NAS - Ny sikkerhetsrisiko på Boeing 737 MAX avdekket

GPACTOR
27.06.2019 kl 08:06 1342

737 MAX bør ikke få godkjenning. Norwegian bør avbestille de flyene de har i ordre og kvitte seg med de 18 de har fått levert, dersom det er noen som vil ha MAX etter denne skandalen.

Norwegian har mer enn nok med å håndtere obligasjonsgjelden på 2,4 milliarder, ref Thor Chr. Jensens gode kommentar i DN i går.

Kursmål 20 kroner?
omac
27.06.2019 kl 08:25 1273

Rooolig nå og trekk pusten dypt....
"Vi har funnet en mulig sikkerhetsrisiko som Boeing må redusere, skriver FAA i en epost."
Gi_Fan
27.06.2019 kl 08:26 1272

NAS menigheten her på HO (de som tror at NAS aksjen er nedtrykt fordi onde shortere vil det) vil vel ha det til at FAA samarbeider med shorterne og derfor finner nye påskudd for å holde MAX på bakken.
Forøvrig så heter det ikke MAX lenger, nå er det 737-8 og 737-10
lektor79
27.06.2019 kl 08:30 1248

Dundrer opp snart


har vært kjent i en uke...

aksjekursen til Boeing er høyere enn på leeeenge:)
minsin
27.06.2019 kl 12:49 1029

Feil ble kjent i går kveld...
Boeing antyder det bare er en software feil og ikke hardware , allikevel blir nok en evt godkjennelse skjøvet en ukes tid fremover .. nå satser man på godkjennelse like etter 8 Juli.

Boeing har jo tusenvis av timer med testing av MAX, hvordan i H------ kan de være så inkompetente at de ikke finner slike feil selv?

Må si jeg er bekymret, du pleide å opprette 50 nye tråder om dagen og nå har det kollapset helt her??😂😂😂😂

Boeing er ikke inkompetente, det er vel verdens mest erfarne flyprodusent. Spørsmålet er - har de flere problemer med MAX de ikke vil fortelle om, i håp om at det trolig går bra?

Norwegian bør håpe det er inkompetanse. Skulle det vise seg at de visste dette, og håpet tilsynsmyndighetene ikke skulle merke det, er det fare for at det ikke blir noen erstatning fra Boeing overhodet.

Hva snakker du om egentlig? Er det Nas sin skyld at 737 xx er defekt?
Frodon
27.06.2019 kl 16:13 753

Problemet er at 737 Max har en feil konstruksjon, som må veies opp av software for å holde flyet i luften. Jeg er sikker på at 100% av NAS’erne vil skrive at de SKAL fly med denne flytypen, men går du til gate, har de selv også kjøpt flybillett hos andre flyselskap som ikke bruker 737 Max ;)

Nei, men blir vanskelig å få noen erstatning om B blir saksøkt så til de grader over dammen at B ikke er mer. Evt. må gjennomføre en C11.
TomW
27.06.2019 kl 16:26 724

Ja ser det er mange sofa ingeniører som kommer med denne påstanden om feil konstruksjon. Samtlige moderne fly har i dag systemer som hjelper pilotene og gjør det "enklere" å fly, dette begrenser seg heller ikke bare til fly industrien, men alle typer transportmidler vi benytter i dag. Maxene kan helt fint flys uten MCAS, men dette vil kreve vesentlig mer av pilotene og det er her Boeing har driti på draget. De har installert et system uten å informere om dette. Når systemet da i tillegg har en software feil som resultere i at systemet overstyrer og styrter flyet, uten at pilotene er klar over systemet, så har man oppskriften på en katastrofe.
TomW
27.06.2019 kl 16:29 716

Har du sett på bøkene til Boeing? Tror du at sannsynligheten for ditt scenario er veldig stor? Tror kanskje jeg kan strekke meg til å si at det er sånn ca 0,001% sannsynlighet for at scenarioet ditt kan skje

Mitt scenario er som sagt at den siste feilen ble funnet av FAA og ikke Boeing skyldes inkompetanse hos sistnevnte. Ikke at de har funnet den, "glemt" den og håpet FAA ikke skulle finne den.

Maxen burde aldri komme i luften igjen. De burde lage en ny model basert på maxen med forbedringene. De gamle maxene burde skrotes. Folk kommer aldri til å ville fly den igjen, og kommer til å holde seg unna selskap som har den.

Noen fra Nel som fikk jobb i Boeing?
Her må Linkedin profiler sjekkes.

SS
hstray
27.06.2019 kl 19:47 544

Godt at norwegian ikke har inngått noen endelig avtale med Boeing iht til kompensasjon. Kompensasjonen øker for for hver feil som dukker opp. Tror nok norwegian kan betale ned obligasjongjeld cash, og det skjer nok før utløp 30.11

Kursmål 100

Enig med deg. Dette vil medføre ekstra kostnader for leasing av fly, men eventuelt kompensasjon vil da kunne dekke utgifter. Hvordan dette vil bli utbetalt vet man ikke ennå.
Hva forventes av Q2? Høyt trafikktall men en del leasing utgifter (Hvis jeg husker riktig er BK trukket allerede 500 millioner til å dekke dette?! i Q1).
Prognose: god. Det vil nok provosere en salg bølge over flere dager og kursen vil da kunne variere fra kanskje 32-34 kroner til 55-60 kroner.
Hvis Q2 er dårlig. (Slutter jeg å fly Norwegian ;)
Frodon
27.06.2019 kl 21:35 445

Jeg vet ikke hvem av styrene jeg stoler minst på, NAS styret eller NEL styret. Men de er like ille i begge selskapene. NAS lemper ut de ytterst få positive sakene de klarer å finne og skjuler de negative nyhetene så lenge de kan. Dette VAR et stolt norsk eventyr...
hstray
27.06.2019 kl 21:43 419

Tror markedet er mettet iht 737 max ulykker og utsettelser. Har vært spekulasjoner, nyheter hver dag siden ulykken i midten av mars.

Shortere og andre som helst vil ha flyene ned på bakken og få flyselskapene vekk, henger seg seg på idet Hegnar fronter: https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Problemer-med-andre-fly-enn-MAX-flyene