aldri mer leiebil, leasing er en "felle"

Basse
17.07.2019 kl 19:52 4457

rentene settes opp igjen...

"hvordan kunne jeg være så KJUKK i hue at jeg leide bil fremfor å kjøpe den for sparepenger ?"

aldri mer leiebil, leasing er en "felle"

hørt denne før?

Det blir ingen moms før tidligst 2022, og antageligvis ikke da heller siden de røde, blåe og grønne er samstemte på «det grønne skiftet»
Med moms så stopper alt nybilsalg opp og folk velger samme bil med bensin eller diesel som da vil være billigere.
Redigert 21.07.2019 kl 23:20 Du må logge inn for å svare

Nå synes jeg det er mange her som overdriver noe voldsomt

1. Leasing er valget noen tar. det som er minus og pluss skal jeg oppsumere kort

+ Du binder ikke kapial, det går ikke ut over om du trenger mer lån
+. Du får kjøre ny bil, ingen rep omkostninger utover vanlig liten service som ikke kostyer mye, eller ta service avtale , sparer du mye på service pris 60 %
+ Du mister ikke verdien på bilen når du skal levere den inn, de fleste som skal selge egen bil ser jo hvor mye verdien er falt
+ Du kan videre lease bilen til ny eier lett hvis du ikke er fornøyd

- Hvis du ikke tar godt vare på bilen så kan det koste mye å levere den inn. Det er ene og alene opp til deg
- Ja renten kan gå noe opp. svært lite da. på 3 år har bilen din kansje blitt 300 kr mer å leie på månedlig basis . men det er da ikke mye .. men et -
Redigert 22.07.2019 kl 07:15 Du må logge inn for å svare

Apropos renter...hvis Norges bank hever renten som de har gjort et par ganger i år, så stiger rentene proposjonelt hvis du har et billån i banken også, så dette utgjør ingen forskjell på månedsprisen du betaler.
Når det er sakt så er det gjerne lavere rente hos leasingselskapene, og etter at årsavgiften forsvant og ble bakt inn i forsikringen så er det heller ikke 25% momspåslag på den avgiften heller.

Jeg leaset en liten bil for 8-10 år siden.
Betalte 18.000.- i innskudd og 990,- i måneden.
Billigste nybilen jeg noen gang har hatt.
mishka
22.07.2019 kl 12:57 1052

Vi vurderer å kjøpe en Mercedes A200 Style. med automatgir. Jeg regnet for morro skyld litt på leasing. og fant raskt ut at f.eks. leaseplan skal ha over en 3 års periode og 25.k.km. i året totalt kr. 270K.

Veil.pris ved kjøp ny i Norge vil være 440K med samme utstyr som er kun met.lakk og denne style pakka.

Alternativet for oss er her i Tyskland å kjøpe en demokjørt bil og disse får vi for rundt 25-27K. euro. Sleng på norske avgifter og mva minus tysk mva og vi lander på 350K. Disse demokjørte bilene har typisk gått under 25K.km. og har ofte haugevis med utstyr, nesten alltid led lys og fet stereo. Utvalget er ganske stort.

Jeg er klar over at dette ikke er å sammeligne epler med epler, men for oss et reelt alternativ. Spørsmålet vil være: Hva er en slik demokjørt bil verdt med nærmere 100K.km.på telleren og 3,5 år gammel? I alle fall ikke så lite som 80K. som er diffen mellom 350 og leasingkosten på 270K.
Det må også sies at i leasingkosten er service inkludert.

Vi kommer nok til å velge demokjørt bl.a pga bøttevis med utstyr og står fritt hvor vi tar service. Vi prøvekjørte en før ferien og det eneste som gjorde meg litt betenkt var av alle ting girkasssa. Det viser seg at det ikke er en tradisjonell automatkasse men en 7 trinns dobbeltklutsjkasse. Og det kjente man på giringa om man dro på litt. Dette var IKKE den sømløse deilige 9 trinns girkassa som sitter i C og E klasse. Blir det som med VAG-dritten at etter 100K.km. så napper det ved igangsetting som i 1.timen på en kjøreskole? 2 år gammel C klasse får man for samme pris.......Så nå er vi litt i tenkeboksen,.
Redigert 22.07.2019 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
Jakal
22.07.2019 kl 13:35 1028

Ikke akkurat "når som helst", elbilavgiftene er fredet ut 2021. Men andre elbil-fordeler bør og vil fases ut, men fortsatt vil bompenger, parkeringer, ferger og kommunal lading være økonomisk gunstig i overskuelig fremtid. Kjøring i kollektivfelt forsvinner.
Leasing-suksessen må ses i relasjon til den endringen vi ser i nybilmarkedet. Mens kjøp av nye fossilbiler alltid har vært økonomisk ugunstig, har det motsatte vært tilfelle for elbiler med rekkevidde. Her kommer det nok også en endring, da stadig flere elbiler får helt OK rekkevidde. Jeg har de siste 2 år solgt 2 elbiler med betydelig gevinst, den tiden er nok snart over.
Det er mange fordeler med leasing, men også usikkerhet med ekstraregningen man gjerne får for karosseriskader når bilen innleveres etter 3 år. Jeg tviler på at leasing er økonomisk sammenlignbart i en 3 års periode med kjøp av en moderne elbil. Og merk at folkelige / rimelige elbiler med grei rekkevidde kommer allerede i høst eller vinter 2020.
bj111
22.07.2019 kl 18:34 976

Kjukk i hue....kan ikke annet en å flire av den skrivefeilen. Billigste bilen er en 30 år gammel bil som er/blir samleobjekt. Har selv en golf mk2 GTI orginal stand. Fikser det som måtte være selv og verdien stiger. Det er kult.
Nest billigst er en bil som det begynner å bli endel av på høggern og som en får deler til fra autodoc eller eurodel.no og fikser selv. Gjerne Toyota inntil 2008. Så kommer vel bilen som er 3 til 4 år gammel for de som ikke kan bytte en sikring for da kan de shoppe med verksteder evt reise til Sverige for service.. Så kommer helt ny bil å eie for kan da fortsatt shoppe med verksteder. Så kommer leasing som for de som behandler bilen som et krystall glass kan bli rimeligere enn å kjøpe ny men for de fleste ender med en tårevåt innlevering grunnet riper som må lakkeres.

Altså, debatten handler om at å lease er en felle.
Det er det ikke hvis du bare tar vare på tingene.
Dessuten så er Hybrider veldig gunstige å leie siden de er relativt rimelige og taper seg mer i verdi enn hva forhandlerne tror.
Det kommer nye Hybrider med lenger rekkevidde og da er det ingen fordel å eie den med lite batteri.
Et typisk eksempel er en BMW 530e hvor jeg kan garantere deg at du vinner veddemålet over bilforhandleren til slutt ved å lease.
At det er mer gunstig å kjøpe en brukt bil hvor første eier har tatt det første tapet er helt korrekt men det er ikke det debatten handler om.

Er det noen grunn for at man skal ta dårligere vare på en ny leasingbil fremfor en man har lånt penger til eller casha ut?
Den ene ripen du får hvis du parkerer som en idiot mellom to caraveller.....den må du ta tap på uansett i form av tilbakelevering eller salgspris.
Jeg hadde i hvert fall aldri giddet å kjøpe en bil med riper i lakken som var 3-4 år gammel.
oivindl
22.07.2019 kl 20:56 912

Og de som ikke er kjukke i hode, vet at kjukk er sidestilt med tjukk i norsk rettskriving :-)
Brit
23.07.2019 kl 23:10 827

Ja Tigerberget, du har helt rett, Basse og hans likttenkende "vet" at det er dyrere å få riper i en leasingbil enn i en bil man har kjøpt for egne eller bankens penger. Men det er selvfølgelig slik at uansett finansieringsmetode så skal bilen byttes inn eller selges igjen og da blir det trekk for skaden samme f... Merkelig at voksne folk, som jo har maktet å lære seg å skrive, ikke forstår dette.
Speaker
24.07.2019 kl 17:44 755

Mange av oss foretrekker å eie våre boliger fremfor å leie dem.Det samme gjelder selvsagt også at vi heller vil eie bilene fremfor å leie,lease eller abonnere på dem.
Selveierbolig og selveierbil!
Jeg kjøper kun svært pent brukte biler kjøpt i Norge med servicehefte og lav km.Da tar første eier det største tapet,og bilen er driftssikker og tapskurven har dalt noe før den flater mer og mer ut.Selvsagt hadde jeg ikke gjort dette om ikke bilene hadde vært i god stand og gir lavere kostnader enn å kjøpe dem nye.
Jeg slutter ikke å tenke business når jeg kjøper biler,og finner denne modellen mest hensiktsmessig for meg.Det går helt fint å kjøre en bil en eier har kjørt før meg da jeg ikke trenger eller greier å oppfatte biler som status og noe som vil løfte mitt selvbilde og aktelse......

Latterlig argument å sammenligne bil og bolig.
Hvis du kunne leaset en bolig og kjøpt den ut for nesten halve prisen etter 3 år så hadde du selvfølgelig gjort det.

Min bil koster ny 760.000,- ut av butikken men fikk en veldig god rabatt.
Kan kjøpes ut for 380.000,- etter 3 år og maks 45.000km.
Betaler inn totalt 270.000,- i innskudd og månedlige avdrag i løpet av de 3 årene leasingperioden varer.

Synes du den avtalen er dårlig?
mishka
28.07.2019 kl 09:00 626

Og hvor mye var rabatten? Her i Tyskland kan man noen ganger få opptil 20% rabatt på ny bil, men det er sef. fordi bilprisen er uten avgifter. Avgiftene i Norge får man ingen rabatt på. Listepris på ny bil burde egentlig hete villedende pris. Uten å vite rabatten er det umulig å vite om du gjorde en god deal. Bilprisen var nok ca. 650k. Og leasingselskapet satt restverdien til 380k. Om det er en god eller dårlig deal kommer an på markedsprisen på bilen når leasingperioden er slutt.
Redigert 28.07.2019 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Yngvis
28.07.2019 kl 09:17 613

De jeg kjenner som leier sin privatbil er travle mennesker med god økonomi og velfungerende hjerne. Har selv leid ekstra bil i perioder. Dyrt pr kilometer, men alikevel god løsning.

Akkurat, og markedsprisen vil jo selvsagt ha alt å si om man velger å kjøpe den ut eller å levere den tilbake.
Brit
28.07.2019 kl 11:03 569

Nok en gang korrekt som Tigerberget hevder - kjøper du er du stuck, leaser du så har du valget. Så lenge enten bensin- eller dieseldrift var det eneste veddemålet man skulle inngå om hva som ville være mest populært ved neste innbytte, var ikke risikoen så stor. Nå vet man null og niks om hvilket drivstoff som vil være tillatt/populært tre år frem i tid. Velger du feil så kan du risikere at det ikke er lov å benytte bilen din i byen eller på kalde vinterdager når du skal bytte den inn. Takke meg til å la banken ta den risikoen for min privatøkonomi.
Redigert 28.07.2019 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
mishka
28.07.2019 kl 11:04 566

Jo, men det er de aller færreste bilforhandlere / leasingselskaper som ved kontraktsinngåelse er villig til å gi deg den opsjonen å kjøpe ut bilen for det restverdien er satt til. Hvis bilforhandleren ved leasingavtalens slutt skjønner at det er dårlig butikk å ta inn bilen så er det klart han gjerne vil selge den for restverdien til den som leaser og ha ett problem mindre og omvendt om restverdien er satt for lavt. Jeg var selv i den situasjonen at jeg fikk kjøpe firmaets varebil for ca. 30 lapper under markedspris da leasingen gikk ut for noen år siden. Men som selgeren som jeg kjenner godt hos BOS sa: Akkurat nå har vi gården fulle av brukte Peugeot Partnere og det blir ikke mye igjen av 30 lapper med garantier, pruting og salgsomkostninger. Jeg visste jo at det var en OK bil så for meg har det vært god business.
Det har vært tiden ETTER at vi kjøpte den ut som har vært gull. For verditapet har roet seg og det har vært null utgifter utover vanlig vedlikehold. Så nå er km. kosten virkelig lav. Og det er her det snakkes forbi hverandre i denne tråden. Mange hevder at med leasing typisk 3 år 45k.km.så brukes bilen kun når verditapet er som høyest.
Den som kjøper den rimelig etterpå har det billigste bilholdet, men det er å sammenligne epler med bananer. For ny bil er ikke bruktbil.
Redigert 28.07.2019 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
RLB76
28.07.2019 kl 11:43 548

Leasing, forsikring, fastrente same shit. Det er ikke kunden som i kroner og øre tjener på dette.

børst
28.07.2019 kl 12:01 537

Jeg har aldri opplevd å leie en bil uten at utleieselskapet i ettertid har hevdet at bilen ble levert tilbake med skader. AVIS er en versting. Det skulle ikke forundre meg om de samarbeider med verksteder og selv skraper opp bilene sine for å få ut penger fra kundene eller forsikringsselskaper, for de som leier med forsikring inkludert.
mishka
28.07.2019 kl 12:16 529

Et eksempel: Leaseplan har tilbud på leasing av Tesla 3 long range med premiuminteriør. Det er en bil som ved kontantkjøp koster kr. 468K. Leasing 60K.km. i 4 år koster totalt kr. 328.500,- Skal vi anta at av dette er 32k. renter. Det betyr at om leasingselskapet skal selge bilen etter 4 år så har de en innpris på Kr. 172K.
Og det er LAVT! Den som kan få en opsjon på å kjøpe bilen for 172K. etter 4 år har sannsynligvis gjort en helt OK deal. Men det får man ikke. For den skal ende opp hos bruktbilutsalget til Leasplan med prislapp 230K. på ruta om 4 år. noe som er under halv pris av ny, så den som i stedet låner pengene til 3% rente og selger bilen etter 4 år vil tjene minst 50 lapper på det, men så var det dette med risken osv. osv. Går Tesla konk i mellomtiden vil det være gull å ha leaset.
mishka
28.07.2019 kl 12:21 528

Avis er selvassurandør på kasko og det er det som er hele businessen deres. Å selge deg en såkalt Super CDW til ca. 100 kr. om dagen på en typisk "tapetsert moped" i syden. Det er ikke noe forsikringselskap inne i bildet om du skraper opp bilen. Det er Avis selv som setter egenandelen til rundt 10 lapper på kaskoen for å selge mest mulig super-CDW med null i egenandel. Tviler på at de skraper opp bilene selv. Har bilen riper ved avhenting skal jo det være krysset av for i leiekontrakten på tegningene av bilen. Og man må sef. gå en runde rundt bilen og sjekke før man kjører i vei.
Redigert 28.07.2019 kl 12:23 Du må logge inn for å svare

Ikke glem hva debatten dreier seg om
Det hele begynner med Basse som hevder at leasing er en felle. Noe det absolutt ikke er.

Anbefaler å lease direkte fra offisielle merkeforhandlere selvsagt.

Ja å lease direkte fra forhandler er det jeg tenker på også. Det er jo da man kan få et godt tilbud på restverdi både av bil og utstyr. F eks ønsker de ofte å sette restverdi av ekstrautstyr til null. Hvis det da f eks er utstyr til 72.000,- og du får hevet restverdien til 50% så er det 1000 kr spart pr mnd.
Eller man kan kjøpe vinterhjula et annet sted til godt under halv pris, og selge dem selv etterpå. Hvis man gidder.
Poenget er at selv om det er noen som har et gitt tilbud så kan man også ved leasing klare å få et bedre tilbud.
mishka
28.07.2019 kl 23:02 412

Da mitt firma leaset varebil av BOS var det Santander som stod for selve leasingkontrakten. BOS satte vel restverdi selv og hadde vel avtale med Santander at om ikke jeg kjøpte bilen måtte BOS ha solgt den. Jeg ser at f.eks. Leaseplan har sin egen bruktbilbutikk oppe på Kløfta. Profft opplegg, men ikke av de rimeligste.
Redigert 28.07.2019 kl 23:03 Du må logge inn for å svare

Jo det er jo ikke alle som har eget finansieringsbedrift slik Ford og Toyota har. Men jeg tror nå i alle fall at man kan få bedre avtale om forhandlingen skjer hos bilforhandleren enn om skjer hos Santander, Nordea finans eller hva de heter alle sammen. For de driver jo bare med selve finansieringen. Man kan da sikker få litt lavere rente, men bil selger de jo ikke
mishka
29.07.2019 kl 10:52 306

Ser den, og takk for tipset!