Norwegian kjøpere

pheks
NAS 15.05.2018 kl 10:52 14454

Hvem er interessert i Norwegian?

IAG er antagelig interessert. Vi tror vet de har gitt bud på selskapet, men ikke om de har kommet med akseptable bud. My guess: 350 pr aksje. Isåfall er det 100% over børskurs (før interessen), noe styret skal anbefale og la det være opp til aksjonærene iht corporate governance og børs praksis. Dermed kan godt budet ha vært lavere.

Easyjet har samarbeid med Norwegian og konkurerrer i de samme markedene om de samme kundene, men er ikke interessert. Det skremmer meg litt at de er så uinteresserte.

Ryanair? De har fulgt strategi om de laveste prisene i 30 årene med enorm suksess. Noen mener de skal kullkaste det og kjøpe NAS, jeg tviler.

Air France KLM? Er de på offensiven? Tror ikke jeg.

Lufthansa? Kjøpte AirBerlin, kanskje de har nok med å få kontroll og fortjeneste i hjemmemarkedet, eller er de klare for ekspansjon på Gatwick og nye fly?

Amerikanske?

Andre?
gmtrade
15.05.2018 kl 11:15 10898

Tror Hemen kjøper NAS. JF mangler bare et flyselskap nå.
Jaxxi
15.05.2018 kl 11:28 10857

IAG VET vi jo er intressert, det er 100% sikkert men skal de få kloa i NAS må de nok opp i over 450kr + pr.aksje, vil jeg tippe!

Easyjet er ikke interessert i å kjøpe Norwegian Air Shuttle, men er åpen for konsolidering i det europeiske luftfartsmarkedet og har som du sier allerede ett samarbeid med NAS, videre sier Toppsjef Johan Lundgren i Easyjet at Alitalia er fortsatt en kjøpsmulighet for dem.

Forøvrig ett godt sammendrag du har satt opp av de andre aktørene.

Videre har jo Kjos sagt at det er andre aktører enn IAG som er intressert, spekulasjonene går jo i at dette kan være Amazon.

Analysesjef Roger Berntsen i Netfonds har fulgt Norwegian tett i mange år, og spesielt tett det siste halve året.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/04/Roger-Berntsen-Dette-er-det-stoerste-som-har-skjedd-paa-Oslo-Boers
Redigert 15.05.2018 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
pheks
15.05.2018 kl 11:36 10829

Jeg ville trodd at Fredriksen har nok av forgjellede selskaper, men helt idiotisk ville det kanskje ikke være for noen med kapital å ta NAS til neste nivå. At det er mye som kan gjøres ved å skifte ledelse og gjøre det mindre toppstyrt er helt sikkert. Men det gir ingen synergier for en investor ift drift, og så må man forholde seg til sterke fagforeninger som mener at de er eiere. Usikker også på hvor lett det er å splitte opp selskapet og komme til verdiene.
pheks
15.05.2018 kl 12:26 10756

Når det gjelder andre interessenter som Kjos henviser til, er jeg redd han er litt ullen og ikke helt ærlig. Jeg er redd disse interessentene kan være oppspinn. Feks Kjos i samtale med en annen Boss eller stor investor: Kjos: Du vil vel kjøpe Norwegian du? Boss/investor: Det er klart.
Ingen grunn til å selge til IAG når Boss/investor o.l. er så interessert...

Min erfaring er at Kjos når han blir konfrontert med en virkelighet som ikke stemmer med hans egen kan ty til halvsannheter. I denne sammenhengen er virkeligheten blant de fleste at Norwegian ikke får til driften og må hente mere penger om et snaut år. I Kjos sitt hode er alle nye satsninger (Argentina mm) alene gode nok og at Norwegian har mulighet for kjempefortjeneste på drift langdistanse som gjør at norwegian kan hente eksterne penger til lav rente uten å be aksjonærene om mer penger. I virkeligheten ser vi nye tap på drivstoff og motorer og at nyheter i selskapet hele tiden korter ned tida før aksjonærene må trå til igjen.

Amazon interesse har jeg ikke hørt fra noen andre enn Berntsen. At Easy kan være interessert til tross, er mulig.

Hva med amerikanske? Kjøper må ha Sibir rettigheter for det er lenge til Norwegian få
isaach
15.05.2018 kl 13:13 10664

Satsningen i Argentina er dømt til å mislykkes.
Søndre
15.05.2018 kl 13:48 10593

Økonomien i Argentina er skrall. Er det noen som har en ajour aksjonæroversikt ?
Er AIG fortsatt med ?
Redigert 15.05.2018 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
pheks
15.05.2018 kl 15:28 10440

Vil tro vi hadde hørt hvis så var tilfelle, men de kan ha solgt med levering i framtiden.
margin
15.05.2018 kl 15:32 10425

Den største shorteren blackrock er heilt ute av lista...))) Har trua på oppkjøp dei og
Søndre
15.05.2018 kl 15:35 10409

De kjøpte 4,6 %. Grense for varsling er for aksjonærer med mer enn 5 % av aksjene som selger seg under 5 %.
pengex
15.05.2018 kl 16:03 10349

Fatter ikke hvor dere får disse tallene fra, 450kr aksjen gir en selskapsverdi på 20-25mrd.
Hvordan forsvares den.

OBX stengt på torsdag og så sitter vi der da med lukket dør når budet kommer!!! Klassisk tabbe å være ute av aksjen før en norsk helligdag.

Hva skylder Bjørn Kjos oss aksjonærer?
Det er kanskje en lang liste, men i det minste burde vi ha fått litt mer info ang. oppkjøpet.
Jeg tror det kommer noe konkret veldig snart.

Det at shortandelen reduseres daglig er også bra tegn. Vi må være tålmodige og være med helt i mål!

Redigert 15.05.2018 kl 17:36 Du må logge inn for å svare

I følge top 10 kan det se ut som at IAG selger seg rolig ut. Se bildet.
Legg merke til J.P Morgans andel.

https://m.imgur.com/a/cJm6ub1


Det er nok det som presser kursen nedover.
Blackrock utnytter muligheten til å stenge shorten helt.
Spennende...
Redigert 15.05.2018 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
ArneO1
15.05.2018 kl 18:43 10147

Eller lånt ut?
Eller så er J.P's konto oppdelt i denne listen og da med resterende beholdning på 0,47% lengre ned i liste...

Helt klart Arne.
Det kan være fordelt på flere konti så blir det ikke synlig.
Ang. utlån så er det sikkert gunstig å låne ut aksjer men hvem tør å shorte NAS nå? En melding kan tikke inn når som helst.

En ikke industriell partner er interessert men forhandlingene holdes godt skjult enn så lenge.
Hvem kan dette være? Noen med masse penger.
Da må vi over Atlanteren.

According to aviation media, the International Airlines Group (IAG) considers making a joint offer for the Low-cost airlines Norwegian Air Shuttle and Ryanair. It is said, that the IAG shareholders are in talks with the Irish carrier to purchase Norwegian Air Shuttle
https://www.avipeo.com/en/news/industry/details/iag-considers-norwegian-and-ryanair-bid

Dette er en oppdatert nyhet.
Tror vi vil se et eller annet snart altså

Ikke hør på trollene fra forskjellige foruma. Hold på aksjene. Jeg har ikke solgt en eneste aksje i NAS.

Det kommer bud allikevel. :)
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/nya-uppgifter-iag-forbereder-bud-pa-norwegian-6915464

Problemet er at det er for stor avstand mellom IAG og Kjos. Kjos vil aldri selge for under 500kr aksjen og det skal man ikke være noe rakettforsker for å forstå. Kun legg sammen to avisartikler om at Kjos og Kristoffer stensrud har blitt venner og vært i hverandres bursdager og stensrud sin uttalelse at hans aksjer ble ikke solgt for under 500kr.
Ser man på 2016 årsregnskapet hvor de tjente 30kr aksjen så sier det seg selv at 330kr er altfor lavt.

Kjos selv og media her i Norge har hele tiden skrytt av hvor proffe IAG er. Med det vi vet idag om at de har kommet med to skambud som kategorisk har blitt avfeid og ikke engang blitt presentert for resten av aksjonærene begynner jeg å tvile.
Om siste ubekreftede rykte som man må ta med en stooor klype salt om 330kr aksjen skulle stemme så vitner det igjen om ett meget uproft IAG. Så uproft at Kjos mister tålmodigheten og sier «fuck off» ved å selge airbus flåten til noen andre.

IAG sin tilnærming til NAS må sees i sammenheng med flybestillingene, slots på attraktive flyplasser osv. Den operasjonelle driften av NAS kan ikke tillegges mye da det har vist seg å være høyst variabel.
Hektar
21.05.2018 kl 09:22 8978

Det er så slettes ikke "uprofft" at de ikke vil betale mer enn de synes Norwegian er verdt... Kom igjen liksom. Nå har Walsh uttalt at han tror ikke Norwegian vil overleve i nåværende form, derfor må man anta at et bud vil bli gitt i henhold til dette. NAS sliter med å gå i pluss, det er ikke å komme unna. De har ikke levert kostnadsreduksjoner, de har hedget lite drivstoff i en periode med sterk oppgang i oljepris - Dette er ikke en god situasjon og å vurdere Norwegian basert på regnskapsåret 2016 i dag er bare tøv. Man må forholde seg til fakta i situasjonen.

Walsh har også sagt at de har det så absolutt ikke travelt med å ta over Norwegian, om de virkelig tror det ender med konk så plukker de heller opp rester til en billig penge, eventuelt gir en redningspakke med god premium dersom situasjonen kommer til det punktet. Men å betale 500 kr aksjen for et hav av gjeld og en organisasjon som taper penger på hver passasjer virker mer og mer uprofft synes jeg. Trodde også en tid at et bud ville blir minst 400 og helst en god del mer, men når man følger resonnementet de har gitt så virker det usannsynlig nå.

ser man på 2016 årsrapporten så hadde NAS 3,1mrd i EBITDA og en EPS på 31,75.
Unit cost excluding jet fuel (CASK) var på 0,32 for hele 2016, deler man opp året på kvartalsbasis var Q1 2016 CASK på 0,38. Det er typisk for flybransjen i Europa å ha høyere CASK i første kvartal grunnet lavere trafikkgrunnlag og ikke full utnyttelse av flyflåten.
Q1 2018 var CASK på 0,35, altså 3 øre lavere enn første kvartal i rekkordåret 2016.
Igjen skal man ikke være noe rakkettforsker for å forstå at Kjos har nå full kontroll på kostnadene.
Så kan man være kritisk å si at inntektene uteblir pga lavere YIELD, men igjen, for å ta unna den enorme veksten må selvfølgelig YIELD ned. Ett annet viktig moment er at YIELD regnes ut på setekilometer som har økt betydelig gjennom langdistansesatsningen.
Om Kjos nå klarer å få opp inntektene så vil selskapet kunne lett tjene 50kr per aksje og således forsvare en aksjekurs på over 500kr.
Uproffe IAG kan umulig ha tatt seg bryet med å se dette hvis de har kommet med bud i størrelsesorden 300kr +/-.
Min antagelse har vært og er fortsatt at IAG trodde de skulle klare å snappe NAS billig fra en sliten Kjos som nylig har brukt x-antall millioner på NAS aksjer. Slik går det heldigvis ikke, og så fort støyen rundt oppkjøp legger seg eller at IAG ser hvilken pengebinge NAS blir den dagen de ikke skal vokse 50% per år så vil de kanskje komme til fornuft og legge inn et bud på selskapet som refletktterer NAS sitt inntjeningspotensialet.
pheks
21.05.2018 kl 09:32 8911

Hvis man skal tro på ryktene i dag får vi 330kr aksjen. For min del er jeg fornøyd med det. Kjos fortalte i ukesvis at verdiene i NAS skulle bli synlige for alle etter GF, det var jo bare sprøyt. Hvis det er "harvest time" som Kjos sa, da selger vi!
nr1hagen
21.05.2018 kl 09:38 8885

Ikke godt å si hva man skal ligge i ryktene men at norwegian blir solgt for 330kr aksjen er bare å glemme vertfall.

HEKTAR: Det er meget uprofft av IAG og tro at de skulle få NAS for 330kr eller der omkring, at de ikke mener NAS er verdt mer er noe helt annet.
pheks
21.05.2018 kl 09:48 9069

Helt drøyt å BARE tilby DOBBELT av det markedet priset selskapet til dagen interessen ble kjent??

Før IAG sitt aksjekjøp lå aksjen og vaket rundt 170-180kr. Da hadde man kun foreløpige q1 tall som ble presentert i forbindelse med kapitalutvidelsen. Om aksjen var priset riktig eller galt da får du like mange svar som du spør.
Siden budryktene traff markedet har vi fått Q1 tall pluss en bekreftelse fra Kjos på at opptil 140 fly skal selges for å få bedre kontroll på gjelden.
Q1 tallene som på en måte har blitt glemt i all støyen rundt bud/ikke bud viser at nas er på god vei til å få ned kostnadene. Frykten som aksjemarkedet har hatt for at Kjos skulle ta seg vann over hodet ved å beholde airbusflåten har også en verdi. Når q2 tallene kommer vil man se ett nas som har langt bedre kontroll på kostnadene enn i 2017. Da vil analytiker standen igjen få opp øynene for at nas har så absolutt mulighetene til å stå på egne ben uten IAG. Dette burde faktisk bekymre IAG så mye at de tar seg sammen og kommer med ett skikkelig bud som Kjos lar seg friste av såpass at vi andre aksjonærer får høre det. Frem til nå har dette virket uproft og tøvete fra IAG sin side, men alltid lett å være etterpå-klok

NAS bør vel åpne på NOK 330 i morgen? Det er tydelig at IAG er svært interessert i NAS, og budprisen vil vel øke litt til etterhvert?
toffe
21.05.2018 kl 11:50 8758

Tipper dagens lekkasje er nøye planlagt. Så kommer et høyere bud enn lekket og alle blir positivt overrasket. Vi ser fort 400-500,- sier ekspertene.
Søndre
21.05.2018 kl 11:54 8739

I følge Stine Klund i NAS kommer rep.emi i slutten av mai. Det er kommende uke.
pheks
21.05.2018 kl 12:06 8683

Dette er nok siste bud. At størrelsen på budet allerede er lekket er et varsku. Dersom selskapet ikke selges og kursen knekker er Kjos ferdig. Blir lettere for IAG å kjøpe NAS når Kjos er ute. Bare å starte på nekrologen over Kjos sin tid i NAS stolen, for den er over når styret snart blir kastet.

Eller så dumper IAG posten sin på 330 imorgen og kasserer 100% avkastning på noen mnd.
Søndre
21.05.2018 kl 12:15 8640

Hvordan skal Kjos kastes ? Topp 20 kontrollerer nærmere 70 % av aksjene.
Ved valg av styre trengs det 50,1 %, simpelt flertall.
Redigert 21.05.2018 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
pheks
21.05.2018 kl 12:29 8604

Fordi Kjos kun har 25% og masse gjeld. Mao trengs kun 26% for å kaste Kjos/Kise. Riktignok kan stenshagen og noen miniputter følge Kjos, men jeg tror alle fond vil stille seg mot når det kommer til oppgjør. Fondene lever tross alt av avkastning, ikke luftige drømmer.
Søndre
21.05.2018 kl 12:41 8571

Dette er gutteklubben Grei, og de er samkjørte. De har så langt vært enig om strategi.
De enstemmig om at budene er for dårlig. Jeg tror at Folketrygdfondet er nest største
aksjonær.
De sitter helt sikkert i styre.

Gutteklubben Grei kom veldig greit ut ved den rettede emisjonen.

Møter du på en ekstraordinær G.F for å kaste Kjos ?
Redigert 21.05.2018 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Epona
21.05.2018 kl 12:43 8573

Gjeld i denne sammenheng er en gullgruve, fordi den er bundet opp til attraktive flykjøp og avtaler andre kan se langt etter. Dette vet Kjos & Co og tar livet heelt med ro.
pheks
21.05.2018 kl 13:47 8411

Kjos/Kise har gjeld i holdingselskapet sitt. Folketrygdfondet er ikke representert i styre. Ikke "gutteklubben grei" som eier i norwegian. Eneste som støtter Kjos offentlig er stenshagen, som eier under 1 %. Fondene har større andel av selskapet enn Kjos og de må ha avkastning. Det er ikke likegyldig for fondene hva posten deres er verdt i slutten av kvartalet i motsetning t Kjos. Ethvert fond vil ha 330 kontant i dag fremfor 200 - 250 i NAS aksjer. Kjos er ferdig og det vet han. Dnb har agert negativt til Kjos i åresvis.
Søndre
21.05.2018 kl 14:11 8345

Kjos og styret er helt nødt til å ha med topp 20 på laget. Kjos kontrollerer 26,9, mens topp 20 har 66,8 %.
Det er spesielt at du nevner DNB, for de har økt pr.Q1 til 6,1 %. Mange av topp 20 har vært med i
flere år. De har sett muligheten ifm bestilling fra 2012, og det er den konkurrentene sikler på.

DNB har vært negativ - de har lånt ut aksjer. Shorten er nå nede i 1,82 %.
"Diskusjonen er avsluttet fra min side"
Redigert 21.05.2018 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
pheks
21.05.2018 kl 14:35 8285

Jeg mener at de har agert negativt mot Kjos/Kise på generalforsamlinger. Eksempelvis forslag om emisjon for noen år siden og nå sist om Kises plass i valgkomiteen. Om de er long eller short knytter seg til aksjekurs, ikke tillit/mistillit til styre. Kjos har vært avgjørende for at Norwegian m blitt store, men han har ikke skapt verdier for aksjonærene på 5 år. 11 år om man trekker fra verdien skapt i banken. Er det virkelig noen som er fornøyd?

Hører man på hele Bloomberg intervjuet med Ryanair-sjefen så sier han rett ut at han er interessert i nas sine airbusfly. Ifjor sommer skulle Ryanair og nas forhandle om en feeder avtale. De forhandlingene kulliminerte i at Ryanair sjefen spådde nas konkurs. Like etterpå kjøpte kjos&kise en masse nas aksjer på 240kr. Før kjøpet informerte Kjos om at de hadde fått interesse på airbusflåten, sannsynligvis så god interesse at Kjos var villig til å kjøpe aksjer på 240kr rett etterpå. Man kan jo med dagens nyhet anta at dette budet på airbusflåten var betinget for at nas og Ryanair skulle få til en feederavtale. Heldigvis for oss aksjonærer i nas sa Kjos blankt nei og kjøpte heller aksjer. Derav en meget snurt og forbanna ryanairsjef!

Dette forklarer også Ryanair kobligen på iag budet som flere medier har skrevet om. Ryanair er kun interessert i airbusflåten til nas. IAG har da sikkert sondert markedet med Ryanair for å vippe rundt airbusflåten med en gang til Ryanair. Siden ryanairsjefen er så negativ til nas har nok budet fra iag med en airbus flipp blitt lagt på vent foreløpig.
Redigert 21.05.2018 kl 15:12 Du må logge inn for å svare

Og spennende å se hvor høyt vi åpner imorgen. ;)