SOFF- I dag gikk startskuddet

Perlugla
31.05.2018 kl 10:51 21786

Nye kontrakter på tre skip og det her vært flere i løpet av vinteren men nå strammer markedet seg ørlite til. Alle som husker festen i Supply når oljeprisen var på dette nivået forrige gang vil nå være med på et fantastisk eventyr. Jeg har vært her en stund og tenker fortsette med det, endelig er investeringen i pluss men tenker å være med langsiktig som i SSO mitt eget pensjonsfond. For en dag på børsen fondet mitt FRO, GOGL, NHY, SSO, SOFF, opp 4,4% og en mini post i SDRL som ikke utvides før selskapet er ferdig rigget
pu
Redigert 31.05.2018 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
marco83
20.06.2018 kl 16:14 5383

Neida en vanlig Asia AHTS det. Bygget på et indisk møkkaverft, kvaliteten på skuten der etter. Et primeksempel på hvor gode tidene var for et par år siden. Bestiller en utdatert liten AHTS på et av de dårligste og således billigste verftet i verden! Hva tenkte de på?!

Møkkabåt, det har jo DeepSea nok av. Var en bommert å fusjonere med de, men de ønsket vel å ha med Freddie på eiersiden, for båtene har de ikke bruk for hvertfall. Ender sikkert opp med bare 5 av de igjen til slutt, resten er bare triste kina/India båter.
Met1976
20.06.2018 kl 16:36 5337

Må ha blitt bestilt i 2009 eller deromrking og da var det vel regnbuer i alle retninger i næringen-men greit å bli kvitt de, kunne vel like gjerne sendt flere av de rett til skraping med en gang vil jeg tro.
Met1976
20.06.2018 kl 16:43 5306

Du har helt rett, de har en serie med riktig flotte PSV skip, så den flåten er ikke så ille egentlig, sjekker dere hjememsiden til Solstad og slker på "sea" på skipene ser dere at det er noen få dritt-psv og AHTS igjen, ellers er det bra PSV-flåte der nå. Flere av disse er på lange kontrakter.
marco83
20.06.2018 kl 16:53 5274

Hvis du tenker på PX105'ene og STX 05'ene så har de på seg ett rykte i markedet. Mange av de er levert av de et annet Indisk møkka verft. Ja det er et betydelig mer moderne design og kvalitetsdesign,men problemet er at det ikke hjelper all veden nå båten blir bygget på et lavkvalitets verdt. Forferdelig bygget, masse problemer.
Met1976
20.06.2018 kl 16:57 5282

Ser også at SOFF er nokså flinke til å holde båtene i aktivitet i et ikke altfor hett spot-marked, det er ranger og sapphire som har ligget noen dager. prosper skal rett fra jobb idag og ut på "TBA" imorgen, det er bra utnyttelse, men det står ikke hva så kan jo være alt og ingenting den kontrakten.
Met1976
20.06.2018 kl 17:10 5248

Det vet ikke jeg noe om naturlig nok, men ser at 5 av disse har fått langtidskontrakter siden februar ihvertfall.

Endrer seg raskt i AHTS spot'n. Mer jobb til Ranger, Sapphire og Sigma.+ mange andre
Met1976
21.06.2018 kl 10:34 4987

Voldsomt trykk idag på AHTS, men de 4 første jobbene til skampris igjen, er nok ikke rare ratene dessverre :-(

Men igjen-SOFF veldig flinke til å holde båtene i aktivitet om ikke annet.

Er stor forskjell på UK og norsk sektor nå vil jeg tro.
Boss 99
21.06.2018 kl 11:08 4878

Sea Jackal solgt i Brazil..
Met1976
21.06.2018 kl 14:38 4775

Intetsigende børsmeldinger altså.....hvilket av lånene er dette for og hva var renten før, det er jo det interessant, er renten hevet eller senket....
Met1976
22.06.2018 kl 11:21 4614

Jevgn nedgang hele uken og så plutselig begynner den stige og volumet øker - noe som ikke er børsmeldt enda? Ser ikke noen term-kontrakter som e rinngått...
GamlePU
22.06.2018 kl 11:24 4610

Gjelder hele sektoren.
22.06.2018 kl 12:07 4553

Fordi soff er kraftig underpriset.
Met1976
22.06.2018 kl 12:39 4537

Noen som kan si noe om den renteendringen som ble varslet igår? Er dette noe som slo inn fordi lån er misligholdt? Ut fra det jeg søkte opp (men ikke er sikker på om jeg forstod) innebærer dette en renteheving på et eksisterende lån, men disse lån-meldingene er jo ikke for en stakkars ingeniør å tolke...

Gjaldt vel obligasjonslånet SOFF04, renten blir vel regulert av NIBOR. Helt normalt.
Met1976
23.06.2018 kl 08:13 4319

Ratefest på gang i Nordsjøen- verken AHTS eller PSV ledig i Norsk sektor:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/06/Duket-for-ratefest-i-Nordsjoeen
23.06.2018 kl 09:26 4278

Nettopp derfor laster jeg opp med soff, aktivitet stiger raskt nå.
Perlugla
23.06.2018 kl 10:49 4233

Spillet er: Får selskapet inn nok penger før de renner tom. Ja det tror markedet men fortsatt noe usikkerhet derfor også gode tradingmuligheter. Mer er det ikke å si om den saken
kontra
23.06.2018 kl 13:07 4168

Mens "vi skribenter" ser i bakspeilet og diskuterer rater og regnskap, nærmer vi oss raskt krysningspunktet mellom tilbud og etterspørsel av offshoretjenester. Når denne erkjennelsen er en realitet vil "pipa" få en annen lyd. At Opec vedtar en produksjonsøkning på 1 mill fat, men ikke er i stand til å øke med mer enn 5-600.000, forteller dette mye om den globale produksjonsevnen pr i dag. Virkeligheten er at nye olje/gassfelt på påvises og felt som ikke var lønnsom med oljepriser på 40-50 dollar må utvinnes. Med dagens oljepriser vil oljeselskapene kunne mangedoble ratene for å sikre seg fremtidige offshoretjenester.
5198
23.06.2018 kl 14:06 4139

Kontra

Det er et utrolig viktig poeng, OPEC blir enige om å øke med 1 mbpd men klarer ikke mer en 0,6 mbpd. Syns dette sier mye om hvor vi skal fremover.
kontra
23.06.2018 kl 17:40 4068

Det har aldri vært funnet mindre olje enn i 2017 på global basis. Dette har selvsagt sammenheng med at oljeprisen bunnet i 2016 da aktivitetbeslutningene for 2017 ble tatt. Det var videre en utbredt oppfatning om at fornybare energikilder skulle erstatte de fossile energikildene. Hvor feil en kunne ta ser vi allerede i dag. Utbygging av fornybart er langt lavere enn økningen i verdensøkonomien, og dermed er vi ganske raskt i en situasjon der etterspørselen er større enn tilbudet av olje. Dette vet oljeselskapene og sitter i dag med planene foran seg, både mht å utvinne marginale oljefelt som for et par år siden ikke ble regnet som lønnsom og samtidig full trykk på ny letevirksomhet. Når beslutningene er tatt vil det åpne seg for en ny æra i offshorenæringen med fordel til de rederiene som kan tilby en full pakke av offshoretjenester.
Kontur
23.06.2018 kl 22:44 3973

Sant
Sats på seismikk (valgt meg PLCS) og offshore, hvor jeg satser mest i DOF, men også endel i SOFF.
Tror mandagen blir en bra dag.
Redern
24.06.2018 kl 09:48 3854

Trenger ikke SOFF mer penger snart? i siste analyse fra Kepler Cheuvreux gir de kursmål på DOF(15), SDSD(2,5) og EIOF(12). SOFF og SIOFF er Not Rated.
SOFF: As we are waiting for the final outcome of a refinancing, we initiate coverage with Not Rated.
Met1976
24.06.2018 kl 11:10 3807

Kan være problemene rundt DeepSea de sikter til kanskje? Det er kontanter nok til vinteren nesten uansett, med gode rater i sommer enda lenger-men for all del, en refinansiering kan uansett bli nødvendig om det ikke skjer noe spektakulært.
24.06.2018 kl 13:12 3744

Igjen, samme diskusjon hadde de som skortet Odfjell Drilling når de lå på 5 kr...de trengte penger osv....hvor står de nå, nesten i 40 kr. SOFF går samme veien, historien gjentar seg på OSE....SOFF is a Golden Opportunity!!

Ha en fin søndag og la oss glede oss over at det snart er mandag og børs :)
Met1976
25.06.2018 kl 10:05 3522

DOF, KLine og SOFF med hver sin båt på R/M Arctic rate 400-450k 14 dager -og det på britisk sektor. Måtte de ratene vare lenge på begge sider av nordsjøen nå.... SOFFF e flinke på utnyttingen nå, Drott e igjen bare innom kaien før han stikke ut igjen.
Redigert 25.06.2018 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
25.06.2018 kl 10:09 3512

Med dagens oljepris, 65-75, så er soff et meget godt kjøp, masse oppdrag fremover.

Transocean Arctic er vel på norsk sektor. Ser også ratene er oppgitt i NOK.
Ser skipene står under britisk sektor på westshore, men man kan vel ikke alltid ta det for god fisk.

R/M TO Arctic, D/D 14.

Hmm. ser at TO står med store bokstaver. Kanskje det ikke handler om Transocean Arctic, men at de skal til Arktis(Barentshavet?).

Edit#3

TO står selvfølgelig for TransOcean :D


Redigert 25.06.2018 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Met1976
25.06.2018 kl 10:49 3479

Slik jeg tolker det (her kan kanskje MArco bekrefte/avkrefte) kan skipene brukes på begge sider-dette sto i artikkelen om ratene her på Hegnar sist uke:

"Da det ikke eksisterer tilgjengelige PSVer på norsk side, har oljeselskapene blitt nødt til å hyre inn PSVer fra britisk side eller leie inn ankerhåndteringsfartøy for å utføre supplyoppgaver, ifølge Westshore."

Rate på 200k for et psv skip nå. Må vel være høyere enn det har vært på mange år? Hvis de ratene som har kommet idag setter standarden for resten av sommeren så kan jo dette bli virkelig bra.
25.06.2018 kl 18:20 3327

Soff står i + 10kr i løpet av juli
Met1976
25.06.2018 kl 18:49 3303

Det vi trenger er jevne gode rater-PSV 150k+ og AHTS 250k+ over en lengre periode, april var jo meget bra, toppet med Drott som fikk 1 mill/dag en liten uke når det var ingen andre ledige, men slutten av mai og 3 uker i jun iar vært tragiske. Trenger jevnt god erater noen måneder skal det monne-og aller helst enda flere skip på faste lange kontrakter med rater over drift+finansutgifter :-)
marco83
25.06.2018 kl 19:40 3266

De fleste skip kan brukes på begge sider ja. Eller dvs det er en sannhet med modifikasjoner. Alt som ligger "fast" på norsk side kan gjøre en jobb på UK side. Slik er det ikke motsatt vei. Det ligger mye sjafs på UK side, utenlandske rederi med så som så med mannskap. De tar ikke norske befrakter på, men det som er "norsk" som ligger på UK har ingen problem med å ta jobber på norsk side.
kontra
25.06.2018 kl 23:42 3156

At ratene går opp er et klart tegn på at tilbudet begynner å bli begrenset, noe som bekreftes av at næringen er i ferd med å ta i bruk offshorefartøy som er beregnet til annen aktivitet. Jeg tviler på at Soff begir seg ut i forhandlinger om langsiktige kontrakter som kun skal dekke drifts- og faste kostnader, men derimot forhandlinger om kontrakter som vil gi utbytte til investorene. I mellomtiden kan vi regne på om spottratene gir overlevelsesevne eller ikke.
Met1976
26.06.2018 kl 07:09 3116

Jeg mener å ha lest både he rpå forumet men også i artikler at selskaper som DOF og SOFF med mye gjeld må ha rundt 150k/dag for PSV og 200-250k/dag for AHTS for å dekke både drift og finansutgifter-altså gå i pluss kort sagt, kan det stemme Marco?

Sånt sett må vi ha gårsdagens nivåer jevnt og trutt over lang tid skal det monne.

Solstad ha rtidligere sagt at med spotmarkedet i bedring inngås det ikke langsiktige kontrakter som ikke bidrar til driften og me det vil jeg tro det også menes finansutgifter (jeg vil anta at dagsraten på lange kontrakter kan ligge noe under spotratene og dekke det inn siden det ikke er dager uten inntjening da).
marco83
26.06.2018 kl 08:49 3075

Det stemmer grovt sett det. En modene PSV har break even rate fra 120-150k. Mindre og eldre tonnasje har en lavere BE rate. Her er opex ganske så likt mens det er capex som er synderen.

AHTS er også innenfor det spennet du nevner ja. De virkelig store og dyre AHTS'ene ligger faktisk litt over det.

Ja får satse på at det ikke blir en liten boom sånn som det ble i april. Men er jo greit å at med at boomen i april kom hovedsakelig pga. at 7 skip var opptatt i en lengre periode med Aasta Hansteen. Nå er det vel ikke en enkeltgrunn til at det har blitt et strammere marked, bare en generell høyere aktivitet. Stemmer jo bra med hva skipsmeglere og Solstad har sagt, at det er i andre halvår aktiviteten tar seg opp for alvor.
Ja blir kanskje feil å si at det blir virkelig bra hvis disse ratene holder seg et par måneder framover, men det vil hvertfall være utrolig viktig for SOFF nå som de er i en refinansieringsprosess. I årene framover vil vi gjerne se disse ratene holder seg over lengre perioder og også blir gjeldende på langsiktige kontrakter.

Når man snakker om Capex breakeven så må man huske på at SOFF betaler veldig lite i avdrag fram til 2021. Så tall som 150k for en PSV og 250k for AHTS vil ikke være riktig for SOFF i denne perioden. Det vil sikkert stemme bedre overens når man ser på bunnlinjen, men det viktigste for SOFF i det kortsiktige bildet er cashbeholdingen.
marco83
26.06.2018 kl 11:58 2958

Du vil alltids få korte spikes i spotmarkedet, selv om det generelle markedet er forferdelig svak. Alt tyder på at dette er en slik spike. Ikke noe fundamentalt som he skjedd i markedet den siste mnd'en. Sommer er finvær i Nordsjøen. Ofte rigg flytt da kommer oppå hverandre. En god indikator er lay up fartøyene. Hadde grunnen vært større etterspørsel og en skift i markedet skal du ha sett at rederiene fort hadde begynt å hentet lay up fartøyer og dyttet de inn i spotten.

Det er hentet ut rimelig mange fra layup i år. får håpe det ikke blir flere, sånn at ratene kommer opp litt. Men det meste som ligger igjen nå er båter som ikke kommer ut i nordsjøen.
marco83
26.06.2018 kl 12:42 2917

Hvor tar du det utsagnet fra? Du mener Bourbon Borgstein/Surf, Far Sovereign, Havila Mars/Mercury/Neptun,Loke Viking,Odin Viking,Siem Diamond, Vidar Viking ikke er slik tonnasje? Da har jeg vært konservativ og ikke tatt med de litt eldre som garantert kommer til å brukes på UK side.

10 AHTS'er det, spoten teller nå 13 AHTS'er. Ja du kan prosentregning du.

Gidder ikke å nevnte PSV'ene, den er betydelig lengre

Ja er jo allerede blitt hentet mange ut fra opplag allerede. Ser man på psv siden er det kun 3 stk som har et dekksareal på over 800 kvm som er lagt i opplag i løpet av 17/18. Tviler på at det blir tatt ut skip som har ligget i opplag lenger enn det basert på en tro på noen gode måneder i spotmarkedet.

Bourbon Borgstein/Surf har ligget i opplag siden 2016, er 15 år gamle og må vel derfor klasses før de kommer ut på vannet.
Solstad, Viking, Siem og Havila har allerede flere AHTS skip i spotmarkedet. Gjenstår å se hvor villig de er til å ødelegge for seg selv.
26.06.2018 kl 12:59 2979

Se der ja!!! Vakkert, nye kontrakter!! 7kr igjen innen et par minutter
KongKull
26.06.2018 kl 13:05 2981

Latterlig lavt priset, færre og færre båter i opplag og kontraktene hagler inn, hvor er logikken? LØP OG KJØP med begge hendene!
marco83
26.06.2018 kl 13:12 2975

Mye som må klasses ja. Hehe ødlegge for seg selv, det vet ikke hva offshore rederiene hva betyr engang:)!
Redigert 26.06.2018 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
Met1976
26.06.2018 kl 13:15 2993

Det er uansett positivt at SOFF drar inn jevnt med lange kontrakter, samtidig får vi jo ikke børsmelding når skip er ferdige med sånne kontrakter så vanskelig å gjøre seg opp en mening om totalen- men vi snakker jo om 8-10 båter nå av totalt ca 100 (jeg telle rikke med de ca 30 gamle/små SOFF har sagt skal vekk) som har fått nye lange kontrakter bare siste måneden, det er nesten 10% av totalen på kort tid. Synd vi ikke får info om ratene på disse.