IMO2020 - Hvilken selskap har dere mest tro på


og hvorfor? Hvem av selskapene tror dere vil få mye høyere rater i sitt segment først? LPG ratene er mye opp, tørrbulk ratene har steget bra. Hvem av ratene vil stige mye utover og hvorfor?

Samme svar som med Hunter, jeg ville gått for de større og etablerte tank selskapene hvor de store pengene skal inn
Ole86
30.07.2019 kl 16:01 2243

Tror du virkelig at du er bedre til å velge kilder med omhu enn de største selskapene i denne næringen, både hva gjelder utstyr, regulasjoner, olje og shipping?

Torbjørn Kjus, kanskje Norges fremste oljeekspert tror på en stor spread mellom MGO og HFO.
Så godt som alle de største rederiene i verden, inkludert Frontline, Maersk, Evergreen, Scorpio, CMA CGM+++ går for scrubbere.
Skal like å vite hvem din kilde er, for han må være en ekstrem kapasitet på området for å ta motsatt posisjon av de fremste i olje og shipping.
Ole86
30.07.2019 kl 16:05 2241

ADS har valgt Feen Marine scrubbere, som har store kvalitetsproblemer og har blitt bannlyst på blant annet Hyundai-verftene. Jeg ville ikke valgt de av denne grunn. Utover dette så har de et godt og spennende case.

Kjus er bankmann, og de andre er rederier. Jeg baserer meg på kunnskap om raffineri/olje, og at det ikke er ett problem å tilby alternativt drivstoff til en lavere pris enn MGO. Jeg ville nok moderert deg litt når du sier ”alle” og ”største”. 3 av 70 tusen skip vil ha scrubbere i 2020... kan du også gi oss antall scrubbere Maersk og CMA installerer relativt til antall skip de opererer?

Raffineri/olje industrien, de vil selvfølgelig bli kvitt sin HFO, og scrubber selgere og opportunistiske rederier har vært nyttige for at man hvertfall blir kvitt litt av det. Men det betyr ikke at det nok blir ett faktum at det vil flomme over av ny 0.5% fuel som gjør at økonomien for en scrubber ikke vil være i nærheten av det de som har bestilt scrubbere trodde i fjor.

Kan du fortelle oss hvor lenge det var volatile bunkers priser etter innføringen av ECA sonene i 2012? Hvor lang tid tok det før raffineri industrien hadde 0.1% bunkers tilgjengelig?
Ole86
30.07.2019 kl 16:30 2217

ECA sonene ble innført i 2015 for 0,1%S. Dette kan ikke sammenlignes med det som skjer i 2020, da skalaen var knøttliten i forhold. Hadde du kunnet noe om raffinerier så hadde du fortstått at de hadde kapasitet for å møte dette, men de har ikke kapasitet til å møte 2020.

Maersk og CMA CGM installerer på en stor del av flåten, men ikke på den eldste delen selvsagt.

Jeg sier så godt som alle de største. Nevn gjerne store rederier med god økonomi som ikke har gått for scrubbere.
Redigert 30.07.2019 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.07.2019 kl 16:53 2185

Er det noen andre selskap som har installert scrubbers fra Feen Marine eller som skal installere derfra, som vi burde holde oss unna?

Hva tror du om Okeanis Eco Tankers? Er det noen andre enn Hunter og Vistin du anbefaler å kikke på? De har jeg allerede i porteføljen ;)
Redigert 30.07.2019 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
Ole86
30.07.2019 kl 17:04 2172

Både Frontline og Navig8 har både eierandeler i og scrubbere fra Feen.

OET har et godt case og stort sett bra scrubbere.

Selv har jeg gått for kun Vistin og Hunter, da jeg anser de for å ha det beste potensialet. Vistin med god business i bunnen og et bet som ser veldig bra ut (til tross for noen set backs). Hunt med splitter ny flåte med gode scrubbere og lav prising mot NAV.
Frodon
30.07.2019 kl 17:05 2175

Tror du verdien på skipene som ikke monterer scrubbers vil gå opp de neste årene? Slik jeg har forstått dette, er det ikke nok «riktig» drivstoff til de ca 70.000 skipene, hvis de skal holde seg innenfor de nye IMO2020 regulativene. Mener du dette er feil?
Frodon
30.07.2019 kl 17:10 2168

Ville du holdt deg unna Frontline pga scrubberne de monterer? Hva slags problemer kan de komme opp i? Renser de ikke bra nok iht kravene?

OET lagde jeg en analyse på, men lite respons på HO. Er det noe du ville lagt til eller rettet opp her?

https://forum.hegnar.no/thread/32339/view/704138

Tror du OCY vil bli påvirket noe av IMO2020 i positiv eller negativ retning?
Ole86
30.07.2019 kl 17:13 2158

Verdien skal nok opp på skipene i en rekke segmenter også uten scrubber. Poenget er bare at skipene med scrubber vil kunne ha mye høyere marginer på resultatene sine. I et godt marked vil alle tjene penger, mens noen vil tjene masse penger. I et dårlig marked vil noen tape mye penger og andre vil kanskje fortsatt klare å levere greie tall.

Jeg mener at det antagelig vil være nok drivstoff, men at LSFO vil bli veldig dyrt sammenlignet med HFO.

Beklager, mente 2010 og 2015. Maersk tester ut scrubbere på noen få skip og er i hovedsak imot scrubbere, men vil teste ut teknologien dersom det skulle bli slik at spreaden blir skyhøy og scrubbere allikevel er fremtiden. CMA installerer kun på 5 av 10 nybygg. Så en stor del av flåten er til disse gigantene er feil. Din argumentasjon er veldig ensporet i favør av produktet selskapet ditt selger. Hva med hvorfor de største container rederiene som konsumerer desidert mest bunkers, ikke går all-in scrubbere? Ref Maersk? Som jo også har ett søster selskap som heter Maersk Oil, og som vet en ting eller to om tingenes tilstand i raffineri verden...

Men, vi får vente å se hvem som får rett. Scrubber selgeren eller raffineri mannen 😀 snakkes i Januar:)
Ole86
30.07.2019 kl 17:27 2155

Du har null peil. Maersk søker scrubbere til store deler av flåten sin og har kontrakter på flere. De tok et standpunkt mot scrubbere for at konkurrentene skulle gjøre det samme. Da MSC og Evergreen gikk for scrubbere skiftet Maersk mening.

CMA CGM er i en prosess med å skrive kontrakt på scrubbere for en rekke retrofits.

Hvis de du referer til innen olje er den 19% av raffinerikapasiteten som regnes som majors, så er jeg fortsatt redd du bommer. De har ikke en gang klart å enes om en felles standard på fuel.

Jeg tjener da nada på å informere folk i HO forumet om hva som er korrekt.

Redigert 30.07.2019 kl 17:32 Du må logge inn for å svare

Olje og raffineri industrien har med vilje sagt minst mulig. Dette fordi man håper i det lengste at shipping industrien skal installere skrubbere, og dermed løse problemet. Samme strategi og kaos var også ventet i 2010 og 2015, men dette gikk helt fint. Andre grunnen til at man ikke sier noe, er for å få en konkurransefordel.

Men men. Takk for diskusjonen, vi får se hvem som får rett i Januar😀
Ole86
30.07.2019 kl 18:14 2115

Takk for diskusjonen ja. Får vel være enige om å være uenige😂

Den som har rett når fasiten kommer får hovere på HO😂
d12m
30.07.2019 kl 23:38 1986

Marathon (MPC) er nedstrøms, bullebajas.
De har noen interessante slider i siste investorpresentasjon (juni) hvor de bl.a. har en graf som viser de mot andre raffineringsselskap (inkludert Valero).
Se slide 16 og 17
http://ir.marathonpetroleum.com/Cache/1001253198.PDF?O=PDF&T=&Y=&D=&FID=1001253198&iid=4136924
Ole86
31.07.2019 kl 07:12 1903

Tenker at det er tullete at de spekulerer i hva som skjer i 2050 når bransjen så vidt har tatt tak i det som skjer neste år.
And1
31.07.2019 kl 08:06 1873

Indonesia announced last week that it would not enforce the upcoming IMO 2020 rule requiring marine vessels to burn bunker fuels containing no more than 0.5 percent sulfur on its domestic shipping fleet. The country thereby became the first “rat” to jump from the IMO ship.
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/The-First-Country-To-Abandon-IMO-2020.html
Empire
01.08.2019 kl 20:41 1632

I debatten om hvem sin pappa som er størst, så er det altså Twitter kongen som går av med seieren.

Møysommelige gevinster smuldrer bort og det er litt tungt å måtte ta hensyn til innfalsmetoden til Trump.
Ole86
02.08.2019 kl 05:31 1555

Bare hyggelig:)
d12m
03.08.2019 kl 00:25 2

Innlegget er slettet av d12m

Er det noen som kan forklare hvordan World scale fungerer? Det er også et moment. Etter det jeg forstår får man en world scale rate, altså man får en slags komenasjon antar at det er i spot-makredet?. Altså man sier at fuel-forbruk pr dag er feks 70 tonn, om en båt bruker 100 eller 50 så får man forsatt betalt for 70 tonn. Dermed kan man tjene på å ha en ny effektiv båt, samtidig som man bruker en billig fuel? Har jeg forstått det riktig?
Redigert 03.08.2019 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Ole86
03.08.2019 kl 15:09 1257

Dette kan på en enkel måte forklares som at en type skip har en rate som blir betalt for befraktning av en vare. Hvis skipet bruker lite fuel så øker marginene og motsatt. Hvis et skip har installert scrubber og seiler på HFO vil det øke marginene betraktelig mot et skip som må seile på LSFO.

Ja da hadde jeg forstått det rett. Jeg sitter å regne på HUNT nå, og hvofor er det at feks HUNT kan forvente en dagsrate på 40.000$ mens en gammel kineser kan få 24.000$ år pr dag for å frakte det samme?
Er det at på TC time charter at leier betaler for fuel. Altså blir dagskostnaden 40.000 + fuel-kostnad. Feks 40.000 (50 tonn * 600 $ pr tonn) = 70.000
mens for en gammel kineser (24000 + 100 tonn*600) = 84000$ pr dag. Regnet på samme type fuel, forskjellen med og uten Svovel er ca 200 dollars.
Redigert 03.08.2019 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
Empire
04.08.2019 kl 11:30 1121

Lpg nådde vel den toppen som ble nevnt, men jeg tror ikke vi er helt ferdig for 2019. Ratene vil komme mot slutten, men først en periode der hausserne etterhvert vil selge billigere, godt hjulpet av DnB.

Kruttet tror jeg vil ligge i stortank og Lng i den første perioden.

Bulk ligger allerede høyt og vil nok være volatil før det kanskje vil være en fin kombinasjon med Lpg.

Satser på selskaper med en driftsorganisasjon med en god og lang historikk. Fro vil oppnå høyere rater med dårligere skip enn konkurrenter. Dessuten har de økonomiske muskler og vil handles til en høyere premium i et godt marked. Både Hunt og Okea ligger forøvrig fint til i syklusen, men de driver å legger enn topp på seg selv med å gjøre de transaksjoner de nå holder på med. Bedre med et selskap med enn større andel spot når man ser rater øke.

Nei, har ikke Ocy. Fortsatt skeptisk til kontantstrøm, utbytte og prising over børs. Valget er SFL, som igjen har hentet penger. Dette har de ordnet i fellesferien.

Jeg holder også et øye på drillen nå. Target er 24, mange slitne aksjonærer der nå
Redigert 04.08.2019 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
Ole86
04.08.2019 kl 16:25 1037

Dette stemmer sånn ca ja.

Det er forventet at differansen i fuelpris vil stige betraktelig.

Når det gjelder hunt så tror jeg ikke Fredly er interessert i å ha en organisasjons som driver skip. Han har jo flere ganger nevnt at Skipene/selskapet kan selges, og det tror jeg han foretrekker. Om det viser seg at det å ha scrubbere blir så fordelaktig som du sier Ole86, så tror jeg det kommer beilere på banen. Om ikke selskapet blir oppkjøpt så tror også jeg at det vil være bedre å sitte i det godt etablerte som Fro, men nå har jo Fro gått mye allerede så det spørs litt på utgangspunktet også.

HUNT trenger ikke en egen organisasjon, alt er satt ut til eksterne selskaper, dette er vanlig i flere segmenter i shipping. Derfor holder det med de 3 ansatte + Arne som jobber gratis.
Redigert 04.08.2019 kl 17:16 Du må logge inn for å svare

Ja det er jeg klar over, men jeg har en følelse av at Fredly ikke ønsker det engang.
Tiden vil vise, men trolig har det større betydning om verdens økonomien (uroen) roer seg en om skipene forurenser litt eller ikke.
Det er veldig mange som sitter med cash og leser nesten daglig om investorer som tror det snart blir korreksjon og at de har tatt pengene av bordet.
Ole86
04.08.2019 kl 17:47 973

Verdensøkonomien har selvfølgelig mye å si. Jeg forstår fortsatt ikke argumentet, for om det skulle være noe som på påvirker lønnsomheten i negativ retning så blir det bare enda viktigere å sitte på de som har best marginer. Dette vil være nye skip med lavt fuel forbruk og scrubbere installert. (Scrubbere vil sannsynligvis ha et langt større utslag enn fuel forbruk)

Jeg tenkte mere generelt om kursen(e) - Om det fortsettes å tas penger av bordet så vil kursene trende nedover.
Og sist, men ikke minst så er jo kursene i USA "All Time High" og om det skal peke ned i USA i en periode så slipper vi vel ikke unna i Oslo heller, dette selv om Oslo børs ikke har hatt glede av oppgangen i USA. Det bør bekymre.

Under helgas arbeid med HUNT fant jeg noen som hadde et litt annet innfallsvinkel og oppfatning om framtiden til VLCC:
De første var Euronav, som har skrevet noen ord.
https://www.euronav.com/media/1157/eco-ships-not-worth-investing-in.pdf
PS vet du om dem har scrubbere til sine skip?
De andre var et dansk analysebyrå. BIMCO
https://www.youtube.com/watch?v=LDrEy-GtzmA
Det hadde vært interesant med din/ andres kommentarer til noe av dette, da oppfatninger fra forskjellige sider er med på styrke en invisteringsbeslutning.
Redigert 04.08.2019 kl 18:47 Du må logge inn for å svare

Det blir i allefall ingen børsoppgang hvis alle pengene allerede er på bordet. Leste også i FA om en som sitter med masse penger og venter på korreksjon, og det har han gjort siden i fjor en gang, synes derfor det er litt merkelig at han gikk glipp av korreksjonen i fjor høst.

Spettet har vel også mye cash har jeg hørt, og det har han hatt i flere år.
Ole86
05.08.2019 kl 02:11 760

Euronav har gått ut offentlig og slaktet scrubbere, samtidig som de har installert scrubbere på noen skip. Grunnen til dette er høyst sannsynlig at de ikke ønsker at konkurrenter skal installere scrubbere, fordi de vil ha et level playing field. Maersk gjorde det samme. Presentasjonen til Euronav ser jeg på som en argumentasjon ovenfor investorer for hvorfor deres flåte er bra nok (selv om den er ineffektiv sammenlignet med noen av sine konkurrenter).

Jeg tror BIMCO underspiller effekten av IMO2020. De sier jo selv at de mangler nok input fra raffineriene. Det vi vet er at en ombygging av et rafineri til å takle en effektiv produksjon av LSFO tar lang tid og er knyttet til en enorm kost. Det er da sannsynlig at de vil øke produksjonen ved å øke input mer enn å ha en mer effektiv prosess. Det er sannsynlig at dette i hvert fall senker prisen betraktelig på HFO, om ikke også øker prisen betraktelig på LSFO. Gitt uendrede rater for en VLCC så vil de som kan utnytte den lave prisen til HFO tjene penger, mens de som ikke kan det taper penger. Det er sannsynlig at dette fører til økt scraping. Det er også mulig at man får såpass økte rater at gamle ineffektive VLCCer ikke vil scrapes. Uansett vil det være bedre å ha et nyere mer effektivt skip med scrubber, til tross for større avskrivninger.
Redigert 05.08.2019 kl 02:12 Du må logge inn for å svare

takk for utfyllende kommentar. Euronav snakker litt for sin syke mor. De punktene de kommenterer er også lett å impimitere om man ikke har god nok drift av båten. BIMCO er utenfor konsensus, uten at det nødvendigivs er feil i alle situasjoner.
Slik som hele markedet ser det er det eneste som kan trekke ned tank-markedet er en tilbakegang i verdensøkonomien, og det er kanskje det vi ser nå. Men tank er en syklisk bransje som vil komme tilbake om det blir en resesjon. Det blir spennende framover.
Empire
07.08.2019 kl 16:02 518

Nei, seadrill.

Touche down på target nå. Tror det fortsatt er litt tidlig å kjøpe for long, men følg med når raset roer seg.

Jernmalm er en annen selvskreven short nå. Den har begynt å få fart på seg.
Redigert 07.08.2019 kl 16:09 Du må logge inn for å svare

Ser at Indonesia vil gå bort fra Imo forpliktelsene for innenlands båttrafikk. Får håpe det ikke blir flere.