Imperfekt prising av Noreco

Tegningsrettene som deles ut i disse dager gis til de som hadde NOR aksjer i oktober ifjor i forbindelse med Shellavtalen. Alle senere kjøp i NOR har vært uten slike rettigheter. Derfor er det ingen grunn til at aksjen dropper ned fra nesten 300 til 230 selv om vi er kommet til tegningsperioden. Om markedet hadde fungert skulle denne utvanningen vært diskontert i kursen i oktober ifjor.

Hva skjer?

Er de de store eierne som trekker tilbake kjøpeinteressen i aksjen for å skaffe seg billige tegningsretter?

Dette gir muligheter for oss andre til å gjøre et varp også!

Selvsagt en kjøpsmulighet. Bare skattefordelen er over tre ganger kursen. Mange som er overinvestert i aksjer og lite cash til å løse inn tegningsretten. Samt at de ser muligheten for rask og sikker gevinst. Ingenting fundamentalt er endret og caset er svært bra. Hold på aksjene og løs inn rettighetene din og len deg tilbake. Her jobber RR for deg, og han gjør en kjempe jobb for aksjonærene.

Navle

Min teori: Mange har fått tegningsrettigheter de ikke kan eller vil benytte seg av, og selger disse over en lav sko, helt ned mot 40 kroner. Så ser noen, som f.eks. meg, at man kan selge NOR aksjene for 240-250 kroner og kjøpe tegningrettigheter for 40-45 kroner. Så tjener man 15-20 kroner pr. aksje/TR. Dermed fører tegningsrettene som nå er gitt ut til et salgspress i aksjen, uten at det er fundamentale grunner til det. Så jeg tror også det er en kjøpsanledning, men da bør man heller kjøpe rettigheter for 42 kroner enn aksjer for 237. Så sparer man enda en tier. Jeg kjøpt flere rettigheter enn jeg hadde aksjer før, og kommer til å utøve disse i neste uke.
trend1
13.08.2019 kl 15:56 679

dette forutsetter at kursen holder seg i dette området. synes det er rart den detter, mulig den går nes mot emisjonsnivå da... venter bare på UK deal, ser f.eks. at exxon skal kvitte seg me aktiva;)

Meste av Exxon’s UK aktiva er eid igjennom et 50:50 JV med Shell...

Nei, helt uavhengig av hva men mener om kursen framover, vil det lønne seg å selge aksjene man har for 245 og kjøpe dem tilbake gjennom en tegningsrett for 230 kroner. Så jeg forstår ikke hvorfor noen kjøper aksjer til 246 kroner, når man i skrevende stund kan få de samme aksjene for 229 kroner gjennom en TR. Antar det skyldes at de ikke har fått med seg at det omsetters tegningsrettigheter.

Selv har jeg lastet opp med enda flere TR i dag. Traff ikke bunnen helt, men jeg tror 231 kroner vil vise seg å være en god pris for aksjer i NOR.
trend1
14.08.2019 kl 11:32 382

det spørs på kursen når de nye aksjene blir notert..hvis kursen faller under 185,-.. men enig Nor er uansett en meget billig og undervurdert aksje på 230,-...

Hvis kursen faller under 185 vil det fortsatt være bedre å ha gjort dette byttet enn å bare sitte med aksjene. Så det har ikke noe å si. Faller kursen under 185 før tegningsfristen, kan man i tillegg la være å bruke rettigheten og heller kjøpe tilbake aksjen på børs, og da spare enda mer enn om man bare sitter gjennom med aksjen.

Det ser ut til at det er flere som mener at TR på 45 kroner er et godt kjøp:

Frederik Rustad, managing director of the Company, has today (through wholly owned company Rhapsodie AS) purchased 3,000 subscription rights at an average price of NOK 45.4187 per subscription right. Following this transaction, Frederik Rustad, and companies controlled by him, will own 0 shares, 3,000 subscription rights and 80,000 options for shares in the Company.

Joakim Adeola Helgesen, secretary to the board of directors, has today (through wholly owned company Alkmaar AS) purchased 316 subscription rights at an average price of NOK 46.50 per subscription right. Following this transaction, Joakim Adeola Helgesen, and companies controlled by him, will own 100 shares, 360 subscription rights and 15,000 options for shares in the Company.

Hvorfor kjøper noen NOR for 251 kroner når de kan kjøpe t-retter for 32 og få aksjen til 185 dvs kjøpe aksjen i praksis for 217 kroner ???