Get ready to rumble.....


Nedtellingen til den første storkontrakten i NEL sin historie har begynt..

GET READY TO COUNT YOUR MONEY.

And get ready to R-U-M-B-L-E !!!
Redigert 30.05.2018 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
28.05.2018 kl 20:56 10545

Noe ekstra ordinært som synes nært forestående, eller bare generelt så må det snart skje noe?

- 1 - En overveldende magefølelse.
- 2 - En plutselig innskytelse.
- 3 - En logisk tankerekke ut fra tidligere signaler, så får vi se om det holder, eller om det er nok.
- 4 - Hvis det ikke kommer noe huge ganske snart, så ender jeg opp med alt for mange aksjer i NEL i f t totalporteføljen.

Jeg tenker at Korea kommer før Nikola.
28.05.2018 kl 21:09 10465

Artikkel kopiert fra FA i morgen.

Bygger ut for «fremtidsbilen»
Toyota mener alvor med hydrogen og bygger en ny fabrikk i Japan.– Det tok lang tid å tjene penger på hybridene også. I dag selger vi 1,5 millioner hybrider i året, sier Toyota-veteran Katsuhiko Hirose.
Hans Iver Odenrud
SALZGITTER/WOLFSBURG/OSLO: – Dette er virkelig midt i Volkswagen-land, sier en Toyota-representant.

Toyota har de to seneste ukene hatt fire hydrogenbiler gående i skytteltrafikk mellom Salzgitter i Tyskland og København i Danmark.

Bilprodusenten ønsker å vise frem sitt hydrogeninitiativ og skape et helhetlig inntrykk av hvordan et såkalt hydrogensamfunn kan bli seende ut i fremtiden.

Én av dagsetappene går rett gjennom hovedkonkurrentens base i Wolfsburg, hvor det tyske konsernet har en av verdens største bilfabrikker.

Volkswagen og flere av de andre tyske bilprodusentene har de seneste årene trappet opp produksjonen av batteribaserte elbiler, men satsingen på hydrogenkjøretøy har så langt vært langt mer beskjeden, i alle fall utad.

Også i Norge finnes det fremdeles kun et lite hundretalls hydrogenbiler på veiene, men for den japanske bilprodusenten er hydrogen en svært seriøs satsing.

Bygger hydrogenbilfabrikk

Både hydrogenbiler og batterielektriske biler er elbiler og har de samme fordelene i Norge. Hovedforskjellen er at mens elmotoren i tradisjonelle elbiler får energien fra batterier, bruker hydrogenbilens brenselcelle hydrogen til å lage elektrisitet mens man kjører.

Fylletiden er kortere på en hydrogenbil, men mens batteribilen kan lades i stikkontakten hjemme, er hydrogenbilene avhengige av fyllestasjoner, som det så langt finnes ni av i Norge, ifølge Norsk Hydrogenforum.

I fjor ble det registrert 55 hydrogenbiler i Norge, og så langt i år har 18 biler fått HY-skilt. Til sammenligning finnes det rundt 150.000 batterielektriske biler i Norge.

I Norge har batteribilene altså fått et kraftig forsprang.

Toyota presenterte på sin side målsettingen om å selge 30.000 hydrogenbiler i året fra 2020 allerede i 2015.

Til sammenligning lagde selskapet nær 3.000 utgaver av Toyota Mirai i 2017. Mirai, som betyr «fremtid» på japansk, er foreløpig selskapets eneste hydrogenbil. De fleste av bilene er solgt til hjemmemarkedet, California og Tyskland.

Like før helgen varslet selskapet at det bygger en ny fabrikk og en ny fabrikklinje til hydrogenopptrappingen i Japan. Den nye fabrikken som skal produsere brenselceller blir på 70.000 kvadratmeter, mens den nye fabrikklinjen for hydrogentanker blir på omtrent 15.000 kvadratmeter.

Etter det Finansavisen forstår, kommer bilprodusenten til å konkretisere og offentliggjøre flere hydrogenplaner frem mot OL i Tokyo 2020, hvor Toyota er blant hovedsponsorene og planlegger å bruke arrangementet som utstillingsvindu for hydrogentransport.

Andre generasjons Mirai er blant annet ventet samme år, og skal etter planen få lengre rekkevidde enn dagens versjon, som er oppgitt til rundt 500 kilometer. I tillegg skal nye hydrogenmodeller være på trappene utover 2020-tallet.

Selger 1,5 mill. hybrider i året

– Det tok lang tid å tjene penger på hybridene også. I dag selger vi 1,5 millioner hybrider i året, sier Katsuhiko Hirose til Finans-avisen.

Japaneren har fått en rekke forskjellige kallenavn etter over 30 år i selskapet. «Mr. Hydrogen». «Mr. Hybrid Synergy Drive», for å nevne noen.

Hirose var sentral i utviklingen av Toyota Prius på 90-tallet og har senere hatt en rekke nøkkelroller tilknyttet utviklingen av brenselceller og hydrogenløsninger for selskapet.

I dag er han egentlig professor emeritus, men han arbeider likevel som konsulent for Japan-baserte Toyota Motor Corporation.

Han er overbevist om at hydrogenbilteknologien i dag er mer enn god nok. Usikkerhetsmomentet er knyttet til hvordan markedet tar imot bilene, som fremdeles er relativt nye og ukjente.

I tillegg er det avgjørende at det finnes nok fyllestasjoner, mener han.

– Tankene er det mest avanserte tilknyttet produksjonen av hydrogenbiler i dag, sier Hirose.

Selskapet har derfor utviklet sine egne høytrykktanker som takler hydrogen i gassform under 700 bars trykk. Den nye, planlagte produksjonslinjen i Shimoyama i Japan, som ble varslet før helgen, er blant annet dedikert til masseproduksjon av tanker.

Masseproduksjon er dessuten nøkkelen til å redusere prisen på bilene. Det foreløpig lave Mirai-salget gjør fremdeles produksjonen kostbar, og betydelige ressurser går med på teknologiutvikling. Selv uten avgifter koster en Toyota Mirai fra 559.000 kroner i Norge.

– Toyota planlegger å fortsette med egen tankproduksjon i den nærmeste fremtiden, men når teknologien blir mer moden, kan det bli aktuelt å outsource denne produksjonen. Toyota er i utgangspunktet veldig fleksible når det gjelder samarbeid med underleverandører, sier Hirose.

Redigert 28.05.2018 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
anderix
28.05.2018 kl 21:18 10402

Tipper TS får rett snart her. Magefølelsen min sier det samme. 4kr i løpet av sommeren, og vi snuser på 5 i løpet av året?
Ecotricity
28.05.2018 kl 21:19 10380

Ok, så ingenting konkret altså...

Begynte å lure på om det faktisk var noe på gang. Pass på så ikke det blir "ulv ulv" med alle disse trådene.
28.05.2018 kl 21:35 10292

Ingen fare trur eg, knapt liv i noen Nel tråder lenger.
tjensen
28.05.2018 kl 22:33 9948

Løkke syntes tydeligvis det er helt greit å ikke informere, men fikk et kort svar av Bjørn Simonsen etter henvendelsen min for noen dager siden;

Til: Bjørn Simonsen
Emne: Nyhetstørke

Hei. Som aksjonær siden 2015 og med 000 000 aksjer forlanger jeg nå at dere kommer opp med noen nyheter og viser til fremdrift i selskapet. Det flommer over av nyheter verden rundt om hydrogen, men hos dere er det dødt som i graven. Bare se på aksjekursen, det er et sorgens kapittel i seg selv. Nå er det på tide å få fingeren ut. Dette begynner å tære skikkelig på tålmodigheten min. Så ha respekt for oss aksjonærer og hvis oss at vi gjør det rette med pengene våres. Jeg har forståelse for at ting tar tid, men dette er langt på overtid. Se leserinnleggene, så skjønner du håpløsheten til mange. Om du kan begrunne tausheten er jo det fint, men får bare håpe at det ikke er grunnet lite arbeid og lite oppdrag. I så fall er det jo naturlig at dere ikke har noe å melde. Ha en god helg.
Svar;
Takk for innspill. Uten å kunne gå inn i detalj, kan jeg forsikre deg om at vi ikke ligger på latsiden. Håper du har hatt en fin helg!

Mvh Bjørn
tjensen
28.05.2018 kl 22:35 9929

De ligger altså ikke på latsiden. Det var da flott det.
28.05.2018 kl 22:49 9848

Løkke svarer ikke på slike henvendelser, det hører til jobben av BS.
Hva legger du selv i svaret du fikk?
kreinh
28.05.2018 kl 22:57 9792

Ja, man antar da at de jobber siden de ikke ligger på latsiden. Noen må jo komme tidlig på jobb og sette på kaffen for de andre på kontorene slik at de kan få rota fram hva de holdt på med i går... De jobber i hvert fall ikke med å informere og holde oss aksjeeiere orientert om hva som skjer av produktivitet på fabrikkene. Kanskje de skifter om å spille kabal og minesveiper, for jeg hører ingenting om progress, antall folk i arbeid eller leveringer av utstyr underveis. Nei, det blir vel for mye å forlange...… :-) Så takk for at du forsikrer oss at dere ikke ligger på latsiden, Bjørn Simonsen....

Da vil vel tørken fortsette både på Sørlandet og i NEL.
Redigert 28.05.2018 kl 23:24 Du må logge inn for å svare

Jeg tror det holder lenge med 3 uker eller 21 dager, og da starter nedtellingen med 21 fra i dag til det dukker opp en melding som gir bakoversveis.
Redigert 28.05.2018 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
Furuen
28.05.2018 kl 23:40 9620

Det er stadig ledige stillinger i Danmark:

ELECTRICAL ENGINEER
PLANLÆGGER
SERVICE TEKNIKER
MEKANISK MONTØR

Frankrike skulle vel ut med sin Hydrogen plan 1/6? Blir jo spennende å se om det kan sette fart i NEL sitt P2G prosjekt der.

Så lenge selskapet hele tiden og ustanselig trenger flere medarbeidere, så tror jeg ingen skal bekymre seg for fremtiden til NEL.
Når det tar i gang her vil det gjøre det til gangs.
abroker
29.05.2018 kl 10:36 8890

Men vinterlandene Norge, Sverige, Finnland Kanada,Russland etc. vil få et seriøst problem med at
tusenvis av H2 biler vil slippe ut vann på motorveiene og gjøre disse såpeglatte på vinterstid sier kandadiske.
forskere.Dessuten så blir Hydrogen alt for dyrt sammenlignet med El-biler (uten vann utslipp)
Selv med billigere H2 ved hjelp av LNG cracking, så vil El-bilene ta innersvingen på H2 dessverre?
abroker
29.05.2018 kl 10:39 8870

Slik hausing lager bare ris til egen bak. Det har vi sett i flere år frem til nå?
Mere seriøsitet har vært mangelvare i NEL lenge nå, dessverre.
Furuen
29.05.2018 kl 10:42 8837

Ja, det er jo bare å lese dine egne innlegg, abroker!
Redigert 29.05.2018 kl 10:43 Du må logge inn for å svare

Hvor seriøse kan disse kanadiske forskere være? Hadde dette vært 1. april, så ok.
Problemer er til for å løses. Tror nok de som produserer disse bilene, vil lage til en anordning, slik at det ikke kommer vann på veien.
Noen skaper problemer, uten at det er et egentlig. Agendaen til dem?

abroker

Har du fått ladet opp et lager av lykkelige endorfiner i det fantastiske sommerværet som har vart i 15-16 dager nå?
Oppstartselskaper har ingen historie, de har en fremtid, så kan man tro hva en vil om denne fremtiden.
Når de første storordrene får materialisert seg, så kan man så smått begynne å se bakover til startfasen.
Alle selskaper har en begynnelse, og NEL er ikke noe unntak.

Personlig startet jeg med 2 tomme hender uten foreldre med økonomiske ressurser, i dag har jeg til mer enn salt til maten og har hatt det i mange år.

Alt har en begynnelse abroker.
29.05.2018 kl 12:23 8501

Oppgang Kommer,
Tror muligens din magefølelse kan slå til, leser nå flere og meget positive artikler på Facebookgruppen som kan tyde på at vi står overfor større nyheter om kort tid.
Gjelder både i Japan og Korea.
Gyrt
29.05.2018 kl 14:03 8253

abroker....hvor vanskelig er det å fange opp vannet? Jeg vill la det gå rett inn i bilens integrerte espressomaskin. Eller man kan selge det på kule flasker til Tesla-eiere...
Keirax
29.05.2018 kl 14:59 8073

Det er jo allerede løst på Miraien. Vannet samles opp og tømmes etter eget ønske/behov:
https://m.youtube.com/watch?v=Z7KgD6rOP9E
Vi snakker jo heller ikke om Vøringsfossen i form av vannutslipp heller ?
Nikko
29.05.2018 kl 15:03 8058

Dagens omsetning på 2,74 mill.må være den minste i år, eller?

Innlegget er slettet
Ranudo
29.05.2018 kl 15:18 7982

abroker: Har du et link til forskerne fra Canada?

Brint har en molvægt på 1 og H2O har molvægt 18 (Ilt har molvægt 16) - dvs for hver 1 kg H2 dannes 9 kg H2O = 9 liter!
Da en Hydrogen dreven bil kører ca 100 km pr kg H2 udledes der under 1 liter pr 10 km (det meste fordamper)


Elvoquest
I dag kl 12:23

Denne gangen har jeg en god magefølelse for at den gode magefølelsen er av det rette slaget.
Nedgang på mikro-volum er ikke mye å bry seg om.
Jeg forstår ikke at ikke Korea er meldt enda, men myndigheter er seg selv lik i alle land:
De forhaster seg ikke, selv ikke etter at det er bestemt hvem som skal tildeles hva.
Jeg forventer at Korea kommer snart nå, og den kontrakten på anslagsvis >>500 mill blir blant de minste som kommer fra nå og til høsten.

Ha det fint i de flotte sommerværet alle som ikke har for store bekymringer med NEL ;-))
29.05.2018 kl 19:01 7610

Oppgang Kommer,
Vi er skjønt enige om det og Nel fortsetter å ansatte folk i rasende tempo.
https://www.stepstone.dk/jobannonce/296813/mechanical-lead-engineer-for-research-development-of-hydrogen-fueling-stations

Merker meg spesielt dette fra annonsen:
"The market for hydrogen stations will maintain its growth in the coming years, as large-scale production of hydrogen cars will be launched in 2018 – 2019. Nel Hydrogen has positioned itself as a global player for the rapidly growing hydrogen economy"

Vi er inne i et meget spennende veksselskap. Lurer på om og til hvem Clearstream handler for og hvor meget de skal ha. Lurer også på når Fornybar AS starter å handle og om hvor mye de eventuelt går inn med i Nel.
Det kan smelle noe alvorlig hvilken dag som helst nå, det sier seg selv etter denne lange tørken, det er bare et tidsspørsmål. Det er naturligvis også årsaken til at aksjen ikke faller mer enn den gjør. Dessverre noen som selger seg ut, mens andre benytter anledningen til å kjøpe på kurser de mener er et godt kjøp.
Gikk inn i Bergen Group for en uke siden, hadde merket meg at den hadde gått sidelengs over lengre tid og idag kom det en etterlengtet kontrakt. Tålmodighet er ofte en dyd, men lønner seg ofte på lengre sikt. Nel blir en vinner.
Redigert 29.05.2018 kl 19:04 Du må logge inn for å svare

Dårlig med tid, er noe Nikola må forholde seg til. Her må mye skje til 2020.

Anheuser-Busch ønsker å ha alle 800 i sin flåte i løpet av 2020.

29.05.2018 kl 19:40 7494

oppvigår,
Enig, de har meget meget begrenset med tid.
Og det er bra for oss Nel aksjonærer for snart blir det fyr i teltet mann.

Elvoquest

Vi satser på maks 20 dager fra i dag før det begynner å buldre-

Jenter!

Nå er nå!

korea, nikola, japan. Australia med et smil. Hyon. Fredrika. Shell. Asko? Smiler hele veien til banken. Kursmål 3 kr!

Rolig nå, men i 2023 er nå, då levering til nikola begynner. Hvis det går greit. Hvis ikke, smiler fortsatt. Hvis vi og dere taper alle penger så er det fortsatt for en god ting, tenk klima, global warming, fake news.



Redigert 29.05.2018 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
29.05.2018 kl 22:05 7158

Unnskyld meg,
men hva har du røykt, dine sokker?

Nei, men min fastlege spurte hvis jeg hade investert i aksjer i det siste?

Ja i NEL sa jeg, et betydlig beløp.

NEL er ikke en investering svarte han.

Så det finns en god del folk i byn og på bygda. Min lege har utdannelse, 4-5 år på universitet. Leger har en forpliktelse til å hemmeligholde slike samtaler.
Redigert 29.05.2018 kl 22:16 Du må logge inn for å svare

Bør leses:

Lagt inn på hydrogenforumet av Nils Tore Nesthus.
_________________________________________

Nils Tore Nesthus har delt en lenke.
Administrator · 29 min
Denne må dere som ikke er oppdatert om NEL og California lese!

By Robert Perry, Director of Energy Research
California is once again taking a global leadership role, doubling down on its commitment to build a clean, green transportation system in a second round of funding.? In response to Executive Order B-48-18 issued by Gov. Brown in January, the California Energy Commission (“CEC”) has allocated $92 million in funding support for an additional 40+ hydrogen refueling stations as part of its 2018-2019 Investment Plan Update for the Alternative and Renewable Fuel and Vehicle Technology (“ARFVT”) program. Under the plan, an additional $17.5 million is allocated to advanced freight and fleet vehicles, and $25 million to low-carbon fuel production and supply, which includes renewable hydrogen production via electrolysis. Finally, an additional $134.5 million is allocated to further development of our EV charging infrastructure.

At a May 14th workshop, CEC Hydrogen Director Jean Baronas acknowledged the strong correlation between the availability of reliable fueling infrastructure and consumer acceptance of fuel cell vehicles (“FCEVs”). Currently, there are 34 open retail hydrogen stations refueling over 4,200 FCEVs, with drivers unable to reach certain areas due to gaps in station coverage along major transportation corridors. With strategic placement of 40+ stations, more drivers will be able to reliably travel anywhere within California.

Funds allocated for freight/fleet vehicles are similarly critical, as medium and heavy-duty FCEVs will relieve high pollution levels at ports, industrial centers, and along freeways, areas in which adjacent low-income families unjustly suffer from concentrations of unhealthy fine particulate (PM4) emissions. Furthermore, successful deployment will create opportunities to provide consumers more vehicle choices. Let’s face the facts: most Americans aren’t interested in driving compact sedans and are looking to purchase SUVs, minivans, trucks, RVs, and other large-capacity vehicles. Until a range of choices materializes, consumer adoption will be constrained.

Why is this so critical?
For those interested in creating carbon-free infrastructure based on a hydrogen economy, the fates of the power and transportation sectors are inextricably linked. Without aggregate demand, achieving price reductions through economies of scale will be extremely difficult, and the failure to utilize excess grid energy to produce renewable hydrogen will result in curtailed (wasted) energy and dampen renewable development. All these elements must move forward in concert.

The CEC will be holding a series of workshops to articulate a strategy to transition to a new energy economy that eliminates all significant environmental impacts. Issues to be discussed include (i) reduction in station construction and operating costs; (ii) optimal siting of stations to maximize network performance, consumer mobility and reliable refueling; (iii) streamlined administration, local planning, and permitting; and (iv) developing a renewable hydrogen production and delivery network. In all these areas, the Academy has developed strategies to effectively achieve these goals.

I will be actively participating in this process over the summer on behalf of the Academy and will post my comments and observations online. I also welcome any outside perspectives, so please feel free email me your thoughts on this incredibly important issue. Together, we can help move California, and ultimately the world, to the biggest paradigm shift since the Industrial Revolution.
29.05.2018 kl 22:28 7057

Hildur,

Hehe
kreinh
29.05.2018 kl 22:58 6922

Oppgang Kommer:
Man kan skrive til man er blå, det er børsmeldinger som gjelder på den lille teite børsen i det lille teite Norge. Framtidsutsikter betyr ingenting. Kommer utlendinger på oppkjøpstokt, først da vil de lille teite husa på den lille teite børsen i lille teite Norge verdsette NEL korrekt. Eller at de teite norske bjellesauene kjøper seg opp.