Hvorfor IAG kommer til å by minimum 500kr per aksje til høsten?

Ved 500kr per aksje(44M aksjer) prises hele NAS sin EK til 22mrd NOK. (himmelhøyt over bokført EK ifølge Q1 rapporten)
IAG eier idag ca 2m NAS aksjer som man antar de har kjøpt til kostpris 177kr aksjen. (snittet uken før det ble kjent at de eier 4,61%)
Kontantutlegget til IAG blir dermed 22mrd – 655m = 21,333mrd NOK.
IAG har ikke bruk for bank Norwegian og dette er en asset som flere av de nordiske bankene sikler etter. Med ett bud på 500kr for NAS aksjen blir hele NAS/NOFI rabatten borte (usikkerheten som ligger i NOFI aksjen pga NAS sin finansielle situasjon) og man kan anta 110-130kr per NOFI aksje. IAG kan dermed enkelt selge sin nyervervede NOFI post på 20% til la oss si 110kr per aksje. Dette gjør at at IAG får inn 4,1mrd NOK ved NOFI salget.
Kontantutlegget til IAG er da nede på 21,333mrd – 4,1mrd = 17,23mrd NOK.
NAS har allerede kommunisert at de ønsker å bedre balansen ved å selge opptil 140 fly.
Her kommer jokeren i regnestykket, siden jeg ikke har peiling på prising av fly så setter vi konservativt 2mrd i gevinst på å rydde opp i balansen ved flysalg (14m NOK per fly)
Kontantutlegget er da 17,23mrd – 2mrd = 15,23mrd eller med andre ord 346kr per aksje.
Ryktene i media tilsier 330kr per aksje, som selvfølgelig er etter man har ryddet opp i sirkus Kjos balansen.
Per Q1 2018 var netto rentebærende gjeld i NAS 24,7mrd NOK.
Gjeld 24,7 + EK 15,23 mrd gir EV på under 40mrd NOK og er således noe IAG har null problemer med å svelge.
Søndre
18.06.2018 kl 09:16 8298

NAS eier 16,4 % i NOFI

og 3,6% av NOFI aksjene på TRS som blir rullert fremover i tid inntil aksjekurs er på ett nivå KJOS er fornøyd med, altså totalt 20% økonomisk eksponering i NOFI.
Redigert 18.06.2018 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Søndre
18.06.2018 kl 09:24 8233

TRS avtale på 4 millioner NAS aksjer som løper ut 29.6. Da er de ute. Det er også en TRS avtale som jeg tror er på ca. 1,8 millioner aksjer,
og den løper ut i desember.

Da er vi nede i 16,4 %
Redigert 18.06.2018 kl 09:33 Du må logge inn for å svare

hvis de ikke klarer å konkurrere men NAS, kjøp dem slik at de er kvitt en konkurent. Myndighetene må aldri godkjenne dette.

Med dagens melding kan vi slå fast at NAS gjorde slik jeg sa og rullerte TRS eksponeringen på NOFI aksjer fremover i tid.
aksjer blir heldigvis ikke bare ute slik noen forumdebatanter mener....
NAS eier 16,4% NOFI aksjer direkte og 3,6% NOFI aksjer på TRS = 20% av NOFI.
27.06.2018 kl 20:09 7482

Det er noe teknisk, men med TRS'er så kontrollerer man aksjene, men man er ikke juridisk eier. Vi kan si at NOFI kontrollerer 20%, og eier rundt 16%, om vi virkelig skal pirke.

En total return swap-avtale (trs) innebærer at en avtalepart (kjøper av risikoen) erverver den finansielle eksponeringen (kursutvikling og eventuell avkastning i form av utbytte) i en underliggende aksje fra en annen avtalepart (selger av risikoen) mot en rentebetaling.
Avtalen inngås for en gitt periode og et gitt antall aksjer, med en inngåelses- og innløsningskurs.

Helt korrekt aksjefokus! poenget mitt og som nevnt tidligere her, NAS har økonomisk eksponering i NOFI tilsvarende 20% av aksjene, selv om de juridisk ikke er eier av mer enn 16,4%
Søndre
28.06.2018 kl 07:54 7130

TRS avtale på 4 millioner NAS aksjer som løper ut 29.6. Da er de ute. Det er også en TRS avtale som jeg tror er på ca. 1,8 millioner aksjer,
og den løper ut i desember.
Kilde Stine Klund, NAS.
Ved inngåelse av TRS avtalen som løper ut imorgen var kursen kr. 77,-. I dag er kursen kr.89,-, og NAS får utbetalt kr.48 millioner i kursgevinst.

Da er vi nede i 16,4 %
Redigert 28.06.2018 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

Søndre, har du ikke sett børsmeldingen?

Norwegian Air Shuttle (NAS) has today extended two TRS (Total Return Swap)
agreements with a total exposure to 6.7 million shares in Norwegian Finans
Holding ASA (NOFI) at NOK 90.05 per share. This includes both the TRS entered
into on 28 June 2017 comprising 4.7 million shares and the TRS entered into on
19 December 2017 comprising 2.0 million shares. Danske Bank acts as counterparty
in the agreement and the expiration date is set to 21 December 2018. Following
the transaction Norwegian Air Shuttle ASA still owns 30,623,739 shares in NOFI,
constituting approx. 16.4 per cent of the issued share capital.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180627.OBI.20180627S94

Søndre
28.06.2018 kl 08:24 7053

Synd at jeg har slettet mailen fra Stine Klund, det er min kilde.

Da har hun ikke oversikt.
Redigert 28.06.2018 kl 08:25 Du må logge inn for å svare

At du i det hele tatt driver å maser på en IR om en TRS avtale sier jo sitt!
Søndre
29.06.2018 kl 13:26 6694

Hvis ikke de vet hva de prater om er det et problem. Hun beskrev en kursgevinst. Du har vel også fått med deg
håndteringen av rep.emi. Virker lite profft som mye annet.
Redigert 29.06.2018 kl 13:27 Du må logge inn for å svare

Selvfølgelig er det kursgevinst, gammel TRS blir avregnet ny blir gjort på dagens markedskurs.
Også så lenge nofi har steget i perioden så blir det en kursgevinst.

Dette er enkel informasjon som man kan lese ut fra børsmeldinger og burde være helt unødvendig å drive å mase på IR om.

Søndre
29.06.2018 kl 15:50 6540

Det virker ikke som ting er enkelt.
Redigert 29.06.2018 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Epona
29.06.2018 kl 16:31 6478

Når kommer emi-aksjene i omløp?

tror det er på mandag så synes den virket sterk idag

for se om nye rykter kommer snart som vil sette kursen oppover :D
Hektar
02.07.2018 kl 17:22 6215

Hvorfor vil IAG IKKE by 500 kr for Norwegian? Mange grunner. Men Walsh driver ihvertfall ikke med tull og "spill" som folk gjerne vil tro.

IAG: Har ikke vært i samtaler med Norwegian siden mai
https://aksjelive.e24.no/article/1kb3kJ

De har god tid og venter nok utpå høsten til Norwegian er god og mør etter smell på smell. Og byr en real pris for det det faktisk er - En tapsmaskin så lenge drivstoffprisene holder seg så høyt oppe.

Ellers øker shorten marginalt nå, det er ikke rart mtp emiaksjene som snart skal hives ut i panikk pluss trafikktall for juni som garantert vil vise yield langt under det som kreves for at Norwegian skal gå i null, og et Q2 med solid tap fra driftsresultat. Kanskje de berger pluss med flysalg, kanskje ikke. Hovedpoenget er at de taper penger på hver eneste passasjer. I juli og august blir nok dette snudd, for så å falle tilbake med mindre de mot formodning klarer å levere kostnadsreduksjoner og prisen på drivstoff faller.
02.07.2018 kl 21:55 6009

Nå er Q2 den siste fasen og kvartalet med stor ekspansjon. Nå er jeg relativt komfortabel med at NAS kommer til å tjene penger på drift i Q2, forbeholdt at de holder wet-leasing til et minimum.

Jeg tror mange har vanskelig for å analysere NAS fordi de ikke klarer å se på caset langsiktig. Denne veksten kommer ikke til å vedvare, og vi er veldig nærme slutten. Langsiktighet er forøvrig den største "edgen" individuelle investorer kan ha i aksjemarkedet, fordi kortsiktigheten både blant institusjoner og de fleste aktører har blitt veldig kortsiktig. Trist nok.

Jeg tror interessen fra andre aktører er en god indikator på nettopp at det NAS gjør er riktig, i og med at de begynner å plage de større og etablerte aktørene.
For de som er opptatt av historie så likner NAS sin ekspansjon mye på det Frontline gjorde på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000.

Hvor stor short posisjon har du Hektar?
Redigert 02.07.2018 kl 22:24 Du må logge inn for å svare

Hektar bærer preg av å være sportskommentator og bruker avisartikler som referanse på om aksjen skal opp/ned.
Ned har hvertfall CASK ex fuel gått i Q2. På forrige kvartalspresentasjon var ledelsen meget confident på at CASK ex fuel skulle videre ned slik som guidet.
Når eventuelle budgivere får tillit til at CASK ex fuel faktisk går ned som lovet av Kjos, da er det enklere å by skikkelig på resten av aksjene.
Derfor har mitt poeng hele tiden vært at budgivere vil se at NAS klarer å operere gjennom denne sommeren uten å drite seg ut med wet-lease slik som sist sommer.

aksjefokus: se på RCL 2008/2009. Goldman Sachs mente aksjen skulle ned i $1 fordi de hadde tatt på seg for mye gjeldsforpliktelser ifm nybygg av skip. Endel utbytter og år senere står aksjen i ca $100. RCL har vært en meget hyggelig reise siden GS analytikeren dømte de nord og ned, litt samme som folk gjør med NAS idag.
Redigert 02.07.2018 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
02.07.2018 kl 23:04 5900

Ja, RCL er en god historie og veldig sammenliknbar. Jeg tror absolutt NAS kan bli en stor spiller i luftfarten og bli en like god historie som RCL.

NAS er en helt ekstremt asymmetrisk aksje, hvor også selskapet vil bli kjøpt opp om det går dårlig, kanskje til 1x NAV (250,- idag, vil falle om det går dårlig). Man har således en opsjon med fallskjerm. Flymarkedet er veldig likvid, og reising er inne i en global mega-trend. Det nye status symbolet er å reise, og dokumentere det på IG/Snap.

Prisen er svingningene underveis, men det betyr ikke automatisk at risikoen er skyhøy.
Jeg synes det er helt bemerkelsesverdig hvordan folk måler risiko i denne aksjen, om man sitter å ser på beta på børsen og analyserer etter det bør man legge bort finans bøkene og begynne prøve tenke logisk.
Redigert 02.07.2018 kl 23:07 Du må logge inn for å svare

Enig, NAS aksjen er egentlig en sinnsyk kjøpsopsjon med meget stor oppside og begrenset nedside.
Skulle ting gå feil vei, kan man alltids selge av assets eller hele selskapet til dagens prising.
Det er ikke lenge siden man hadde såkalte "aksjeeksperter" som snakket om at nas aksjen kunne gå i 0kr eller 1000kr, at det faktisk var en verdi der i flybestillinger, NOFI osv virket det som var totalt glemt i analysene.
Etter at budinteressen fra industrielle aktører har økt er disse "aksjeekspertene" helt tyste med sin 0kr eller 1000 spådom hvertfall.
Hektar
03.07.2018 kl 07:31 5703

"Hektar bærer preg av å være sportskommentator og bruker avisartikler som referanse på om aksjen skal opp/ned."
Oversettelse: Du mener noe annet enn meg derfor er du en skikkelig dumming!

Min referanse på kostnadsbildet er en epost jeg fikk fra Stine Klund der hun blant annet skriver følgende:
Selskapet står ved guidingen for CASK excl fuel som innebærer en kostnadsreduksjon på 12% fra fjoråret. CASK incl fuel er imidlertid guidet som en konsekvens av oppdaterte FX- og fuelforutsetninger. Kostnadsreduksjonen mot fjoråret vil øke med året og være minst i Q1, i tråd med kommunikasjon på Q4-rapportering om at vekstkostnader fremdeles vil være høye i Q1 og delvis Q2.

Altså er det DU som gjetter og jeg som baserer meg på fakta. Så virkelig ikke den komme. Og derfor tør jeg påstå at det blir ikke noe pluss av drift i Q2 når vi ser på yield for april og mai og ser på kostnadsinformasjonen fra forrige kvartalsrapport. Utrolig synd at de faktisk må betale for drivstoff da. Enda mer synd at de ikke hedget mer mot høy oljepris.

Det hun skriver der er jo blåkopi av guidingen, fra i vinter. Hun bekrefter også at kostnadsreduksjonen er minst i q1 hvor den var 5%. Og at vi i q2 vil se enda større kostnadsreduksjon enn 5%.
Hva med dette er du så bekymret for?
Er selvfølgelig enig i at det er enklere å drive flyselskap med oljepris på $25 enn $78. Men oljepris hedging er midlertidig inntil du får dyttet økte kostnader over på kunden. Som Ryanair sjefen sier, det tar i snitt ca 12 mnd før du får justert billettprisene fult ut med økt oljepris.
Husk at nas drev profitabelt i 2013 hvor oljeprisen i snitt var $100-110. Snittprisen de siste 10 årene er $81
Redigert 03.07.2018 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Hektar
03.07.2018 kl 08:33 5584

Du har ikke fått med deg kostnadsguidingen (og økningen derav).

Merker meg at forumdebatanter driver å maser på IR om helt absurditeter og tror at infoen de således får er unik. Hvis man er av oppfatning av at IR forteller en person noe annet på mail enn resten av markedet så finnes det faktisk eksempler på slik feilinformering hvor selskapet har fått trøbbel, ref: Nordea IR som prøvde å snakke ned resultet i shipping avdelingen for noen år siden.
Jeg har utmerket fått med meg guidingen og at CASK ex fuel er på vei ned slik guidet i vinter.
At Kjos ikke får gjort noe med oljepris og dollarkurs burde ikke komme som en overraskelse for noen....

Hehe, du må lese det du har fått i Mail av henne engang til, når hun snakker om økning er det kostnadsreduksjonen som øker, ikke kostnadene....
Redigert 03.07.2018 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
03.07.2018 kl 16:02 5330

Det er en økning i kostnadsreduksjon, dvs at kostnadene blir mindre...
Du er veldig ofte litt bombastisk i dine uttalelser Hektar, da kan det være greit å ha rett.

Er også enig i at det er merkelig hvordan aksjonærer sender melding til IR, om helt banale emner som er presisert til det kjedsommelige.

Redigert 03.07.2018 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
Hektar
03.07.2018 kl 16:17 5308

Ingen som tror informasjonen er unik, og heller ingen som har gitt uttrykk for dette. Skjønner smågutter trenger å hevde seg for å føle seg som menn, men det eneste jeg sier er at jeg forholder til den beskjeden jeg mottok og investerer deretter. Vennligst hold meg utenfor disse smålige pissekonkurransene.

Faktum er at i etterkant av målet om reduksjon justerte Norwegian også opp kostnadsguidingen, det er det dere ikke har fått med dere.

Når det gjelder hva jeg kontaktet vedkommende om er det et større tema, det jeg viste her var et utdrag av et langt mer utfyllende svar som dere uansett ikke hadde forstått. Men jeg oppfordrer gjerne til mer surmuling da det gir god underholdning.

Det blir litt forunderlig når du tar klipp&lim fra en mail og henviser til økte kostnader når mailen du klippet&limte fra sier det motsatte.

At capex har økt må sees i sammenheng med flere leveranser av fly. På samme måte som at de ifjor sommer høst tok ned capex veldig mye pga forsinkelser av airbusfly.

drivstoffkostnad har økt pga prisøkning jet-fuel dessuten har NAS kun hedget en liten andel av forbruket

burde ikke komme som noen overrakelse at Q2 kommer til å bli blørødt.

eneste som holder kursen oppe nå er oppkjøpsryktene som det har blitt stille rundt nå

forresten noen som har fått rep-emi aksjene? dårlige greier må jeg si
Redigert 03.07.2018 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Hektar
03.07.2018 kl 16:36 5290

Skjønner ikke i det hele tatt hva du fabler om. Guidingen for kostnadsreduksjon er gammel. De har økt selve guidingen for kostnader 2 ganger siden det målet først ble uttalt. Lønner seg å følge med litt.

Og Backcliff har rett her, Q2 blir ikke trivelig med mindre de har solgt en haug av fly. Om drivstoff var gratis hadde situasjonen vært en annen så klart men det er nå en gang ikke det... Og hvorfor enkelte ønsker å ignorere det aspektet er pussig. Litt utvikling rundt Lufthansa-bud nå vil nok beskytte mot dette, men jeg håper nå ingen innbiller seg at kursen er over 200 pga prestasjonen Norwegian leverer.
03.07.2018 kl 17:40 5216

Dere fremstiller det som helt åpenbart at NAS går minus på driften i Q2. Jeg har vanskelig for å forstå hvordan dere kan være så veldig sikre på dette.
Jeg er heller mot svakt positivt, men er slett ikke sikker på noe, og jeg følger selskapet ganske tett.

For å sammenligne med ifjor da de hadde en justert EBITDA på 250 mill og med avskrivninger på 350 et driftsresultat på rundt -100mill.
I April 2017 lå rask på 0,36 i 2018 lå den på 0,29
I mai 2017 lå rask på 0,33 i 2018 lå den på 0,31
I juni 2017 lå rask på 0,39, 2018 har vi ikke tall enda.

Inntjeningen per tilgjengelige setekilometer har altså falt med rundt 5-15%(Kommer da an på juni). Dette fører da til at inntjeningen blir rundt 400-1200mill lavere enn ifjor(justert for produksjonsveksten).
Så da blir spørsmålet om NAS har klart å få unit cost ned nevneverdig. For min del tror jeg høy oljepris mer enn oppveier for lengre rekkevidde, men vi får se..
Ville hvertfall vært forberedt på et negativt driftsresultat.
Trader'n
04.07.2018 kl 09:34 4847

Virker som emisjonen er avlyst, for jeg har ikke fått aksjene,

helt enig i vurderingen din firkløver, Q2 blir uansett ikke noe fest.
kom gjerne med vurdering av det høyst spekulative "regnestykket" mitt.
Min påstand er at budgivere ser igjennom oljepris da det enkelt kan hedges bort i det kortebildet. Om forretningsmodellen til NAS fungerer i sommer med fallende kostnader ex fuel er mye viktigere.
Høy oljepris kan faktisk være med på å øke budet da NAS har en av de yngste flyflåtene.

flere innlegg slik firkløver og mindre "IR-mailer-skryt" hadde vært bra!
Redigert 04.07.2018 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
04.07.2018 kl 09:46 4911

Firkløver: Godt forsøk, men du må ta høyde for vesentlig mindre wet-lease enn i fjor. Om NAS klarer å holde dette til et minimum så blir det ca 500-800m lavere kostnader vs. sommeren i fjor. Nå er jeg klar over at oljeprisen er høyere enn denne perioden i fjor, men det er ikke slik at dette "garantert" går i minus.
Redigert 04.07.2018 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Hektar
04.07.2018 kl 09:51 4900

Når det gjelder bud så er nok ikke oljepris noen viktig faktor - dette må alle håndtere. Om noe er det et insentiv for økning av bud da de drivstoffeffektive flyene til Norwegian vil være svært ettertraktet, særlig hos de med eldre flåter.

Resultatene er også i en budsituasjon mindre viktig enn eiendeler og markedsandel når det gjelder interesse, da IAG eller Lufthansa vil innlemme Norwegian i sin egen drift, det betyr at de over tid innfører sine egne prosesser, struktur og rutiner.
04.07.2018 kl 10:52 4808

1.5-2x NAV som nevnt ovenfor er det som vil være fair value ved et oppkjøp. (NAV er 250,- i dag +/-)

Aksjefokus: Regnestykket mitt var veldig enkelt, men jeg tenker det skal mye til for å forandre det store bildet.
Ang. Wetlease så var totale leasingkostnader 930 mill i Q2 ifjor, wetlease utgjør bare en mindre andel av dette. For å få litt perspektiv var leasingkostnadene 1010mill i Q1 og wetlease utgjorde kun 26mill av dette. Ja jeg vet at wetlease nok var en høyere andel i q2 ifjor, men ser fortsatt ikke hvordan dette skal bli 500-800 millioner lavere. Er uansett ikke slik at de kan kutte wetlease til et minimum, da dette er noe de uansett vil trenge om sommeren når etterspørselen øker.

trafikktallene for juni er klare, økt kapasitet med 43% og økt antall pasasjerer med 44%. Hvordan klarer man det? jo ved å dumpe bilettprisene, men hva har NAS egentlig gjort? Justerer du for økt flylengde så har de faktisk klart å øke flybillettprisene.

En annen interessant ting som skjer nå, se på trafikktallene til easyjet. De har offisielt uttalt at de ikke er interessert i NAS men noe må de gjøre.
Ved Januar hadde de en 12mnd rolling passasjervekst på 9,5%, i Juni var veksten på 2,3%, fortsetter det slik vil Easyjet slutte å vokse snart, hva er vel da mer naturlig enn å kjøpe vekst?

Med RASK på 0,38 ligger konsensus blant analytikere inne med ett marginalt tap i Q2, spørsmålet er om de tør å stole på NAS sin guidede kostnadsreduksjon.
Redigert 05.07.2018 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Hektar
05.07.2018 kl 09:36 4507

Problemet er at kostnadsreduksjonen i beste fall nulles pga drivstoffprisene, så da er man like langt. Marginalt tap i juni men solid tap i både april og mai som gir negativt Q2. Jeg hadde ikke kjøpt Norwegian nå for å si det sånn, med mindre jeg gamblet på mer oppkjøpssnakk veldig snart.

Hvor er alle sportskommentatorene som har lest avisen og spådde blodrødt q2??

Her går ting akkurat som forventet, kostnadene faller som en sten og selskapet leverer overraskande gode tall. Q3 tallene blir supre og IAG ser at 500kr aksjen er null problem!

Ja bedre enn forventet, men som jeg sa ble det et negativt justert driftsresultat på 300mill.

Bunnlinjen er påvirket av så masse forskjellige engangseffekter at den egentlig er ganske uinteressant.
Hektar
12.07.2018 kl 08:56 4178

Det jeg er spent på er hva finner IAG på nå? De skulle jo vente til ut på høsten når det ble klokkeklart at Norwegian ikke kunne overleve på egen hånd (dette har Walsh uttalt). Hva gjør de nå? Dumper de aksjene sine? Kjøper de mer? Kommer det bud snart siden Norwegian nå faktisk viser at de kan overleve?

jeg tror som sagt de venter til etter Q3 og ser hvor mye cash NAS klarer å generere, det tar selvfølgelig ned risikoen i ett eventuelt bud.

IAG vil jo ha NAS, spørsmålet er jo bare riktig pris, og riktig pris er enklere å gi etter at de to viktigste kvartalene i året er tilbakelagt.
12.07.2018 kl 09:17 68

Innlegget er slettet
Hektar
12.07.2018 kl 09:19 4083

Det handlet jo mer om hvor mye de faktisk var villig til å by foran hva som var riktig pris ift underliggende verdier (noe de ikke var enig med Kjos & Co i).

Viktigste takeaway fra rapporten, selv om drift endte i minus som forutsett, er kostnadsreduksjonene. Cask uten drivstoff og avskrivning var ned 19% fra samme kvartal i fjor. Da de bare klarte 1% reduksjon i Q1 er dette enormt og forandrer totalt mitt syn på muligheten for å oppnå besparelsen de har lovet og dermed kunne gå i pluss fremover.

Det store innspillet som følge av dette er at Norwegian nå har blitt mer farlig. Både for IAG og for Lufthansa's Eurowings.

aaauuu! hehe den var litt stygg aksjefokus!

Du rører med tall hektar!
CASK inkl depr. ex fuel var ned 19% i Q2 og ned 5% i Q1

akkurat slik IR skrev på mail til deg, at reduksjonen skulle bli enda større i Q2 enn i Q1
Redigert 12.07.2018 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Hektar
12.07.2018 kl 09:31 4017

Nei, det var ikke ned 5% i Q1. Du roter med feil tall nå.