ENK eller AS?

Kharman
02.08.2019 kl 13:33 114

Hei, Håper noen kan hjelpe meg litt med et problem, kanskje noen har litt erfaring med dette også?

Har fast jobb, og nå får jeg muligheten til å jobbe litt ved siden av i to år. Kommer til å tjene ca 250K i året ved siden av fast jobb. Så langt er det et enkeltmannsforetak (ENK) som slår meg som beste løsning. Lite hassle og ganske oversiktlig.

Så...

Videre har jeg tenkt at hoveddelen av inntektene til firmaet skal investeres, jeg må nok ta ut noe symbolsk som lønn, men i hovedsak skal alt inn i aksjer. Da har jeg googlet meg frem til at et AS kan være best (spesielt med tanke på økt risiko). Er det noen her som har et AS kombinert med jobb og som kan si meg noe om kompleksitet på å drive dette. Jeg kommer aldri opp i kravene for revisjon, og tenker at jeg vil ha ca 5 aksjetransaksjoner pr mnd fremover, en regnskapsmessig drøm, med andre ord.
Er det verdt den ekstra innsatsen med et AS, eller er det mye ekstrainnsats contra et ENK? Er det et alternativ å ha et investerings-ENK?
Har noen erfaringer å dele rundt dette?

Takker
//Kh
Jono
02.08.2019 kl 14:17 98

AS er nok ditt beste valg, ikke trenger du å ta ut lønn heller, men kan la alle dine inntekter gå til aksje kjøp, slik jeg forstår din plan. Har selv 2-to AS, hvor jeg er ansatt i ett av dem, men det ene kun brukes til aksje kjøp eller andre investeringer. Derfor bør du ta med i dine vedtekter, at du f.eks. har planer å kjøpe eiendom eller lei deg ut som konsulent på timebasis, som jeg forstår at du skal drive med, men at du da vil bli MVA pliktig, uansett selskaps form.