Dieselbilen klar for comeback som miljøvinner

Basse
26.04.2018 kl 10:31
5698

https://www.tu.no/artikler/denne-losningen-kan-gjore-dieselmotoren-til-miljovinner/435771

Nye dieselbiler nær utslippsfri med teknologiske nyvinninger i raskt tempo.

Skjer mer her enn på batteriutvikling for å si det som sant er.
Slettet
04.05.2018 kl 21:20
2970

Dette innlegget har blitt slettet
Basse
05.05.2018 kl 00:09
4505

Montebello
2025 utgjør bensin og dieselbiler 90% av nybilsalget på denne planeten. Verken dieselbiler eller bensinbiler blir "forbudt". Tvert om er det her utviklingen nå skjer og pengene spanderes.
Trykket i utvikling betyr at både diesel og bensinbiler er omtrent nullutslippskjøretøy lenge før 2025 med implementering av ny avgasshåndteringssystemer, effektivitetsforbedringer og nye sammensetninger i drivstoffet. Det kommer store nyheter de neste årene på ICE.

Innen 2030 vil EV avhengig av Litium Ion batterier være ute av markedet og de som selges i dag vil være umulig å omsette i andrehåndsmarkedet. EV er i en blindvei fordi batteriteknologien har møtt veggen bokstavelig talt, derfor er det også bare Korea som i praksis står for utvikling og produksjon av teknologien.
Elon Musk sitter å skjeller ut alle og enhver mens selskapene hans blør penger. Og hva er egentlig problemet? Nei deg det er ikke produksjonsproblemer eller kvalitetsproblemer som er årsaken til at Tesla i er i ferd med å gå konkurs. Musk vil ikke innrømme at han har tatt feil. Han lovet billigere batterier med økt produksjon. Det MOTSATTE skjer. JO mer han og andre produserer av batterier og el-motorer, jo dyrere blir hver enhet å produsere, og det finnes INGEN løsning. EV med store batterier blir dyrere og dyrere. Tesla kan ikke selge 100000 Modell 3 til 400000 kroner per stykk, fordi de vil ha store tap på hver eneste en til en så lav salgspris. Modell 3 må koste mer enn Modell S med tilsvarende batteri for at det skal bli slutt på røde tall. ENten det eller så må prisen på Modell S økes kraftig, for Tesla sitter i minus under linjen på de som produseres i dag.
Dette har de store produsentene forstått, derfor lager de ikke innmaten i EV selv, de kjøper det fra Korea og klistrer på sitt eget skall og merkenavn. Deretter dumpes dette i Norge hvor subsidieringen betyr at de kan tjene penger på EV.

Ang NAF. I dag er NAF en politisert trafikantorganisasjon med formål å redusere biltrafikken. Det er lav kompetanse på bil blant de som fortsatt jobber i NAF. Du har virkelig ikke fulgt med i utviklingen;)
Vil du tilknyttes en organisasjon som jobber for bilister og kan noe om biler så er KNA rette sted å henvende seg.
Redigert 05.05.2018 kl 00:24 Du må logge inn for å svare
Slettet
05.05.2018 kl 00:24
2840

Dette innlegget har blitt slettet
Basse
05.05.2018 kl 00:29
4485

Hvem er "de" Montebello? NAF har mistet ekstremt mange medlemmer de siste årene og stadig færre benytter NAFs tjenester. Dette er fakta.
NAF har mistet sin troverdighet i markedet, og de har klart det på egenhånd.

Man kan jo lure på hva som driver NAF til å bomme så forferdelig på sin markedsføring og forretningsstrategi. Sannsynligvis er det ikke mange år til NAF er avviklet. De kan ikke overleve på stadig færre medlemmer.

KNA derimot er i medvind, og det skylde jo at de er veldig tydelige på hva de er og hvem de er interesseorganisasjon for.
Slettet
05.05.2018 kl 00:39
2828

Dette innlegget har blitt slettet
Basse
05.05.2018 kl 00:58
4462

NAF hadde en del kompetente folk i sine rekker frem til på 90 tallet. Det har de ikke lenger. I dag rekrutterer ikke NAF bilkompetanse, det er strategien til ledelsen. NAF har politiske mål de vil nå, og organisasjonens fremtid hviler på dette. Først og fremst satser NAF på at fremtidens NAF-medlem verken har førerkort eller eier sin egen bil. Om de lykkes med denne strategien gjenstår å se. Men i det siste har vi jo sett antydning til at den store medlemsflukten har presset dem til å forsøke å tone ned noe av pengebruk på politisk påvirkning. Nå kjemper NAF om sin eksistens, det spørs om det nytter. De har ikke tillit lenger. SKal de reise kjerringa må ledelsen byttes ut og hele organsiasjonen retunes. Men om de kan vinne tilbake bilistenes tillit er tvilsomt, da må de nok begynne å skjære ned bomstasjoner med vinkelsliper, dytte elbiler i sjøen og oppfordre bilistene til å demonstrere for sin rett til å kjøre og parkere hvor de vil i sitt eget land.

Slettet
05.05.2018 kl 04:19
2783

Dette innlegget har blitt slettet
Ecotricity
05.05.2018 kl 21:38
4212

Du er selvsagt klar over at diesel ikke er en fornybar ressurs?
Basse
06.05.2018 kl 00:40
4202

Diesel kan lages av fornybare råvarer. Det kan ikke lithium ion batterier og el-motorer.

http://www.government-fleet.com/channel/green-fleet/article/story/2016/03/what-you-need-to-know-about-renewable-diesel.aspx

https://www.neste.com/na/en/customers/products/renewable-products/neste-my-renewable-diesel




"Battery makers are struggling to secure supplies of key ingredients in these large power packs – mainly cobalt and lithium. The hopes of both battery and vehicle manufacturers hang on the mining sector finding more deposits of these precious minerals."

BArn graver for livet i KOngo slik at ola snylter kan få sin pendle-EV

Redigert 06.05.2018 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
OZZY
06.05.2018 kl 06:22
4085

velldig bra TS. skal vi ta en repetisjon av alle fadesene med fossile utslipp og alle bilmerkene som er involvert i alle nasjonene som har stevnet alle bilmerkene for falsk forklaring slik at ledelsen til alle bilmerkene kommer i fengsel nå ? hæææ eller er du helt idiot.
Redigert 06.05.2018 kl 06:23 Du må logge inn for å svare
Basse
06.05.2018 kl 09:17
4013

den enkle sammenheng med at Litium Ion kjøretøy bare blir dyrere og dyrere jo fler man lager...og lønnsomheten er "umulig"

http://www.infomine.com/investment/metal-prices/cobalt/

Tesla er finansielt konkurs og det er ingen løsninger i sikte. Øke produksjonen øker pengeforbruket og øker det røde tall på bunnlinjen, men senker ikke enhetsprisen. Tesla sitter i en umulig situasjon. Emisjon nummer ørten kommer i løpet av året, men vil ikke gjøre annet enn å forlenge lidelsene.

Nissan har et elendig år sålangt i 2018, salget av deres biler faller i Europa og stuper i USA, men i Norge blåser merket i en falsk marginal medvind basert på subsidiering av EV. Milliardene renner ut av statskassen til ikke økonomisk bærekraftig EV-politisk symbolikk samtidig som mangelen på f.eks sykepleiere øker med 1000 årsverk på 12 mnd. Nå mangler Norge drøyt 5000 sykepleiere og tallet øker raskt!

De gamle og pleietrengende må lide for Stortingets katastrofale beslutningsvegring i forholdt til å stanse milliardsluket i EV subsidiering.

Redigert 06.05.2018 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Slettet
06.05.2018 kl 11:30
2252

Dette innlegget har blitt slettet
Slettet
06.05.2018 kl 12:53
2191

Dette innlegget har blitt slettet
Slettet
06.05.2018 kl 13:30
2152

Dette innlegget har blitt slettet
Basse
06.05.2018 kl 13:45
3923

Det er ingenting galt med noen av de bilene.

Det er synd de ikke kan eksporteres umiddelbart, for etterspørselen er stor over hele verden. Mange kunne med hell eksporteres også til Norge. Men problemet er da at noen må først betale for timene på verksted for å oppgradere programvaren.

Denne tragiske situasjonen skyldes at USA har ekstremt forbrukervern som gjør at eierne har kunnet velge mellom å få tilbake kjøpesummen på en bil de allerede har brukt ELLER å få programvaren i motorstyringsenheten justert på forhandlerens verksted. Det mest miljøvennlige er naturligvis det siste sammenlignet med å produsere NYE biler til erstatning av biler som fortsatt kan rulle på veien i mange år. Sannsynligvis er mange av disse bilene blitt erstattet med nye bensinbiler istedet og dermed har vi et negativt utfall mht CO2 av saken. Folk har tatt penga, og hvem ville vel ikke sagt ja til "gratis" penger?

I Norge er ikke verden(rettssystemet) så gal, her har eierne fått justert programmeringen på motoren sammen med et gavekort på 300 kroner for bryderiet. Etter justeringen er bilene litt sprekere (maks hestekrefter økt litt), bruker litt mindre drivstoff og har mykere girskift der det også er automatkasse. DET er det eieren får ut av hele problematikken.



Redigert 06.05.2018 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Jomma123
06.05.2018 kl 15:32
3858

300 000 biler er da ikke mange. Vel mulig i elbilsammenheng men ellers er det en dråpe i havet bare. Var og fikk chippa 550d i forrige uke så nå er det 495 hk og 980 nm. På turen hjem brukte den o,46 påmila,.Da var det motorvei(110)veiutbygging med lav fart/stopp innimellom innkludert. Ikke ille det. At den også gjør 0-100 på 3-tallet er vel heller ikke ille av ei dieselpurke. Blir ikke noe elbil på meg nei. :)
Serboss
06.05.2018 kl 16:04
3840

Ikke diesel ikke bensin ikke EV, det er hydrogen sem er fremmtiden !!
P_Invest
06.05.2018 kl 16:16
3825

Jomma, helt enig! min V6 diesel med 600 nm og som er bygget for å kunne kjøre sportslig på svinget veier (ikke bare rett frem som Tesla) er kanon bil. Blir ingen Tesla på meg...never! Amerikansk kvalitet :(
Hektar
06.05.2018 kl 16:35
3879

De som tror el-biler er så uhorvelig mye mer miljøvennlige enn f.eks. en dieslelbil som kjører på fornybar diesel - Hvor tror dere strømmen til å lade batteriene egentlig kommer ifra? Norge er et unntak med vår vannkraft, men eksempelvis Kina? USA?
(Nei, det er ikke bare atomanlegg)
Slettet
10.05.2018 kl 07:56
1748

Dette innlegget har blitt slettet
P_Invest
10.05.2018 kl 08:18
3588

Farligere med selvkjørende el biler.

Slettet
10.05.2018 kl 08:40
1691

Dette innlegget har blitt slettet
Basse
10.05.2018 kl 09:20
3542

Dieselbilen overlever oss alle. Forbrenningsmotorer fungerer etter samme naturprinsipp som sørger for at liv er mulig på jorden.

I en krig eller naturkatastrofe vil elektriske apparater være de første som skrus av, signaler jammes, ledninger kuttes og produksjonsanlegg ødelegges. Den som kun har et batterikjøretøy i garasjen vil være sjanseløs.

Men forbrenningsmotoren kan ikke fienden eller naturen stoppe. Alt den trenger er karbon, trykk og gnist. Så har man mennesker trenger for å klare seg ut av katastrofen, eller kjempe tilbake mot angriperen.

Samme prinsipp kan man studere i kjelleren på alle sykehus og militære installasjoner over hele verden. Nødaggregat består ikke av solcellepanel;)
Basse
10.05.2018 kl 09:29
3533


Verken Nissan eller Toyota slutter med dieselbiler. De lever begge godt på dieselbiler, men ikke i personbilmarkedet i Europa . Verken Nissan eller Toyota har klart å holde tritt med den teknologiske utviklingen på dieselbiler i EU. De må begge investere enormt om de skal kunne klare å være konkurransedyktige med europeiske produsenter på diesel med EU kravene etter 2020. Trolig ville de likevel ikke lykkes med å lage konkurransedyktige biler.
Nissan var gode på diesel på 80 og tidlig 90 tallet, da var det mange drosjesjåfører, spesielt nordover i landet med lange avstander, som valgte Laurel 2,8 diesel fremover Mercedes W123 og W124. Varebiler og pick ups med svært slitesterke dieselmotorer, der er Nissan og Toyota på topp fortsatt. Problemet er at de har ikke investert i nye motorer, bare dunket på med det solide og trygge. I Europa kan man ikke konkurrere på den måten mot VAG, Mercedes, BMW osv.

Toyota og Nissan prioriterer å pumpe ut dieselbiler,sedaner, pick-up og vans, i Asia og Afrika. I USA er det andre preferanse i markedet.
Bensin dominerer.

Nissan sliter med bilsalget i 2018. Spesielt i USA og Europa går det trått for Nissan. Det er ikke usannsynlig at Nissan om få år kun selger varebiler, pick-ups og lastebiler i Europa. Etter 2020 vil Nissan ha veldig lite annet i sine modellrekker som er tilpasset EUs krav.

Nissan Leaf har solgt godt i Norge i år, men "godt" i norsk sammenheng er dessverre ikke nok til å være lønnsomt for andre enn importøren.
Redigert 10.05.2018 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
P_Invest
10.05.2018 kl 09:32
3531

Tesla dør lenge før diesel :)
One-Hundred
10.05.2018 kl 09:45
3505

okei da.. For oss som ikke er doomsday-preppere tror jeg dessverre dieselbilens tid har passert. (så lenge det ikke var bensinbilen hehh)
Tenk litt på hvor primitiv en forbrenningsmotor egentlig er....Stempler som går opp og ned, massevis av bevegelige deler som spyr ut svart røyk og bråker er noe som minner om den industrielle revolusjon.

Nei... de kan prøve desperat å tyne ut tiden så lenge de vil med nyvinninger på gammel teknikk men når alt kommer til alt vil den fortsatt være - gammel, - og primitiv:)
Basse
10.05.2018 kl 10:02
3482

Da er det vel godt å vite at elektriske motorer har en teknikk som er enda eldre enn forbrenningsmotoren. Og de svakhetene som gjør at elektriske motorer er best egnet til industrioppgaver, med fast jevn belastning og energi levert i fast ledning er de samme som i 1821.
One-Hundred
10.05.2018 kl 11:38
3438

Joda ... Konseptet i seg selv er greit nok ikke nytt, det samme kan sies om solceller kontra kullkraft og mye annet rart. Men som (vel)fungerende framkomstmiddel er den det. Her har forbrenningsmotoren blitt brukt og tuklet med i 100 år mens elmotoren har kommet først nå. Allerede idag er elbil mer miljøvennlig, mer effektiv og som vi vet godt fra industrien, råsterk.
Bensin og diesel er utviklet fullt ut mens elbilen så vidt har starta. Hvem vet hva framtida bringer når det kommer til kraftlagring der bensin og diesel ikke kan komme lengre.

Forbrenningsmotoren er også primitiv i det at den har altfor mange deler men nå snart ingen fordeler igjen. Høres ikke det kjent nok ut fra mye annet utstyr vi byttet ut....?? Om den skulle overlevd i noen som helst form tror jeg fortsatt ikke på diesel eller bensin men hydrogen. Men da må det komme en revolusjon innen hydrogenlagring først.

Jomma123
10.05.2018 kl 11:59
3421

Elmotoren har først kommet nå? Hæ??? Elmotorer kom før de med fossilt brennstoff. Så mens fossilmotorer stormer frem i utvikling står elmotoren på stedet hvil. Første batteribil hadde en rekkevidde på 150 km for langt over 100 år siden. Hvor mye lenger er den idag? Ikke mye. "Fossilmotorer er i stadig utvikling og blir bare mer og mer effektive og miljøvennlige. Det er fakta!. Dieselpurka mi har nesten 500 hk. Ett dreimoment på 980 nm og bruker 0,46 på mila.
One-Hundred
10.05.2018 kl 14:15
3358

0,46 på mila ja HAH jommen sa eg smør !
Uansett blir direktørtraktoren din lagt i grus av mannen på gatas tesla med 500hk++ , og 100% øyeblikkelig dreiemoment på 1200nm....bør si deg alt du trenger å vite ;)
Jomma123
11.05.2018 kl 06:56
3226

Hadde det forbruket mellom Gjøvik og Lillehammer ja. Lå pent og pyntlig i følge med 2 biler og farta var i 75-80 Km/t som vel er normalt. Nå ble det vel slått fast at Teslaen ikke har over 500 hk . Var det ikke 460 hk eller deromkring og ikke 670 hk som de påstod? Joda, Teslaen er rask til hundre men hva så? Klarer meg med 0-100 på 3,7 lenge jeg. Kan aldri tenke meg du gir fullt pådrag i hvert kryss. Tapper seg fort battteriet da. Ute på veien så ligger du i rævva på trailere og sparer strøm så du kommer til neste superlader hvor du tilbringer 30-60 min. Hvorfor stopper alle Teslaer som kommer fra Oslo på Lillehammer hvis de skal til Trondheim når bilen har en rekkevidde på 500 km? Hva er stas med det? Teslaen er så stusslig at du ikke kan hekte på en henger engang. Kjørte til Mo i rana uten og fylle en dråpe og det med ei biltralle på slep. Nei den batteridrillen har sine store begrensninger for meg. Ikke mye som har skjedd med elbiler på mye over hundre år. Leste i VG at Tesla X har så mange feil og mangler at de ikke anbefalte den. Vel ble ikke overasket over det nei.
Basse
11.05.2018 kl 08:55
3130

Korrekt. Det meste Tesla klarer å få ut av den største el-motoren er 469 hk og med dreiemoment rundt 600 nm. Tesla lot dette momentet gå rett i giret for å "jukke" akselerasjonstiden. Samtidig ville de ha slutt på kritikken for at toppfarten var patetisk.
Det endte med tusenvis av girkassesammenbrudd og tusenvis av reklamasjoner. Og ikke minst en rettssak fordi kundene jo naturligvis er forbannet over at Tesla juger så det renner når det gjelder motorytelser.

Tesla har skjønt at de ikke kan la 1 stort tannhjul gjøre hele jobben, så de har nå montert en mindre motor foran med lavere utveksling i girkassen. Motoren foran og motoren bak jobber ikke sammen, de støtter hverandre, dvs den lille motoren foran avlaster jobben for den større motoren bak i lav fart, som når man tar i gang, og den større motoren bak "tar-over" jobben når farten blir høyere.

Tullingen som påstår at Tesla har 1200nm er helt på jordet. Mange tar motoren foran og plusser på motoren bak, det blir helt feil. Tesla har 2 trinns "girkasse", men siden de ikke klarer å lage 2-trinn i èn girkasse så har de 2 motorer med hver sin 1-trinns girkasse som bytter på å jobbe.

Det er neimen ikke rart xden dyreste Tesla veier like mye som en middels lastebil når de lager så mye tøvete mikkmakk for at ting skal fungere sånn delvis. Ja for kjøreegenskaper har ikke en middels lastebil som Tesla, 2,5-3 tonn som skal bremses, 2,5-3 tonn som skal kjempe med G-krefter rundt svingene, på dekk som er seriøst underdimensjonert i forhold til behovet for mekanisk veigrep. DET BLIR IKKE SPORTSBIL AV DETTE. Det blir kun svinedyr og komplisert pendlekjøretøy. Bortkastet tid!

Og ja før du tenker på å kjøpe større hjul...da raser rekkevidden.

Tesla kunne forresten lett ha unngått alle sorgene ved girkassesammenbrudd ved å installere en elektronisk momentreduksjon som posjonerer ut momentet fra motoren de første meterne den ruller ved igangsetting. Dette benytter de bilprodusentene som ta kundene på alvor. Man taper 1 sekund eller 2 på 0-100 tiden, men da er men i det minste på høyde med alle andre når det kommer til driftssikkerhet.
Redigert 11.05.2018 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
P_Invest
11.05.2018 kl 09:01
3119

https://www.dagbladet.no/tema/stiv-pris---mye-feil/69769249

P_Invest
11.05.2018 kl 09:06
3105

og i tillegg, har aldri opplevd før at en bil til over 1 mill har plastikk skinnseter....ufattelig dårlig kvalitet på Tesla X skinnsetene.
One-Hundred
11.05.2018 kl 13:06
3028

Nå blir det jo egentlig litt feil å fokusere på tesla istaden for konseptet elbil men greit nok.
Når det kommer til lillehammer-stoppet ditt må jeg bare spørre om du kanskje legger merke til teslaene i laderne mer enn de andre på parkeringa...? Vet ikke med dere men er kjekt å ta seg et stopp underveis i trafikken og da er det jo selvfølgelig like greit å sette bilen i laderen.

Batteristørrelsen varierer jo men 590hk og 1250nm er blitt bekreftet på dyno...feel free til å kikke på grafene....Merkelig det da, om en "bare hadde tatt motoren foran og plusset på bak". De regnet forresten med at den egentlige effekten var høyere grunnet begrensninger på dynoen. Og ja, sikkert mulig den har hatt færre hk enn oppgitt på noen tester, men det er standard om det er nyheter for dere.

Så vidt jeg vet er det bare 4x4 versjonen som har to motorer for foran og bak? Hvorfor en skulle behøvd noen som helst form for konvensjonell girkasse på en elektrisk motor er meg ei gåte. Flere deler som venter på å ryke, og krafttap er ikke noe mål for meg.
Driftssikkerheten er sikkert ikke den beste men det er det to grunner til. 1. Dette er nytt, gi det litt tid 2. Tesla er USA bil og på toppen av det produsert av en bedrift mer eller mindre i oppstartsfasen. Vent til tyskerne kommer på banen men sine så skal en visst se flott interiør også. En mye enklere oppbygd elektrisk motor kommer til å vinne på driftssikkerhet til slutt.

Ytelsen er det ikke noe å si på, kjappere rundt "figure 8" og diverse tester en du tror og 0-100 tiden er det mindre enn en håndfull hyperbiler som kan matche. Om det blir ekte sportsbil av det kan jo diskuteres.. men la meg minne om at utgangspunktet i diskusjonen el vs. diesel ...
- Om det blir sportsbil av dieselbil er overhodet ikke oppe for diskusjon. Ironisk at en klager over at tesla oppfører seg som en lastebil på veien når diesel hører, og alltid kommer til å høre … hjemme i lastebil. PS: Kjekt med bagasjerom både foran og bak :)
Redigert 11.05.2018 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
Slettet
11.05.2018 kl 13:14
1164

Dette innlegget har blitt slettet
Basse
11.05.2018 kl 14:42
2969

One hundred,

Med en en girkasse ville man spart enormt mye vekt og redusert turtall=energitap ved varmespill som er problem når turtallet øker på el-motorer og batteriet må dytte på mer og mer for å klare samme jobb. Det er slik el-motor er uegnet i bil med variabel belastning og velegnet i industrien, med jevn belastning. Girkasse ville altså vært meget nyttig i EV. Tesla prøvde å lage girkasse men klarte det ikke. Løsningen med 2 motorer som tar hver sin oppgave er en semiløsning, men det blir mer vekt av det og kompliserende ikke minst.

I Norge rusler de fleste rundt mellom 0 og 70 med Tesla, noe over det anbefales jo ikke ift rekkevidden. Skal du selge EV i Tyskland må du finne på noe som gjør det mulig å ligge i høyere hastighet lengre. Dette er en av dieselbilens overlegne egenskaper og økonomisk orienterte tyskere har alltid utnyttet den egenskapen.

Diesel er suverent utgangspunkt for sportsbil, blir og har blitt benyttet i mange ulike typer racing. Aller mest kjent er nok Le Mans hvor Audi dominerte i årevis med sine TDI. Dernest har man Touring Car hvor diesel har ledet ann i flere serier, mest kjent som winnere av WTCC.

Fordelen med diesel i racing er effektiviteten, man bruker mindre drivstoff enn tilsvarende bensinmotorer. MIndre drivstoff er mindre vekt og mindre vekt i fuel kan overføres til f.eks bedre balanse i bilen, mindre dekkslitasje osv. I tillegg kan man utnytte momentfordelen på lave turtall til girutvekslinger som er fordelaktig.

Diesel er egentlig det beste utgangspunkt for å drive kjøretøy uansett, men rent opplevelsesmessig så er det jo en smakssak. Klart en selvpustende V10 bensinmotor er mer gøy å lytte til:)
Basse
11.05.2018 kl 15:07
2954

https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/naa-utfordres-elbilprodusentene-av-kraftig-prishopp-paa-kobolt/24229623
One-Hundred
11.05.2018 kl 19:13
2893

En evt. energivinning der tror jeg du skal lete lenge etter. Ta med i beregningen at en elektrisk motor som går sakte og gir ut mer dreiemoment forbruker mer kraft enn en motor som spinner raskt og legger ut mindre. I motsetning til en forbrenningsmotor, vil en elektrisk motor sannsynligvis forbruke mye mindre kraft ved å spinne raskere ved "cruisingshastighet". I tillegg kan du legge til et betydelig effekttap fra girkassen i seg selv. (Som ligger på mellom på 10 og 20 prosent i vanlige biler).

Uansett skulle vel bl.a. Porsches mission E lages med 2 eller 3 gir siden sport er prioritet, så da kan du endelig så deg til ro;)

"Diesel er suverent utgangspunkt for sportsbil, blir og har blitt benyttet i mange ulike typer racing. Aller mest kjent er nok Le Mans hvor Audi dominerte i årevis med sine TDI"

Le mans ja .... morsom du. Når du først er i gang kan du jo bringe inn all verdens ørken og ekspedisjonsbiler da de er raskere i et to/tre-ukers race gjennom et par kontinenter og kalle dem suverene sportsbiler.
Hvis du bare liker å kjøre litt, velger du ikke diesel som er lat på gasspedalen og lyder som en sementmikser. Forresten alltid visst at diesel aldri var mer miljøvennlige med den svarte sottåka de spyr ut.
Redigert 11.05.2018 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Jomma123
11.05.2018 kl 20:20
2855

Tja ta en pause er vel sikkert greit dæ men setter du bilen i ladern og går blir du ikke mye populær når det står mange i ladekø. :) Særlig når veikroa har blitt ei hamburgersjappe. Er ikke til å unngå og se alle fortvila Teslaeiere som sitter der å venter. Hvorfor venter de? De kommer da fint til neste superlader. Er det rekkeviddeangsten som slår inn? Drifssikkerhet? Hvor mange har bytta DU'en på sin Tesla? Kryr av feil på de bilene. Er jo bare å lese elforumet det. At Tesla selger bra her i landet er ene å alene de gunstige fordelene den har. Eller vlle det ikke blitt solgt en bil her. Se på Danmark der de fjerna fordelene. Da ble det bråstopp i salget. Tyskerne kan du bare glemme. De vil ha biler som kan kjøres fort .over lange avstander. Da nytter det ikke å stoppe for å lade etter noen mil. Når lille Norge er det landet det selges flest elbiler sier det sitt. Elbiler har en laaaaang vei å gå.
aklm
11.05.2018 kl 20:53
2830

Evneveike politikere
QKEN
12.05.2018 kl 21:11
2698

Virker som det er et mål for deg å ikke stoppe på langturer? Hvorfor det?

Jeg har nettopp kjøpt meg nye Leaf og den gir meg en godfølelse jeg aldri har hatt før når jeg har kjørt bil (min første elbil dette):)
Feier ut og inn av bomringen med et smil om munn. Like ved treningssenteret mitt har kommunen gratis ladestasjoner - skattepenger tilbake - rett "på tanken". En motivasjon i seg selv til å komme seg på trening:)
I tillegg kan jeg nå bare drite i å tenke på hvor økonomisk jeg kjører, "drivstoffet" koster jo ingenting:)

Og enkelte mener eksosbiler vil bestå.., hvilket år lever de i...? Ufattelig.

https://www.nrk.no/norge/naf-etterlyser-elbil-svar-1.14023601

Redigert 12.05.2018 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
Basse
13.05.2018 kl 00:26
2615

den eneste grunnen til at noen kjører EV og spesielt den gyselige og trege NIssan Leaf er pga subsidier. Bare gjerrigknarken med null bilinteresse og null selvrespekt kan la andre ta regningen for seg og spare noen kroner gjør det ingenting om melka er sur og kommer fra oksen.

Best du står på og kjører ut og inn av bomringen, for om kort tid begynner bompengeinnkrevingen på EV. Og den vil øke fort og mye.
Redigert 13.05.2018 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Ecotricity
13.05.2018 kl 10:33
2468

Et av de tydeligste tegnene innenfor hvilket som helst felt på at folk ikke har peiling er når de er skråsikre og ikke deltar i en nyansert diskusjon.
Jomma123
13.05.2018 kl 11:59
2438

Stopper da på langturer men ikke etter bare 2 timers kjøring. Kommer da aldri frem hvis en skal stoppe hele tia. Må være forferdelige seter i de bilene hvis en må stoppe sånn hele tia. Du får sette inn noen BMW seter så klarer du lenger etapper du også vettu. :)

Veit du hva? Jeg har god sanvittighet hver gang jeg passerer en bom. Grunnen er at da bidrar jeg til nedbetaling av den veistubben som du snyter deg unna. Du sliter like mye på den veien som oss som kjører med drivstoff på tanken. Har du så dårlig økonomi at du ikke greir de små utgiftene det er og ha en skikkelig bil bør du kjøpe deg en sykkel.... Er jo ganske åpenbart at du kjører elbil fordi du sparer noen kr og ikke for at de er litt mer miljøvennlig å kjøre med. Helt greit du kjører elbil men syntes dere kan bidra til nedbetaling av nye veier som alle oss andre. Elbilsalget vil forsette og øke helt til avgiftene også kommer på de bilene da blir det bråstopp som i Danmark. Det er framtia til elbiler.

Hvor stor promille av verdens bilproduktsjon er elbiler? Tro at "fossilbiler" vil forsvinne iløpet av noen år er det vel bare julenisser som tror på. Hjelper ikkenoe om alle i Norge kjører elbiler. Vi er en miniputtstat i verden. Dessuten er utvinning av lithium en miljøkatastrofe i seg selv da den ødelegger grunnvannet i store områder rundt fabrikkene. Tro at den bilen din er så bra for miljøet er bløff fra start til mål. Du må kjøre 70-80 000 km før du har nulla ut i forhold til biler med drivstoff. Nei jeg kjører BMW'en med god sanvittighet. Sånn erre bare.....
Slettet
13.05.2018 kl 19:04
486

Dette innlegget har blitt slettet
Slettet
13.05.2018 kl 20:46
456

Dette innlegget har blitt slettet
Ecotricity
16.05.2018 kl 10:49
2142

Ikke'no comeback hos Volvo...

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/05/Volvo-kutter-ut-diesel
PSI- Investor
16.05.2018 kl 11:21
2123

Nå går jo prisene opp på hybridbiler snart.
Jeg tror at de som sikrer seg MB's utgående bensinhybrider før prisoppgangen gjør en tabbe. De nye dieselhybridene blir nok langt mer drivstoffgjerrige.
Basse
16.05.2018 kl 17:25
2065

Sant. Stressede bensinmotorer slik som Volvo bruker blir tapere i neste runde. 2020-> må man ha effektiviserte forbrenningsmotorer, og da er diesel den ledende teknologien med størst effektiviseringspotensial. Momentleveringen i diesel er også bedre tilpasset bidrag fra el-hjelpemotor. I Volvos bensinhybrider fungerer det ganske dårlig.

Volvo kan hente frem den gamle rekke 5 dieselen og modernisere den. Med mild hybrid f.eks. Det er en potensiell grom kombinasjon.

Mercedes nye 2 liter diesel med hybridhjelp er verdt å vente på.
Redigert 16.05.2018 kl 18:12 Du må logge inn for å svare