NAS - Svært mye kan gå galt - 300 kroner er en gavepakke


Kursen er opp over 70 prosent på det som fremstår som en meget dårlig håndtert prosess fra IAGs side. Før budet ligger på bordet har aksjekursen nesten doblet seg. Det sier seg selv at dette reduserer en eventuell budpremie betydelig.

Hva kan gå galt herfra? Svært mye.

- Budets størrelse kan bli en skuffelse, om det i det hele tatt kommer
- DD-prosessen kan avdekke forhold som er uakseptable for budgiver
- Konkurransemyndighetene i de ulike landene hvor både NAS og IAG opererer kan både forsinke og stanse prosessen (https://www.aftenposten.no/okonomi/i/XwB29g/Mulig-Norwegian-oppkjop-gjor-katalanske-myndigheter-bekymret)
- Generalforsamlingen i IAG kan vurdere risikoen som for høy
- Finansieringen av oppkjøpet kan vise seg å bli krevende, hvor man i praksis skal finansiere kjøp av gjeld med gjeld
- Kjos kan velge å ikke selge før han har fått bevise for de utallige skeptikerne at forretningsmodellen er levedyktig

En kurs på 300 kroner er en gavepakke i dagens situasjon. Hvis man ser bort fra et mulig bud, står selskapet overfor sin mest krevende periode de neste kvartalene. Risikoen er skyhøy.

Selg.
Redigert 19.04.2018 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
ArtDude
19.04.2018 kl 06:23 11862

Det helt riktige å gjøre i slike tilfeller, var å hente penger i markedet. Reduserer finansiell risiko og utvanning på eksisterende eiere nå når verdiene er synliggjort.
nr1hagen
19.04.2018 kl 06:38 11831

å selge før det er kommet bud blir jo bare for dumt
pengex
19.04.2018 kl 07:55 11653

Ryktene ble annonsert når kursen lå rundt 170kr.
Tipper bud blir mellom 200—250kr etter 30% premie metoden.
Pastor Tim
20.04.2018 kl 03:17 11267

«Be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful.»
rafaello
20.04.2018 kl 04:59 11227

Too many greedy people lately.
Ruter8
20.04.2018 kl 08:24 10964

Med tanke på innsidekjøpet til Kjos så er dagens kurs ikke spesielt høy. At de pengene dobbler seg er mer til å tro på enn det motsatte. Da ser vi tett opp mot 500 pr aksje,
Bulder
20.04.2018 kl 09:17 10828

Synes det er vanskelig nå. Rep-emi'n aktiveres 3.mai og kursen vil mange ganger sige ned dit før den får satt seg. Hvilken betydnng vil det kunne ha for budgiver at rep-emi er like om hjørnet (hvis det i det hele tatt kommer et bud)?
Redigert 20.04.2018 kl 09:18 Du må logge inn for å svare

Jakten på verdiene i NAS har startet. Walsh gjør det på en annen måte enn sleipingen O'Leary.
Han prøver ikke å snakke og shorte ned NAS, men prøver å vinne tillit hos Kjos, for å inngå samarbeid.
Slik leser jeg det. Walsh støttet også NAS når det gjaldt flytillatelse til USA.
Han ser naturligvis verdiene i de store flykjøpsavtalene til NAS.
Og ikke glem at Kjos ikke bare er gammel flyger. Han er også forretningsadvokat.
Det er også Kise.
Hektar
20.04.2018 kl 10:00 10717

Selvfølgelig er det betydelig risiko, men poenget ditt om "dårlig håndtering" er et non-issue. De sa selv ifra at de hadde kjøpt nesten 5%, de sa selv ifra at de var interessert i Norwegian. At kursen nå er høyere er av liten betydning da den er høyere nettopp pga deres interesse. Man må anta at et eventuelt bud vil ligge langt over dagens kurs uansett så jeg synes du gjør en grådig feilvurdering med den uttalelsen.

Selvfølgelig kan det bli sånn at dersom et bud ikke materialiserer seg så vil kursen få en durabelig smell, det må man bare forvente. Men oppsiden er fortsatt godt til stede med estimater vi har tilgang på.
cinet
20.04.2018 kl 10:13 10619

NAS jobber ufortrødent videre, med ytterligere reduskjson av kapitalbehovet. Nå 6 dreamlinere utleaset til Kinesisk gigant. Dette øker trolig ytterligre lysten til AIG
Søndre
20.04.2018 kl 10:14 10607

Bulder ! Aksjene i den rettede er registrert på hjemmesiden til NAS.

Antall aksjer er nå 44.146.735. (økt med 8.387.096)
Det som står igjen er de i rep.emien kun - 1.290.322.
Tilsammen 44.146.735 + 1.290.322 = 45.437.058 totalt antall aksjer.

Mine helt private beregninger er at vi får retter, 7 % av beholdning pr.20.3.2018.

Redigert 20.04.2018 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
skerptiker
20.04.2018 kl 11:03 10435

Kjøp SAS. Den er litt glemt nå, men også den blir kjøpt opp. Anbefalinger og kursmål NOK 30, og ved bud går den nok i 35. Bryter opp nå, så ta en posisjon!
Argus
20.04.2018 kl 12:06 10306


For meg fremstår det som om IAG har begynt i feil ende.

Dersom hensikten først var å oppnå en god dialog med Kjos, burde vel den dialogen ha startet før aksjekjøpene.

I stedet har IAG kjøpt rundt 5 % av Norwegian og utbasunert for hele verden at man vil kjøpe flere aksjer til en enda høyere kurs. Man har lekket detaljer fra «planene» og samme dag som offentliggjørelsen har man sogar bekreftet artikkelen.

Da har man i utgangspunktet tapt uhorvelige summer, fordi man som kjøper har drevet opp kursen unødvendig høyt.

Hadde jeg vært aksjonær i IAG, hadde jeg ikke akseptert en slik fremgangsmåte som gjør at IAG i beste fall vil måtte ut med minst to-fem milliarder mer enn nødvendig.

Denne strategien kan ikke være lagt på forhånd, men blitt til undervegs. Det sier meg at IAGs interesse ikke er ekte.

Det får vi vite om et par måneder, kanskje.
noprofit
20.04.2018 kl 14:18 10145

Kan det ikke være så enkelt som at de har sett at det har vært lekkasjer slik at de ble nødt til gå offentlig med dette.

Jeg har sett noe av det samme før.

Jeg vet ikke hvor du kommer med de tallene at de eventuelt har tapt noenting på det. Hadde de ikke begynt å kjøpe de 5%ene så måtte de også ha kjøpt disse til FULL bud pris. I tillegg har de mulighet til å akkumulere mer før dde kommer med et eventuelt bud.

I tillegg skal det vel nevnes at de vet veldig godt hvilken posisjon Kjos sitter i mtp. eierandel og innflytelse og vet at han forventer en langt høyere pris en dagens (ca 300), dette er kjent i markedet.


IAG har ikke tapt noe som helst, men prøver å innlede en konstruktiv prosess.
De visste/vet godt at det ikke er noen vits i å forsøke seg med et bud på 170 kr. + 30% premium.
NAS har stor verdi for et selskap som IAG.
300 kr. er høyst sannsynlig en gavepakke, som du sier, Pastor Tim - for kjøperne.
Et bud med realistisk håp om å bli akseptert vil måtte ligge godt over det, trolig minst 400-500 kr..
Og det er viktig å smi mens jernet er varmt/mens NAS er finansielt presset, før Kjos finner andre måter å løse problemene på.
Han har mange muligheter, og han er meget kreativ.
Kommer det et bud i helgen, er det for sent å kjøpe for 300.
margin
20.04.2018 kl 16:05 10002

Shorterdelen kryper stadig nedover. Ser ut som dei fleste har innsett at bud er i kjømda....

Nå stikker'n :-) Alltid noen som vet noe...
NOELLE
20.04.2018 kl 16:27 9927

Blackrock lemper ut shorten sin ! Ja Ja 100.000 aksjer blir de kvitt daglig nå. Sitt på aksjene deres gutter jenter. Nå gir dere de vekk! Dere gjør det bare lettere for shortesvina, som tydeligvis har sett skrifta på veggen her. BUDET KOMMER.

Hvor ser du at Blackrock minker shorten sin?
Søndre
20.04.2018 kl 19:06 9666

Finanstilsynets Shortregister 19.4 : 3,81 %. Det raser nedover.

Det så jo veldig positivt ut!?

IAG eier BA, de har kjøpt Iberia,Air Lingus og vueling.
De startet opp Level.
Å anta at IAG ikke vet hva de gjør eller at noen postere her på HO vet bedre blir for dumt.
Kjos kjøpte på 240.
Han er heller ikke født igår, selv om en rekke analytikere og andre latterliggjorde kjøpet.
Jeg vil anbefale at man leser årsrapporten til IAG og spesielt Chairmans statement.
Her er et lite utdrag:
We certainly believe that there will be opportunities for
further consolidation in our industry,
both through combinations and through acquiring assets from airlines that fail. Consolidation is a major part of our raison d’être and we will continue to look for opportunities that make strategic and financial sense for our business.

At IAG ikke gir direkte bud er fordi de har enorm erfaring og kjenner Mr. Kjos meget godt.
Direkte bud ville blitt avslått mens om man lar aksjonærene tygge på budmuligheten øker sjansene for at budet blir godtatt.

Utrolig smart. Tenk litt på det.

Jeg tør å påstå at NAS er fortsatt penger på gaten!
20.04.2018 kl 21:59 9310

Utdrag fra IAGs Annual Letter 2017:

- Consolidation:

When we created IAG we said we
wanted to create a platform to facilitate
consolidation in the European market
and we’ve done just that throughout
our seven-year history. Opportunities for
mergers or outright acquisitions remain
relatively rare and, sadly, consolidation
sometimes comes from airlines failing in
the market.
Consolidation will continue. This is a
dynamic industry. Airlines that don’t
perform and do not deliver sustainable
results should not be supported
and we’ve always been critical of
governments that prop up failing carriers.
The plain truth is that efficient carriers will
step in to replace inefficient ones, and
that’s precisely what we have done.
The failure of Monarch last year provided
us with an opportunity to acquire
additional slots at Gatwick. We will use
the slots initially to continue building
British Airways’ shorthaul network at
the airport, but later there may be an
opportunity to explore new longhaul
destinations and some slots could be
used by other airlines in the Group.
Following the collapse of Air Berlin we
were disappointed not to acquire its Austrian subsidiary, NIKI. We were very
clear about the value we could ascribe to
NIKI and the level of investment we were
prepared to make.

Med et kjøp av aksjer nærmere 5% og uttalte ambisjoner om å konsolidere så burde folk forstå at NAS er i aller høyeste grad i spill. Jo lenger tid dette tar, jo bedre, desto større er sannsynligheten for at andre spillere potensielt kan dukke opp. Delta?

Jeg er litt biased, men tror definitivt trump_vinner har rett. Alle lederne i de store flyselskapene kjenner hverandre. IAG vet veldig godt om NAS sin eierstruktur og vet at de må gjennom 2x Bjørn for å komme noen vei, og kjøpet av 4.6% var nok kun for å sende et klinkende klart signal om at de mener alvor.. De vet at prisen blir på 425-600 per aksje, og IAG har råd til det. IAG tjente 2 milliarder euro på bunnlinja i 2017...

Redigert 20.04.2018 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Søndre
20.04.2018 kl 22:39 9233

IAG er ikke amatører.
czar
21.04.2018 kl 18:39 8611

"Opportunities for mergers or outright acquisitions remain relatively rare and, sadly, consolidations sometimes comes from airlines failing in the market".
Klart og tydelig. IAG venter på å overta NAS når tiden er moden, dvs konkurstruet. ( airlines faiing in the market)
2600 millioner i tap i Q 1 og tap i Q2 slik som 2017.
- - - det blir fort lite egenkapital igjen for NAS.
Gribber sirkler over NAS . De slår ikke til enda. Det blir nok til langt lavere kurser enn det vi har sett hittil i år. Det fundamentale vil snart vise seg i kursen når oppkjøpet uteblir.
Redigert 21.04.2018 kl 18:54 Du må logge inn for å svare
NOELLE
21.04.2018 kl 20:33 8498

Bare tull det du skriver czar. IAG har nettopp hyret JPM for finansieringen til et bud. Noe de er ferdige med ganske så snart. Dette rett etter de har ytret interesse for å by på hele selskapet. Budet kommer meget snart. Shorterene har stort sett tatt tapet. Shortelisten er desimert. Kun 3 shorter registrert, og Blackrock lister seg ut med 100 k om dagen. Her har vi et bud på bordet om ikke lenge så får vi se. Håper utestående short er stor nok til en skikkelig shorteskvis.

Ja, og i følge media/TV2 har det vært forhandlinger mellom IAG og Norwegian/Bjørn Kjos denne uka. De ansatte er positive til IAG, og hva blir prisen per aksje da de ansatte sier at Norwegian har en stor fremtid! Kr 500 per aksje eller mer?

Link til eventuelt den nyheten??

Nyhetene på TV2 kl 18.30 og/eller NRK 1 kl 19.00. Jeg mener det var TV2. Det var intervju med tillitsvalgte, og kommentarer av fly-analytikere.

Selg.
Kommer til å selge så fort som mulig på mandag. Kommer tilbake til denne aksjen om 2 år, hvis det ikke går konkurs før det.
Her er det bare å komme seg ut så fort som mulig. Det er ingen IAG, og hele kursen suste opp, og vil komme hardere ned enn noen gang.
Snakk om at IAG har trukket seg tilbake, men det er bare rykter akkurat nå. Uansett, dette var en feil, skulle ikke ha blitt med i flokken, da nyhetene om IAGs bud begynte å spre seg. Vet at noe slikt virker helt utrolig for en aksje som har vært død i tre år.
Farvel NAS, til neste gang (hvis ingen konkurs).

Alle tar sine selvstendige valg, og får leve med det! Regn ut oddsene selv, og sjekk hva de ulike aktørene mener. Ja, kanskje vil salg på mandag være bra hvis budet er kommet eller ytterligere avklaring har funnet sted. At det skjer noe i kulissene synes for meg åpenbart.
21.04.2018 kl 22:56 8297

skerptiker: 18.30 Nyhetene i dag lørdag, 21. April. (Ca 7 minutter inn)

NAS aksjen burde være 150-160. Går det ned til 100-130, så er jeg in. Får selge på mandag, og ta det med ro, frem til prisen kommer tilbake til jorda.

Det blir ikke solgt en aksje av meg..anbefaler alle andre til å la shorterne blø...
NOELLE
22.04.2018 kl 05:03 8045

Dårlig skjult agenda om å spre usikkerhet for å komme billigere inn. Conquorse B er et geni som ser noe, som ikke store finans selskaper ser. Dere vet de som har tapt titalls millioner på shortene sine og faktisk tatt tapet. Faktisk opptil 100 millioner. Ikke la dere vill-lede av slikt tull.
Redigert 22.04.2018 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
pipers75
22.04.2018 kl 07:45 7958

Det er uansett bare ren utopi å tro at man på et forum som dette vil kunne gi eller «plante» noen form for opplysninger som vil gi utslag ift kurs -eller selskapsverdi. Her er det nok kun mulig å gi og meddele informasjon eller vurderinger som ville kunne få betydning for den enkeltes personlige valg av engasjement.