Avance til Himmels!


Tror vi vil få en god periode i Avance nå, Rater på 70,000 og stigende

Børsene over hele verden er i rødt, kun Oslo Børs som er i blått.

Ellers er vi grunnleggende enige; men hva som er selskapsfakta og hva aksjen selges for, er som du også sier to forskjellige ting - det er ikke selskapets prestasjoner som aksjen handles etter, men andre faktorer som påvirker pris direkte.

Hadde jeg hatt feil i det jeg sier, ville jo Avance Gas stått i 28+ kr, men i stedet har den altså falt til 22,xx kr, og det eneste som gjør at den ikke faller mer, er nettopp at Oslo Børs fortsatt er i blått; så snart også den går i rødt, vil Avance Gas trekkes videre ned, uavhengig av ratene.
Redigert 26.06.2019 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Bakke101
26.06.2019 kl 11:12 2639

Jeg tror du tar feil. Holder ratene seg i juli får vi et formidabelt rally. DnB har skapt usikkerhet og dette pmå forsvares med høye rater i juli. Det er måneden DnB ser lave rater. Vi nærmer oss og vi vet at mye skip taes ut nå pga IMO derfor vil også ratene holde seg. Markedet venter på dette. Uvilkårlig av sentiment vil da LPG aksjene stige.

Men som andre meglerhus sier, skulle ratene falle litt nå er de fortsatt høye og det forventes enda høyere rater i q4!
Redigert 26.06.2019 kl 11:19 Du må logge inn for å svare

Jeg har selv 1.622.000 kr satset på at om ikke kursen stiger, blir det i hvert fall utbytter. I BWLPG er jeg bare inne med 79.000 kr.

Problemet med kursen er også mange misforståelser; mange aksjonærer og de som ikke er det aner ikke hva de investerer i, noen tror det er kjøp og salg av olje, andre naturgass som fraktes, mange tror det er en katastrofe med uenighet mellom USA og Kina - og selvsagt blir det det nettopp på grunn av slike misforståelser - dessuten er det jævlig mange som husker alt for godt hvordan kursen i Avance Gas raste fra 155,21 kr til 12,36 kr og de så pengene sine forsvinne til tross for selskapets mange forsikringer; noen bommet stygt den gangen, og den tilliten tar det tid å bygge opp igjen.

Oslo Børs har den siste timen fått medvind i seilene og i øyeblikket er Avance Gas så langt i dag opp dobbelt så mange prosentpoeng som Oslo Børs.
pasoc
26.06.2019 kl 11:28 2651

Jeg skjønner ingenting, Avance er opp 20 øre for øyeblikket, Noe må ha gått galt her!
Bakke101
26.06.2019 kl 11:28 2686

Det er derfor folk nok ble vettaskremt av analysen til DnB. Derfor vil dette også reverseres i juli, gitt OK rater..
Bakke101
26.06.2019 kl 11:32 2679

Det er derfor folk nok ble vettaskremt av analysen til DnB. Derfor vil dette også reverseres i juli, gitt OK rater..

Akkurat nå har selskapet en direktesvkastning på egenkapitalen på 2,8 prosent i uken!
kodenavn
26.06.2019 kl 11:39 2642

Volumene har blitt små de siste dager, både i Avance og BWLPG. Tar det som et tegn på at de fleste forstår at det er dumt å selge nå.
Alle nøkkeltall og rater er meget solide i begge selskaper.
Hvis man er ute etter å gjøre en kule på Ose i år, kan det gjøres i disse 2. Reprising og utbytte kommer.
Millionene renner inn hver dag.
J.T.
26.06.2019 kl 12:52 2518

Håper alle kortsiktige spekulanter nå er ferdige med å selge slik at vi kan få en jevn og rolig økning i kursen fremover.
Nanoq
26.06.2019 kl 17:26 2265

Dagens kurs avspeiler rater omkring 25k. Hvis ratene i snitt bare blir 30k, så bør kursen ligge på minst 30 kr ved utbyttebetaling på 50% av overskuddet. En avkastprosent på ca. 8. Ikke dårlig i denne lavrente-tiden. Og i tillegg altså litt stigende egenkapital/NAV som nok også vil vise seg i tilsvarende høyere kurs over tid.
Med dagens rater på 50-60 k snakker vi om helt andre og mye høyere tall.
Vi går et spennende 2.H 2019 i møte.

Fearnleys rapporterer slutninger på over 80.000 dagen øst selv om baltic er litt ned denne uken . Folk er redde for fall i rater, men markedet virker knall sterkt. Avance og VW tjener solide penger nå. Aksjekursen på stedet hvil, ihvertfall Avance. Bare spørsmål om tid før man får en justering

"In the Eastern Market, it seems the Baltic LPG index is struggling to find its feet due to lack of activity. Nevertheless, contrary to the drop in Baltic seen over the last couple of days, a few vessels have reportedly been fixed at rates starting with an 8."
Bakke101
26.06.2019 kl 17:42 2223

Skjønner seriøst ikke hvem som selger LPG aksjer nå. En ting er de høye ratene nå, men når IMO nå etterhvert slår til blir de ennå høyere. En utrolig kjøpsmulighet har oppstått her:)
Nanoq
26.06.2019 kl 18:25 2144

Mange mulige selgertyper...tvangssalg p.g.a. aksjelån er en mulighet

mest nærliggende er:

Sektorrotasjon ut av shipping (fond / institusjonelle investorer)
Stigende markedsuro p.g.a. frykt for større krise USA/Iran/Kina.
Frykt for global resesjon innenfor 6 måneder.

Er det noen aksjer på Børsen hvor det ikke finnes selgere?

Forøvrig var det vel ikke så veldig dumt av dem som solgte på 27 kr?
Bakke101
26.06.2019 kl 18:54 2081

27 var jo OK, men hvorfor 28?
J.T.
27.06.2019 kl 09:26 1753

Ser ut som aksjen etablerer en fin stigende trend nå med høyere bunner.

Ikke store omsetningen så er litt tidlig å hoppe i været; lurer på hvordan det vil gå med større volum?
Egentlig vært laber omsetning denne uken. Sommeren slår inn. Ferie og greier.
kodenavn
27.06.2019 kl 09:46 1685

Og så gjelder det å holde hodet kaldt, og ikke selge selv om det er noen prosent opp i dag.
Det er bare en drøy uke siden vi var på 27.-
Og i løpet av den uken burde aksjen gått til 35.-, og ikke 22.-
Vi skal langt opp, så det kan bli dyrt å selge i dag.

Såframt ikke høydeskrekken trer inn igjen.

Det er veldig mange som kjøpte denne aksjen på lav kurs, under 15 kroner, og mange benyttet seg også av emisjonskursen på 17 kr. Disse tjener bra på salg hele veien og det kan se ut som om mange har vært fornøyde med nettopp å sikre denne gevinsten. Spørsmålet er om de fleste av dem er ferdige for denne gang.
UNIT
27.06.2019 kl 09:54 1659

Er det realistisk å forvente utbytte i løpet av andre halvår?

Jeg skjønner at mange ønsker utbytte, men jeg skulle virkelig ønske at man heller beholdt overskuddet i selskapet fremover for å styrke dets kapital. De siste årene har tæret hardt på Avance Gas og dets konkurrenter.
wassa
27.06.2019 kl 10:05 1614

Er begrensninger på utbytte i forbindelse med 35M Usd lånet hvis ikke jeg husker feil

Ja, det var noe der.

Kanskje derfor kursen er den som er?
Uansett rater, blir det ikke utbytte?

Det ville vært god forklaring i så fall.
Nanoq
27.06.2019 kl 10:09 1599

Med dagens rater så er dette 35 mill. USD lånet betalt ut på noen få måneder
deretter er det åpen dør for utbytter

Men med forsinkelsene, etterslepet, kan det da plutselig være en realitet at det ikke blir utbytter før tidligst i Q1 2020, kanskje ikke før i Q2 2020.
Nanoq
27.06.2019 kl 10:29 1545

For min skyld må utbytte gjerne vente til 2020. Pengene inntil da styrker i så fall selskapet/NAV og aksjekursen.

Jeg tør nesten vedde på at vi er tilbake til 22,80 kr i kurs ved stengetid på børsen i dag - det har blitt vanedannende å legge seg omtrent der for natten.
J.T.
27.06.2019 kl 10:47 1508

Hehe, skal si det jobbes hardt med baisingen idag :)

Tror nok det er markedet som holder kursen nede gitt, ikke jeg :-)
Før jeg kommenterte det ble det nevnt her inne for flere dager siden hvordan robot-mønsteret gikk igjen dag etter dag.
OB
27.06.2019 kl 11:24 1430

Vid 25000 usd rater så värderas Avance MCAP till under 4x kassaflödet idag, dvs vid 68.000 usd som Pareto anger idag så... tja.. bolaget blir dramatiskt bättre varje vecka vi stannar så här högt.
kodenavn
28.06.2019 kl 08:14 1193

Ratene er fremdeles fantastiske i LPG-shipping

44.000 dollar pr skip i overskudd pr. dag på 14 skip.
Det blir 44.000 x 8.6 x 14 = 5,3 mill NOK pr dag i overskudd.
Det blir nesten 2 mrd i året det, godt over market cap.
Nanoq
28.06.2019 kl 08:40 1123

2 milliarder? De tjener vel ikke full rate på turen tilbake med tomt skip etter å ha losset?
kodenavn
28.06.2019 kl 09:20 1033

Fearnley: USD/day 67,293
Ratene holder seg bra de.

Uten å ødelegge stemninga helt, men er ikke over halvparten av skipa på fast 25000 usd ut Q2?

Nei, men noen skip ble sluttet tidlig i Q2 til slike rater. Det blir et lag. Det som sluttes nå, sluttes til i dag 67.000 USD/day

De ble sluttet i Q1 faktisk, frem i tid. Derfor selskapet kunne kommunisere at 66% var fixet på USD 26.000/dagen. Ikke uvanlig. Det tar 32/33 dager å ballaste fra Kina til Houston. Slutningene gjøres ofte derfor 1-1,5 mnd frem i tid. Dagens rater/baltic index er jo for slutninger i slutten av Juli/ starten av august. Ikke lenge til hele Q3 er dekket inn med rater mellom 50k og 80k.
Redigert 28.06.2019 kl 09:55 Du må logge inn for å svare

LPG: YTD production up 8.1% YOY, while demand down 7.0% leaving room for exports (up 17.8% YTD)
Resulting from the changes in production, domestic demand and exports, EIA reports propane and propylene stock to stand at 75.9mbbl, up 1.4mbbl (1.9%) from last week's 74.5mbbl, while 21.6mbbl higher (39.8%) compared to average inventories in June last year.

Høye lagre i US gir rom for export fremover, hvilket skulle tilsi gode rater.

LPG: Arctic øker kursmålene kraftig til alle selskapene innen sektoren. For Avance økes kursmålet til NOK 37 (28), BW LPG til NOK 60 (45) og Dorian i USA til USD 11,1 (9,3).

Kan grunnen til at kursen ikke stiger være ledelsens melding om at de ønsker å utvide flåten. Jeg tror de fleste investorene, inkludert meg, vil heller ha OK utbytter snarlig enn å vente på enda høyere utbytte om mange år....

Selv om Arctic har økt sitt kursmål, og ser 55 % oppside herfra, er det mange som ligger høyere.

Fra Hegnar 4. juni : Analytikernes favoritter :

Joakim Hannisdahl, Cleaves Securities
1) Avance Gas, 51 kroner
2) Amerikansk LPG-eksport er den primære driveren, hvor jeg forventer en årlig økning på 14 prosent i 2019 og 19 prosent i 2020. Dagens spotrater er allerede på rundt 50.000 dollar dagen, men jeg tror inntjeningen kan nå solide 100.000 dollar dagen før året er omme. Til sammenligning var 2018-snittet 18.000 dollar, mens Avance’ cash break-even ligger rundt 23.000 dollar. Jeg ser likheter med forrige sykliske opptur i 2014/15, hvor Avance delte ut rundt 54 kroner i dividende til aksjonærene med basis i den samme flåten.