NEL - Den store NEL tråden


Den store NEL tråden:
- Ment for de som ønsker info om NEL og hva hydrogen er.
- Ikke ment for å hype opp kursen eller spre negative innlegg
- Du må be om tilgang. Dette fordi jeg ønsker en tråd med fakta og uten tull.

Så hva er hydrogen?
Anbefaler alle å lese Sintef innlegget https://www.sintef.no/siste-nytt/dette-ma-du-vite-om-hydrogen/
Det er objektivt og handler om hydrogen generelt og ikke NEL men vi starter her.

Vann og hydrogen:
https://www.sintef.no/globalassets/sintef-energi/arendalsuka/cedren_veikart_web.pdf
https://www.sintef.no/siste-nytt/hydrogen-kan-redde-urealiserte-smakraftverk/
naturgass og hydrogen:
https://www.sintef.no/globalassets/sintef-energi/arendalsuka/slik-kan-norge-bli-europas-batteri_ntnu_sintef_ny.pdf
Havvind og hydrogen:
https://e24.no/energi/vindkraft/danske-oersteds-groenne-industriplaner-vil-lage-hydrogen-med-havvind/24583790
Hva er mest effektivt? EV biler, gassbiler, diesel/bensin eller hydrogen biler?
https://www.youtube.com/watch?v=xU-LDZ0HTGc
Starter på en litt «morsom» måte men tar seg opp med veldig god fakta og en film ALLE som er interessert må se.

NEL:
Triggerliste: (bidra gjerne)
- Yara kontrakten er noe vi håper og venter på. Denne kan komme når som helst. Pilot-E er navnet på prosjektet Yara og NEL inngikk i desember 2018. Vi vet nå at Yara børsmeldte for en mnd siden at de vil låne 1 milliard for satsning på grønn energi. Er dette til NEL prosjektet?
- Nikola – Har meldt at de skal komme med mange nyheter de kommende mnd. Vil NEL bli nevnt og vil det dra kursen videre oppover?
- Q2 kommer 28 august. Vi forventer negative tall og ekstraordinære kostnader. Mange vil nok nevne 100 millioners klassen men jeg tror de ekstraordinære kostnadene ikke blir så store ettersom de blir delt på Q2 og Q3 eventuelt vil alt komme Q3. Det store spørsmålet er guidingen, er det business as usual eller sliter NEL. Hva Løkke sier vil ha mer å si en ved noe annet Q resultat.
Redigert 13.08.2019 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
MrPutter
13.08.2019 kl 21:42 3664

Interessant artikkel fra britiske The royal society of chemistry som mener at hydrogenøkonomien er klar til å ta av nå som lagringen er trygg. SINTEF er omtalt i artikkelen som er verd å lese

https://www.chemistryworld.com/features/hydrogen-storage-gets-real/3010794.article


MrPutter
Redigert 13.08.2019 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
MrPutter
14.08.2019 kl 09:01 2959

Glem batteribilen, gå helt og fullt for H2 hvor fremtiden ligger. Det mener Continental.

https://m.independent.ie/life/motoring/car-news/forget-going-battery-electric-says-continental-the-real-future-is-in-the-hydrogen-revolution-38401463.html?

MrPutter
Redigert 14.08.2019 kl 09:02 Du må logge inn for å svare

Da er Nikola i gang med lansering av historien rundt Nikola.
Spennende å se første film, flere kommer fortløpende: https://www.youtube.com/watch?v=VRrqHSJFqlM

Ja spennende at Nikola er i gang med første film. Men våre venner i NEL er merkelig tause, ikke en lyd fra PR ansvarlig en gang. Stor tro på fremtiden til NEL, men føler nyhetsstørken og stillheten tærer på tålmodigheten. Tror NEL ville vært tjent med å være litt mer aktive på sosiale medier

enig men tråden er kun for nyheter/ info og ikke personlige meninger :)
agnostis
14.08.2019 kl 19:02 2280

Vet ikke om denne tråden skal være helt uten personlige meninger og debatt, og kun for nyheter /fakta. Dette innlegget har ingen spesielle nyheter, men kanskje personlige meninger om hva som er viktig for NEL-aksjen.
Det virker å være mange og uoversiktlige faktorer som spiller inn for utviklingen av NEL - aksjen. I tillegg til generelle betraktninger tar jeg opp et par av disse faktorene.
Det er for tiden mye oppstyr rundt klimaet i verden, og man vil satse i øst og vest på såkalt grønn energi. Politikerne er på banen og lover satsing over en lav sko på “el og batteri”. Hydrogen nevnes også, men mest i bisetninger. Om noen år “er det slutt på bruk av bensin og diesel i norske byer”. Hvordan man skal få til dette sies det lite om, bortsett fra at man har fått gjennomført en betydelig overgang til kjøp og bruk av el-biler ved hjelp av store statlige subsidier.

For flere år siden ble hydrogen lansert via Spetalen og NEL som en lovende løsning på forurensningsproblemet i transportsektoren. Samtidig ble hydrogen foreslått som lagringsmedium for el-produsert energi generelt. Det er lansert mange og til dels innlysende gode forurensningsfrie løsninger med hydrogen som hovedmedium.
Utviklingen har imidlertid ikke gått så raskt som man håpet på, spesielt innen personbilindustrien. Man har heller ikke kommet avgjørende i gang med tungtransportsegmentet som mange mener en best egnet for hydrogendrift.
Hva er det egentlig man venter på?

Etter smellen på Kjørbo virker det, rent overflatisk betraktet, som mye av luften har gått ut av NEL. Det har i alle fall vært ganske stille fra firmaet utad når det gjelder dette området (transport).
Umiddelbart etter utblåsningen var det stor aktivitet med kriseteam og etterforskning døgnet rundt. Etter at den løse bolten i gasstanken ble adressert, har det vært stille. For et par uker siden etterlyste jeg i Hegnarforumet om noen vet mer om re-åpning av de stengte fyllestasjonene, men uten resultat. Det kom et par kommentarer om at man var i ferd med å gjenåpne noen stasjoner i Danmark (der skal det dessuten være en annen leverandør av gasslagringssystemet).
Etter min mening har en klargjøring av dette (gjenåpning) betydning for NEL- aksjen. Selv om NEL er vektet i industrien i over 50 land, har de nå satset mye på transportsektoren med leveranse av produksjonssystemer og fyllestasjoner. Som for eksempel stasjonen på Kjørbo.

En vesentlig faktor for hydrogendrift er brenselcellen. Hvordan går utviklingen her? Er det fortsatt krav til hyppig og dyrt vedlikehold, noe som jeg har sett fremholdt som et problem tidligere? Går produksjonskostnadene ned? I dag så jeg en forstemmende kommentar fra Hexagon i forbindelse med det dårlige resultatet som ble lagt frem; utviklingen av brenselcellene går ikke så raskt som forventet og ordrene uteblir.

Vestlands-politikere har nettop med stor begeistring kunngjort at bilferger i økende grad skal gå på batterier til beste for klima og lokalmiljø. Dessverre har det vist seg i praksis at de enorme batteriene må lades, slik at der blir langt færre avganger. Dette fører blant annet til at folk ikke kommer seg på jobb eller til avtaler. I innslagene på NRK ble ikke hydrogen nevnt med et eneste ord.
Man bør ikke glemme at politikere med lav kompetanse på området kan ta avgjørelser med store negative tekniske og økonomiske konsekvenser da det er stort press mot “grønne” løsninger. Koste hva det koste vil. Hvem sørger for at NELs gode løsninger promoteres for de uopplyste?
MrPutter
14.08.2019 kl 20:12 2116

Hva med å respektere trådstarter og ligge unna spekulasjoner og meningsutveksling som det er mer enn nok av i andre tråder her på HO?

MrPutter
agnostis
14.08.2019 kl 23:07 1884

Da forstår jeg det slik at dette forumet kun skal gjengi nyheter/fakta om hydrogen, og ikke tillater egne meninger/synspunkter som vedrører utviklingen av hydrogen som energibærer. Eller utviklingen av NEL som aksjeselskap. Så dette får bli en siste meningsutveksling:
Hittil i tråden er det linket til mange gode artikler fra andre medier, spesielt innledningsvis. Oversiktsartiklene om hydrogen burde være pensum for alle politikere som deltar i “det grønne skiftet” (egen mening). I et senere innlegg har man også fått råd om det er best å eie aksjer i NEL eller kontanter(?). Den korte artikkelen om hydrogenfly er inspirerende lesing. Så her kan det utvilsomt gjengis mange interessante og faktabaserte artikler fra andre medier fremover. Disse kan være vanskelig å finne frem til for menigmann i nettjungelen. Men noen av artiklene vil måtte regnes som spekulasjoner.
Jeg har dessverre misforstått intensjonen med denne tråden ut fra tittelen, “NEL- Den store NEL tråden”, der jeg hadde håp om det kunne bli et forum med teknisk informasjon og diskusjoner rundt dette. Samt seriøse diskusjoner rundt NEL-aksjen, også med litt rom for de med mindre erfaring. Helt uten flås og personangrep slik det er så mye av ellers i forumet.

Litt på siden: https://www.nettavisen.no/nyheter/her-starter-greta-thunberg-seilbatturen-til-new-york-fra-england/3423828571.html
Greta Thunberg er på tur til USA. I New York vil det være store klimaprotester i september. Grunnet hennes alder kan det gi ekstra boost og oppmerksomhet rundt klima og grønn energi som kan gi en positivitet i markedet for grønne aksjer. + Nikola har varsla store nyheter rundt denne tiden som kan gi ekstra fart til NEL aksjen.
Dexter
15.08.2019 kl 10:19 1515

Basic saker, men kanskje lærerikt for noen? Trådstarter bestemmer. Flott med en tråd som (stort sett) holder seg til saken:)

https://www.youtube.com/watch?v=5_lDGna9MBM

Mvh Dexter

Innlegget er slettet av MrPutter
MrPutter
15.08.2019 kl 20:40 1142

Amerikanske myndigheter blar opp lommeboka igjen for å støtte utviklingen av H2 prosjekter over dammen

https://t.co/UDgOfLjxQX?amp=1

MrPutter

Under samme link finnes også en artikkel om at det nettopp er åpnet en ny fyllestasjon i Berlin; H2 Mobility har dermed åpnet sin 5. stasjon i byen. Ellers fremgår at Tyskland nå har 74 stasjoner og vil passere 100 til neste år. Det synes å være mange forskjellige leverandører av H2 når det gjelder fyllestasjoner og produksjon. NEL er ikke listet opp i denne artikkelen eller i relevante artikler som referes, men det er ikke lett å finne ut i hvor stor grad NEL kan være involvert da det også refereres til en rekke samarbeidsavtaler mellom selskapene der NEL er med i noen av disse.

Et eksempel: Danish Hydrogen Fuel A/S er med på listen over selskap som er med på utbyggingen i Tyskland. Ser at NEL eier 51.5% av Danish
Hydrogen Fuel A/S.

Fredag 16/8
Melding:
"Everfuel signert en langsiktig eksklusiv kontrakt med Nel for levering av H2-stasjoner og elektrolysører for en potensiell kontraktssum på opptil 100 millioner euro."
ref: https://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2019/08/Nel-skal-levere-for-opptil-milliarden
https://newsweb.oslobors.no/message/483084
Internasjonalt: https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa-announces-closing-of-the-agreements-related-to-ownership-structure-in-everfuel-europe/

San Francisco får hydrogedrevet passasjerferge i september d.å. Tekniske spesifikasjoner: Komprimert H2 gass 250 bar (NEL´s teknologi vil passe), tankrekke med tilsammen 264 kg H2, nok til 2 dagers drift. 2x400 hp motorer, 100 kw batteri for boost power. 22 knop. 70 fot, 84 passasjerer.
https://youtu.be/bUWHeHxtaJw/