2018 kl 14:07 5729

Caramba

Skal ikke skryte på meg å være noen storkar innen aksjer men min største post er i DOF, akkurat beløp er ikke noe poeng å nevne men ligger inne med 3-400 000 aksjer så er ikke på topp 50 listen men er for meg en betydelig sum. Bruker forumet utelukkende til å leses andres meninger/synspunkt. I motsetning til deg føler jeg meg meget sikker på at DOF klarer seg med de pengene de har med mindre de trenger penger til oppkjøp. Ser det meste av innleggene dine er «sinna innlegg» der du forklarer alle hvor ubrukelige de er, dette blir for dumt i min verden så kommer aldri til å møte deg der.
Er flere store, samt insidere som har investert stort i DOF siste tiden velger å tro disse sitter med litt mer info en det vi har.
DOF er og blir beste selskap innenfor denne bransjen etter min mening, kan også nevne at jeg er inne i mitt andre tiår i denne bransjen så totalt kunnskapsløs slik du beskriver er jeg nok ikke.

Noe du burdet ta lærdom av er å kunne møte andre, diskutere bli klokere for så å gå videre. SS som du nevner har nå det totalt motsatte syndet på DOF i forhold til meg. Men har vært innom andre aksjer tidligere der han har gjort det ganske skarpt. Da er det greit å diskutere, ser ikke hva jeg skulle vinne på å skjelle ut å idioterklære alle som er uenige med meg, hva er da poenget med forumet? All livserfaring sier at temperamentet ditt kommer fra feilinvesteringer og mangel på motargumenter og det er veldig lite tillitsvekkende.
Redigert 24.06.2018 kl 14:16 Du må logge inn for å svare

Caramba;

Bare navnet minner meg om en eldre fritidsbåt, fra tidlig 70 tallet, firkantet i fasong og overbygg, matt i plasten, og som skriker nervøst på kona når doningen skal legges til kai ved brykken i Bergen.. Eller Caramba som kaller febrilsk på nabobåten "Toya" på VHF ch 16 en hel ettermiddag, eller som å se en 300.000 tonner på vei inn til Stureterminalen en fin sommersdag.... , bare at det er Caramba på vei til kai i Bergen.

Caramba har jo ikke fortalt mye om hva han tror om DOF, og fremtidsutsiktene. Han liker nok best å sitte her på forumet å fyre opp andre, men det klarer han ikke med SELVESTE SS. Carmba er og forblir en 28 fot sliten lystbåt, med en like sliten herremann som nettopp har bestått båtførerprøven - i mine øyne. En amatør som lyser nervøsitet laaaaaaaaaang vei.
La meg tippe at denne Caramba har brent fingrene sine relativt nylig på aksjer. Visse andre, som selveste SS har i årets 6 første mnd bikket 1 mill netto avkastning på aksjer, og sitter nå på ny med en portis i AXA, og kun der.

Nevnte jeg at 2017 gav meg 110% avkastning på pengene?
DOF var en av bidragsyterne i 2017 - men ikke 2018. Jeg har dessverre høydeskrekk i DOF, olje og OSE pt, så jeg avventer til Aker Brygge igjen har inntatt kontorene etter ferien.

SS
Redigert 24.06.2018 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
Kontur
24.06.2018 kl 15:59 5575

Caramba
For det første, jeg stilte deg et spørsmål for ettpar dager siden hvilke selskap innen sektoren vi heller burde satse på i steden for DOF. Kan ikke se at du har svart på den.
Så til antall aksjer. Jeg har ligget på mellom 400 000 og 800 000 aksjer, pr i dag har jeg 632 000 aksjer i DOF.
Nest største post er Polarcus som jeg synes er spennende (av og til litt for spennende) der har jeg 1,15 mill aksjer. Ellers mindre poster i Borr, SubC og NEL

Jeg bor på Vestlandskysten og har nær tilknytning til kysten og har selv vært på båt og i bransjen, men ikke akkurat nå.
Så kan jo du fortelle litt om hva du er for person. Om du er litt fyllesyk, i dårlig humør eller bare en hoven liten drittsekk.
Uansett spennende dager framfor oss og jeg tror DOF vil stige nå, basert på rent fundamentale grunner som alle kan studere seg frem til ved å lese verdensbildet slik det står til nå.
Redigert 24.06.2018 kl 16:04 Du må logge inn for å svare

Kontur:

Du får neppe svar på det heller, han liker nok best å finne en EDB terminal på Bergen Off. Bibliotek og lire av seg noen sure oppstøt når han raver forbi der fra tid til annen.
Forventer ingenting av innhold fra den kanten.

SS
Redigert 24.06.2018 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
gbulk
24.06.2018 kl 19:27 5367

Det er svært beklagelig å se hvordan denne tråd har nådd et lavmål

SS, Kontur og Caramba start deres eget forum
focuss
24.06.2018 kl 21:38 5225

Er det flere enn meg som opplevde at ledelsen ikke var særlig optimistiske ved Q1 presentasjonen?
Kontur
24.06.2018 kl 22:54 5116

Skal skjerpe meg
5198
24.06.2018 kl 22:57 5111

Vil vel heller kalle de forsiktige litt for jordnære optimister, de sier rett ut at oppturen i Subsea ikke kommer før 2019.
Normalt skal dette prises inn i 2018, men ja blir veldig spennende å se hvor de havner de nærmeste kvartalene. Q1 pleier jo å være det klart svakeste så er litt optimist.

Jeg har ikke mer å si om DOF, i denne tråden.
Her er mange fine personer, bl.a 5198. Det er aldri noe svada og sleivspark fra han.

Om jeg skulle eid en offshore aksje som driver med det DOF gjør, så ville det bli DOF. Men jeg er seriøst bekymret for at gjelden blir et problem innen 2020/2021, men man kan selvsagt gjøre noen kroner frem til den tid. Likevel er det så forbannet mye usikkerhet mtp olje, rater, børser, handelskrig, og psykopaten Trump så jeg ville ikke gått inn med store summer her. Men skulle den få seg en dipp videre ned, noe jeg ikke helt tror på, så kanskje jeg prøver lykken med noen hundre k aksjer. Utover det ønsker jeg dere som sitter all lykke til.

Over og ut for SS på denne tråd.

SS
Kontur
24.06.2018 kl 23:03 5104

Spent også på om det fortsatt må tas nedskrivinger eller om markedet nå er såpass at bokførte verdier kan stå. Noen som kan si litt om det?
5198
24.06.2018 kl 23:45 5046

Vi så en nedgang i ekstraordinære nedskrivninger i Q1, denne tendensen tror jeg fortsetter. Om vi nå er der det ikke er noen ekstraordinære nedskrivninger eller om dette først er helt slutt om 1-2 kvartaler er vanskelig å si. Blir spennende å se Q2 og Q3 resultatet når den tid kommer.
Loddepuz
25.06.2018 kl 07:49 4747

Tar han oss med videre opp i dag ? Eller ska me videre ner ?

SKANDI HERA
Well Expertise
R/M TO Arctic, D/D 14
26/06/18 NOK 400000
mozel
25.06.2018 kl 10:25 4505

Hvor har du dette fra?
Dofulf
25.06.2018 kl 10:32 4523

Westshore.no Manko på båter i spotmarkedet. De to andre båtene på på samme oppdrag har 450000 i rate.
NorCan
25.06.2018 kl 11:23 4428

NEW
SKANDI HERA
Well Expertise
R/M TO Arctic, D/D 14
26/06/18 NOK 400000
NEW
KL SANDEFJORD
Well Expertise
R/M TO Arctic, D/D 14
27/06/18 NOK 475000
NEW
NORMAND DROTT
Well Expertise
R/M TO Arctic, D/D 14
27/06/18 NOK 475000
5198
25.06.2018 kl 12:23 4297

Kan godt hende jeg maser vel mye om dette men mener vi hele tiden får noen små hint om at markedet er i bedring, det at seismikk har fått en veldig kursoppgang tyder også på at investorene nå velger å prise inn en ny opptur. Normalt sett så ligger aksjemarkedet 12-18 mnd før det virkelige markedet så blir ikke forundret om vi snart setter kursen oppover for godt.
Aktiviteten øker ganske kraftig i hele verden nå dette vil gi utslag i bedre rater innen supply, subsea er ventet å virkelig ta seg opp fra neste år.

Tenk hva som skjer når det står om oppturen innen disse segmentene hver dag i 2018, da skal alle ha aksjer i disse selskapene. DOF vil da være det sikreste kortet, mener de nå er sikret en god fremtid uten flere emisjoner selv om noen er uenige. Tror DOF fort kan bli favoritter innen sitt felt slik som TGS og ODL har blitt innen sitt segment.
Redigert 25.06.2018 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
JALLA
25.06.2018 kl 12:33 4262

5198
Der er jeg enig med deg og håper at bedringene vil synes i kursen etter hvert...

Rater hopper og danser, alt ettersom.
Har skjedd lite med antall skip i markedet, så her er nok bare en topp - hva tror dere om rater i november når stormene herjer, og mørketida er her?

Mange bruker værvinduer og sommerhalvåret på jobber, og da blir det kortsiktig press på båter og rater stiger. Det hjelper DOF fint lite med gode rater noen dager og uker, da vi har 365 dager i året, 52 uker. DOF trenger meget gode rater alle disse dagene og ukene.

SS
Redigert 25.06.2018 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Kontur
25.06.2018 kl 12:56 4195

Enig med Skipssjefen der. Løsningen er at tonnasje må bort. Jeg ser selv på fra her jeg sitter på 3 båter som har ligget i opplag i lenger tid. Og det skjer og vil fortsette å skje. Gammel tonnasje forsvinner. Samtidig er det nesten helt slutt på nybygg. Fra en overkontrahering uten like til dagens stopp. Det tar tid for markedet er i balanse igjen, men vi nærmer oss. I mellomtiden gjelder det å plukke seg ut rederier med de beste utsiktene hva rett sammensatt flåte angår samt hvor langt de har komt i sin restrukturering både rent operativt, men også finansielt. Der mener jeg DOF har gjort en god jobb og derfor har jeg stor tro på DOF. Men der er helt sikkert flere selskaper som vil gjøre det godt fremover i et voksende marked for all del.

Trodde det var over og ut for deg (SS) på denne tråden :-)
Redigert 25.06.2018 kl 13:14 Du må logge inn for å svare

Det var bare til det ikke gjelder lengre - hehe!
Blir for dumt å lese alt som skrives her, og det blir for dumt når man ikke mangler kritisk innsikt. Kan umulig bare være "hallelujah" innlegg her.
Lett for at folk ikke får med seg begge sider av en sak, og kjøper for dyrt og må være med ned igjen!

SS
5198
25.06.2018 kl 13:18 4159

Ikke missforstå, ratene hopper selvfølgelig mye. Sommeren er den klart beste tiden for skipene som går i spot så det er helt riktig.
Men den dagen ratene har kommet seg, alle er sikre på at markedet blir bra fremover og alle selskapene innen denne bransjen er trygge så har kursen gått så mye at det ikke er så stor oppside igjen.
Bare det at DOF klarte å levere et plussresultat mener jeg er et kvalitetsstempel.
Neste år på denne tiden mener jeg ting virkelig har gått seg til, jeg ser nå en veldig økt leteaktivitet over hele verden. Denne mener jeg blir sterkere en det de fleste i dag klarer å se for seg og det vil igjen medføre at markedet kommer raskere i balanse en det analytikerne og investorene i dag ser for seg.

Kontur - ang siste setningen din - så bare nevner jeg alle som nå sitter med rederier fullastet med nyere båter, uten gjeld, og disse skal ikke bli god å konkurrere mot fremmover. Ingen tvil om hvem som kan legge seg ned i pris for å vinne oppdrag, den uten gjeld, eller DOF med 20 mrd i gjeld?

SS
JALLA
25.06.2018 kl 14:19 4093

Om ratene blir så pas bra at de som har båter i opplag kan skrote noen av disse når de tjener penger så vil det være bra. Har ikke SOFF en del båter som de ikke har råd til å skrote??
Caramba
25.06.2018 kl 14:25 114

Innlegget er slettet
mozel
25.06.2018 kl 14:25 4083

Rederier fullastet med nyere båter, uten gjeld!!!
Finnes de i dette markedet, Jeg undres.

Finnes rederier som har kjøpt billige offshore båter, hvor kjøpene er gjort med EK - nytt for deg?

SS
Kontur
25.06.2018 kl 14:59 3994

At et selskap har gjeld behøver ikke bety at det er et dårlig case. En må jo se i balansen om eiendelene finnes. SOFF har vel omtrent dobbelt så mye gjeld, men mange flere båter. Spørsmålet er betjeningsevne.
Du tenker kanskje på Spetalen selskapet, de har lite gjeld, men en helt annen flåte enn DOF og ikke så ettertraktet i segmentet som jeg synes virker mest spennende nemlig Subsea.

Inntresann analyse fra Nordea, der de opererer med Shareholders equity
2017 – 3941 mill / 293 = 13.45
2018 – 4377 mill / 293 = 14.94
2019 – 4779 mill / 293 = 16.41
2020 – 5320 mill / 293 = 18.15
Den er fra april 2018 og du finner den med google søk DOF-ASA_commissioned-research_110418.pdf
davan
25.06.2018 kl 15:24 3981

Subsea blir garatert den delen av offshore som kommer best ut de nermeste årene. Her sitter dof i en gunstig possisjon. Skjer ikke mye før 2q, de må tross alt bevise noe før penga legges på bordet!!!
5198
25.06.2018 kl 16:19 3896

Kontur

SDSD er et selskap men er nok de Amerikanse ( etter Chapet 11) det tenkes på her. Har tenkt mye på det og det er jo et godt poeng at det nå er noen selskap som er nesten uten gjeld. Slik jeg har forstått dette er det mest supply i disse selskapene, selskapene har også ofte eldre og enklere skip. Er alltid det siste skipet det er behov for som bestemmer ratene ( samme som siste fatet bestemmer oljeprisen). Mener og tror at Norske rederier har spesialisert seg på nye, kompliserte,store og kraftige skip så slik jeg ser det er de i samme bransje som de Amerikanske men forskjellen er fremdeles ganske stor ( men det er jo noe å tenke på ja).

Ser også at DOF har en litt større omsetning i snitt en det SOFF har, tar dette som et lite tegn på at interessen for DOF i denne sektoren er ganske stor. Tror denne forskjellen vil vokse når analytikere og investorer igjen skal inn i denne sektoren.

Så over til SS

Dette er hva Nordea skriver 11.4.2018, bare ment som et lite svar til det med gjelden.

«DOF is well-positioned to take advantage of the emerging upturn in the subsea market. This, in combination with delivery of two newbuilds, will support solid EBITDA growth in the coming years, in our view. Furthermore, DOF's solid backlog provides earnings visibility and allows the company to reduce its net debt by NOK ~5bn (23%) and lower NIBD/EBITDA to 5x in 2020. If the market improves more rapidly than we forecast, though, net debt reductions will be considerably more»

Anbefaler folk å lese dette selv. https://nordeamarkets.com/wp-content/uploads/2018/04/DOF-ASA_commissioned-research_110418.pdf
Redigert 25.06.2018 kl 17:07 Du må logge inn for å svare

Caramba:

Når du går siste "runde" i kveld, så sier værmeldingen at det blåser opp til storm.
Sjekk fortøyningene på DOF skuta, og sett gjerne opp en spring eller to ekstra, samt en brest og gjerne dobble opp forut og akterut - det er viktig med gode fortøyninger når stormen kommer.

Så ikke bra ut over dammen i kveld, samt oljen. Hvordan takler DOF dette i morra?

Kan ikke få sagt hvor glad jeg er for å ha tatt mesteparten av kronene av børs pt.

SS
Belånt
25.06.2018 kl 23:53 3539

Med all respekt SS. Til og med du fikk vel med deg at DOF var råsterk i dag på en ellers trist dag på OSE. Det kan ha litt med at det kom en kjøpsanbefaling med kursmål 15 om jeg ikke husker feil. Og det kan være at det meglerhuset har noen kunder som skal akkumulere aksjer....

Olje er 80 cent høyere enn når vi closet og dow/dax futtene er også opp siden ose stengte.

Med mindre noe spesielt skal skje i natt eller morgentidlig åpner dette opp kl 09.00 og jeg tror at dette her kommer opp igjen til 9 kr ganske så fort med mindre markedet i sin helhet skal korrigere.

Må til slutt si til SS at jeg blir stum av beundring rundt din kapitalstyrke. Om du fortsetter med 110 % PR år i noen år til har du råd til like mange DOF aksjer som jeg har.

Lykke til alle sammen😄😄

Har du like bra belåning på DOF aksjene som Helge lg Mons har på sine båter?? 😂

Vi får se, godt mulig fortøyningene holder, men Caramba gambler neppe der. Han vet nødvendigheten av gode fortøyninger når det er stormvarsel ute på 16 og 2182 !

SS
Belånt
26.06.2018 kl 00:56 3483

Jeg sitter på 1/4 av min ek i dof og girer selvsagt ikke. Det er mer enn nok giring i DOF som selskap.

Mons og Hilde (CEO & CFO var forøvrig tungt i emisjonen og har vist at de har tiltro til caset). Mtp belåning aner jeg ikke hvordan de sitter, men jeg er nok helt sikker på at aksjekursen er viktigere for Mons enn for Helge......

Det var da en stor interesse for en aksje du ikke har Skippy von Dippy :)
Mye snakk om gjelden også ser jeg, da har du vell regnet deg frem til en fornuftig SOTP ? Eller er det EV/EBITDA verdier du roter rundt med nå? ...Uansett håper jeg du finner en verdi mellom 9,50 og 14,00, ellers bør du skifte batteri i kalkulatoren din ;)) Tar du med en x-faktor for bedring (ikke mega trend, bare en bedring) i markedet før 2020 bør du nærme deg en verdi på 19,00.

Du har jo tradet axa flere ganger opp mot 3 (nå 30), du har samme mulighet her til å trade opp mot 9. og er du heldig så er du med når det banker gjennom motstanden på 9,50. Husk positivt SL, du husker det, eller ;-P

5198
26.06.2018 kl 09:11 3265

Fundamentalt blir dette sterkere og sterkere for hver dag, kortsiktig kursmål 12 mnd 19 kr.

26/06-2018 09:00:11: (DOF) DOF Subsea contract awards
DOF Subsea has been awarded several contracts in the Atlantic region, securing
utilisation for the vessels Geosund and Skandi Skansen throughout Q2 and Q3.

The awarded works are all within the Subsea IMR Projects segment. The scopes
include seabed mapping, surveys, pipeline and structure inspection, light
construction and repair work.

One of the awards includes a Subsea Services Frame agreement in the UK with a
major North Sea operator. As part of this Frame Agreement DOF Subsea shall
undertake the 2018 Pipeline and Structure Inspection Campaign. The scope covers
inspection of subsea facilities, pipelines, and platform structures as well as
light construction and repair work.

Jan Kristian Haukeland, Executive Vice President for the Atlantic region stated:
"This is a real positive number of wins for the region, and for the company.
DOF Subsea is well placed to plan and provide strong, collaborative support for
our clients' projects in Survey and IMR."
Egard
26.06.2018 kl 09:14 3255

Da var det ny kontrakt til Dof Subsea, er det bare en båt igjen nå som er i opplag?
5198
26.06.2018 kl 09:24 3216

De har vel fremdeles 2-3 AHTS er i opplag mener jeg, men er ikke lenge før de har alt på vannet slik kontraktene drøsser inn nå.
Takknemlig om noen har en oversikt over skip fra DOF i opplag, Sysla er flinke men den listen er ikke helt oppdatert.

Det er vel bare Geograph, Skandi Texel og 2 stykk borti Asia såvidt jeg vet. Ellers er vel alt annet i full fart.

Leasing:

Tror jeg må sjekke batteriene i kalkisen, og bytte ut den der Ikea linjalen 😂

Kanskje man klarer å få frem 14 på kalkisen da 😎

SS

Ikke opplag for subsea segmentet. Ved utgangen av Q1 var dette status:
PSV: One vessel in lay-up
AHTS: Two vessels partly idle due to conversion new contracts

Her er det bare å kjøpe Skippy, med eller uten papirlinjal fra ikea ;)
Loddepuz
26.06.2018 kl 09:38 3187

det hva ein bra omsetning på dofen i dag. over 5 mil etter bare 40 min handel . får håpa kjøparsidå tar seg opp utover dagen.

Når det gjelder gjelda så går det riktig vei.
DOF Supply har redusert gjeld med 4,2 mrd siden restruktureringen i 2016, og med ~ 0,3 mrd i Q1 2018.
DOF Subsea har redusert gjeld med ~1,5 mrd siden restruktureringen i 2016 inkludert gjeld for 3 nye skip, og med ~1,1 mrd i Q1 2018

De to nybyggene som kommer i september 18 og i 2019 går direkte på 8 års kontrakter i Brasil.

De to 8års kontraktene på de nye båtene ble jo signert med Petrobras i boom tidene. Er det noen som vet om disse er blitt reforhandlet eller om de holder gode rater?

Jeg vet ikke om de er reforhandlet, men det ser ut som Nordea regner med det er signert med gode rater.
... Two new pipelay support vessels will join its fleet over the next year, securing solid EBITDA growth...
marco83
26.06.2018 kl 11:52 2996

De har blitt reforhandlet. Værste kontraktsmotpart i offshoreverden er Petrobras! Enorm risiko i certepartiene deres