Slakt av brukt Tesla i Autobild

mishka
19.07.2019 kl 22:43 971

Bladet Autobild nr. 29 som kom i handelen i går her i Tyskland har tatt for seg brukt Tesla S og intervjuet lederen for europas kanskje største bruktbilforhandler, Autohus i Bremen, som omsetter mye av de brukte leasingbilene i Tyskland. Mang en nordmann og norske bruktbilsjapper henter bruktbiler der. Sjefen Ulf Schnackenberg er intervjuet av Autobild om brukte Tesla S. Jeg må si jeg ALDRI har sett makan til harde ord i et seriøst tysk bilmagasin.

Overskriften er: Motoren og batteriene er topp, resten er en flopp. Autobild forteller at denne Schnackenberg reagerer omtrent som om man roper til en bikkje, se en katt, når det kommer inn en Tesla som må selges. Pris og kvalitet passer ganske enkelt ikke sammen er hans konklusjon. Hele interiøret og karosseriet på en brukt tesla S har kvalitet som en Lada eller Dacia, og dette er ganske sterke ord å se på trykk i et av verdens ledende bilblader. Det lekker inn vann som forårsaker muggsopp og takluker som er skjevt montert samt stoff og tepper som går i oppløsning av seg selv pga dårlig kvalitet, og dette på en bil som brukt koster 40K. euro!
Under bilen mener han det ser ut som resirkulerte skapdører montert med tetningsmasse. Fyren er også lei av å erstatte ødelagte dørhåndtak til 800 euro pr. stk.
Bare det å bytte skiver og klosser foran koster her i Tyskland 1010,- euro. Tilsvarende for en BMW eller MB er 350 euro.

Morsomst er beskrivelsen av kjøperne: Det er noe religiøst over disse er kommentaren :-) Folk som er vant til Benz, BMW eller Audi vil bli veldig skuffet, mens de nyfrelste bare skrur opp volumet på musikkanlegget om skranglinga blir for påtrengende og venter tålmodig på leveranse av reservedeler:-)

Det positive mener Schnackenberg er rekkevidden som ingen andre brukte elbiler kan matche.

Jaja, jeg skal ikke selv mene for mye om en bil jeg ikke selv eier, men Autobild selges hos Narvesen og Nr.29 kommer vel i slutten av neste uke i Norge. God underholdning er det uansett. :-)
Redigert 19.07.2019 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Brit
20.07.2019 kl 00:14 900

Hva med å sette seg inn i en TM3 og prøve den mishka?
mishka
20.07.2019 kl 08:38 781

Joda, det er faktisk noe jeg skal gjøre. Har ikke vært lenger enn til å sitte i den knallrøde som står utstilt i showroomet her på Kudam i Berlin. Dattera som var med rynket på nesa over baksetet. Hun er 174 høy og "hadde knærne i høyde med øra". Årsaken er sef. den gedigne batteripakka under bilen. En av diskusjonene på årets bilferie var om hvordan hadde denne turen gått med elbil? Joda, det hadde gått, men med en del "styr". Det er ladinga som er akilleshælen. Ta som eksempel: Midt i Nice sentrum var det offentlige ladere rett utenfor leiligheten vi hadde leid. Det var til og med plenty med ledige plasser for franskennene kjøper fortsatt MB a-klasse med dieselmotor. Men hva møter en på disse plassene? Jo en lang forklaring på fransk at man må ha et ladekort fra Nice kommune!!! :-) Samme møter en i Tyskland om man ikke hele tiden skal bruke SC,ene til Tesla. Sikkert 20 tilbydere med hvert sitt ladekort! Det ser så flott ut med en haug med prikker på et europakart for Teslas SC,er, men Europa er stort, og zoomer man litt inn så er det jaggu langt mellom hver. Og på langtur er det slett ikke slik at man kan kjøre 40 mil og så lade. Alle vet at det bør skje mellom 20% og 80% og da blir "tidsvinduet" for å finne en lader ganske lite.

For en som ikke er frelst er det åpenbart at alt av tilgang til lading bare MÅ standardiseres og man må slippe alt styret med en hel kortstokk for å kunne lade hvor som helst i Europa. Hvorfor i huleste er det ikke bare å dra et bankkort akkurat som på en bensinstasjon? Prematurt er bare fornavnet...

Dette med delepriser og forsikring som Basse linket til i en tråd i går frister heller ikke spesielt mye. På toppen av det hele kommer meldinger som denne:

https://www.tek.no/artikler/tesla-eiere-raser-mot-selskapet-kuttet-rekkevidden-pa-bilene-deres-over-natten/469787

Hehe, se for dere reaksjonene hos tyskere med Benz hvis dieselbilen plutselig fikk en rekkevidde på 900 km. i stedet for 1000 fordi en blåruss hos Mercedes skulle beskytte dieseltanken:-) :-) Det er bare Tesla som slipper unna med slikt fordi de fleste kjøperne er fans og ikke vanlige kritiske kunder tror nå jeg.

Nei, det blir nok en fossilbil til før alt kommer på stell, men prøvekjøre skal jeg. Har kjørt mod.S og antar at TM3 er en liten utgave av den.
dirken
20.07.2019 kl 09:25 726

«interiøret og karosseriet på en brukt tesla S har kvalitet som en Lada»

Jeg vil tro Lada Niva er mer slitesterke enn teslaene, både på innsiden og utsiden.
Redigert 20.07.2019 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Matsern
20.07.2019 kl 09:39 689

De unngår vel glatt å nevne at Tesla har MB-deler
mishka
20.07.2019 kl 10:26 636

Ja, det begrenser seg til noen brytere, bl.a blinklyshendelen.
Matsern
20.07.2019 kl 10:28 630

Alle fysiske knapper og hendler
Basse
20.07.2019 kl 11:06 587

var sant som de sa i testpanelet:

"everything about the Tesla is rubbish, EXCEPT the indicator stalk"

"why?"

"because that part is made by Mercedes"

Sammenligne Teslaen med Niva?? Nei jaggu får grensa gå ett annet sted! Har en 87 mod Niva stående under ett tak her og den er like hel både innvendig og utvendig. Litt sliten i lakken riktignok men er ikke så nøye. Den brukes kun i jakta. Da er det bare og sette inn batteriet og vri om nøkkelen og den starte med en gang. Skulle det ryke noe er det bare og ringe ned til Skaansar på Lillehammer og si hva en trenger. Behøver ikke si åssen modell det er for de er like på alle årsmodeller. :)

Skulle gjerne sett den Teslaen som er i live etter så mange år. Tesla 3 kommer med skakt glasstak uten at kundene bryr seg. Ligger lavt lista hos dem som kjøper den. Kunstskinn som går i oppløsning etter noen år er visst heller ingen problem. Bra for dem jeg ikke skal kjøpe en sånn drill for da måtte de bare kjøre den inn igjen og hevet kjøpet.

He-he.

Sannheten siger inn. (gjennom takluka... 😀 😀 😀)