CAPESIZE-INDEKS +1,38% TIL USD 18.539/DAG


BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +1,38% TIL USD 18.539/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 1,38 prosent til 18.539 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

PSP, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Bassefix
25.06.2019 kl 14:24 4591

BULK:BALTIC DRY-INDEKSEN +1,8% TIL 1.280 POENG

14:02
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er opp 1,8 prosent til 1.280 poeng, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

Baltic Dry +1,8%

Capesize +1,4%

Panamax +3,5%

Handysize +0,1%

Supramax +1,3%
Sector
25.06.2019 kl 14:35 4551

Futures er flat som i går, men vi så jo i dag som mange ganger før at ratene gikk videre opp.
Bassefix
25.06.2019 kl 14:37 4547

KOMMENTAR:BRED NEDGANG PÅ OSLO BØRS

14:10
Oslo (TDN Direkt): Det er bred nedgang på Oslo Børs tirsdag, som faller noe mer enn de største børsene i Europa.

Uten de store nyhetene faller DNB 2,5 prosent i en generelt svak banksektor i Europa, samtidig som tyske statobligasjonsrenter faller til nye bunnivåer. På Stockholms-børsen faller de fire største bankene mellom 1,5-2,3 prosent.

Shipping-indeksen på Oslo Børs faller omtrent på samme nivå som hovedindeksen tirsdag, mens de fleste shippingsektorene ser ut til å gå inn i et bedre marked, ifølge Pareto Securities.

Shipping-segmentene går nå inn i en periode med strammere markedsforhold, og pilene peker oppover -ikke bare på grunn av kommende implikasjoner drevet av drivstoffreguleringer, skriver meglerhuset i en oppdatering tirsdag.

Meglerhuset viser til at volumer fra Brasil er tilbake til markedet og har drevet opp capesize-markedet, samtidig som uroen i Persiabukta har gitt premie i VLCC-ratene.

Videre finner Pareto VLGC-markedet særlig attraktivt med spotrater på et stabilt høyere nivå.

Derfor forventer vi at inntjeningsestimatene vil bli revidert opp i andre halvår 2019, skriver Pareto Securities.

Utsiktene for 2020 ser også i økende grad lovende ut, og bør støtte verdsettelser i aksjekursene, ifølge meglerhuset.

Ifølge Cleaves Securities har momentumet i spot-ratene for VLGC-skip stagnert noe ettersom VLGC-eiere har tatt ut all arbitrasjen i LPG-befraktning mellom USA og Det fjerne østen.

Meglerhuset mener de nåværende spot ratene kan markere en kortsiktig topp med en nedside mot 30.000 dollar pr dag i tredje kvartal 2019 før ratene vil forsøke seg mot 70-80.000 dollar pr dag i fjerde kvartal 2019.

Clarksons Platou bemerker som Pareto i en oppdatering tirsdag at oppgangen i capesize-ratene reflekterer økt eksport fra Brasil, som forrige uke steg 59 prosent. Ifølge Clarkson Platou er det nå viktig å notere seg at tørrbulk-markedet nå går inn i høysesong, noe som er ventet å drive opp utnyttelsen.

Samlet sett venter vi at capesize-ratene vil fortsette oppover, skriver de i en oppdatering tirsdag.

Baltic Dry indeksen stiger 1,8 prosent tirsdag, mens Golden Ocean Group faller 0,6 prosent. Avance Gas og BW LPG faller henholdsvis 5,4 og 2,5 prosent.


PSP, finans@tdn.no
NS, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Meg 2
25.06.2019 kl 14:57 4462

Ja noe må vel skje snart.
Tørr last er vel snart de eneste, som er noenlunde trygt og tjener penger.
KJEPET
25.06.2019 kl 15:10 4437

“... we expect Capesize spot rates to potentially touch decade highs in the next six months."

Julenissen deler ut "gratis" aksjer i juni. Morsomt :-)

snodig at det skal lempes ut på 44kr ..
KJEPET
25.06.2019 kl 16:03 4303

Intet nytt under solen her. Star Bulk fint opp på nok en dag med stigende rater. GOGL ned. 20 uker med stigende rater og kursen i GOGL har ikke beveget seg av flekken.

Det eneste som kan sette fyr på den i dette børsklimaet er kraftig økte utbytter og de kommer. Dumt at mange kjøper dyrt etter at de er annonsert i stedet for å kjøpe nå.
Bassefix
25.06.2019 kl 16:52 4187

GOLDEN OCEAN GROUP LIMITED: GOGL - REPURCHASE OF SHARES

16:41
Golden Ocean Group Limited (Golden Ocean or the Company) announces that
the Company has, on June 25, 2019 purchased 50,000 of the Companys own
common stocks. The shares have been bought on the Oslo Stock Exchange at an
average price of NOK 44.98 per share. After this transaction Golden Ocean
holds a total of 745,000 own shares.

The transaction is part of the share buyback program announced on December 20,
2018.

Hamilton, Bermuda
June 25, 2019


This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5 -12 of the Norwegian Securities Trading Act.


---------------------------------------
This announcement is distributed by West Corporation on behalf of West Corporation clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: Golden Ocean Group Limited via Globenewswire


© GlobeNewswire
Sector
25.06.2019 kl 16:56 4181

Hyggelig med nok et innsidekjøp/tilbakekjøp av egne aksjer, de kjøpes på perfekt tidspunkt!
Redigert 25.06.2019 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
specc
25.06.2019 kl 16:58 4176

Markedet har ikke reagert på en shit til nå. Ikke innsidehandlene eller rater.

Den må jo snart eksplodere hele aksjen.....
Bassefix
25.06.2019 kl 17:22 4114

Jeg køber lidt flere i morgen. Tror at lige pludselig så går det nord på . Det håber jeg da.
Redigert 25.06.2019 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Meg 2
25.06.2019 kl 18:55 3962

Ja og jeg fikk servert juleøl på St. Hans. Det smakte bra.
Redigert 25.06.2019 kl 18:58 Du må logge inn for å svare
Bassefix
25.06.2019 kl 20:39 3776

Cleaves reckons five-year-old capes represent best bargain in shipping
JUNE 25TH, 2019 Sam Chambers SAM CHAMBERS DRY CARGO 1 COMMENTS

A new report from Cleaves Securities suggests that buying a five-year-old capesize now could be one of the best investments in shipping.

Capesize one-year time charter rates have risen 16% month-on-month to be quoted at $18,250. This is a result of improving sentiment in the spot market as Brazilian iron ore exports are close to normalised and cargo flows out of other regions have been strong.

Current time charter rates imply a fair value for a five-year-old cape at $36.5m, or 26% above Cleaves’ current valuation at $29m.

“The generic EV/EBITDA for a 5y old Cape is now 7.2x, with a ROE of 19% and FCF yield at 26%. The newbuilding parity rate is around $20k/d, so there is still no significant incentive to order. This supports our view that 5y old Capes are a bargain at current levels and that this expansionary phase of the cycle could be one of the longest on record since the 1740s,” Cleaves noted in its latest weekly shipping report penned by Joakim Hannisdahl.

Hannisdahl has constructed a dry bulk time series going all the way back to the 1740s. His view is that the current expansionary phase of the cycle could be one of the longest on record, although gains should be slow and steady year over year.

“My current valuation of a five-year-old capesize vessel is $29m, which seems like a bargain given the firm cash flow available in the time charter market and versus the historical median value at $36m and mean at $48.5m,” Hannisdahl told Splash. Cleaves’ current valuation represent trough levels, 10% below the cyclical lows of 2012 and only 25% above the all-time-lows in early 2016.

“Taking into account that dry bulk equities on average is priced at a 14% discount to NAV, the downside seems limited and the risk/reward is highly attractive in my mind,” Hannisdahl said.
Bassefix
25.06.2019 kl 22:02 3650

Lukket i 5.25$. Så må vi se i morgen om det vender
KJEPET
25.06.2019 kl 22:20 3618

Ja, jeg kunne jo skrevet at Star Bulk (opp 1.3%), og andre shippingaksjer steg på gode rater i US, og at Gogl falt 1%. Men det hadde jo bare litt gjentagelse fra andre dager. På Q2 presentasjonen får nok rede på hva som skjuler seg av ekstrem negativ art i Gogl.
specc
25.06.2019 kl 23:18 3526

Jeg håper for all del de ikke har problemer med å betale gjeld og betaler utbytte for å "holde" på aksjonærer.
Volf
26.06.2019 kl 08:57 3280

Oslo (TDN Direkt): Det var bred nedgang på Oslo Børs tirsdag, og falt noe mer enn de største børsene i Europa.

Uten de store nyhetene falt DNB 1,84 prosent i en generelt svak banksektor i Europa, samtidig som tyske statobligasjonsrenter faller til nye bunnivåer. På Stockholms-børsen faller de fire største bankene mellom 0,7-2,4 prosent.

Shipping-indeksen på Oslo Børs falt noe mer enn hovedindeksen tirsdag med en nedgang på rett over en prosent, mens de fleste shippingsektorene ser ut til å gå inn i et bedre marked, ifølge Pareto Securities.

"Shipping-segmentene går nå inn i en periode med strammere markedsforhold, og pilene peker oppover -ikke bare på grunn av kommende implikasjoner drevet av drivstoffreguleringer", skriver meglerhuset i en oppdatering tirsdag.

Meglerhuset viser til at volumer fra Brasil er tilbake til markedet og har drevet opp capesize-markedet, samtidig som uroen i Persiabukta har gitt premie i VLCC-ratene.

Videre finner Pareto VLGC-markedet særlig attraktivt med spotrater på et stabilt høyere nivå.

"Derfor forventer vi at inntjeningsestimatene vil bli revidert opp i andre halvår 2019", skriver Pareto Securities.

Utsiktene for 2020 ser også i økende grad lovende ut, og bør støtte verdsettelser i aksjekursene, ifølge meglerhuset.

Ifølge Cleaves Securities har momentumet i spot-ratene for VLGC-skip stagnert noe ettersom VLGC-eiere har tatt ut all arbitrasjen i LPG-befraktning mellom USA og Det fjerne østen.

Meglerhuset mener de nåværende spot ratene kan markere en kortsiktig topp med en nedside mot 30.000 dollar pr dag i tredje kvartal 2019 før ratene vil forsøke seg mot 70-80.000 dollar pr dag i fjerde kvartal 2019.

Clarksons Platou bemerker som Pareto i en oppdatering tirsdag at oppgangen i capesize-ratene reflekterer økt eksport fra Brasil, som forrige uke steg 59 prosent. Ifølge Clarkson Platou er det nå viktig å notere seg at tørrbulk-markedet nå går inn i høysesong, noe som er ventet å drive opp utnyttelsen.

"Samlet sett venter vi at capesize-ratene vil fortsette oppover", skriver de i en oppdatering tirsdag.

Baltic Dry indeksen steg 1,8 prosent tirsdag, mens Golden Ocean Group falt 1,28 prosent. Avance Gas og BW LPG faller henholdsvis 5,8 og 3,1 prosent.

Telenor var lenge mest omsatt på Oslo Børs tirsdag. Tilsynsmyndigheten ESA vil ikke vil gå videre med etterforskningen av bedriftskontrakter, men har fått ytterligere bevis for selskapets misbruk av dominerende stilling og hindret konkurranse ved å skvise sine grossistkunders marginer på frittstående mobile bredbåndstjenester til privatkunder i Norge, skriver ESA i en melding tirsdag.

DNB Markets nedgraderer Telenor-aksjen til salg fra hold tirsdag, mens kursmålet opprettholdes på 183 kroner pr aksje.

-Vår største bekymringen er at utviklingen i aksjekursen ikke er proporsjonal med utviklingen i selskapet. De gode nyhetene er ganske godt kjent, DTAC og Myanmar fortsetter å forbedre seg, mens konkurransen er på vei opp i Sverige, og er satt til intensiveres i Norge, skriver meglerhuset, som venter en ebitda i andre kvartal på 11.178 millioner, som er 1-2 prosent lavere enn konsensus.

Telenor-aksjen endte ned 0,93 prosent til 186,25 kroner.

Hovedindeksen på Oslo Børs endte ned 0,91 prosent til 861,59 poeng, omsatt for 3.459 millioner kroner.

TDN Direkt finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

utbytte og tilbakjøpsprogram tyder på god økonomi,
spotratene kommer til å nå 10års beste iløpet av 6 mnd er det noen som ytrer..
noen som vet hvor høyt caperatene har vært fra 2010 og til idag?
Redigert 26.06.2019 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
KJEPET
26.06.2019 kl 09:45 3137

2. november 2009 sto BCI i over 6100 poeng. I dag er vi på ca. 2400 poeng.

Så grovt regnet ca. $48.000/d omregnet til rater i dollar.
Redigert 26.06.2019 kl 09:47 Du må logge inn for å svare

Var 30k vinteren 2017 før det gikk i dass

Innlegget er slettet av goglimonke
Sector
26.06.2019 kl 11:27 2887

Da var vi ivertfall endelig over 47 igjen - 50 next! :-)
Sector
26.06.2019 kl 12:08 2724

Da har vi allerede rater over 19.000 folkens :-) Som i går rater flott opp selv med flat futures dagen før :-)
.....
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS 3,12% TIL USD 19.117/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 3,12 prosent til 19.117 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

PSP, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Redigert 26.06.2019 kl 12:10 Du må logge inn for å svare

snart kommer anbefalingene som pærler på snor 💪
KJEPET
26.06.2019 kl 13:05 2435

For nøyaktig ett år siden var ratene de samme som i dag. Nå er imidlertid inntjeningen bedre på grunn av lavere BE. Kursen har falt utrolig 35% i det samme tidsrommet (ett år). Så at kursen faller fullstendig sammen over tid med bedre inntjening, beviser vel at det må være noe fundamentalt galt med selskapet. Men hva kan være årsaken til totalslakten?
Meg 2
26.06.2019 kl 13:09 2415

Litt verdens uro og skeptiske investorer muligens.

Jeg tror ikke nødvendigvis at det er noe galt med selskapet. Det er nok mye irrasjonalitet inne i bildet. I tillegg har tidligere støttenivåer blitt til motstandsnivåer.
I år er det også mye mer snakk om lavere veksttakt og faren for resesjon. Og handelskrigen har hardnet til.

Verdsettelsen av aksjer er ikke matemagisk logisk, dessverre. Verden var litt tryggere for et år siden og ingen ante noe om handelskrig, den risikoen er priset inn uten at man kan se det på selskapets inntjening.
KJEPET
26.06.2019 kl 13:59 2222

Takk for mange reflekterte svar. Når det gjelder handelskrigen var den varslet i midten av juni i fjor og innført 6. juli, så den burde vært godt kjent ved disse tider i fjor.

Om handelskonflikten er kimen til hele fallet, så vil vi få en kurseksplosjon når løsningen er klar? Jeg har tidligere spådd at det er Trump i egen høye person, som skal ta æren for å ha løst alt, og det ligger jo til rette for det nå. Mest sannsynlig vil han omtale seg selv nærmest som en utenomjordisk gud, og omtale seg selv i tredjeperson. Og selvsagt "best deal ever, believe me" :-)
laser
26.06.2019 kl 14:13 2169

Tror nok du er inne på noe riktig der Kjepet. Både dette og særlig Nord-Korea avtalen virker tidsmessig «rigget» i forhold til gjenvalg neste år.