Bytte til elbil eller ei?

Bjørk
12.07.2019 kl 10:24 746

God dag. Dette er min første post på forumet, et forum jeg følger mange ganger daglig og gjort lenge.
Før jeg spør mitt spørsmål vil jeg presentere meg. Jeg er en familiefar i 30 årene, som de fleste andre på forumet er hobbyen økonomi. Følger med nyhetsbildet, forum, bøker og kvartals/årsrapport lesing.
Vil betegne meg selv som en langsiktig hobbyinvestor med majoritet av kapital i fond og aksjer i solide selskaper, men tar noen bets hvis sjangser byr seg.

Så til mitt spørsmål:
Familien har i dag to fosilbiler (en diesel og en bensin). Begge er på vippen til å miste sin utvidete garanti (8år) og har begge gått 80-90 tusen. Jeg vurderer å bytte den ene for å sikre meg mot framtidige økte kostnader på reparasjon/service.

Det jeg ser for meg er å skifte ut dieselen og kjøpe en elbil.
Jeg kjører 3-4mil om dagen til jobb og totalt 12 000 i året på bilen.
Passerer bom til jobb og til hytta, antar en 10-12 000 i året i kost her.

Så til dilemma:
1.Kjøre fosilbilene fram til de ryker (evt MÅ ha større bil pga evt familieforøkelse).
+ Billig nå
+ Flere valg muligheter når man skifter
- Bil bikker 8 år snart 100t km = mer påkostninger i reparasjoner/service

2. Selge dieselbilen og kjøpe en ny Leaf med minste pakken til ca 300k.
+ Sikkert med tanke på kostnader neste 5-8 år.
+ Lave kostnader i bom og drivstoff
- En utgift nå
- Ting skjer på elbil fronten
- Blir ikke brukt hvis familien skal på langtur pga mindre lasteplass enn familiens andre bil. Men holder til helgeturer på hytta og dagligkjøring.

3. Bytte dieselbil i en ladbarhybrid typ nye VW Passat GTE eller Superb.
+ Kan brukes både på lang og kort tur uten planlegging.
+ Stor bil som kan fungere som familiens bil nr.1 også ved langtur.
- Får ikke benyttet goden av bom.

Evt andre alternativer taes imot med takk.
For de spesielt elbil interesserte vil de merke at innlegget også er postet på elbilforum. Jeg er en pirk som liker å gjøre en grundige analyse før økonomiske valg taes..

Mvh Bjørk



Jeg tenker at dette kommer an på en del variabler. F eks hva slags merke du har fra før og om de er belemret med feil og mangler eller ikke. Samt restverdi.
Jeg oppdaget f eks nylig av min nå 11 år gamle Lexus kun er verdt 69.000,- kr og da er fremtidig verditap så lite at jeg like godt kan ha den. Aldri noe galt heller. Pen å se på fremdeles, går bra, og jeg vet ikke om noen bil jeg har mer lyst på som jeg har råd til.

Det andre det kommer an på er om du er glad i bil, eller om du kun er opptatt av økonomi og transport.

Jeg som liker bil mener at man bør handle bil med hjertet innenfor det man har råd til. Man kan ikke gjøre alt bare fordi det lønner seg, i alle fall ikke innenfor felt man er interessert i. F eks er det en del som reiser på ferie til steder fordi det er så billig der. Jeg tenker at jeg reiser ikke på ferie først og fremst for å spare penger.

En jeg nylig ble kjent med fortalte at inntil han fikk MX5 hadde han aldri forstått interesse for bil. Plutselig er han i gang med å glede seg over selve bilen og modder i vei som en tenåring. Slikt synes jeg er kjempegøy.

Så mitt råd er: Finnes det en bil du er interessert i så prøv den. Prøv ev alternativer som BMW3- serie og Alfa Giulia. Bil trenger ikke bare være utgift, bil kan være GØY også!!!
Redigert 12.07.2019 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
Bjørk
12.07.2019 kl 10:55 705

Takk for svar PSI-Investor.
Jeg er interessert i bil og ser på det daglig, har tidligere hatt noen eldre biler som hobby. Skulle jeg fulgt hjerte er det mye annet jeg ville kjøpe enn en Leaf ;)
Men i hverdagen som småbarnsfar så er det ikke så mye tid, så våre nærværende biler og det vi evt kjøper er i hovedsak med praktiske hensyn.

Bilen jeg evt tenker å selge er i god stand men jeg er litt skeptisk på diesel bil når den nærmer seg 10 år, 100t km , partikkelfilter osv.



Har du lån på fosilbilene ? Planlegger du lån på ny el bil? Jeg mener det mest økonomiske er å kjøre bilene du har. Listet opp noe i farten her :)
1: Lav km på begge fosilbiler, dog gamle trenger ikke bety dyre verkstedreginger
2 : Evt lån på ny bil vil spise opp noe av det du sparer på å kjøre el
3 : El bil trenger også service(noe rimligere), trenger også dekk og bremser som koster det samme som på fosile.
4 : Vil ordning med bom bestå?
5 : Du kjører såpass lite pr år at drivstoffutgifter ikke har så stor betydning.
6 : Store deler av prisfallet på dine biler er borte. Men ved salg får du garantert mindre en du tror. Markedet for bruktbiler virker vanskelig om dagen. Folk pruter og det finnes mange alternativer.
7 : Det vil alltid være et stort prisfall på nye biler. Batteriutvikling mener jeg gjør at disse vil falle fort og være tungsolgte. Se på finn.no. En 3 år gammel Leaf koster ca 100-115k. Du kan reparere og drifte fossilbilene mye for det tapet.
8: Trenger du bygge ut for å få tilstrekkelig med lade muligheter ?
9 : Det vil være en utgift på strøm også, spesielt i vintermåneder da bilen/batteripakke må forvarmes timesvis før du skal bruke den.

Jeg tror og mener at det er mere økonomisk å holde på fosilbilene dine i noen år til ( til du ikke gidder å kjøre de mer). Begrunne bilkjøp med økonomi mener jeg er feil da det stort sett alltid er tap tap og tap. Men om du ønsker en ny bil (el) hadde jeg kjørt på. Deilig med en 2019 modell som er stille og fin å kjøre. Bil er jo ikke kun økonomi :)

Ser du skriver om DPF, det får du evt sjekket på verksted med en mottrykkstest så slipper du tenke mere på det. Kan også renses relativt rimelig.
Bjørk
12.07.2019 kl 11:17 669

Takk for et veldig utfyllende svar Snusfall.
Jeg har ikke lån på fosilbilene og trenger i utgangspunktet ikke det for å kjøpe ny (men mulig jeg tar det på huset hvis jeg mener det er bedre for den totale økonomien).

1. Enig
2. Nja
3. Det er rett, men antar service er dyrere på 8 år gammel bil enn ny.
4. Nei, antar gradevis økning. Så snitt besparelse over 5-8 år vil være betraktelig lavere enn dagens.
5. Enig
6. Helt enig.
7. Helt enig
8. Ja, er en 10A til garasjen idag men lagt trekkrør fra sikringsskap til husvegg for framtidig utvidelse i garasjen. Men det blir en kostnad.
9. Helt enig.

Enig med konklusjonen din også, jeg vet vel innerst inne at det å holde på en fosilbil med minimalt verditap er gunstig. Verditap på nybil kan dekke en verkstedregning eller to.. i året.. Selv om jeg også er enig med deg at det er deilig med noe nytt, og en 2019 modell med alt av nyeste sikkerhetsutstyr frister.
ksandal
12.07.2019 kl 11:31 643

Du vil alltid ha mindre verdifall på elbil, enn fossilbil nå fremover. Dieselbiler blir jo forbudt og både bruke og selge fra 2030, forbud å kjøre i det fleste store byer i Europa fra 2025, forbud allerede nå i London, Paris, Amsterdam, Hamburg mfl på alt som er eldre enn Euro 6.

har selv byttet fra BMW til Tesla og er mildt sagt imponert over ytelser, forbruk og driftskostnader. driftkostnad på 1/10 i forhold til BMW og andre fossilbiler jeg hadde før. Bruker ca 1.50kr i strøm pr kjørte mil i snitt siste 4 år. jeg kjører mye(50.000km i året) og sparer over 100.000kr i året bare i driftskostnader på bilen.
etter 200.000km m Tesla har jeg byttet 1 speil, 2 dørhåndtak og en gummipakning pga lekasje i soltak etter en vinter.

Har vært i 24 land på elbiltur og det er rett og slett en ny verden der ute, når en kjører tur slik. At det er miljøvennlig også, er jo en pen bonus.
At du sparer på bompenger er også en bonus enn så lenge.
Leaf er forøvrig den mest driftsikre elbilen som selges og dermed et trygt valg. En Tesla model 3 er vel omtrent like bra, og noe penere og større.

Du kommer til og bli overrasket over hvor billig bilhold du får. Husk at en Elbil ikke har oljeskift, eksos, turboer og hundrevis av roterende deler slik en fossilbil. og dermed mye mindre vedlikehold.
Elbil batteriet varer ca 20år om du er skeptisk. kanskje mye lengre. ingen vet enda. på min forige elbil, var batteriet fortsatt 99% etter 80.000km kjørt. knapt målbart tap der altså.

Uansett lykke til med ditt valg. OG husk en ting. DU vil alltid ha mest igjen for en bil med litt ekstra rekkevidde, og det er vel verdt og betale litt for.
mvh Kjetil ( LOL OIL) :-)
Redigert 12.07.2019 kl 11:35 Du må logge inn for å svare

En ting du kan gjøre er jo å spørre gutta som skrur på bilen du har om det er noen feil du må regne med kommer fremover.
For det er ikke så sikkert det. En dieselmotor er jo som oftest svært holdbar.
Har du noe stort og tung som XC90 eller X5 så er det jo ofte helt andre ting det blir dyrt å fikse.
Passater er vel heller ikke akkurat kjent for å være så feilfrie.

For tiden er det jo sånn at bilselgere har klart å overbevise svært mange om at det lønner seg å lease ny bil fremfor å kjøpe en brukt. Når så i tillegg 50% handler elbil så er jo bruktbilkjøperen på nyere diesel/ bensin nesten borte. Dette gjør at du kan gjøre gode kjøp på pent brukt bil. F eks Toyota er jo kjent for å lage biler uten feil, og dersom det likevel oppstår noe så fikser de det på service kanskje uten å fortelle om det. Dette er motstykket til bil kjøpt av Møller, da er en krangel om rett til garantirep mer regel enn unntaket får man ofte inntrykk av. Så skal du bare ha en praktisk bil en stund så kanskje en pent brukt av et merke som er kjent for få feil og lite krangling? Jeg har også oppdaget at konas 4 år gamle topputstyrte X- Trail nå kun er verdt 200.000,- drøyt. Den er meget romslig i baksetet selv med setene foran helt bak, og vår har snittforbruk på 0,59 på 4 år. Langtur i vinter med skiboks og 5 voksne kom inn på 0,52.
snoken
12.07.2019 kl 11:36 631

Tror jeg ville vurdert leasing av el bil,lever tilbake etter 3-5 år,og hent ut en ny!
mishka
12.07.2019 kl 11:44 620

Alltid morro med ny bil, men det er helt utrolig hvor langt moderne biler går om de får greit vedlikehold. Ref. konas Prius som vi nå er på rivieraen med og har 270k.km. på speedometeret og 10 år på baken. Det har vært utrolig lite plunder og heft i alle år. Den kostet ny 350K. og jeg har nå en langt høyere bruksverdi enn verdi i kroner. Med den vil vi glatt komme ned på en avskrivning på kr. 1,- pr. km. mot ofte Kr. 3,- om man bytter bil etter 80k.km. En annen ting jeg finner veldig befriende er at med en bil hvor garantien er utgått er man ikke avhengig av alle mulige verksteder som har priser omtrent som advokater for at garantien fortsatt skal gjelde. Mellomservice er et oljeskift til 67 euro på Mac-oil eller 900,- hos oljekskiftekspressen om man bor i Oslo. Hovedservice på ikke-merkeverksted hvor ofte prisene ligger langt ned.

Med elbil skal du også være obs. på at bilfabrikkene skal tjene inn mindre servicebehov med høye delepriser. Forsikringsselskapene begynner å reagere og Protector er først ute med å varsle en dobling i premiene.

https://www.document.no/2019/07/10/sjokkhoyning-av-forsikringsprisene-pa-elbiler/

I bilbransjen er det ingen gratis lunsj.
Jeg ville ha ventet om ikke dieselbilen bryter sammen. 12k. i året i bompenger er lite i forhold til hva du kan få av økt avskrivning, forsikring og serviceregninger.
På plussiden regnes sef. lavere utgifter til drivstoff med elbil. For du har vel da lademulighet hjemme?
Dessuten så kommer det mye nytt av elbiler i de neste årene. En ting til: Fra nyttår implementeres WLTP i norske avgifter. I hvilken grad kommer an på hva Frp får kjempet igjennom. Det betyr at nye fossilbiler blir langt dyrere. Det vil også påvirke bruktprisen på dine gamle biler i positiv retning fra 1/1-20.
Her er det så mange variabler, også en del ukjente at du bør sette opp et regneark med det du i alle fall vet.
Svært viktig er også hvor bra bilen du allerede har er. 80k.km. er "ingenting" for en relativt moderne bil om den er ordentlig vedlikeholdt.
Norwege
12.07.2019 kl 14:09 570

Ser det hele tiden snakkes om billigere service, men de som har Tesla legger sjelden ut hva de betaler.
Olje er ikke noen stor utgift og motoren har mange beveglige deler, men bryter ikke sammen mellom hver service.
Som nevnt, så er det bremser, ettersyn og filterbytte som gjerne må utføres med jevne mellomrom uansett drivmiddel. Å kjøpe bilen ny, og ha den i 20+år og passe på den er nok det rimligste, men dog noe kjedelig. Etter min mening nok også best for miljøet. Da snakker jeg om de som kjører inntil 15-20000 km i året. Har selv bl.a en 12 år gammel diesel nå fra den var ny. Lite tull og etpar tusenlapper i service i året. Kjører fint ned på halvlitern som de fleste store hybrider skal ha på langtur allikevel. Har den til den skal skrotes om 10 år eller mer.
Bjørk
12.07.2019 kl 14:42 549

Først og fremst må jeg si takk for mange gode innspill, en god velkomst på forumet.
Jeg har brukt dagen på å lese, tatt noen telefoner og lekt i excel. Har ferie denne uken og barna er i barnehagen så må benytte tiden godt.

Ringte den lokale forhandleren hvor bilen er kjøpt ny og forhørte meg om kommende serviceutgifter og evt svakheter.
Det var ingen utpregede svakheter foruten om EGR ventil/partikkelfilter (EGR ventil er skiftet og de tok samtidig diagnose på partikkelfilter som vistnok var bra).
Andre svakheter som hadde vært på lignende biler inntraff ofte ikke før de hadde gått i området 150-200k.

Sånn umiddelbart tenker jeg dette er gode argumenter som veier for å beholde bil inntill jeg MÅ ha en ny.
Sånn utifra svar i denne tråden virker det også som det er en løsning som rent økonomisk er fornuftigst.
Redigert 12.07.2019 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Noni
12.07.2019 kl 15:01 523

Tenkte jeg skulle skrive noe, men ser du har fått en kjempe utfyllende svar på mer enn jeg skulle si. Lykke til.
Per K
28.07.2019 kl 22:22 285

Det kommer jo snart en Skoda Superb hybrid, mener og ha lest at denne skal ha 7mil rekkevidde, så da kan du jo teoretisk sett kjøre på strøm til og fra jobb. Lykke til med valget uansett.