Leger Uten Grenser - nå med cruiseskip til menneskesmuglerne.

aklm
21.07.2019 kl 20:04 1630

Blir lettere for de kriminelle når de kan bruke moderne fartøyer i sin reklame. At skipene også kan skilte med legehjep blir en vinner. Hvor mye øker de prisen? Man må jo være totat evneveik om man tror at disse smuglerne ikke bruker dette i sin markedsføring. Hvor mange liv går tapt pga. disse NGO ene?
HanVann
21.07.2019 kl 20:07 1055

akpml, har du link.

Dette er ikke redningsaksjoner , dette er fergefrakt av lykkejegere. Lykkejegere som havner på sosial stønader i eu.

Jeg foreslår at Leger uten grenser får økonomisk ansvar for hver av disse de frakter over fra Afrika. Må de betale for dette selv vil ordningen med ferge trafikk opphøre
.777.
21.07.2019 kl 23:28 1026

FrP poengterer at dette ikke er noe regjeringen står bak, det er Leger uten grenser som betaler dette på egenhånd. Jeg bare lurer på hvor Leger uten grenser har fått disse pengene fra?

Statens støtte til disse må snarest bortfalle

Norge må ikke sende krigsfartøy til Persiabukta. Men kystvakt til Lampedosa. Og arrestere og bøtlegge kraftig
alle nordmenn som begår landsforræderi her. Dette er kun lykkejeger- og SVFZWO agenda virksomhet.
Speaker
22.07.2019 kl 08:00 993

https://resett.no/2019/07/21/jeg-har-mott-de-som-risikerer-den-farefulle-ferden-over-middelhavet/

Indirekte støtte til menneskesmuglernes kynisme!

Brenn holkene som menneskesmuglerne bruker og arrester mannskapet!
Noni
22.07.2019 kl 10:52 972

Ja helt enig. De opptrer som verdens frelsere uten å ha noen annen tanke enn hvor
flink de skal være. Hva med resten av Afrika, skal de hente dem også?

Noni
22.07.2019 kl 10:54 970

Ingen skal fortelle meg at de betaler dette selv. Til det er de for opptatt av å tjene penger. De hadde ikke blitt leger ellers.
Noni
22.07.2019 kl 10:56 969

Håper landene i Middelhavet setter foten ned. Hvis de ikke får lagt til land, kan de seile rundt med lykkejegerne,
Mythos
22.07.2019 kl 11:33 968

Ikke mer støtte til dem fra meg.

Ocean viking het oljeplattformen som fant ekofisk ....

Ocean viking er navnet på denne båten som nå blir sent som migrantferge , men finner ikke eieren på den .

Noen som kjenner rederiet den tilhører ?
Redigert 22.07.2019 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
Okulus
22.07.2019 kl 12:42 953

Å by menneskemengder på flyttefot slik mangel på bekvemmeligheter, som det åpenbart må være om bord her, er menneskefiendtlig. Har ikke disse grenseløslegene overhodet løftet blikket mot himmelen noensinne, uten å ha oppdaget flyvemaskinenes oppfinnelse? Der kan de utmerket godt, på behagelig og trygg måte, transporteres direkte til nærmeste destinasjon, f. eks. Kjevik, Sola, Torp. Med servering (halal kan kreves!) underveis. FY!

Greit at representanter fra høyeste hold i regjeringen allerede har gått ut og tatt avstand fra smugleroperasjonen. Kallemyr har vel konstatert at selv om dette er et norskregistrert skip, så kommer Norge ikke til å ta ansvar for "flyktninger" de evnt. måtte "redde" fra sjøen.

Leger Uten Grenser har operert i dette farvannet tidligere også med et annet skip. Da mysset det med båter og det var stor konkurranse blandt de "veledige" organisasjonene om å få plukket opp migranter fra Libya. Alle var avhengige av resultater for å ha noe å skrive om på sine hjemmesider og ovenfor sine sponsorer. Derfor ble de så desperate at de etterhvert trakk helt inn til Libyas kyst og lå bare noen få nautiske mil utenfor stranden.

Svært mye tyder på at det da også var en koordinering med menneskesmugler på land som forsynte dem med "folk i havsnød" via små gummibåter. LUG hadde ansvaret for en av disse båtene som bedrev denne virksomheten da. At ting var koordinert viser bl.a. analyser av trafikkdata i området. Gummibåtene og "redningsoperasjonene" foregikk når de liberiske patruljebåtene var ute av syne.

Da dette ble avslørt, ble båtene tvunget lengere ut fra kysten og minimum ut i internasjonalt farvann. Da skrumpet hele virksomheten inn og de aller fleste av disse "humanitære" organisasjonenes smuglerbåter tuslet hjemover igjen. Selv om de ofte blir drevet av frivillig mannskap, er det store kostnader i.f.m. drivstoff og mat. Mange av dem lå i månedsvis uten å se så mye som snurten av en neger på flukt.

Nå er jo dette Hollandsk registrerte skipet satt ut av spill, så dermed er konkurransen om klientellet enda mindre så derfor prøver LUG lykken nok engang. Skipet Ocean Viking er et tidligere offshore supplyskip og kjører nå med 14 knop igjennom den engelske kanal på veil mot Libyas kyst. De forventer å være på plass om 3 dager.

Ser ut til at det er Sotra-strilen Karsten Høyland som skal berike seg på å frakte ulovlige migranter til Europa. Han eier Ocean Viking gjennom selskapet Hoyland Offshore.

Ja det stemmer.

Han har etablert et eget selskap for skipet Ocean Viking, og regnskapstallene for dette selskapet er ikke særlig oppløftende. Nedturen startet i 2015 hvor så såvidt gikk i break even. Året etter tapte de 10 mill. , i 2017 2.6 mill. . Ser ikke tall for 2018, men om følger samme løpet er det nok dette selskapet i en desperat situasjon nå, så da er han nok villig til å selge sjela si til djevelen om så måtte være.

Med unntak av Hoyland Offshore som klarte et overskudd i 2017, står det ikke så bra til med noen av selskapene hans ser det ut til.

Norge bør kaste dette skipet ut av Norsk skipsregister før det ankommer middelhavet. Nå ligger det vest av Holland ,kurs sørvest...

Ikke flaggstat , ikke seile......

Det er nok lite norske myndigheter kan gjøre med dette rent lovmessig. De er forlengst ute av norsk farvann og selv om de kanskje bryter mot norsk policy, er det ikke noen lover som forbyr dette. Utenriksdepartementet burde kanskje sende ut en notis til sine ambassader i området hvor de klargjor norske myndigheters syn på dette.

Dette er en privateid båt som er innleid av et internasjonalt NGO og er følgelig ikke noe norske myndigheter stiller seg bak eller vil ta ansvar for. De bør vel også gjøre det klinkende klart at Norge ikke under noen omstendigheter vil ta ansvar for "flyktninger" dette skipet eventuelt måtte få tak i.

Problemer med ambulanse fly i Nord Norge. Tror det ville vert bedre for disse legene å følge opp dette i sommer...

Skipet er altså bygget om for spesifikt å frakte migranter til Italia og Malta:


Ettersom redningsarbeidet vil bli gjort i internasjonalt farvann mellom Libya, Italia og Malta vil de nærmeste trygge havnene være i Italia og Malta.

Disse landene har imidlertid flere ganger nektet redningsskip med migranter om bord å anløpe havnene.

Redningsskipene har derfor måttet vente i flere dager og uker før de har kunnet sette migrantene i land.

«Ocean Viking» er derfor blitt bygget om for å kunne håndtere en eventuell situasjon hvor migrantene blir om bord i skipet over en lengre periode, skriver Leger Uten Grenser.

https://sysla.no/maritim/norsk-offshoreskip-bygget-om-redde-migranter/

Denne virksomheten er det komplette galskap. De frakter dem ikke tilbake i samarbeid med Libyas kystvakt, men frakter dem på cruise over til Europa som jo er akkurat det de vil. Dette er jo ikke flyktninger, men migranter, fattige, islamister og multikriminelle som søker bedre beitemarker. Leger uten grenser har visst tatt det helt bokstavelig. Båten bør bordes, folka om bord jages på land til nærmeste fengsel. Idioter
aklm
25.07.2019 kl 14:57 758

Nå kan menneskesmuglerne følge båtens posisjon på nettet. Eneste som mangler er at det er NAV reklame på skutesiden.

Her er god sjømannskap ,og måtte Sotra rederen få utgiftene personlig om han prøver noe annet 😜

The Moroccan navy has rescued 242 migrants trying to cross the Mediterranean Sea to Spain in dinghies.
The migrants from sub-Saharan Africa were traveling in several inflatable dinghies when they experienced difficulties in the Strait of Gibraltar, which separates the continent from Europe, Morocco's official news agency (MAP) reported late on Friday.
The navy provided the migrants with medical care onboard and took them back to Morocco, MAP added.

https://www.dw.com/en/morocco-rescues-242-migrants-in-mediterranean/a-49766768
melissa
28.07.2019 kl 21:52 723

Ocean Viking går nå rett nord for Mallorca (mellom Mallorca og Barcelona). Destinasjon: Marseille.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:3.4/centery:40.4/zoom:5
Lim inn og søk. Du må også navngi fartøyet oppe til høyre.

Fergerutene blir nå bearbeidet og lagt ut på nett ?

Snart står det NAV ZONE på skutesiden. Pappskaller
melissa
09.08.2019 kl 11:24 592

Ocean Viking har nå sik-sakket en stund utenfor Libya-kysten og har i natt gått i strak linje til stedet de nå ligger. Neste destinasjon er offshore Malta. Antagelig har de plukket opp migranter. Hvorfor ikke sette de i land i Libya som er mye nærmere enn Malta? Det er flere båter i området bla tankbåter, som skal til havn i Libya. Så utrygt kan det ikke være.
Dette avslører at intensjonen med prosjektet er menneskesmugling.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:13.2/centery:34.0/zoom:9
Søk på Ocean Viking.
Redigert 09.08.2019 kl 11:26 Du må logge inn for å svare

Nå er 80 fanget av fartøyet om ikke disse settes tilbake i Afrika.......

Ocean Viking har nå plukket opp 80 migranter i "havsnød" uten for kysten av Libya. Det er strålende solskinn og lett bris i området kan vi se. De ankom vel stedet i går, så det må nesten anses som er mirakel at de på så kort tid har klart å lokalisere en liten gummibåt i et så enormt havområde.

De kjører nå i dorgefart i retning av Malta. Hva årsaken kan være til at de nå kjører i sneglefart er ikke godt å si. I følge Marine Traffic er det forventet ankomst Malta kl 18:50 i dag, men tviler på at de rekker det. Skal vi tippe at NRK sitter på et fly til Malta as we speak?
Redigert 09.08.2019 kl 15:48 Du må logge inn for å svare

Om ikke disse slippes av i Libya er dette ikke en redningsaksjon.

Da sitter vi igjen med,kidnapping, menneskehandel ,eller verre.

Norge må være klar til å avskilte båten med en gang reglene er overskredet

Selv om det er visse ting som tyder på det, er det ikke så lett å bevise at dette er organisert menneskesmugling fra LUG og crewet på Ocean Viking. Folk vinner i Lotto også, så de kan ha hatt "flaks".

Nå har LUG og den fransk/tyske "redningsorganisasjonen" de samarbeider med gjort alt de har kunnet for å skape mest mulig prest og presseomtale i god tid før de ankom kysten av Libya. Så det er vel ikke en sjans i helvete for at denne nyheten ikke også er snappet opp av bransjen i Libya. Om ikke annet har de vel også mottatt en og annen tekstmelding fra afrikanere her til lands.

I og med at navnet er blitt ettertrykkelig kringkastet, er det altså barnemat for alle å kunne lokalisere båten med ekstrem nøyaktighet via AIS tracking på internett. De kunne derfor tråle av gårde i 2 knop med steady kurs for å fungere som et fluepapir på gummibåter i "havsnød". Når Ocean Viking var innenfor synsvidden og de var 100% sikker på at de var blitt observert, kunne de bare vippe 9.9 hesteren over bord, og de var dermed i havsnød.

Tror heller vi bør satse på at de blir nektet adkomst til Malta og heller prøver seg på Italia. Der vil båten bli inndratt og skipperen/rederiet får en bot på 10 mill. Da vil selskapet gå konkurs og da er vel det eventyret over.
langver
09.08.2019 kl 16:29 562

Nærmeste trygge havn ligger i Tunisia, som også har undertegnet flyktningekonvensjonen.
Skall
09.08.2019 kl 16:34 561

marinetraffic.com

Her kan NAV-turistene og deres kyniske menneskesmuglere se nøyaktig posisjonen til disse naive legenes skip.
Da er det bare å seile ut i internasjonalt farvann og bli overtatt av de seilende legene som lokker enda flere ut på Middelhavet.

Det har du jaggu rett i, det tok ikke mange timene før dette ble en storpolitisk greie. Salvini krever nå svar fra Norge og Kallemyr på om vi ønsker å ta i mot disse migrantene. Skal bli spennende å se hva den norske justisministeren svarer på dette.

Jeg kan ikke nok internasjonal havrett til å kunne si noe om hvilket ansvar en flaggstat har i slike tilfeller som dette. I utgangspunktet tror jeg det er svært begrenset. Om Italia mener de har begått noen lovbrudd er det vel i utgangspunktet deres ansvar å påtale og straffeforfølge dette. De kan ta båten i arrest, tilbakeføre migrantene til der de kom fra og dernest kreve erstatninger og bøter fra mannskap og rederi.