Solstad Farstad tror de er i brudd med lånevilkår


Ikke bra, typisk når kursen endelig var stigene.

Det fusjonerte rederikonsernet Solstad Farstad melder at en av divisjonene trolig er i brudd med et av lånekravene som måler betjeningsevnen.

E24) Publisert: 08:51 - 17.04.2018, Oppdatert: 08:54 - 17.04.2018
Saken oppdateres.

Rederiet Solstad Farstad skriver i en kommentar til sin årsrapport at et av datterselskapene i gruppen, Farstad Shipping AS, kan være i brudd med et av sine lånevilkår.

Det aktuelle vilkåret er et målepunkt for betjeningsevnen, og det måler gjeld mot selskapets brutto driftsresultat (EBITDA).

– Dette lånevilkåret er avhengig av en EBITDA-beregning, og kan derfor ikke måles nøyaktig før undergruppens (datterselskapets, journ.anm.) regnskaper for første kvartal 2018 har blitt ferdigstilt, skriver Solstad Farstad i en børsmelding.

– Men, nåværende estimater indikerer at et brudd er til stede, skriver selskapet videre.

I tillegg til problemene er det kjent at datterselskapet Solship Invest 3 AS er i forhandlinger med sine långivere som følge av likviditetsproblemer. Solship Invest 3 AS eier Deep Sea Supply som er selskapet John Fredriksen brakte med seg i trekantfusjonen i fjor.

27. mars meldte Solstad Farstad at det er inngått avtale med långiverne om å stanse betaling av renter og gjeld. Avtalen løper frem til 4. mai.


Solgte halvparten av aksjene mine i åpningen i dag. Litt av en finansieringsplan som ble snekret sammen i fjor. Burde egentlig selge resten også når det er tydelig at man ikke kan stole på ledelsen.

Ja makan. Sette sammen en fusjon sånn med altfor lite nye midler og redusering av gjeld at de er i brudd i to av selskapene allerede 1 år senere. Ganske talentløst opplegg.
janoc20
17.04.2018 kl 09:17 5560

Dette burde ikke komme som en overaskelse basert på tidligere info. De som ikke har fulgt med i timen selger nå
frafy
17.04.2018 kl 09:18 5552

Solgte meg også ut. Avventer før jeg kjøpere meg inn igjen.
svaggen
17.04.2018 kl 09:18 5547

Ta dere i sammen nå,de skriver jo at de forventer å være "back on track" i løpet av andre halvår.
Ikke noe å tisse i underbuksa av dette.
svaggen
17.04.2018 kl 09:20 5534

Da får du begynne å lese børsmeldinger litt bedre.

Noe kryptisk melding. Kan ikke finne ut om dette gjelder Solship Invest 3 AS eller et annet sub-selskap.
Solerbra
17.04.2018 kl 09:22 5520

Er dette egentlig noe nytt? Var det ikke dette som var tema på møtet 27. mars?

As previously announced, Solstad Farstad ASA's independent subsidiary, Solship Invest 3 AS and its subsidiaries are in discussions with its financial creditors aiming to achieve an agreement regarding the Solship Invest 3 AS capital structure.

The agreement will give Solship Invest 3 AS time to continue the negotiations with its financial creditors with the purpose of achieving a long-term solution for the capital structure in Solship Invest 3 AS and its subsidiaries.


Denne meldingen handler om gamle Deep Sea, det nye er at gamle Farstad også er i problemer.
kontra
17.04.2018 kl 09:24 5505

Dette er knapt en nyhet, kun en formell stadfesting av informasjon markedet har visst lenge. Selvfølgelig skremmer dette mange til å selge, til glede for de som sitter klar for en rimelig inngang.

Dere som snakker om at markedet har visst dette lenge, gjerne henvis til en børsmelding der problemer i gamle Farstad Shipping er nevnt.

Det er gamle deep sea som er/var i problemer som har vært nevnt. At Farstad også er det har ikke vært nevnt, men er ingen overraskelse. Makan som de drev som noen fulle sjømenn.
Solerbra
17.04.2018 kl 09:38 5457

Hva er dramatikken ? Kan ikke se av meldingen at dette får det noen følger i det hele tatt. Får det det?
Based on the current management forecast for 2018, the subgroup is expected to be back in compliance with the debt-service-cover ratio in second half of 2018.
logitech
17.04.2018 kl 09:42 5465

Bare å benytte anledningen til å laste opp, dette fikser Fredriksen :-)
Redigert 17.04.2018 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
janoc20
17.04.2018 kl 09:46 5456

Markedet er jo nå helt klart i bedring så de som selger nå vil nok angre senere. Men rent kortsiktig kan det være noe å hente på raskt å kjøpe seg inn igjen etter kortvarig fall

Dramatikken for min del ligger i at jeg ikke kan stole på ledelsen. Det som gjorde SOFF til en veldig god investering var at det var en opsjon på et kraftig forbedret marked i 2021+. Når de allerede etter et år bryter lånevilkår i 2 av datterselskapene så har jeg liten tro på at de overlever fram til 2021+ uten en ny refinansiering.


Firkløver. Fint om du kan navngi de 2 datterselskapene.

Solship invest 2 AS(gamle Farstad) og Solship invest 3 AS(gamle deep sea)
Kaksi
17.04.2018 kl 10:04 5689

Ser ut som gamle Deep Sea og Farstad i hvert sitt datterselskap er i trøbbel, mangler bare Solstad.
Empire
17.04.2018 kl 10:10 5663

Det er charter avtalene med SFL som fører med seg mange av de finansielle problemene for "gamle Deep sea supply". Mange mente at Fredriksen var full av kjærlighet når han fusjonerte med blant annet Røkke, men han melker altså dette i ubytter gjennom SFL på det nåværende tidspunkt. Solstad har vel også uttrykket frustrasjon over disse charter avtalene før.
Solerbra
17.04.2018 kl 11:28 5518

Vi snakker om et mulig brudd, men sannsynlig (ikke endelig bekreftet altså), som KAN bety en midlertidig omklassifisering av lån fra langsiktig til kortsiktig i noen måneder, ELLER at det gis unntak fra bestemmelsen til ting er ship shape igjen. For min del vurderer jeg at vesentlig større problemer enn dette allerede er innbakt i kursen på 5-tallet, men det er jo opptil hver enkelt å mene noe om.

Ja jeg er enig i det du sier her, jeg solgte tross bare halvparten av det jeg hadde :) Tror fortsatt de underliggende verdiene i selskapet er enorme. Spørsmålet er bare om vi vanlige aksjonærer får se noe til de, eller om alt faller i hendene til Røkke & Co gjennom en rettet emisjon.

Met1976
17.04.2018 kl 11:58 5444

Sitte rgodt med mine aksjer enda- det er tre ting som betyr noe for meg på SOFF:
1. Inntjening
2. Reduksjon av gjeld
3. Besparelser

Disse henger jo i stor grad sammen selvsagt. Vi vet at ratene stiger kraftig og markedet ser mer lovende ut enn siden 2014, vi vet også at besparelsene ligger foran skjema- og med de to i godt driv blir 3.punktet også ivaretatt. Ikke snakk om at jeg selger nå, og om-i verste fall- denne nyheten betyr at det ene datterselskapet får omgjort lånebetingelsene er jeg overbevist om at dette løses uten at SOFF kollapser på innganspartiet til en opptur alle nå vet kommer.
hagegnom
17.04.2018 kl 12:12 5417

Det her lover vel ikke bra for Q1? To datterselskap som enten har betjeningsproblemer eller er i brudd med vilkårene.
Solerbra
17.04.2018 kl 12:29 5372

Vi ser at vi potensielt kan komme i brudd, og derfor har vi meldt dette nå. Vi har en god dialog med banker og sånt, så det er under god kontroll, sier konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Farstad til E24.

Konsernsjefen tror ellers at konsekvensene av et eventuelt lånebrudd vil bli begrenset.
– Ja, vi regner ikke med at det skal være noen større ting. Vi kommer tilbake innen ganske kort tid. Det har vært god dialog på dette med de relevante parter, så det ser ut til å løse seg ganske greit, sier Solstad.
Solstad Farstads utsikter understøttes av flere positive datapunkter som viser at offshoremarkedet er på vei tilbake. Spesielt markedet for ankerhåndteringsskip ser ut til å ha bedret seg, og Solstad Farstad har nytt godt av dette.
Redigert 17.04.2018 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
Met1976
17.04.2018 kl 12:49 5330

Q1 blir ille uansett, det vet alle-ratene i den tiden var hinsides lave. Spørsmålet er vel om det blir bedre eller verre enn fryktet :-) Det er særlig kostnadsredusksjonen og ordrebeholdningen jeg er spent på.
Redigert 17.04.2018 kl 12:49 Du må logge inn for å svare

Sakset ifra E24 i dag...spesielt siste setning er interessant:

"Akkurat hvor mange av de 18,0 milliardene i gjeld som nå kommer til forfall opplyser selskapet ikke, men de skriver at man basert på nåværende prognoser regner med at datterselskapet igjen vil etterleve lånevilkåret om betjeningsevne «i andre halvår 2018».

Dette vil imidlertid avhenge av at markedet og inntektene utvikler seg som ledelsen forventer."
Redigert 17.04.2018 kl 14:42 Du må logge inn for å svare

Ifra artikkel på Sysla. Avtroppende styreleder i SOFF, Terje Varberg:

Hvordan er det å etterlate et selskap med så mye gjeld?

– Dette er en bransje i en veldig krevende situasjon. Det er en dyp krise. Men hvis denne bransjen skal overleve, noe jeg har veldig god tro på at den skal, gir den strukturen Solstad Farstad har valgt de beste forutsetninger, sier Varaberg.

Han er imidlertid ikke i tvil om at det vil ta lang tid å bygge bransjen opp igjen.
– Vi har låneavtaler som løper til 2021-2022. Det vil ta tid før vi er i en situasjon hvor en fullt ut kan betjene gjelden, slik at vi får redusert den.
Redigert 17.04.2018 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Solerbra
17.04.2018 kl 16:37 5067

Fjøra som ble til 10 høns.
På grunnlag av børsmeldingen i dag, som viste seg å være ganske udramatisk info, sendte markedet verdien av SOFF ned nesten 10% på det meste. Hallo!
Selvfølgelig også godt fyrt opp under av finanspressens med krigstyper for den minste fis. En enkel journalist-utsjekk med selskapet ville forklart, slik Lars P. Solstad utpå dagen så nødvendigheten av, at dette var en bagatell, en sak de hadde god kontroll på og som ville ordne seg greit.
2 mill aksjer ble solgt (og kjøpt - merk det) altfor billig i dag pga. dette. Fint for de (vi) som kjøpte.

At bransjen generelt og SOFF har sine utfordringer er noe helt annet. Det er derfor kursen er der den er og ikke 3 ganger høyere.
fabrecas
17.04.2018 kl 17:26 4978

Nå går jo ankerhåndteringsskip for 1 million pr dag så ratene framover vil hjelpe på
Fortun25
17.04.2018 kl 20:46 4806

Vesentlig verre enn dagens melding er avgangen til Terje Vareberg. Han er en kapasitet som det skal vbli vanskelig å
erstatte. Det er å beklage at han kaster kortene. Jeg undres hvorfor.
Met1976
17.04.2018 kl 20:55 4795

Det er fordi han er 70 år :-)

Er vel på tide med en saftig emisjon.
Levus
17.04.2018 kl 22:14 4654

70 år er ingen øvre grense for om man kan sitte i et styre eller ikke. Hvor gammel er Olav Thon?
Registrer en del som hyler og skriker om dårlig lederskap er. Når Solstad ble slat sammen med Farstad og Deep sea supply, valgte Fredriksen og Røkke å legge driftsstyrelsen til Skudeneshavn (Solstad sitt hovedsete) og la driften styres av Lars Peder Solstad. Hvorfor det? Selvfølgelig fordi Solstad er et historisk solid selskap som makter "å snu seg rundt" etter markedsituasjonen og har en solid lederstab med Lars Peder i førersetet. Lars Peder var før fusjonen også leder for Norges Rederiforening. Kom ikke her og si at han og hans lederteam er udugelig. Det blir for dumt. Som og opplyst vil Farstad biten av konsernet være I stand til å betjene lånefaselitetene fra I løpet av andre halvår.

Jeg sier ikke at ledelsen er udugelig, men at jeg er usikker på om jeg kan stole på dem.
Finansieringsplanen som ble gjennomført ifjor skulle jo sikre selskapet fram til 2021, er vel ikke noe rart at jeg da begynner å lure når de bryter lånevilkår x2 allerede året etterpå.
Nå har det ikke kommet noen negative konsekvenser av dette enda, men jeg tør ikke risikere altfor mye penger i denne aksjen lenger.
Solerbra
18.04.2018 kl 09:04 4385

Jeg kan ikke se at ledelsen har sagt eller gjort noe som svekker tilliten min, tvert imot. Effektivisering og kostnadsbesparelser rapporteres foran skjema, det renner på med kontrakter og selskapet informerer markedet løpende, som også i denne saken. Ikke alle selskaper gjør det.

Dette omhandler et målepunkt i avtalen knyttet til ebitda, som nok det ble nedfelt basert på det man kunne se for seg av inntjening der og da.
At vinteren ble så ille som den ble for bransjen (og Farstad) oppfatter jeg ikke handler om å stole på ledelsen. Det ble rett og slett enda verre enn en forutså når avtalen ble inngått. Så er det god dialog om dette, og tall som viser at en etter hvert kommer innenfor kravet er helt sikkert forelagt långiver. Dette ordner seg, sier Solstad.

Men for den som ikke ønsker å ta en viss risiko er ikke dette bransjen å satse på.
Met1976
18.04.2018 kl 10:22 4280

Ble jo "panikk" igår, med fall fra 5,88 til 5,35 (tror det var laveste)- så gikk Solstad ut og orienterte mer om hvor mye (lite) dette egentlig betydde og nå er nesten hele fallet spist opp allerede. Og ratene er fortsatt gode på westshore selv om de ikke er på ekstremnivået rundt påske. Følger litt med på kapasitetsutnyttelsen og snitt.ratene og de som solgte i panikk igår kommer til å få klump i magen tror jeg ;-)
svaggen
18.04.2018 kl 10:32 4250

At Normand Master som ikke er blant de største AHTS'ene får 22500 GBP,lover jo godt:-)
Loddepuz
18.04.2018 kl 10:40 4234

Lars Peder Solstad har stålkontroll på situasjonen . Denna aksjen komme te og gå 10 gangen på 2-3 år
Met1976
18.04.2018 kl 10:46 4222

Den er forsåvidt stor nok med 23000BHP men er jo av de eldste i drift-fra 2003.

Ser Statoil nå har kastet ut 1-2 AHTS fra imorgen av-håper SOFF har båter som kan ta den for de ratene blir bra tror jeg.

Har nå lest gjennom årsrapporten og notene som gjelder det bruddet på lånevilkåret. Det var absolutt ikke så ille som jeg fryktet. Det at Solstad forventer at man ikke lenger skal være i brudd i løpet av andre halvår kan man faktisk si er et positivt resultatvarsel hvis jeg har forstått lånevilkårene riktig.

Lånevilkårene handler om at svaret på brøken under skal være over 1

12måneder rullerende EBIDTA+cash over 200mill/renter+avdrag+garantiprovisjoner for samme rullerende 12 måneder.
Met1976
18.04.2018 kl 11:31 4150

Er slik jeg leser det og-det er ikke snakk om at man ikke klarer betjene lån, men at pga de ekstremt lave ratene i vinter har EBIDTA+kontantbeholdningen sunket under et på forhånd avtalt nivå i forhold til avtalen for denne perioden. Vi vet alle hva som har skjedd på den fronten siden slutten av Q1 og som du sier-det er egentlig et varslet positivt resultatvarsel for Q3 Solstad kommer med :-)
Met1976
18.04.2018 kl 13:17 4058

Forøvrig blir nok navnet endret til Solstad Offshore (igjen) på neste generralforsamling(mai)-ser ingen grunn til at det ikke skal skje når Farstad etter å ha trukket seg ut har sagt at han ønsker en slik endring.
Met1976
19.04.2018 kl 09:49 3748

Da er vi tilbake der vi var før "panikken" tirsdag formiddag :-)

legger forøvrig merke til at supplyratene pusher 200 000/dag nå på det høyeste-og ligger i snitt rundt 100 000 på de som offentliggjøres. Det er dobling på kort tid, og det er høy utnyttelse. Jeg sier som jeg har sagt før-tror Solstad timer dette nå og får bra utnyttelse/rater på sine fartøy fremover-kanskje får vi se et par av de nyere gå ut av opplag og mon tro, men Solstad var tidligere klar på at man ikke måtte øke tilgjengelighten for mye mtp ratene...
Redigert 19.04.2018 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Solerbra
19.04.2018 kl 10:05 3720

Alt er kraftig opp denne uken. Børsen i 'alle time high' og oljeprisen i 74. Uten den hodeløse panikken og kursraset for en udramatisk infosak ville vi nå vært i minst 6.50. Men dessverre gikk nå hele løftet denne uken istedet med til å komme tilbake til utgangspunktet.
Met1976
19.04.2018 kl 10:36 3677

Nå bryter vi 6kr grensen her, heftig stining, undres om det er informasjon på vei ut nå....greit nok at oljeprisen stige rog børsen går opp men dette er mye stigning på 1.5t....