Guider voldsom vekst i dieselbil salget

Basse
06.04.2018 kl 17:44
2165

https://seekingalpha.com/article/4151761-u-s-light-diesel-market-grow-168-percent-2018-another-86-percent-2019
nova
07.04.2018 kl 08:39
2058

Tross alt det beste drivstoffet. Betryggende at ikke hele verden går av skaftet for ensidig hysteri.
Jomma123
07.04.2018 kl 13:04
1976

Hysteri for hva? Elbiler?? hehe. Bensin og dieselbiler vil dominere langt inn i fremtiden. Både du og dine barn vil oppleve det. At elbiler er liv laga her i landet er ene og alene alle fordeler elbiler har i Norge. Kutter en ut de så vil det selges null elbiler. Se på Danmark når de kutta fordelene. Der selges det så og si ikke elbiler etter det.
Basse
08.04.2018 kl 09:18
1847

Perspektiv:

Norske politikere sløser bort milliarder av statskassen til å redusere salget av de mest miljøvennlige bilene i verdensmarkedet med ca 10% p.a.(Euro 6 dieselbiler med proksimalt plassert partikkelfilter og ad blue) i et av verdens MINSTE bilmarkeder: det norske.

Samtidig ventes salget av dieselbiler å øke med 168% bare på et år i et av verdens 2. største bilmarked. Dersom veksten i salg av dieselbiler betyr at færre velger bensinbil i USA, ja så er dette et fenomenalt bidrag til redusert klimagassutslipp.

Når skal et vettug menneske stå frem og fortelle forsamlingen på Stortinget at den hysteriske promoteringen og subsidieringen av EV er bortkastede penger?
Subsidiert moms, veiavgift, bompenger...alt for å presse folk inn i Keiserens nye EV. Som verken påvirker miljø eller klima i noe som helst fornuftig perspektiv, og som ingen vet hvordan vi dekker kostnaden og problemene for å bli kvitt når batteriene er nedslitt.

Bilparken blir mer miljøvennlig UANSETT om Norge subsiderer EV med millarder eller ikke. Vi burde bruke pengene på velferd og veier, veier uten bomstasjoner. Slik resten av verden faktisk gjør.

Hva feiler det våre folkevalgte? Hvorfor er de så fanatiske?

"Tiden for nye dyre løfter, er over" sier Høyres Erna Solberg

Erna bør da svare for: HVA ER ET DYRERE "LØFTE" ENN SUBSIDIERINGEN AV EV????

Erna bør stå til ansvar for at Regjeringen nå løfter alle stener for å finne måter å KUTTE kostnader relatert til velferd. Men MILLIARDENE I SUBSIDIERING av EV gjør de ingenting med???




https://focus2move.com/world-car-market/
Redigert 08.04.2018 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
Slettet
11.04.2018 kl 00:07
1645

Hehe, det er ikke lenger mulig å selge dieselbil i Norge. De fleste må da eksporteres ut. Andre hogges eller kanskje lagres/avskiltes om man har plass. Det er full krise i markedet om man skal selge dieselbil. Alle skal ha elbil og noen få skal ha hybrid. Noen veldig få bensin. Ingen vil ha dieselbil nå.
Basse
11.04.2018 kl 23:24
1490

Hahaha Superspinal

påstanden din er like objektiv som når MDG sier folk flest er enig med dem i Oslo

Over 90% av nye motorkjøretøy er bensin eller dieselbiler, med eller uten ulike former for effektiviseringshjelp. I personbilmarkedet er det ca 22% andel som er batterielektriske kjøretøy, resten er forbrenningsmotor. 10% batteri vs 90% forbrenningsmotor betyr ikke utskiftning av bilparken, kun vekst av EV i noen segmenter. Media er fullstendig uærlige i sin presentasjon av virkeligheten, men vi er jo blii godt vant og herdet for denslags fra fake news amedia & Co

Subsidiene fungerer for de som ØNSKER å se det slik, men den usannheten koster skattebetalerne milliarder av kroner. Det vil snart være kroken på døra for subsidiene. Først skal batterikjøretøyene begynne å betale bompenger og parkering. Deretter kommer momsen og økt veiavgift.

Brukte batterikjøretøy vil snart igjen være en katastrofe på bruktmarkedet, batteriene degeneres fortsatt fra dag 1, fler vil igjen innse dumheten ved å betale penger for slitte batterier som koster penger å kaste. Men først skal markedet tilpasse seg at sentrale deler av store byer stenges for biltrafikk gjennom enorme antall bomstasjoner og reduksjon av parkeringsmulighetr.
Redigert 11.04.2018 kl 23:32 Du må logge inn for å svare
Slettet
11.04.2018 kl 23:40
1460

Alt er nok ikke helt riktig. Det som har vært er ikke lenger interessant fordi det er passé. Folk klarer ikke å tilpasse seg så fort, men de som kjøper nytt velger i hovedsak elbiler. Denne andelen er økende og nå 50% som rene elbiler siste mnd.

Andelen av folk som misliker sykkelveiene i Oslo er minkende. 35% av flere tusen spurte liker de nye sykkelveiene og de er en ny ting på bekostning av parkering og plass så det er ganske oppsiktsvekkende.

Hvis miljøet kan vinne og vi kan kaste noen gamle holdninger og tanker i søppelbøtta er kanskje ikke MDG's styre og stell helt feil, selv om ikke alt er riktig. Ingen revolusjoner kan foregå uten kamp og konflikter. De endringene kan også være et opphav til indre konflikter i det enkelte menneske. Selv om man gjorde en ting på en bestemt måte tidligere betyr ikke det at den er suveren, eller at det ikke finnes bedre måter, eller at den rett og slett er feil. Med et helt nytt syn på saken og tingenes tilstand.
Basse
12.04.2018 kl 00:01
1434

Superspinal

De prosentene dine må være noe du leser fra etiketten på flasken du drikker av :)))

Undersøkelsen du viser til om hvor mange som liker sykkelveier må være hentet ut av MDGs eget interne "apotek". Det er jo bare vas.

I Nettavisen i dag er det en undersøkelse som viser at drøyt 87% av 18000-lesere er NEGATIVE til AP/MDG-Byrådets politikk for "bilfritt byliv".
Meningsmålingene generelt viser også at AP og MDG taper oppslutning.

Hvis MENNESKEVERD skal vinne kan man ikke fanatisk og ukritisk prioritere "miljø" i enhver sammenheng. Spesielt ikke uten å gjøre grundige konsekvensutredninger og ved fremhevelse av subjektive særinteresser eller bruk av usannheter som argument. Det er viktige valg som kommer. Folk er dessverre nå presset til å velge mellom respekt for den enkeltes menneskeverd eller et liv undertrykt av miljøfascisme.

MDG og Oslo AP slik det fremstår som ansvarlig for den ekstremt bilfiendtlige aksjonene som utøves representerer gamle holdninger og bruker metoder som man trodde var historie med murens fall i Berlin og slutten på den kalde krigen. Men nå har vi et gufs av Nord Korea over bystyrene i flere store byer i Norge. Man kan ikke kalle det politikk, for virkemidlene det er snakk om har funksjon som direkte overgrep rette mot folks hverdag og frihetsberøvelse mot de som sliter mest i form av begrenset tilgjengelighet. Lommebokens tykkelse kan "kjøpe" de velstående løs fra begrensningene.

La oss håpe for alles beste fremtid at folk bruker stemmeseddelen til å kaste de arrogante ekstremistene ut av styre og posisjoner allerede i 2019.
Redigert 12.04.2018 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Slettet
12.04.2018 kl 00:17
1416

Oslo sin befolkning liker sykkelveier i større grad enn før selv om flertallet ikke gjør det. Det viktige her er at holdninger er i rask endring. Ofte kan det være vanskelig å svelge noe første gangen. Etterpå blir det bedre. Til slutt kan det gå av seg selv som den naturligste ting her i verden.

35% liker sykkelveiene.

https://www.nettavisen.no/na24/-denne-sykkelen-burde-vre-forbudt/3423436264.html

Det skal brukes 8 milliarder på sykkelveier i Oslo da behovet har eksplodert og bruken er sterkt økende. Bruk av sykkel øker 20% i året. Det er mye.

https://www.vartoslo.no/her-er-planene-for-nytt-sykkelveinett-i-oslo-prislapp-85-milliarder/

Sykling er likevel ikke for absolutt alle. Kanskje noen kunne ha TT kort med selvkjørende elbiler som er drosjer og går hele døgnet med minimale kostnader? Helt sikkert er det at det nå er nye tider igjen og alle må tenke helt nytt og grønt og de som ikke gjør det vil være helt passé. Litt dumt å stille med fossil diesel når man blir så stigmatisert og ikke sosialt akseptert av omgivelsene. Vi må få samme holdninger til fossile bilister som til røykere. Stadig økonomisk straff og så stramme godt til med forbud. Det endelig mål i 2025 må være det totale forbud av fossilt salg og ekstremt høye avgifter på bruk. 50-60 kr eller mer pr. liter er bra.
Hermann
12.04.2018 kl 09:04
1314

Basse - når du er så overbevist om elbilens popularitet og fremtid, hvorfor ikke legge dieselbilen din ut for salg på finn.no for å teste hypotesen din? Jeg har prøvd, og titusenvis prøver akkurat nå sammen med meg. Vi har fingeren midt i markedet Basse, og kan fortelle deg hvor populær en dieselbil er.
Basse
12.04.2018 kl 10:17
1259

Hermann
Kollega kjøpte nylig en 1 år gammel stasjonsvogn med diesel og 4hjulstrekk. Kjører enkelt på 0,5 liter på mila. Den skal han ha i mange år.
Den gamle dieselbilen fikk han solgt i løpet av få dager. Var ikke noe galt med den, bare høy km.
Kona ønsker å bytte sin diesel-stasjonsvogn inn i en ny SUV med firehjulstrekk. Da blir det mest naturlig å velge dieselmotor. Men det byttet skjer ikke i år, kanskje neste år.

Min egen bil er midt i "syklusen" for meg, har ingen planer om å bytte den ut på en god stund. Men når det er sagt så har jeg veldig lyst på den nyeste 2018 modellen Mercedes CLS. Men da vil jeg i tilfelle kjøpe en som er 2-3 år gammel, så da snakker vi fort 2022 før jeg har en slik i oppkjørselen.

Kjenner flere som dyrker lidenskap for bil. Det som er realiteten er at de færreste kjøper nytt hos en norsk forhandler når de skal ha skikkelig bil. De foretrekker å hente en <12mnd "brukt" bil i Tyskland og kjøre den hjem selv. Storservice tar de også i Tyskland på disse bilene, samtidig som de tar en "guttetur", dvs strekker ut bilen på autobahn og tar noen netter på hotell.

Kjenner til 3 privateide Tesla 0,6-2 år gml ligger ute til salg, svært lite interesse. Noen få useriøse bud.

Den mest omsatte bilen i Norge er en bruktbil. Det største tilbudet på Finn.no utgjøres naturligvis av de bilene som det er blitt solgt mest av 3-10 år bakover i tid. Sett i lys av dette er stort tilbud av dieselbil helt naturlig, og de modellene som var mest populære blir fort de som folk synes er blitt for vanlige og dermed kjedelige. Forholdet vil være endret om man ser 2-3 år frem i tid. Da vil det være "manko" på de rette dieselbilene i bruktmarkedet samtidig som det vil "flomme" av nyere bensinbiler med elektrisk helpemotor i girkassen som rett og slett ikke er egnet for mange av de heteste kjøperguppene, bl.a pga liten bagasjeplass. Leasing har tatt veldig mye av nyreg i det siste. Kampanjene har vært aktive på spesielt bensinhybrid og subsidiert fastrente. Det har gitt resultat.

Tilbudet av dieselbiler med ulike hybrid-løsninger er dårlig, så folk tvinges til å velge bensinutgaver, som med vekten av hjelpemotor og batteri forst blir svært drivstoffkrevende/ dyre i drift. Når det i løpet av de neste årene kommer mengder av dieselbiler med hybridløsninger vil nok markedet for bensin oppleve en "tørke". Det er ingen tvil om at dieselhybrid er den beste drivlinjen for lommeboka for alle praktiske oppgaver.

Det har aldri vært enkelt å få solgt en ukurant bil for en urealistisk pris. Når NB begynner å skru opp renta blir det spennende å se hvordan det slår ut i bilmarkedet. Leasing vil kunne bli mindre aktuelt og flere vil se på eldre rimeligere biler. Da er slitesterke og økonomiske dieselbiler naturlig å vurdere, men tilbudet vil være mindre enn i dag, så prisene kan presses oppover.
Redigert 13.04.2018 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
Jomma123
12.04.2018 kl 12:10
1232

Mener du at de få elbilene som selges i Norge skal få resten av verden til og gå over til elbil? Hvor stor % av produktsjonen har elbiler i verden? Du eller dine barn vil ikke oppleve at elbiler vil dominere verden. At lille Norge er "best i verden" på elbiler kommer ganske enkelt av de fordelene de bilene har. Hadde de ikke hatt dem ville det knapt blitt solgt elbiler. Hvorfor skal elbiler ha de fordelene hvis de er så enestående som du påstår. Da burde se selges som hakka møkk uten de fordelene
Redigert 12.04.2018 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
Slettet
12.04.2018 kl 14:38
1192

Tror nok noen her bor på bygda og tror de kan fortsette med det. I byene i Norge er diesel steindød og det er der kjøpesterke bor. Det er i Norge vi bor og resten av verden teller ikke noe. Oslo kommune ruller nå ut elbusser i full skala. Da skjønner man hvor langt bakpå noen er som fortsatt snakker fossil. De har kanskje noen få år før det bli forbud eller så vanskelig og dyrt med dem så de ikke kan brukes. Jeg tror nemlig heller ikke folk vil fortsette på bo på bygda i fremtiden. Menneskets naturlige habitus er i by i elbil eller på offentlig transport. Kan se noen på elsykkel når været er greiere (litt kaldt ennå).
Hermann
12.04.2018 kl 16:49
1145

Ser at Basse spår manko på brukte dieselbiler fordi det selges så få av dem nye nå, og derav økte priser. Var det ikke en som hette ZaloUltra her på forumet som spådde likedann? Jeg har hørt at det samme trolig vil skje med skrivemaskiner. De verken produseres eller selges i noen særlig grad lenger, så der vil det helt sikkert bli større etterspørsel enn tilbud fremover, og dermed økte priser. Bare man forstår markedet, slik Basse gjør, er det lett å tjene penger.
Basse
12.04.2018 kl 17:01
1126

Superspinal
Hyttemarkedet viser tydelig at folk ønsker å rømme fra byene så snart de har økonomisk mulighet til det. Diesel selger godt både brukt og nytt over hele landet, >99% av alle yrkesbiler som omsettes har dieselmotor. Leasing domineres av bensin, det er finansieringskampanjene som trekker markedet der.

Brukte batterier er steindødt. Kostbare brukte EV er tungsolgt, naturlig nok, ingen vil vel betale for slitte batterier... Små EV til å spare bompenger ved pendling selger godt på nytt og brukt. Det er "engangskjøretøy", man kan kjøre de ned og kaste de. Men det er blitt tett kø i kollektivfeltene også nå så det blir marginalt med fordel å ha kortlivede EV når bompengeinnkrevingen starter og øker på fra første kvartal neste år. Oslos sliter ned markedet for EV ved å fjerne alt som er av parkeringsmuligheter. Det blir tungt å kvitte seg med pendle-EV i løpet av de neste årene.

Oslo bestiller dårlige batteribusser som koster mange ganger det en vanlig buss koster. Det er fullstendig uansvarlig bruk av skattebetalernes penger, men det bekymrer jo ikke Oslo AP, de har gjort alt klart til å dekke inn alle problemene og kostnadene med økt eiendomsskatt.
All erfaring tilsier at batteribuss vil være særdeles problemfylt i store deler av året i det norske klima. Andre land med bedre klima har måttet parkere store flåter av batteribusser.

Det blir ren gambling å satse på at kollektivtransporten kommer og går når den skal med slike kjøretøy.

Slettet
12.04.2018 kl 17:15
1105

Klabert brukte elbiler av vanlig merker som Nissan og VW faller en del når det kommer nye med bedre egenskaper og det ikke er mangel på dem. Det har skjedd mht. Leaf og eGolf. Det er veldig likt med fossile biler. som faller minst like mye 2-4 år gamle. Ser VW eGolf av gamle typen (dårlig rekkevidde) har kommet ned pris, men ikke helt forskjellig enn bensin. Diesel VW Golf faller mer! Det er også mange varianter av Golf så det er lett å bli forvirret. Jeg har fulgt litt med der og el. + bensin faller mindre enn diesel for tiden. Jeg vil også påpeke at VW Golf er den perfekte bybil og" litt kjøre utenfor by bil" uansett utgave så den er et bra eksempel. Heller ikke dyr bil om man velger de mer vanlige utgavene.
Hermann
12.04.2018 kl 17:41
1070

Dette er jo sensasjonelt Basse: "Hyttemarkedet viser tydelig at folk ønsker å rømme fra byene så snart de har økonomisk mulighet til det." Så Oslo, hvor folk tjener best i landet vil altså etter hvert bli avfolket? Takk og pris at jeg følger med på HO.

"Leasing domineres av bensin, det er finansieringskampanjene som trekker markedet der." Så det er altså ikke tilsvarende kampanjer på dieselbiler? Nytt for meg det også.
Basse
13.04.2018 kl 08:46
955

Det er korrekt oppsummert Hermann. Leasing handler om hva selgerne pusher. Har inngått 3 leasingavtaler på GTE og e-tron i de siste 8 mnd og det er ingen tvil hva selgerne hadde klart på bordet sitt. Så lenge man ikke trenger spesiell egenskaper (lastekap, hengervekt og 4x4) så måker de de store bensin med el-hjelp på deg overalt. Det er jo logisk, når folket TROR de må ha hybrid så vil de være rart om man som selger ikke pratet kundens språk.
Firmaleasing hvor bruken er langkjøring er likevel fortsatt sterkt på diesel, og det betyr jo at noen har fornuften i behold...

Kjennskap til 3 fjellhytteprosjekt på østlandet forteller meg objektivt hvordan "byfolk" resonnerer for tiden. "Oslo ødelegges, vi må bare komme oss vekk på den måten som vi kan". Ikke hørt den før?
Det handler ikke om å flytte, man har jo jobb o.l. forpliktelse som ikke kan endres over natten, det handler om å kjøpe frihet de ikke lenger har tilgang til i byen sin.
Det kommer (er) til å bli fryktelig trangt på fjellet fremover. Ved sjøkanten er det allerede fullt.

Noen får også til å komme seg HELT vekk og ut i friheten. Når man først har klart å komme seg vekk fra by-fengselet vil man neppe tilbake: https://www.nettavisen.no/na24/solgte-til-500000-kroner-over-takst--kjpte-drmmebolig-pa-landet/3423433495.html

"Husøy legger heller ikke skjul på at en viktig grunn for flyttevalget er lokalpolitikernes utvikling av hovedstaden.

– Tilretteleggingen for både småbarnsforeldre og de som har behov for bil den er ikke til stede. De presser oss ut av byen. Kostnadsnivået har blitt betraktelig høyere, og muligheten for parkering er mindre. I og med at vi jobber utenfor byen, så må vi ut og inn av bomringen. Det merkes på lommeboken, fortsetter han."
Redigert 13.04.2018 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Slettet
16.04.2018 kl 18:08
813

Over 30 komponenter i dieseloljen blir kategorisert som kreftfremkallende og de forblir i dieseleksosen som utslipp av små partikler rensesystemene i moderne dieselbiler ikke fanger opp eller når ikke tilstrekkelig temperatur er oppnådd. I tillegg gir dieseleksos en klar tilbøyelighet for levring av blodet med dannelse av blodpropper som kan sette seg fast i årer, lunger og hjerne. Tromber som kan bli akutt livstruende for mennesker.

Forby dieselbiler nå. Det er en stor skam dette ikke er gjort for lenge siden.
Basse
16.04.2018 kl 21:41
758

Forbud mot Litium Ion batterier som inneholder mer enn 100 giftige gasser, inkludert kreftfremkallende gasser.
New research identifies toxic emissions released by lithium-ion batteries

Dozens of dangerous gases are produced by the batteries found in billions of consumer devices, like smartphones and tablets, according to a new study. The research, published in Nano Energy, identified more than 100 toxic gases released by lithium batteries, including carbon monoxide.

The gases are potentially fatal, they can cause strong irritations to the skin, eyes and nasal passages, and harm the wider environment. The researchers behind the study, from the Institute of NBC Defence and Tsinghua University in China, say many people may be unaware of the dangers of overheating, damaging or using a disreputable charger for their rechargeable devices.

In the new study, the researchers investigated a type of rechargeable battery, known as a "lithium-ion" battery, which is placed in two billion consumer devices every year.

"Nowadays, lithium-ion batteries are being actively promoted by many governments all over the world as a viable energy solution to power everything from electric vehicles to mobile devices. The lithium-ion battery is used by millions of families, so it is imperative that the general public understand the risks behind this energy source," explained Dr. Jie Sun, lead author and professor at the Institute of NBC Defence.

Allerede medio 2020 vil den seneste renseteknologien sørge for at nye dieselbiler er miljømessig nullutslippskjøretøy. https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/diesel-saving-technology-could-make-it-market-two-years