Det blir dyrt å kjøre batterisert

Basse
17.04.2018 kl 09:45 4009

30 kroner dagen Bærum - Oslo fra og med 1 mars 2019.

I 2020 øker dette til 45 kroner.

Senest 2025 vil det koste 71 kroner.

Batterier som ikke tåler en norsk vinterdag, batterier som slites ned så rekkevidden blir kortere og kortere dag for dag, usikker andrehåndsverdi, og stadig høyere strømpris og bompenger.

My sollution:
- Primært tog til og fra jobb. Motorsykkelpendling når været tillater.
- Dieselbil med mild-hybrid effektivisering til og fra kjøpesentre utenfor byen, til hytta og på turene nedover kontinentet. (omtrent NULL miljøskadelige utslipp, massekrefter, ingen ladeproblematikk, ingen rekkeviddeangst, lavt forbruk=god økonomi)
- En motorsykkel (type BMW GS) med offroadegenskaper og en skjærgårdsjeeep som løsning for å kjøre utenom bommene på de få turene i året man av en eller annen merkelig grunn MÅ inn til de (øde?) bysentrum.
- sørge for at også kjærringa tar MC-lappen

Aldri buss
Aldri elektrisk kjøretøy
Aldri sykkel

Aldri betyr ALDRI!!

Redigert 24.04.2018 kl 12:54 Du må logge inn for å svare

Mye bedre å bare uføretrygde seg å sitte hjemme, og drikke kaffe.

Det å komme seg til og fra jobb koster snart så mye at det er reit tap, kontra å gå på NAV.

Vinn, Vinn.
ODD
17.04.2018 kl 10:21 3913

Løsningen må vel være å få samtlige som er sysselsatt i sentrale Oslo (inkludert politikere og offentlig ansatte) over på NAV. Dette vil løse minst to
problemer.......
17.04.2018 kl 10:35 1362

Innlegget er slettet
17.04.2018 kl 16:01 1289

Innlegget er slettet
OZZY
17.04.2018 kl 18:47 3752

JA sett opp prisen kraftig slik at vi med penger slipper å sitte i kø sammen med fattigfolket.

vi ønsker å ha veiene for oss selv.
Basse
17.04.2018 kl 19:07 3732

Hykleri av miljøfascister å bruke el-sykkel. Litium Ion batteriet er i produksjon en stor bidragsyter til global oppvarming som dere er har så fryktelig "tro" på. Når batteriet er utslitt vil mange av dere kaste fra dere sykkel og batteri ute i naturen og sjøen. I sjøen betyr all giften i Litium Ion batteriene døden for marint liv.

Er man miljøbevisst er det absolutt ikke greit å bruke noe annet enn muskelkraft til å trå sykkelen fremover.
Redigert 17.04.2018 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Hektar
17.04.2018 kl 19:14 3722

35 000,- i året i bompenger er bare å kimse av mener du? Galskap
Basse
17.04.2018 kl 19:15 3714

2019 kjører vi vanlige biler og ler av MDGere som hutrer seg frem på sykkel. Sykkel er blitt ekstremt harry etter at MDG og Oslo AP tok "eierskap" til tohjulinger uten forbrenningsmotor. Jeg og mange med meg har droppet alle planer om vise oss utendørs på en sykkel de nærmeste årene. Birken droppet vi lett, andre sykkelritt sliter enda mer med sviktende påmelding. Nå skal vi bestige toppene til beins. MDG har ødelagt for gleden ved å trene med sykkel.
Ja for det er kun til trening og sport sykkel fungerer tilfredsstillende. Til generell transport kan man ikke holde på med klær våte av svette og risiko for gikt og fallskader.
Det er fler som skades på sykkel enn med bil i Oslo, og det til tross for at sykkelveiene er mer eller mindre tomme og ubrukte mens biltrafikken går tett.

Tenker med gru på hvordan skadestatistikken ville være om folk faktisk begynte å sykle for alvor...

Redigert 17.04.2018 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
17.04.2018 kl 19:17 1195

Innlegget er slettet
17.04.2018 kl 19:27 1182

Innlegget er slettet
Basse
17.04.2018 kl 19:29 3690

Kun 4% av produserte Litium Ion batterier finner veien tilbake til gjenvinning. Resten blir enten brent (du vet sånt som fører til utslipp av giftige gasser og CO2 i atmosfæren), gravd ned, lagret innerst i en garasje/loft/kjeller eller ligger et sted ute i naturen.

Hvor mye som allerede ligger ute i naturen og nede på sjøbunnen kan vi bare spekulere i, men sannsynligvis vil vi om ikke mange år få svar på konsekvensene av all den miljøgiften bidrar til.

Du får ta deg en tur ut med en stor sekk og plukke skuddene av bjørketrærne, bjørkepollen er faktisk den største kilden til svevestøv i sommerhalvåret.Jeg er sikker på at du hater trær også nå som du fikk vite dette?

"Vi er ikke her for å puse med bjørketrær" "det er ingen naturrett å få være bjørk i byen"

Rekkevidde på 170km, jo det klarer jeg på halvfull reservetank. Visste du at en fulladet Leaf med største batteriet i siste utgave har samme faktiske rekkevidde som reservetanken på en VW Passat TDI? Sånne perspektiver blir det lett angst av ja...

Hvis du mente 170kmt så tror jeg du bløffer, det er ingen EV som klarer mer enn 130-150 kmt i maks fart om man ser bort fra de ekstremt dyre som du ikke har råd til. Du er jo "fremtiden i våre hender" og har for lengst sluttet å jobbe, lever på NAV og bruker dagene til å finne ut alt annet enn fornuftig man kan gjøre med hamp.
Redigert 17.04.2018 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
17.04.2018 kl 20:01 1152

Innlegget er slettet
Basse
18.04.2018 kl 09:11 3552

Nei du er ikke miljøets Moder Teresa, du utsetter naturen for miljøgifter og bidrar sterkt til klimagassutslipp ved å benytte Litium Ion batterier og el-motorer. Var du reelt opptatt av miljø og reduksjon av menneskeskapte utslipp av CO2 ville du syklet kun med bruk av muskelkraft.

Dersom du med egne penger finansierer kjøp av en el-sykkel så har jeg ingen motforestilling utover det jeg nettopp nevnte, men dersom KOMMUNEN tar av pengesekken som er fyllt med våre skattepenger til å kjøpe el-sykler eller subsidierer kjøp og bruk av el-sykkel på andre måter, DA blir jeg svært provosert og negativ til el-sykler. Jeg ønsker at skattepenger skal brukes på nyttige formål i en prioritert rekkefølge. Inntil fo eksempel eldreomsorgen SKINNER og alle som ønsker og trenger en fast sykehjemsplass har dette så vil jeg bli SINT om Kommune eller Stat sløser bort penger på TULL og TØYs som el-sykler. Jeg kan ikke se at subsidiering av el-sykler er en oppgave for kommunen overhodet!

Da har du kanskje forstått en av hovedgrunnene til hvorfor jeg ærlig og redelig hater elbiler? Subsidiering med MILLIARDER til kjøp og bruk av et IKKE-økonomisk bærekraftig kjøretøy, hvor det først og fremst er de som har god inntekt og et godt liv som får lov til å ta del i de økonomiske fordelene er UAKSEPTABELT! Velferdsstaten er truet, politikerne sier tiden er over for kostbare velferdsløfter. Og vi mangler titusener av helsearbeidere og sykehjemsplasser til å møte en kjent, statistisk objektivt dokumentert, eldrebølge. DA BLIR JEG STERKT NEGATIV TIL MILLIARDSUBSIDIERING AV BATTERIKJØRETØY.

Det faktum at regningen for veibygging og vedlikehold av veier skyves over på de som ikke av en eller annen grunn vil eller kan benytte batterikjøretøy er UAKSEPTABELT! Det er usosialt, det er urettferdig og det er feil prioritering i forhold til behovene i samfunnet.

Når man kjøper inn busser som er dokumentert DÅRLIG egnet for norsk klima, som er dokumentert BETYDELIG DYRERE i innkjøp og drift enn vanlige dieselhybridbusser, samtidig som nye vanlige Euro 6 dieselbusser har DOKUMENTERT lavere partikkelutslipp fra eksosrøret enn det de suger inn i luftfilteret...DA BLIR JEG STERKT NEGATIV TIL EL.BUSS. Og som nevnt ovenfor blir jeg sint over måten skattepenger ikke brukes smartere og på nyttigere formål.

Jeg har prøvekjørt de fleste EV som er mye omtalt og omsatt i markedet. Jeg kan med de erfaringene og min årelange bilinteresse med bred argumentasjon si at batterikjøretøy hvor fremdrift skjer ved å sende strøm inn i en spole av sammenrullet metalltråd IKKE innehar de egenskaper og kvaliteter som må være tilstede for at jeg skal finne interesse eller kjøreglede i drivlinjen. Forskjellen på en Nissan Leaf og en Tesla Modell S er så liten at jeg forstår ikke at noen er villig til å bruke 1 mill på en Tesla. Tesla Model S er dessuten farlig i hendene til utrenede, den aksellerer fort men vekten og den dårlige kommunikasjonen man har i ratt og pedaler med hjulene gjør den lett til et "drapsvåpen". Det er ikke et kjøretøy som kan lekes med, det burde faktisk være en fartssperre på 100 kmt på en Tesla, nettopp fordi veldig mange av de som kjører ikke vet å håndtere en "lastebil" som dette. Nissan Leaf, i3 og eGolf er bedre, for disse er så trege at man raskt forstår at her er det "mopedbil" og ikke GTI med dertil kjøreegenskaper man sitter i.

Batterikjøretøy truer motorsporten. Det er ikke mulig å få til relevant sportslig nivå på racing når drivlinjen består kun av batteri og el-motor. For førerne blir det mer en statistrolle enn racingfører. For publikum blir det ingen opplevelser av fart, krefter og risiko. Og for svært mange motorsportinteresserte handler racing om hardware, altså de tekniske forskjeller i materialet og de ulike funksjoner innenfor regelverket som team og førere kan spille på for å lage en optimal "pakke". For motorsport har aldri handlet om bare føreren eller bare bilen. Det er alltid en "pakke". Med EV forsvinner så mye av elementene i pakken at det blir ikke sportslig verdi i det gjenværende konseptet. Dermed vil EV ta livet av motorsport på sikt, om ikke utviklingen stoppes eller endres.

Redigert 18.04.2018 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
18.04.2018 kl 16:40 968

Innlegget er slettet
18.04.2018 kl 19:20 940

Innlegget er slettet
18.04.2018 kl 21:03 904

Innlegget er slettet
Basse
18.04.2018 kl 22:51 3370

Jeg reiser ikke med god samvittighet når batteribussen er en elendig bruk av skattebetalernes penger og store grupper av mennesker i samfunnet kunne ha enormt mye nytte av de pengene.
Da vil jeg skrote batteribussen og kjøpe inn gode Euro 6 busser og neste generasjon dieselbusser deretter, som er på full fart mot å være miljømessig utslippsfrie og klimagassnøytrale.

Du er fullstendig grønn i hodet om du tror jeg vil ha noen selvkjørende buss til å frakte meg. Jeg vil ivareta menneskers verdi og da må vi sørge for å ha oppgaver til alle, uansett evne og potensiale. Sjåføryrket er et av lavterskelsyrkene det er viktig å støtte opp om. Det er viktigere å gi folk muligheten til opplevelse av et meningsfullt liv enn å tilby dem teknologiske løsninger som gjør at de skal slippe å løfte rumpa fra lenestolen og bevege seg ned til butikken for å handle mat.

Om 10-15 år vil du ha modnet og forstått at miljø ikke er en verdi som skal stå øverst på prioriteringslisten. Menneskers behov og verdi, velferd og deretter samferdsel. Miljøfascister skal avkles og kjeppjages.

Vi må bare bruke stemmeseddelen klokt så er den grønne menneskefiendtlige søppelstanken din et saga blott.

Nei luften kommer ikke til å bli forurenset av dronesvermer. Matkasser og apper er stein dau leketøy om 10 år, sammen med hele mobiltelefonen. Og nei ingen robbot vil stemmestyres til å tørke rumpa di. Derimot vil veibommene bli fjernet, byene gjoert tilgjengelige for folk igjen og næringslivet blomstre av mennesker som har kastet de asosiale duppedittene i søpla og tatt livet og tiden sin tilbake i egen kontroll.
Redigert 18.04.2018 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
18.04.2018 kl 23:21 847

Innlegget er slettet
19.04.2018 kl 00:21 815

Innlegget er slettet

Innlegget er slettet

Innlegget er slettet
pengex
19.04.2018 kl 07:51 3232

Du forstår at veinettet vil forfalle totalt uten inntektene fra fossil kraft? Ett totalt ombytte er helt urealistisk pr. dags dato
19.04.2018 kl 17:07 639

Innlegget er slettet
the game
20.04.2018 kl 15:17 3046

Mai måned: Et helvete på børsen i år. SELG ALT . Bo i iglo.
20.04.2018 kl 15:35 526

Innlegget er slettet

Innlegget er slettet
24.04.2018 kl 14:52 309

Innlegget er slettet
Basse
25.04.2018 kl 08:09 2756

Det er ikke vanskeligere å selge en pent brukt dieselbil/SUV med 4x4 og eller stasjonsvogn nå enn før. Det markedet er uendret. Det har aldri vært "lett" å selge ukurante dieselbiler av typer "høy km, liten plass, spartansk utstyrt, eks-leasingbil, sær farge, manglende 4x4".

Storselgere som går av moten blir også hyllevarmere, simpelthen fordi de det er mange av dem. Derfor er det lurt å tenke eksteriørdetaljer, felger og farge når man vurderer å kjøpe en bil som veldig mange andre også kjøper. Med tanke på den dagen man skal selge og ønsker å få kjøperne til å klikke på sin annonse.

Det fine med dieselbil og bensinbil er uansett at de har omtrent ubegrenset levetid og rekkevidde vil aldri forringes. Dette er faktorer som gjør flipping av EV til en nervepåkjenning av dimensjoner. Alle vet at EV har begrenset levetid og at batteriet hele tiden degenereres. I tillegg er Litium Ion batteriet veldig sårbart og må det byttes vil anskaffelsen av denne EV bli en økonomisk katastrofe.

Når gratisfordelene ved bruk av EV nå ganske raskt fases ut er det lite poeng i å låne til pipa for å skaffe seg en EV med en rekkevidde som uansett aldri vil matche en vanlig bil. Og fleksibiliteten og kjøregleden man mister ved å velge EV er en kostnad som må tas med i betraktning i seg selv. Alt blir mer tungvindt, alt tar lengre tid, tid er penger, tungvindt er det vi ikke trenger når vi har nok av andre ting å tenke på i hverdagen.

De vanlige bensin og dieselbilene som kommer til å rulle ut i årene fremover vil ha så høy effektivitet (ekstremt lavt forbruk, ekstreme krefter, omtrent NULL i utslipp) at EV blir uinteressant for de fleste som ikke KUN skal bruke den for å krysse 8 bomstasjoner daglig for slippe å ta toget til jobb. For disse pendlerne vil en IMIEV som kjøretøy nr 2 fortsatt være et bra valg, hvis det finnes gratis parkering å oppdrive.

Markedet for EV holdes kunstig i live av norske subsidier/insentiver, men snart skrur myndighetene av bryteren. Det blir for dyrt å ha pustemaskinen på.
Redigert 25.04.2018 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Aleksss
25.04.2018 kl 12:56 2688

Takk basse !! Mange kloke ord 👍
Helt enig med deg, du har helt rett

Alt for Norge er helt på bærtur!!
25.04.2018 kl 16:12 128

Innlegget er slettet