Norwegian og Argentina



Noen som har anslag på hvor mye Norwegian kan ha utestående i pesos gjennom kredittkortbetalinger? Pesos er ned 15 % i dag. Inntekter i Pesos og utgifter i USD er ikke bra å ha i dag.

https://e24.no/boers-og-finans/pesoen-svekkes-voldsomt-etter-sjokkvalg-i-argentina/24674888

Det er vel nærmest å regne som et pilotprosjekt nedi der, så jeg tror ikke det er snakk om mange 100 millionene akkurat.
Audun
12.08.2019 kl 19:12 2107


Det er en del ruter innenlands der. Noen med flere daglige avganger. I tillegg til ruten London - Buenos Aires. Alle billetter vil ikke selges i pesos, men tror nok det er et ganske stort beløp. All prising av flybilletter fram i tid vil være i pesos til argentinere.
GPACTOR
12.08.2019 kl 19:17 2104

Her kommer Audun med et meget relevant og interessant innlegg. Dette må selvsagt bagatelliseres. For slik er det på HO. Argentina-operasjonen ble hausset opp i skyene og var viktig. At valutaen i landet krakker er ikke så nøye.

Tror du ikke prisene vil justeres noe av samtlige flyselskaper som opererer der? De betaler vel for en del av operasjonen i Argentina i pesos også, kanskje, og dett jevnes vel litt ut. 15% av deler av kostnadene i Argentina av neste 1-3 mnd solgte flybilletter tror jeg ikke utgjør særlig i den store sammenhengen.

Du kan jo regne ut hvor stort tap det er snakk om før du spekulerer i at dette utgjør spikeren i kista, gpactor?

Bagatelliserer ikke, jeg prøver å balansere svært vinklede innlegg.

Du må se på hvor stor andel av kostnader er pesos relativt til USD i Argentina. Hvor store pesosinntekter utgjør ordreboken som allerede er betalt. Så tenker jeg at du kan spå dommedag etter det ;) jeg er ikke imot tanken at dette er negativt, men det er noe med å prøve å komme frem til et noenlunde nyansert og informativt resonnement og ikke trekke slutninger basert på ren synsing. Det får ikke noe gehør hos meg i alle fall.
Redigert 12.08.2019 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
DggR
12.08.2019 kl 19:19 2084

Hvordan fungerer konsesjonene innenlands i Argentina ? Forplikter de å fly ruter de har fått tildelt ?

Audun
12.08.2019 kl 19:24 2071

Klart det er viktig. Det er betydelige investeringer i infrastruktur der for satsningen, og mange ansatte på bakken. Det er seks destinasjoner innenlands og i tillegg London-Buenos Aires. London-Buenos Aires er den nest lengste ruten Norwegian har. Hvis de da har inntekter i en ustabil valuta gir det usikkerhet.

Agentinske pesos er ned 23 % i dag mot USD.
Redigert 12.08.2019 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
GPACTOR
12.08.2019 kl 19:26 2057

Jeg har ikke spekulert i noe som helst og absolutt ikke spikeren i kista. Det er noe du har kommet på helt ut av intet.
GPACTOR
12.08.2019 kl 19:29 2034

De har kostnader lokalt i pesos, det teller i pluss.

Outbound flights og innenlands flyvninger betales i pesos. Drivstoff i dollar.

Summen er at det er negativt for NAS det som nå skjer med pesosen.
TomW
12.08.2019 kl 19:30 2033

Argentina sto for <1,5% av omsettingen til Nas i Q2. Ca 200 millioner. Argentina har vært og er fortsatt en liten satsing og blir raskt kuttet om den ikke fungerer.
At noen har hausset med dette er like dumt som at noen bruker det til å baisse. Kjedelig om det er valutasvingninger som tar knekken på det, men det har alltid vært en risiko for det
Redigert 12.08.2019 kl 19:31 Du må logge inn for å svare

De har vel tre fly som opererer der nede, av sine 170-180 fly?

Vet du kostnader i USD som andel av kostnader i pesos i forbindelse med argentina-operasjonen? Kostnader i pesos kan vel være alt fra 20%-70% og dersom andelen er høy for pesos er vel denne saken bare å legge død?

Man må jo se litt ordentlig på ting, mener jeg. Har ikke tid nå, de som hiver ut påstander får nesten sette seg litt inn i ting.
GPACTOR
12.08.2019 kl 19:33 2006

Da kan vi konkludere med at Argentina bare er en bagatell av en operasjon. Merkelig at dette var stor stas bare for noen uker siden.
TomW
12.08.2019 kl 19:38 1982

Ja enn så lenge er det kun en bagatell. Skulle de lykkes å få til en større produksjon der ned så ville det vært en fin offset mot Europeisk sommersesong, men de er pr nå ikke der

Det er vel en operasjon man ser et potensiale for i vintersesongen på sikt. Tror ikke qt mange tenker at dette er en nøkkeloperasjon for Nas per i dag. De er i så fall lite opplyste. Beklager hvis du har oppfattet at det er sånn det henger sammen, men du har ikke fått det fra meg. Ville ikke konkludert med hverken det ene eller det andre før operasjonen får noen år på baken regnet fra nå.

Du er for rask til å konkludere, tror jeg vi har mye data for å konkludere med ;)
DggR
12.08.2019 kl 19:40 13

Innlegget er slettet av DggR
Audun
12.08.2019 kl 19:40 1966

Jeg har ikke nok data om dette til å kunne regne på det, men at valutaen faller 23% på et viktig land å satse i er jo ikke bra. 23% er antakeligvis mer enn hele marginen de har for å kunne tjene penger der. Så er det selvfølgelig mange andre kostnader med satsingen der som administrasjon, teknisk personell, service personell samt investeringer i infrastruktur.
Redigert 12.08.2019 kl 19:41 Du må logge inn for å svare

Mens NAS' største eller nest største marked som er USA forbigås i stillhet... Selvfølgelig skal 4 fly i Argentia få all oppmerksomhet. Her letes det med lys og lykter etter alt som er negativt. NAS soper inn på sterk USD. Ja, som en skriver høyere oppe her: Argentina er en bagatell i den store sammenheng. Forøvrig gikk NAS ut i mai i år og sa at de skulle vurdere Argentinasatsingen og om den ikke ble lønnsom innen august i år, muligens skulle de da trekke seg ut. Det gjengis så mye tull på HO at jeg så meg nødt til å lage et nick for å svare på shorternes desperate kamp for å få dekket seg inn før det smeller. Det er vel tilsvarende rundt en halv milliard kroner short i NAS, eller tilsvarende 8-10 fulle dagers omsetning. Tygg litt på den om det smeller?..
Redigert 12.08.2019 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Audun
12.08.2019 kl 19:43 1951


Sterk dollar er negativt for Norwegian da de betaler alle drivstoffkostnader i USD.

Så er det selvfølgelig mange andre kostnader med satsingen der som administrasjon, teknisk personell, service personell samt investeringer i infrastruktur"

Betales disse også i USD?

Uansett kortvarig dette, alle betaler vel bensin i USD og justerer prisene heretter vil jeg tro. Med mindre alle ønsker å selge billetter med tap dersom 23% i peso utgjør større utslag i kostnadene enn profittmargin.

Audun: men du Olja faller med styrket USD. Det er jo en naturlov. Og olja er betydelig mer ned enn dollaren har styrket seg. Siden toppen i juli er olja ned 15%...
Redigert 12.08.2019 kl 19:50 Du må logge inn for å svare

Restplassno: får da innerlig håpe at NAS ikke flyr på bensin. Skrekk og gru. :)
Audun
12.08.2019 kl 19:54 1893

Olje er mye ned, men temaet for dette innlegget er argentinske pesos, som er mer ned på en dag enn oljeprisen falt på et år.

Hvis du regner oljeprisen i NOK, så er det ikke så bra. Ta også med at den norske valutaen er på finanskrisenivåer med 10 kr mot EUR og 8,92 mot USD i skrivende stund. Norwegian har inntekter i NOK, SEK, EUR, pesos og USD. Inntekter i USD hedger noe av USD kostnader, men sterk USD og svake nordiske valuaer og pesos ødelegger mye.

Kanskje Bank Norwegian burde flytte til Argentina :) De kan kjøpe billig pesos nå.



Redigert 12.08.2019 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Svake nordiske valutaer? Igjen så roter du Audun. Spesielt DKK og EUR (samme sak) er vesentlig styrket mot NOK. På de 2% som inntektene fra Argentina utgjør er det du tror velter de øvrige 98% av inntektene? Om du skal skrive noe som skal gjøre at shorten er i behold så kan jeg komme med eksempler: hvor blir JV av? Låneforfallet nærmer seg, uten noen løsning enda. Det er de to punktene der hvor skoen trykker, ikke valuta. Valutaen jobber FOR NAS nå, ikke mot.
Redigert 12.08.2019 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
Iceman
12.08.2019 kl 20:24 1815

Rolig nå. Argentina er en dråpe i havet for NAS og utgjør ikke store forskjellen p.t.
Iceman
12.08.2019 kl 20:26 1801

Som jeg skulle sagt det selv. Bra det er noen har litt pespektiv, samt tunga rett i munnen når det gjelder Oljeprisfall, og valutakurser. Tips til de som ikke skjønner dette, se på sensitivitetsnalysen som finnes i kvartalsrapporten.
livecnn
12.08.2019 kl 20:32 1780

Nå har vel NAS hedget så lite som 28% av jet-fuel på ca$680 pr tonn, noe som er fantastisk i disse tider.
Så oljeprisen kommer til å masere tallene godt for August, vil tro at de kanskje øker hedgen litt, eller ?

Vi husker at SAS holdt på å knele da de hedget store deler av fuelen da olja var på 100 dollar, etter et fall på 20%. Da var det "billig" eller? Det holdt jo på å knele hele selskapet. Kan være livsfarlig å hedge for mye og å spekulere oljeprisen. Men ja? Kanskje de øker litt? Historisk har jo NAS så og si ikke hedget i det hele tatt.
Redigert 12.08.2019 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
solb
12.08.2019 kl 21:14 1659

Veldig bra av NAS det. Men ellers så jeg på en av trådene her i dag, at prosenten hedget var nede på 22 for 2. halvår. Enda bedre1
SR99
12.08.2019 kl 22:32 1547

Denne nedgangen i valuta kan faktisk være bra for Nas. Dette betyr at det blir billig å fly, feriere osv i Argentina.
Kanskje dette gir en boost for utlendinger som vil dit??

Godt poeng, markedet er vel for det meste inn og ikke ut av Argentina!
Audun
13.08.2019 kl 19:20 1142


Den argentinske valutaen fortsetter fallet. Dette dagen etter at aksjemarkedet falt nest mest av alle aksjemarkeder på 70 år.

https://www.xe.com/currencycharts/?from=ARS&to=NOK&view=10Y
Ta en titt siste 10 år... Det største fallet har vært. Det skarpe fallet siste dager er bare en liten del av det fallet vi har sett de siste 10 år. Hva har dette med NAS å gjøre egentlig, det er ikke dette som velter noe lass? 2% av inntektene, mens 98% overses? Med 4 fly som flyr innenriks Argentina og hvor NAS ledelse før den siste hendelsen har på agendaen å vurdere dette markedet og eventuelt trekke seg ut. Dagens melding vitner om at det kanskje kommer en Argentina-melding også? Slutt å slenge ut slik hjernedødt tullball. Nytter ikke å forsvare shorten her på HO uansett.
SomSa
13.08.2019 kl 22:53 115

Innlegget er slettet av SomSa
livecnn
13.08.2019 kl 23:07 750

Hvor finner du at NAs flyr Hong Kong ?
Redigert 13.08.2019 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
TomW
13.08.2019 kl 23:14 725

Desperasjon finner så mangt :)

Så var det sletta, gitt.
TomW
14.08.2019 kl 12:11 416

Lurer på om SomSa har fått med seg denne?

https://www.dn.no/teknologi/faa/apple/amerikanske-flymyndigheter-forbyr-barbar-apple-modell-i-fly/2-1-653769

Dette må vel også være flere dårlige nyheter for Nas?