Fakta om H2V Product og NEL. Kan bli en gigantkontrakt?

Lorden
NEL 12.06.2018 kl 08:55 4207

H2V Product/H2V Industry har den 5.juni 2018 lagt ut artikkel på sidene deres angående Frankrikes storsatsing på hydrogen. (Fremleggelse av planene fra minister Nicolas Holut)

"The announced plan focuses on the production of carbon-free hydrogen, electrical storage and the deployment of vehicle fleets.
H2V Industry as an actor of the sector was present at the launch of the plan."

Jeg ser klart og tydlig at H2V har lagt ut bilder av CEO i H2V Product, Lucien Mallet som også var tilstede.

Jeg tror H2V jobber intenst nå både med ekstern finansiering fra investorer, samt statlig tilskudd etc. Det kan fortsatt ta litt tid, men jeg tror på en løsning om ikke lenge.
Her kan Nel ASA gjøre en storslem en virkelig stor avtale som må evt innebære en reprising av Nel ASA. Det ligger forventinger i luften på en milliardkontrakt som vi venter på av avklarende finansiering fra H2V Product/H2V Indistry på. Med dette er overhodet hverken priset inn i Nel ASA eller priset inn i dagens Nel aksjekurs.

http://h2vproduct.net/fr/2018/06/01/nicolas-hulot-lance-son-plan-de-deploiement-de-lhydrogene/
Redigert 12.06.2018 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Hildur NOK
12.06.2018 kl 18:15 3929

2.5 miljarder Fra h2v var priset in i nels kurs. Nel skulle og få en positiv q i 18 grunnet h2v.

Verdin på nel har falt lite efter h2v, men ska ner mer. Sånne typer som ts som tror det fortsatt er hopp bidrar till at fallet tar litt tid.

Jeg trodde aldrig på h2v. Jeg har erfaring av industriprosjekt. Jeg såg utfordringen. Nels ledelse såg den også men veldig sent.
Elvoquest
12.06.2018 kl 18:47 3804

Hildur NOK,

Det er riktig at en potensiell bestilling fra H2V på NOK 450 var delvis priset inn på et tidligere tidspunkt.
Men du tar feil når du skriver at Nel ville få et kvartal i pluss i 2018 grunnet H2V, det er direkte feil.

Hvor mange ganger må jeg skrive følgende for at folk skal skjønne det og det er også årsaken til at flere valgte å selge seg ut dagen før Q1. Rett og slett grunnet uvitenhet. De trodde at omsetning og resultat ville bli drittdårlig fordi det var meldt så få kontrakter i Q1, men Q1 kom inn på linje, eller litt bedre enn hva analytikerne trodde på forhånd.

Så for siste gang prøver jeg å forklare hvordan dette virker:

Dersom Nel mottar en signert ordre i februar 2018 vil ikke den bli inntektsført i Q1 2018, den vil bli inntektsført det kvartalet den blir levert. Så med mindre dette eksemppelet skulle leveres i Q1 ville den ikke blitt inntektsført i Q1.

Likt ville det blitt med H2V. Dersom den ble bestilt skulle dette skje et sted mellom 2018 - 2020 ref. meldingen:

"The first H2V PRODUCT hydrogen plant will be developed from 2018-2020, for a
total contract value of approximately NOK 450 million."

Ved større kontrakter sikrer Nel en upfront betaling ved kontraktsinngåelse på 15-30%.

Q2 eller Q3 2018 vil bli med positiv EBITDA grunnet California leveransene(140 + 50 mill alene).

En annen og ikke uvesentlig ting er at når Løkke uttaler seg om regnskap og backlog, snakker han om allerede inngåtte kontrakter, som er pris satt og leveringsdato på. Jeg har fulgt hver eneste presentasjon Løkke har holdt siden han startet i Nel på begynnelsen av 2016. Jeg antar at du ikke har brukt tid på en eneste, så ikke kom her med feilaktige opplysninger fordi du ikke har satt deg inn i Nel.
Redigert 12.06.2018 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Hildur NOK
13.06.2018 kl 00:05 3260

Jeg har liten tro at nel får 20-30% upfront betaling. Det er sånt bedrifter liker at kommunisere til markedet, men har sett mange eksempel Der Det sen ikke sker.

Då er det opp til bevis for nel i q2 og q3. Hvis ikke gevinst så ser vi att modellen de opererer med er feil.jeg har sett de fleste presentationer.

Og til betaling vid levering, Nikola betaler då framåt 2022,2023.til dess endast kostnader.
Elvoquest
13.06.2018 kl 08:15 2836

Mener på at det var ved siste presentasjon at Løkke bekreftet dette med upfront. Ingen grunn til å ljuge for markedet om det.

Det som bekymrer meg er ikke regnskapene for de neste to kvartalene, men backlog.
Vi vet at Nel ikke lenger melder alt av kontrakter inntil en viss verdi i tillegg til serviceavtaler etc.
Ved utgangen av 2017 var backlog NOK 465 mill, den var redusert til NOK 410 mill ved utgangen av Q1 2018. Etter dette har vi bare mottatt kjente ordrer for ca. NOK 70 mill. En fra Nikola og en fra Korea.
Dersom California leveransene nå gir seg utslag på tallene ved Q2, trenger vi mer før juni er omme for å opprettholde backlog.
Det er derfor å håpe at vi i løpet av de to neste ukene mottar ordrer på nærmere NOK 100 millioner slik at backlog inntil videre holdes inntakt på over NOK 400 mill.
Lorden
13.06.2018 kl 08:45 2686

Løkke har bekreftet at H2V Product avtalen er ikke terminert. Den er kun stoppet midlertidig pga manglende finansiering fra H2V. Men den er aktiv. Nå jobber H2V Product og H2V Industry på spreng med å få finansieringen på plass.
Nel aksjen kan virkelig fly til himmels hvis Nel ASA børsmelder at denne milliardkontrakten iverksettes.
Ikke glem at Nel steg + 30% på OSE den samme dagen som når H2V ble børsmeldt i fjor.
Himmelferden til Nel kan komme brått på. Løkke har også bekreftet på investorkonferansen at alle nye kontrakter inneholder et upfront payment for å sikre orden finansielt på en ryddig måte for begge parter. Med dagens backlogg på over K400 mill så er Nel virkelig i støtet. De holder en stødig kurs oppover. Dette er fakta i saken.
Redigert 13.06.2018 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Tåka
13.06.2018 kl 17:15 2357

Løkke trenger å lande en real stor kontrakt slik han får arbeidsro , ser Hex fikk en stor ordre no og føler Nel snart kommer etter.
Slettet
13.06.2018 kl 18:09 2228

Han har da arbeidsro?
Hvis du ser bort i fra de naivt optimistiske her på forumet som daglig legger ut poster om at “NÅ!! Er det bare til å lene seg tilbake. Kursen kommer til å sprette ut i verdensrommet i morgen og legge seg i bane rundt Mars sammen med Tesla’n til Herr Musk. GARATERT!», så virker det som om investorene generelt har is i magen.
Nestor1
13.06.2018 kl 18:33 2168

Tåper som hausser daglig med at neste dag vil bli gigantisk og aksjekurs som overgår månelanding.
Realiteten er at investorer ikke interesserer seg spesielt i Nel i denne tiden med ørkenvandring og utsettelser.
At insidere og ansatte selger sine aksjer pt så snart de kan, er også negativt.
Ecotricity
13.06.2018 kl 18:53 2105

Enig, og jeg har faktisk aksjer i NEL. Fint om alle kunne holde litt igjen til en kontrakt er meldt i stor skala - da kan haussingen tilta igjen.
Hildur NOK
13.06.2018 kl 23:39 1773

tror heller ikke Løkke lyver. Men han har selv sagt at han ikke har koll på capex. Då er det vanskligt at veta om det blir plus eller minus i et q 2018. Tror ikke han lyver men at han er en positiv og framoverlent gutt. Som regel går det bra for slikt folk.

Orderreserve er ikke mye at hjelpe nå når konkurrenter som airproducts kommit igång. Det NEL kan og må er at fokusere og rationalisere. De borde avyttra notodden eller Proton eller denmark. Et eller annet drastiskt for at oppnå en bedre kostnadsstruktur. Det tror ejg kursen vil gå 2 kr på en sån beskjed.

Elvoquest
13.06.2018 kl 23:45 1751

Helt enig, kvitte seg med kjernevirksomheten så får de bedre tid til å spise wienerbrød.
Tesla Model S
14.06.2018 kl 00:47 1647

ja og vinloddsalg på fredagene.
Yieldmaker
14.06.2018 kl 01:29 1603

Ja,

Depressive Hilde, må ta seg en kavring.

Your loss🤡
Lorden
14.06.2018 kl 08:24 1260

H2V fortsetter å flørte med planene sine om storskala produksjon av hydrogen ved hjelp av elektrolyse i Frankrike.. Jeg tror det er endel som skal på plass før igangsetting.

Lite utklipp:
------------------------------
The injection of hydrogen in the networks is part of the key points of the plan, a measure that will allow the transporters and distributors of gas to determine the conditions.
An interim report is expected for the end of 2018.
H2V sharing and supporting the vision of the minister of the ecological Transition and solidarity, which identifies
hydrogen as an energy vector key to a new model of society low-carbon.
The challenge now for us is the connection necessary for a pipeline to transport gas.

C. C: in The beginning, the project has also involved the production of biogas. Why have
abandoned this component?

H2V: We focus on the production of hydrogen by electrolysis of water

C. C: Did you always have confidence that the 50 megawatts of electricity that you will
need (about a third of a nuclear unit Paluel) will be derived from the energy
renewable, indispensable condition so that your hydrogen is green?

H2V:YES, we have warranty, the one that sells electricity we shall issue the certificate of warranty that electricity will be the result of energy 100% renewable.

Om noen er gode i fransk....så kan denne leses
http://h2vproduct.net/wp-content/uploads/2018/06/Le-Courrier-Cauchois.pdf
Lorden
15.06.2018 kl 07:57 1044

Milliardsatsing på hydrogen i Frankrike
Frankrike presenterte forrige uke en kjempesatsing med et bredt tverrsektorielt offentlig-privat samarbeid på hydrogen for de neste ti årene. Blant målene i satsingen med en kostnad på en knapp milliard kr, er storskala bruk av hydrogen til industrien - og introduksjon av 50.000 hydrogenkjøretøy og 1000 hydrogenstasjoner, innen 2028.
Det var Frankrikes minister for økologisk transformasjon, Nicolas Hulot, som presenterte den grandiose planen forrige uke. Her skal det kuttes CO2-utslipp og produseres og distribueres hydrogen i stor skala til industri, transportsektoren og i det franske gassnettet.
Kalt "Plan Hydrogène" har den til hensikt å gjøre Frankrike til verdensledende innen hydrogenteknologi, gjennom å skape en karbonfri industrisektor, utvikle fornybar lagringskapasitet lokalt og implementere nullutslippsløsninger for vei, jernbane og elvetransport.
I 2019 skal 100 mill. euro (ca 958 mill. kr.) starte finansiering for implementering av hydrogen i industri, mobilitet og energi. ADEME (det franske byrået for miljø- og energiforvaltning, noe tilsvarende Enova i Norge) vil ha ansvar for programmet og tilby støtte til prosjekter og aktører i relaterte sektorer i hele Frankrike.
- Hydrogengass kan bli en av bærebjelkene til et karbonnøytralt energisystem. Dette molekylet, som inneholder mye energi, vil bli viktig med tanke dets egenskaper: den kan lagre elektrisitet, forsyne kjøretøy, gjenvinne karbondioksid (CO2) og gjøre industrielle prosesser renere, sa Hulot ved avduking av planen.
DemQUSNWAAA3Wxq.jpg large
Kilde: Ministry of Ecological Transition, Frankrike

- Frankrike ligger i forkant av denne sektoren, og vi vil tilføre midler til å opprettholde denne ledelsen i hjertet av en allerede voldsom global konkurranse fordi det vil styrke vår energibalanse, men også en stor kilde til nye jobber, fortsatte han.
Den franske hydrogenplanen tar sikte på å bygge 100 hydrogenstasjoner (p.t er det 20 stasjoner i Frankrike), og introdusere 5000 lette og 200 tunge hydrogenkjøretøy (som busser, lastebiler, skip) på veien innen 2023. Dette skal økes til mellom 400 til 1000 stasjoner og 20 000 til 50 000 lette kjøretøy, og 800 til 2000 tyngre lastebiler innen 2028.
Konkrete måltall i H2-planen (utdrag, se link under for mer info):
Skape en karbonfri industrisektor
Nr. 1: Angi spesifikke mål for hydrogen i industrielle bruksområder:
10% dekarbonisert H2 i industriell H2 innen 2023
Mellom 20% til 40% innen 2028.
Nr. 2: Innføring av et H2-sporbarhetssystem i 2020, som inngår i det europeiske rammene som diskuteres (revisjon av direktivet om fornybar energi).
Nr. 3: Sikre å fremme miljøpåvirkningen av H2 i reguleringen av klimagasser, som vil skille H 2 i henhold til produksjonsmåten:
Utvikle fornybart energilager
Nr. 4: Etablere demonstrasjonsprosjekter i fjerntliggende og oversjøiske områder. Elektrolyse vil muliggjøre å gi umiddelbart bidrag til styrking av kraftnettet og alternativ nettforsterkning for utvikling av fornybare energikilder.
Utvikle nullutslippsløsninger for vei, jernbane og elvetransport mv.
Nr. 8: Utvikle økosystemer av hydrogenmobilitet på grunnlag av flåter av profesjonelle kjøretøyer:
5 000 lette kjøretøyer og 200 tunge kjøretøyer (busser, lastebiler, båter m.m.) samt bygging av 100 stasjoner, forsynt med H2 produsert lokalt innen 2023;
20 000 til 50 000 lette kjøretøyer, 800 til 2000 tunge kjøretøy og 400 til 1000 stasjoner innen 2028.
Nr. 9: Støtte utviklingen av en rekke tunge kjøretøyer, men også for andre applikasjoner: skip og luftfart. Utfordringer for bruk av eksisterende verktøy for å støtte innovasjon vil bli lansert.
Nr. 10: Støtte utrulling av territoriale flåter, H 2-kjøretøy (lastebiler, kjøretøy, busser ...), på grunnlag av H2 produsert fra den industrielle delen av planen.
Nr. 11: Start et parlamentarisk oppdrag innen utgangen av første halvdel av 2018, spesielt for å anslå potensialet for H2 i jernbanen og identifisere barrierene.
Nr. 12: For å støtte prosjektene, vil ADEME ha et oppdrag for staten, som består av å styre prosjektene overordnet, spesielt opp mot regulatoriske spørsmål eller finansiering, å strukturere og styre utplasseringen av H2-økosystemene og til å sørge for en sammenheng mellom ulike sektorer knyttet sammen gjennom hydrogenteknologi.
Nr. 13: Fortsette det viktige arbeidet som allerede er gjort for å klargjøre forskriftene om sikkerhet og risikoforebygging. Ved midten av 2018 vil det bli satt opp et spesifikt regelverk for bensinstasjoner som distribuerer hydrogen.
Nr. 14: Oppgi og støtte opprettelsen av et internasjonalt kvalifikasjonssenter - sertifisering av høytrykks H 2 komponenter for trafikk, luftfart, maritim, elv, jernbane.
Teksten er oversatt fra artikkel hentet fra (du kan lese mer her):
https://www.gasworld.com/french-minister-unveils-100m-hydrogen-plan/2014840.article
Norsk Hydrogenforums kommentar:
Vi mener dette viser til fulle hvordan forståelsen av en helheltlig satsing på hydrogen nå presser seg fram i land etter land. Det er svært positivt at en av Europas største økonomier, nå tar følge med de fremste lederlandene, Japan, Tyskland, Sør-Korea og USA, og i europeisk sammenheng får nå Tyskland en stor utfordrer. Dette er også positivt for den norske satsingen, fordi både bilindustri, maritime aktiviteter og annen industriell aktivitet i Frankrike også gagner utviklignen i Norge.
NHF vil jobbe for å styrke samarbeidspotensialet for målene vi har satt i NTPs klimastrategi, og næringsmulighetene norske hydrogenselskaper og FoU-sektor kan ta del i, i et styrket hydrogenmarked i Europa.