Mercedes legger lista og her står din neste bil?

Basse
07.03.2018 kl 09:36 2214

https://www.tv2.no/broom/9722715/

Diesel er best!
Slettet
07.03.2018 kl 13:45 2178

Mercedes er, målt i antall feil per kjørte kilometer, en av verdens desidert verste bilprodusenter noensinne. Til og med slått av rumenske Dacia gett.
Basse
08.03.2018 kl 00:21 2174

E 220d (E 300de) med elektrisk hjelpemotor har altså 700Nm til førerens frie disposisjon

det er MYE krefter, perfekt for avslappet milsluking

når samme motor sitter i den mindre og lettere C-klasse....OMG

dette er tøft!

Og ikke nok med det, disse supereffektive dieselbilene er de mest miljø- og klimavennlige bilene i et totalperspektiv. Fanger politikerne opp dette kan de avslutte de ekstremt kostbare subsidiene rettet mot batterielektriske kjøretøy umiddelbart, og bruke de midlene på mer samfunnsnyttige formål.
Redigert 08.03.2018 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
joni
08.03.2018 kl 08:34 2172

Attraktiv bil. Enig med deg der. Men for å provosere deg litt (igjen), tenker jeg at dette er en elbil med en diesel hjelpemotor.

Når batteristørrelsene nå raskt vokser godt forbi 100kWt, ladehastighetene går opp og superladestasjoner blir vanligere enn bensinstasjoner innen forutsebar fremtid, antar jeg at man gjerne vil kvitte seg med den kostnadsdrivende doble drivlinjen. Dieselmotoren med tilhørende komponenter krever mye service i bilens levetid.
Basse
08.03.2018 kl 09:54 2172

Haha ja hvis du klarer å "tenke" på denne dieselmercedesen som en elbil da håper jeg alle EL-fanatikere står først i køen for å kjøpe E 300de ;))

Heldigvis tenker du helt feil, og har nok en litt bakvendt oppfattelse av produktet her.

Det er mange måter å effektivisere dieselmotoren. Mercedes har utviklet neste generasjon dieselmotorer som vil sitte i de fleste av deres modeller de neste 10 årene: OM 654/OM 656. Disse motorene vil ha ulike systemer for ytterligere effektivisering for å imøtekomme fremtidige utslippskrav. Her er det helt nye løsninger for fjerning av uønskede partikler og avgasser fra forbrenningen, samtidig som man øker utnyttelsesgraden i den beste energibæreren som finnes (diesel/bensin). Som du vet har hydrogen og batterier en brøkdel av denne kapasiteten. Så her øker Mercedes dieselbilens forsprang over batterielektriske og hydrogenelektriske drivlinjer.

Listen over teknologier for å effektivisere motorer er så lang at den skal jeg ikke ta her, men elektrisk hjelp i ulike prosesser har man hatt siden tidlig på 1900-tallet. Har du forresten prøvd å kjøre en bil på startmotoren, ja det går, men ikke spesielt mange meterne før enten batteriet er tomt eller startmotoren bryter sammen. Vel hvis det er definisjonen på elbil at en el-motor kan drive bilen fremover uten at forbrenningsmotoren er i gang, ja så er alle biler siden 1912 "elbiler". Det er opp til enhver
å tenke hva de mener om det. Jeg for min del don`t care, jeg vil bare ha en god dieselbil med sterk motor som bruker så lite drivstoff som mulig.

Av ulike løsninger for å få til dette så foretrekker jeg mild-hybrid, dvs der elektriske hjelpemotorer kanskje drar en liten pumpe for å hjelpe å holde fart i eksosturboen på lavt motorturtall og/eller f.eks 2 separate el-systemer 12/48V som reduserer arbeidsbelastningen for motoren. Da krever ikke systemet plass eller øker vekt, og bilen blir best for brukeren slik.
Hjelpemotorer i girkassen eller som drar startmotoren krever et litt større mellomlagringsmedium for energien som regenereres, det øker vekten og stjeler plass, dessuten skaper det problematikk i forhold til når komponenter slutter å fungere. Så jeg håper at på sikt vil de dårlige Litium Ion batteriene bli erstattet av mindre og mer holdbare lagringsmedium i biler som f.eks E 300 de. Og det kommer.

Når du snakker om digre kollosser av Litium batteri da må jeg nok provosere deg med å si at jeg blir oppgitt, det er simpelthen for dumt, det er ingenting som taler for at slike megabatterier og de blytunge svindyre store kjøretøyene dette medfører kan bli annet enn en boble i noen markeder hvor staten tar deler av kostnadene.

Batterier blir fysisk større, men de er ikke blitt en millimeter bedre siden Litium Ion batteriet kom på markedet tidlig på 90 tallet. Batteriutviklingen står bom stille, og det er fysikken og de materialene som vil kjenner som gjør det umulig å gjøre Litium batterier bedre, de er så så dårlige som de er og derfor er eneste måte å øke kapasiteten i en EV å øke antallet celler/ øke størrelsen / øke vekten og og aller viktigst: de blir mer kostbare og utarmer den knappe tilgangen på råmateriale ytterligere. Ergo er batterikjøretøy basert på Litium Ion et blindspor.

Jeg disponerer en bensinbil med el-hjelpemotor og eksternt ladbart batteri i dag, men jeg har for lengst sluttet å bruke ledning for å ha kraft til å bruke hjelpemotoren når jeg vil dra på litt.
Det er her kun den regenererte energien som utnyttes. Jeg ser frem til å bytte denne bensinslukeren med en dieselbil som denne E 300 de.

Volkswagen/Audi/Skoda og BMW vil også komme med dieselbiler med samme løsning. Det er jo slik man oppnår reduksjonene i CO2 utslipp mest effekivt.

Til ettertanke: Dersom man i tillegg fyller diesel produsert utav fornybare råvarer har vi her simpelthen den drivlinjen som er nærmest det som mange har som mål: nullutslippskjøretøy fra vugge til grav

og lange mer optimalt i så måte enn f.eks Litium-batterielektriske og hydrogenelektriske alternativer
Redigert 08.03.2018 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
joni
08.03.2018 kl 17:38 2170

Slettet. Dobbelpost.
Redigert 08.03.2018 kl 17:41 Du må logge inn for å svare
joni
08.03.2018 kl 17:39 2168

Du brenner inderlig for dette, men kjemper en kamp du er nødt å tape. Ingenting du skriver her på HO kan bremse den rullende snøballen som vokser og vokser og snart vil begrave fossilbrennerteknologien.

Les på E24 i dag om nye elbiler i pipeline. Er alle disse også billig Korea-dritt?:

“Volvo, Volkswagen, Audi, Ferrari – og listen kunne fortsatt. Alle har de ytret ønske om å ta opp kampen med Tesla på elbil-markedet.

Sist ut i rekken: Aston Martin.

Nå skal Lagonda, bilprodusenten som ble kjøpt opp av Aston Martin i 1947, vekkes til live, over 40 år siden forrige lansering. På bilmessen i Genève presenterte Aston Martin to nye, helelektriske Lagonda-modeller.

– Lagonda-merket er omtrent like gammelt som Rolls-Royce. Men i sin nye form vil Lagonda være helt elektrisk. Bilen skal appellere til flere enn bare tradisjonalister, slik som de som ønsker å oppgradere fra en Tesla, sa Aston Martin-sjef Andy Palmer ifølge Financial Times.”
Basse
08.03.2018 kl 21:46 2168

Ja jeg er særdeles og ekstremt bilinteressert og sånn er det.

Dette med "tesla-konkurrenter" er bare surr, det er ingen konkurranse i Tesla.
Tesla er en ikke en levedyktig bedrift, deres virksomhet er en boble drevet av utarmede aksjonærer, foreløpig stabile långivere med dype lommer og statlige subsidier.
De øvrige produsenter lever av å tjene penger og tilfredsstille aksjonærer. De står på egne ben og ikke på politikeres nåde.

Jeg tenker at alle vettuge og opplyste om bil ser tvers gjennom all propaganda om elbil som flyter ut av norske journalisters tastaturer. Fake news om bil og en tro på at verden snurrer rundt Norge som centre of the world er svært dominerende i alle norske kanaler. Det er komisk. Skal EV utgjøre noe mer enn enn liten nisje i verdens bilmarked så må det skje en revolusjon i batteriteknologi og måten strøm kan transporteres raskt fra produksjon til lagringsenhet uten å kreve det umulige av hardware. Det er ikke noe eller noen som har et slikt nytt gjennombrudd i fysikkens lover på tegnebordet. Så det stopper seg selv, den "snøballen" din ruller altså rundt i varmegrader..

Jeg har veldig mye kunnskap om Tesla nå ,dessverre må jeg si, for det som er konklusjonen er at det ser ut som Musk har lurt dere alle mann inkl myndigheter. Kjøretøyene er elendige, faktisk makkverk rent ingeniørmessig, løsningene for å få greiene til å rulle er helt hinsides kompliserte, ikke fordi det er kvalitet i komponentene, men snarere fordi det er så dårlig at alt handler om "branslukking" hele veien. Dårlige løsninger og svakheter som ikke lar seg løse, løses ikke, de tapes over.

Volvo, VW AUdi m.fl vil alle komme med Korea-utviklede løsninger på EVer med ganske like "skall" under ulike "merkenavn".
Overdesignede, tunge, kjedelige og intetsigende.
Vi har allerede sett de. De gode bilene står foran på bilmessene, batteri-EVene i bakgrunnen. Ikke uten grunn. Det er bare norske journalister som er interessert.

Aston Martin Lagonda var en ekstremt sær kreasjon designmessig, der dro Aston showcar-linjene rett ut i trafikken. Ikke en "skjønnhet", men snarere et beist som man ikke kunne ta feil av. Det var åpenbart et marked for en Aston Martin V8 med 4 dører og god plass.

Helelektrisk Aston Martin er ikke en Aston Martin. Det er en EV påklistret "Aston Martin". En skam for Astons heritage, og vil jo ikke få noen plass i historiebøkene på linje med berømte modeller og drivlinjer fra produsenten.

Enda godt de fortsetter å lage ekte biler.

Redigert 08.03.2018 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
joni
08.03.2018 kl 21:58 2166

For deg er det ikke bil uten fossilbrennermotor. EV er altså pr. definisjon ikke bil. Ikke særlig interessant å diskutere med deg da.
Basse
09.03.2018 kl 09:57 0

Innlegget er slettet
joni
09.03.2018 kl 12:02 2163

Fikk ikke med meg hva du hadde tenkt å si, men antagelig en ny tirade med falske påstander. Dog sikkert sannheter sett gjennom dine nokså spesielle briller. Du får ikke mye støtte her.
Basse
09.03.2018 kl 17:51 2161

Jeg fikk ikke tid til å fullføre i formiddag, trodde ikke du ville fortsette diskusjonen. Vel det gjør du åpenbart likevel haha

EV er altså den internasjonale forkortelsen som brukes for elektriske kjøretøy. Det er ikke min invention. EV (electric vehicle). Alt som drives fremover vha spoler som snurrer ved påvirkning av elektrisitet er EV. Om du liker det eller ikke er jo snodig diskusjon. Åpenbart er du ikke bilinteressert og lar deg hisse opp når ikke alle finner grunn til å være begeistret for EV som kjøretøy til bruk på vei.

Tror du egentlig jeg er ute etter å "omvende" deg? Jeg tror ikke du kan "læres" til å bli genuint bilinteressert eller i å se verdien i å kjenne mestringsfølelsen av å virkelig være i "ett" med bilen du ratter.

Jeg ser virkelig frem til å teste de kommende dieselmercene i artikkelen over.
joni
11.03.2018 kl 12:03 2159

Forstår egentlig ikke hva du surrer om. Sikkert min skyld, men som sagt er det ikke mye støtte for deg hverken her eller ellers.

Fra DN.no i dag:

– Er det sannsynlig å se en M-bil med ledning?

– Å ja. da. Etterhvert skal alt bli elektrisk. Men det er ikke noe problem. M står ikke for en teknologi, det står for en filosofi. Se på M3, vi hadde 4 og 6-sylindrede selvpustende motorer, så en stor åttesylindret motor, men så kom vi med en turbomotor på seks sylindere. Hver gang vi endret, var det en stor diskusjon om at M3-førerne ikke ville akseptere det. M3-kjøreren brydde seg ikke, han vil bare ha en M3. Den skal kjøre som en M3. Hvilken teknologi vi bruker er irrelevant, den skal bare gjøre en M3 til en M3. Om den en dag blir elektrisk, så er den fremdeles en M3 hvis den kjører som en M3. Det kommer til å skje. Men vi venter på det riktige tidspunktet, sier Frank van Miel, toppsjefen for de grommeste og mest sagnomsuste modellene fra BMW.
Basse
11.03.2018 kl 12:27 2159

Jovisst er det støtte for min mening. Har ennå tilgode å møte en genuin bilentusiast som foretrekker EV fremfor vanlig bil. Selv kjenner jeg til de som har hatt de sterkest utgaver av Tesla og byttet tilbake til bil med kraftig bensin og dieselmotorer. Aldri mer EL sier de.

Mht BMW så kan selvfølgeig en EV aldri bli en ekte M-bil. Men den sammenhengen nytter det ikke å skulle forklare deg enda en gang ;)
En M-bil med elektrisk hjelpesystem som effektiviserer bensin eller dieselmotoren er en naturlig ting, det har de alltid hatt i en eller annen form. Mange nye løsninger vil komme de neste årene. Hjelpesystemer med mulighet til å lade et batteri med ledning er naturlig i visse typer bensin/dieselbiler med el-hjelpesystem. Som sagt så foretrekker jeg effektivitetsløsninger under definisjonen "mild hybrid", det gjør det enklere å beholde de beste egenskapene i bilen uten å inngå kompromisser. Toyota har mange års forskning på kondensatorer som mellomlagring for gjenvunnet energi, en avart av dette er nok en kommende løsning i mange superbiler. Litium Ion forsvinner, det er som sagt en teknologi som tusler på slutten av en blindvei. Kjøretøy som er avhengig av dette befinner sge i en utviklingsmessig boble, som ender med voldsomt verdifall.

Kos deg med EV; batterislitet og den intetsigende døde spolen som driver den , det er ditt frie valg.
Redigert 11.03.2018 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
joni
11.03.2018 kl 17:13 2156

10 Most Satisfying Cars
• Tesla Model S
• Porsche 911
• Chevrolet Corvette
• Lincoln Continental
• Ford F-350
• Mazda MX-5 Miata
• Toyota Prius
• Tesla Model X
• Honda Odyssey
joni
11.03.2018 kl 17:14 2152

“Ennå tilgode å møte en genuin bilentusiast som foretrekker EV fremfor vanlig bil.”: Naturlig nok siden i følge deg en ekte bilentusiast pr definisjon ikke foretrekker EV.
joni
11.03.2018 kl 17:18 2149

“Mht BMW så kan selvfølgeig en EV aldri bli en ekte M-bil.”: Hmm.. Hvem tror jeg mest på? basse på HO, eller utviklingssjefen for bl.a. M-modellene hos BMW? Vanskelig..
joni
11.03.2018 kl 17:22 2144

“Litium Ion forsvinner, det er som sagt en teknologi som tusler på slutten av en blindvei.‘: Skal si..! Skikkelig skivebom med alle de nye kjempefabrikkene. Er de gale? Ser de ikke at det er på slutten av en blindvei? De kommer til å tape big time. Selg gruveaksjene også. Kobolt er verdiløst. Ingen anvendelse i fremtiden.
joni
11.03.2018 kl 17:23 2142

“Kos deg med EV“: Har dessverre ikke EV ennå, men gleder meg til dagen den står på tunet.
Basse
11.03.2018 kl 19:35 2140

Nei Kobolt er verdifullt. Og det vil det fortsette å være i lang tid fremover. Men at det vil holde seg i verdi vil ikke bli berørt av at man i løpet av ganske nær fremtid vil slutte å bruke gigantiske Litium Ion batterier som lagringsmedium i kjøretøy.

Det er også sammenheng med at "alle kjempefabrikkene" ikke skal i gang med å lage egne Litium Ion batterier til sine kjøretøy. De kjøper batteriene fiks ferdig fra bl.a Koreanske elektronikkprodusenter. Det er galskap/meningsløst som bilprodusent å skulle begynne å lage batterier som allerede er ved veis ende mht utvikling.

Det vil i hovedsak være svært lite forskjell på EVene som tilbys i markedet, under skallet er de og vil vær ganske så identiske. Det betyr at det stort sett vil være hardware til å sette skallet oppå Korea-komponentene som må bekostes, dvs monteringshall og roboter til å lime sammen batteri og skall. Så kan man jo sitte å flikke på hva slags påklistret "merke" man vil betale for. I en liten periode vil nok "Jaguar" la seg gjøre å selge dyrere enn "Kia", men så finner markedet ut at de blir lurt, og vips er "Jaguar" som merkevare nullet ut, iallefall som EV.

Men Jaguar modellene med bensin/dieselmotor vil stå seg.

Bruker "Jaguar" som eksempel, de er jo først ut med Korea-EV som skal pushes på kunden under premium-merkevare.
Redigert 11.03.2018 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Basse
11.03.2018 kl 20:01 2139

Ford klistrer "Jaguar" på I-Pace, så hvorfor skulle ikke BMW klistre "M" på en i3, Hvis de vil latterliggjøre statusen i "M-performance" konseptet sitt så kan de jo bare gjøre det. Foreløpig har BMW nøyd seg med å klistre på en "S", og det tåler nok fansen av ekte Bimmere.

BMW og Porsche og Mercedes og Ferrari og Lamborghini og Audi sier stort sett det samme: Motorer uten turbo vil det bli vanskelig å lage utav neste Euro-krav til utslipp. Det blir turbo-, det blir mild hybrid- og det blir ladbare hybrid-løsninger for å effektivisere bensin og dieselbilene.
Men så kommer det også nye teknologier som løser utslippsproblematikken. Allerede vet man jo at nye typer drivstoff kan gjøre turbo mindre nødvendig og de ulike hybrid-løsningene overflødig. Og det er før ingeniørene har fått være kreative på selve motorkomponentene. Mercedes nye løsninger som forbedrer partikkelfiltre og katalysator så ekstremt, men likevel så genialt enkelt, uten økte kostnader. Det er bare starten. Hvor mange år før bensin og dieselbiler har omtrent null i utslipp, skal vi tro innen 2025?

Vi som lever får se.

BTW tipper en E 300de med AMG-pakke hadde pyntet greit opp på tunet ditt..
Redigert 11.03.2018 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
joni
11.03.2018 kl 22:05 2139

Når man ikke kan leve i den virkelige verden, må man konstruere sin egen. Basic survival technique.
Basse
12.03.2018 kl 20:51 2113

Du føler at du lykkes i din alternative verden?

Det ser ikke slik ut herfra. Tom for argumenter?

Blir spennende å se om noen kan tukte Ford F-serie i 2018. Toyota Corolla ypper seg enda engang.

http://www.carmag.co.za/news_post/25-best-selling-vehicles-in-the-world-in-2017/

MDG sier "ta drosje".. ok så lenge det er denne:

https://www.tv2.no/a/9705165/
Redigert 12.03.2018 kl 21:07 Du må logge inn for å svare
joni
13.03.2018 kl 09:09 2057

Christian Paaske er overbevist om at jorda er flat. — Kan ikke skjønne at noe tenkende menneske kan komme til noen annen konklusjon.

Anbefales: https://www.nrk.no/viten/xl/antiopplysningstida-1.13891495
Basse
13.03.2018 kl 09:21 2045

når du "tenker" at en dieselmercedes er en EV så blir det ikke uventet at du "tenker" jorden som flat

sånn sett har du oppbygningen av argumentasjonen din på plass..

joni
13.03.2018 kl 10:04 2025

Vet ikke om du sjekket artikkelen, men den fokuserer på konspirasjonstankegang, fornektelse av realiteter og dogmatisme på tvers av fornuft.

Tenkte det kunne være informativt for deg som en person som blant andre merkelige ting hevder at alle EV produseres på samme fabrikk i Korea og deretter klistres på forskjellige merkelapper fra kjente bilmerker.
Basse
13.03.2018 kl 11:00 2001

nope,sorry, det står "nrk" i linken og da går jeg ikke dit.

Hvor har du det fra at jeg påstår at alle EV klistres sammen i Korea? Har aldri jeg påstått. Koreanske EV får limt på skallet sitt i flere ulike monteringshaller i flere ulike land.

Det er Koreanske elektronikkgiganter som utvikler teknologien og produserer hovedkomponentene, oppå disse klistrer ulike bilprodusenter på et egent skall og et av merkevarene de eier, alt ettersom hvilken pris de vil forlange.

GM er en av de som selger Korea-EV under eget skall og emblem. GM kunne nok ha solgt Ampera-e/Volt med lønnsomhet om de solgte disse under merkevaren "Cadillac", men siden prisen for å gjøre den lønnsom å selge ville vært betydelig høyere vile volumet blitt lavt. Og hensikten med Compliance Car-konseptet er stort volum med kalkulert akseptabelt tap for å oppnå maksimal skattefordel på de vanlige bilene de selger med lønnsomhet.
Ampera-e/Volt er identisk under skallet med de minste batteriutgavene av Hyundai Kona. De er ikke bare søsken, de tvillinger.

Koreanerne planlegger å bygge en fabrikk i Polen for å levere sin EV-innmat "kortreist" til "søstrene" e-tron, I-Pace og etterhvert I.D. i Europa.

Jeg har jo beskrevet dette før, har du ikke lest?

Poenget kan være: Du bør TENKE på disse EVene som de sier i reklamen "flis til lavest mulig pris". Når det gjelder EV så er faktisk Gulost bare Gulost. Om man ser bort fra Tesla som er av lavere kvalitet mht sammenlimingen, selv om de også benytter seg av Asiatisk overlegenhet på forbrukerelektronikk(bl.a Panasonic).
Redigert 13.03.2018 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
joni
13.03.2018 kl 11:21 1983

“..det står "nrk" i linken og da går jeg ikke dit.”

Hehe. Morsomt og avslørende. Linken dreier seg som sagt om konspirasjonstankegang. Den forteller bl.a. at personer som tror på evolusjon, at jorden er flat osv ikke er mottagelige for rasjonell informasjon.
Basse
13.03.2018 kl 23:47 1910

Hvis du ønsker å angripe en debattant for å svekke dennes troverdighet ift svikt i dennes persepsjon av informasjon så må du absolutt ikke bringe inn et nytt tema. Du skal istedet argumentere for at det debattanten mener å vite fra før hemmer dennes mulighet til å tilegne seg ny informasjon. Det er et sakelig argument, som kan underbygges objektivt basert på det debattanten har sagt/skrevet. Alltid vanskelig å argumentere tilbake mot det man selv har sagt. Det styrker din troverdighet for evnt tilhørere. Det du gjør her ved å bringe inn nytt tema "..konspirasjonstankegang.." er faktisk et mønster man finner hos psykopater.

Ser man mellom linjene her så er det stadig tydligere at du "stanger" mot det faktum at Litium Ion batterier er ved veis ende med hensyn til utnyttelsesgrad og at dette er basert på fysiske lover som setter grensen. Litium Ion batterier er et blindspor som lagringsmedium.

Redigert 14.03.2018 kl 07:22 Du må logge inn for å svare