NAS i Juni

cinet
NAS 01.06.2018 kl 10:08 19136

NAS flyr videre. Siste er ny kontrakt med AS Sverige og stor kapasitet fra Køben til høsten/vinteren . I tillegg kommunisert godt innsalg for sommeren . Blir en pengemaskin med eller uten IAG.
cinet
22.06.2018 kl 13:26 2770

Ja, så det, jeg brukte ordet "rykte" da det har vært fremsatt påstander om at all denne informasjonen ble "plantet" fra NAS, for å få fart i kursen. I tillegg til "gunstige" tidspunkt. Btw... SAS er ned 16% siste måned. Aksjekursene styres av tro/håp på fremtiden - og alt mer eller mindre velfundert. Kjos har en meget offensiv strategi - og trolig den største industribygger i Norge i "moderne tid". Han har mange støttspillere, så en ny emisjon er ingen "krise". Det jobber åpenbart med alternative løsninger før NAS er over kneiken. NAS flyr høyt videre, og er ikke et "luft"-slott :)
Hektar
22.06.2018 kl 13:31 2755

Det har ikke jeg fått med meg at noen har sagt, særlig siden uttalelsene kommer fra toppsjefene i andre selskaper.
Søndre
22.06.2018 kl 13:42 106

Innlegget er slettet
Hunte
22.06.2018 kl 19:44 2566

Om det blir salg skal merkenavnet Norwegian beholdes sier Kjos til dagsrevyen. Virker som planene er klare..
Clank
22.06.2018 kl 19:57 2547

Så det innslaget. Virker som om han har gjort seg noen tanker angående et salg og det kanskje ligger nærmere enn man tror?
cinet
22.06.2018 kl 20:00 2541

Uttalelsene sist uke er diamentralt forskjellig fra avvisning av IAG. Hyggelig fyr m.m..... blir en snarlig avklaring
Trader'n
24.06.2018 kl 19:57 3

Innlegget er slettet
Trader'n
24.06.2018 kl 19:59 2190

ja, og danke schon for det, da jeg fikk tatt inn tapet for fallet som inntraff for noen år siden, og får nå emisjon aksjer med huge profit
cinet
24.06.2018 kl 21:03 2116

Kan lett bli en avklaring kommende uke, og da gjerne med valgfritt oppgjør cash/ aksjer i Lufthansa.
cinet
27.06.2018 kl 10:55 1808

Emi aksjer kommer ca mandag 2.7. Hvis Lufthansa le deretter legger inn bud på nas, vil Sas slite med å opprettholde kastrup som en Hub ut av Skandinavia. Antatt kjøper er den danske stat, forståelig ut fra at kastrup er den største arbeidsplassen i dk,, men de kommer til å slite enda merkonkuansemessig
Hektar
27.06.2018 kl 11:14 1781

Noen som abonnerer på e24?

"Røe Isaksen kan ha kastet vår vinnerhånd
Man kan mene hva man vil om statlig eierskap. Men når staten først er aksjonær, er det regjeringens jobb å være en hard kapitalist på våre vegne."

Det ser man grunnen til medieomtalen NAS mottar ift SAS. Ikke lite partiske akkurat de som sitter og spyr ut av seg der. Vinnerhånd jau...
tommyh
27.06.2018 kl 16:27 1623

Må si NAS er overraskende svak. 6 dag på rad med nedgang. Ned 1.2% i dag mens OSE er opp 1.3%.
Redigert 27.06.2018 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
aksjefokus
27.06.2018 kl 22:14 1449

Vi hører ingenting i mediene om flyforsinkelser eller at folk er Kjos fast enda, kan dette være starten på snuoperasjonen?
cinet
29.06.2018 kl 16:57 1250

Da avslutter vi juni på 250kr. Mange brikker har falt på plass med hensyn til videre selvstendig drift . Ser veldig bra ut ! Alt ihht kommunisert i for fra nas . emisjonsaksjene kommer på mandag. De som ønsker , tar selvfølgelig kjapp god gevinst. Ved ny info stiger den bratt på stor volum , for å sige tilbake på no news , men på lavt volum . Tilsier trolig at «flertallet» satser på en avklaring og oppkjøp. Har mest tro på Lufthansa+nas , som vil «eie» nord/vest Europa. Det vil iag merke , og spesielt Sas . Samtidig ser det ut til at nas på egne bein kan bli en suksess.
tommyh
29.06.2018 kl 17:01 1239

Er det ikke tirsdag 3. juli emisjonsaksjene kommer?
Trader'n
03.07.2018 kl 09:18 898

Var det ikke i mai emisjonen egentlig skulle være?
Med andre ord.. amatører
cinet
03.07.2018 kl 09:24 884

Emisjon i april, og rep-emisjon med gevinst/ uten risiko kan hentes ut man/tirsdag. Forøvrig startes juli-tråd .
Trader'n
03.07.2018 kl 09:27 871

"kan hentes ut man/tirsdag"? Forklar..
Elvoquest
05.07.2018 kl 21:35 631

NAS artikkel i morgendagens FA, fredag 6.7.

Nå vil Kjos høste det han har sådd
LUFTFART:Norwegian fraktet 3,5 millioner passasjerer i juni, en vekst på 14 prosent fra samme måned i fjor. Samtidig fortsetter yielden å falle.
peter.jebsen@finansavisen.no
Flyselskapets totale kapasitet (ASK) var 43 prosent høyere enn i juni 2017, mens inntektsgivende kilometer fløyet (RPK) økte med 44 prosent.

Dermed økte fyllingsgraden marginalt, med 0,8 prosentpoeng, til 90,5 prosent.

–Kapasitetsveksten er fortsatt høy, men i tråd med strategien er den nå i ferd med å avta noe sammenlignet med tidligere måneder. Etter en lang periode med sterk vekst vil vi fremover kunne høste av det vi har sådd, noe som vil gagne kunder, ansatte og aksjonærer, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding.

Yielden ned

Både inntekten pr. passasjer pr. kilometer (yield) og inntekten pr. tilgjengelige sete pr. kilometer (RASK) falt med fire prosent, til henholdsvis 42 øre og 38 øre. I tråd med Norwegians langdistansesatsning økte derimot den gjennomsnittlige reiselengden med 19 prosent fra i fjor.

Ifølge en oppdatering fra Pareto-analytikere Kenneth Sivertsen og Nicolai Resch, bidrar den økte gjennomsnittsdistansen til å trekke ned yielden med fem prosentpoeng. Sett i sammenheng med en negativ valutaeffekt på ett prosentpoeng er dermed de underliggende billettprisene opp to prosent år for år, argumenterer de.

Ifølge meglerhuset, som for øvrig har et kursmål på 400 kroner for aksjen, var de totale inntektene for måneden på 3,35 milliarder kroner, opp fra 2,42 milliarder i fjor. Det tilsvarer en inntektsøkning på 38 prosent.

– Åpenbart negativt

Også analytiker i SEB Markets, Jo Erlend Korsvold, er positiv til dagens tall:

– Yielden kom inn omtrent der vi ventet, mens fyllingsgraden var sterk. På forhånd fryktet man lav utfart som følge av været i Skandinavia den siste tiden. Likevel viste det seg at etterspørselen i det nordiske markedet og Europa for øvrig har holdt seg bra.

Når det gjelder flyselskapets kostnadsnivå fremover er derimot Korsvold langt mer pessimistisk:

– Økte drivstoffkostnader som følge av høy oljepris er åpenbart negativt, spesielt med tanke på at Norwegian har mindre hedgede (sikringsforretninger, jour.anm.) volum enn konkurrentene.

Nedtur på børs

Til tross for at trafikktallene for juni stort sett var i tråd med analytikerne sine forventninger, ble det en rød dag for Norwegian på Oslo Børs. Minuttet etter børsåpningen sto Norwegian-aksjen i 246 kroner, opp litt over ett prosent. Mot slutten av dagen falt derimot kursen tilbake og aksjen endte ned 1,3 prosent. Så langt i 2018 er aksjen opp 26 prosent.

Torsdag neste uke legger Norwegian frem tall for årets andre kvartal.

norwegian

aksjefokus
05.07.2018 kl 22:40 568

Aksjen falt tilbake på slutten av dagen, kan forklares med at små aksjonærer har begynt å lempe ut. Disse kom i VPS ca i 13-14 tiden.