Okeanis Eco Tankers - Inntektene opp ca 300% neste 12 mnd


Selskapet er fullfinansiert for alle skipene de har bestilt som kommer i 2019 og Q1 2020. Siste emisjon var på kr 83 og den største aksjonæren kjøpte alle aksjene i emisjonen. Dagens kurs er kr 68.

Totalt kommer de til å ha 8 stk VLCC (de første 4 VLCC er eiet av Ocean Yield og er chartret av Okeanis på 15 års kontrakt fra 2019), 4 stk Suezmax (2 av disse er eiet av Ocean Yield og er chartrert av Okeanis på 16 års kontrakt fra 2016 for skipet Milis og 14 års kontrakt fra 2017 for skipet Poliegos) og 3 stk Aframax. Alle skipene er bygd med "ballast water treatment system (“BWTS”) og eco-standards (“ECO”)". De har også en gratis opsjon på 2 nye Suezmax med levering i Q3 2020 hvis de ønsker. Opsjonene må brukes før 1.11.2019. Selskapet har den yngste tank flåten i markedet og den er tilpasset de nye IMO2020 reglene med kostnadseffektive skip.De har betalt USD 86,117,000 pr stk for 4 stk av VLCC, USD 87,630,000 pr stk for 2 stk av VLCC og USD 89,500,000 pr stk for de siste 2 VLCC. Alle prisene er ink scrubbere.

Selskapet guider at kvartals utbytter starter fra Q4 2019/Q1 2020. Selskapet har en del faste kontrakter, slik at de er sikret stabile inntekter.

Innsidere eier ca 58% av aksjene i selskapet, mens topp 20 aksjonærene eier nå utrolige 93,5% av alle aksjene i Okeanis. Da er det ikke mange aksjer tilgjengelig til alle andre som ønsker å bli aksjonær.

http://www.okeanisecotankers.com/top-20-shareholders/

Inntekt Q4 2018 på usd 16,3 millioner
Inntekt Q1 2019 på usd 19,2 millioner
inntekt Q2 2019 på ca usd 9.7 millioner
Iinntekt Q3 2019 på ca usd 22.7 millioner
Inntekt Q4 2019 på ca usd 31.6 millioner
Inntekt Q1 2020 på ca usd 43.8 millioner

Fleetwide opex of $7,162 per calendar day.
EPS i 2020 på ca kr 7,61 (usd 0,85)

Takk til Empire for hjelp til å finne ut av inntektene ;)

Kursmål kr 135. Stoplos bruker jeg ikke på dette selskapet før kursen har passert kr 100.

Kurs i OET (Okeanis Eco Tankers) på Oslo Axess
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
68.00 -1.50 -2.16% 68.00 69.00 68.00 69.00 68.00 69.50 3 994 273 792 15
Redigert 09.08.2019 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Joppen
22.06.2019 kl 14:17 4137

Bra sammenstilling Frodon.
Har hatt denne i kikkerten en stund selv.
Har ingen motforestilling på oppsett av inntekt, men når det gjelder båtene, så er de første 4 VLCC ikke eid av OET.
De er eid av OCY og chartret av OET på 15 års kontrakt.
Redigert 22.06.2019 kl 17:05 Du må logge inn for å svare

Du skriver ink scrubbere. Er det gjort en risikoanalyse knyttet til bruk av scrubbere kontra å bruke ordentlig drivstoff, all den tid flere mener scrubbere forurenser havet istedenfor luften og enkelte aktører nedlegger lockout mot rederier som bruker scrubbere:

http://kvinner.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Raavareselskap-nekter-aa-bruke-skip-med-scrubbere?r=refresh

Max
Redigert 22.06.2019 kl 15:12 Du må logge inn for å svare

Hva vil EPS være for 2019?

Max
Frodon
22.06.2019 kl 16:50 4052

Det har du helt rett i ;) Som Ocean Yield aksjonær burde jeg jo skrevet det, så rettet opp åpningsinnlegget ;) Har du regnet på inntektene eller sett noen oppstillinger på de? Hvorfor har ikke du kjøpt aksjer i Okeanis?
Joppen
22.06.2019 kl 17:01 4041

Ser jeg bommet litt på lengden av bareboat charterkontrakten, den er på 15 år ikke 10.
Har ikke kjøpt enda fordi jeg er lastet med NAS og FLNG med en god del i minus, men satser på å komme meg ut av NAS iløpet av sommeren.
Dessuten ser jeg at 3 av båtene skal innstallere scrubbere i juni og juli og mistenker derfor at Q2 blir dårlig. Håper ihvertfall det, slik at jeg kan komme inn på en enda lavere kurs.
Frodon
22.06.2019 kl 17:10 4029

Når tror du LNG markedet vil bedre seg? NAS ja, høyrisiko ;);) Får håpe du kommer deg ut derfra uten for store tap.
Ja, scrubber montering har jeg lagt inn i estimatene i åpningsinnlegget, jeg regner med at Q2 er priset inn i aksjen nå. Det er alltid spennende å se når markedet begynner å prise inn dagens rater og verdier ;)
Frodon
22.06.2019 kl 17:12 4026

Med 70.000 skip world wide regner jeg med at vi kommer til å se alle mulige løsninger underveis. Derfor er jeg aksjonær i Vistin også ;)

EPS vil komme an på rate utviklingen utover. Det er høy sannsynlighet for overskudd totalt for 2019
Joppen
22.06.2019 kl 17:34 4003

NAS er en artig høyrisiko aksje ja, satser (og håper) på at Q2 resultatet som kommer den 11 juli gir gode nyheter. Da får vi en pekepinn på hvor godt de har klart omstilling fra vekst til lønnsom drift. Har heldigvis ikke så høy snittkurs at det ikke lar seg gjøre å komme ut uten tap.

LNG var vel desverre et impulskjøp som følge av euforien i fjor høst når ratene toppet seg på 150`, har siden snittet meg ned.
Men har troen på at LNG vil utkonkurrere kull som energibærer på sikt.
Ser også at det bygges stadig flere produksjonstog med LNG over hele verden.
Den største bekymringen er at faren for overkontrahering er stor, men frem til 2022 skal det være et bra marked for LNG-frakt.
Redigert 23.06.2019 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Joppen
22.06.2019 kl 18:45 3974

De første 4 VLCC skal på kontrakt med Koch til 35’ pr dag.
Spørsmålet er hva breakeven på disse skipene ligger på.

De 4 siste VLCC går nok mest sannsynlig ut i spotmarkedet, hvis det ikke kommer melding om kontrakter.

5 av skipene skal installere scrubbere i Q2 og Q3, de vil være borte fra markedet i 30 dager.

Men nå kommer det 8 VLCC på løpende bånd som vil være med på å holde inntektene oppe, så i Q4 er det stor sannsynlighet for at hele flåten er i jobb.
Frodon
22.06.2019 kl 19:49 3954

Alt dette ligger i estimatene på inntektene i åpnings innlegget

8 stk VLCC: (alle har scrubbers ved levering)

De 4 første VLCC på 5 års kontrakt ved levering: "OET will have the option to cancel the TC at its discretion from the end of year three until the expiry of the charter without any penalty or premium payable to Koch".

1. VLCC Nissos Rhenia (ny 31.5.2019 DWT 318,953), T/C kontrakt usd 32.615 til mai 2021, usd 37.115 fra mai 2021 til mai 2024. Gjennomsnittsraten blir usd 35.315 fra mai 2019 til mai 2024. Hulls 3012 contract price of USD 86,117,000 inclusive of scrubber cost.

2. VLCC Nissos Despotiko (ny 10.6.2019 DWT 318,953), T/C kontrakt usd 32.615 til juni 2021, usd 37.115 fra juni 2021 til juni 2024. Gjennomsnittsraten blir usd 35.315 fra mai 2019 til juni 2024. Hulls 3013 contract price of USD 86,117,000 inclusive of scrubber cost.

3. VLCC Nissos Santorini (ny 15.7.2019 DWT 318,953), T/C kontrakt usd 32.615 til juni 2021, usd 37.115 fra juni 2021 til juni 2024. Gjennomsnittsraten blir usd 35.315 fra mai 2019 til juni 2024. Hulls 3014 contract price of USD 86,117,000 inclusive of scrubber cost.

4. VLCC Nissos Antiparos (ny juli 2019 DWT 318,953), T/C kontrakt usd 32.615 til juli 2021, usd 37.115 fra juli 2021 til juni 2024. Gjennomsnittsraten blir usd 35.315 fra juli 2019 til juli 2024. Hulls 3015 contract price of USD 86,117,000 inclusive of scrubber cost.

5. VLCC Nissos Donoussa (ny 30.8.2019 DWT 318,953), spot marked, Hulls 3050 contract price of USD 87,630,000 inclusive of scrubber cost.

6. VLCC Nissos Kythnos, (ny 15.10.2019 DWT 318,953), spot marked Hulls 3051 contract price of USD 87,630,000 inclusive of scrubber cost.

7. VLCC Nissos Keros, (ny 15.10.2019 DWT 318,953), spot marked, Hulls 3089 contract price of USD 89,500,000 inclusive of scrubber cost

8. VLCC Nissos Anafi, (ny 10.1.2020 DWT 318,953), spot marked, Hulls 3090 contract price of USD 89,500,000 inclusive of scrubber cost

Company intends to trade its fleet worldwide within international warranties limits (“WIWL”).

19.6.2019 Aframax Poliegos ute i 30 dager montering scrubber
19.7.2019 Aframax Nissos Therassia ute i 35 dager montering scrubber
19.8.2019 Aframax Nissos Schinoussa ute i 35 dager montering scrubber
19.7.2019 Suezmax Milos ute i 30 dager montering scrubber
19.8.2019 Suezmax Kimolos ute i 30 dager montering scrubber
19.9.2019 Suezmax Folegandros ute i 30 dager montering scrubber

Resten av skipene har scrubbers
Frodon
24.06.2019 kl 14:48 3628

«Kepler Cheuvreux-analytiker Petter Haugen tror Frontline er på oppkjøpsjakt. Han mener at både Arne Fredlys Hunter Group og Okeanis Eco Tankers bør være interessante oppkjøpsobjekter for rederiet. – Både Hunter og Okeanis passer godt for Frontline. Begge prises under verdijustert egenkapital, begge har i all hovedsak store skip som passer Frontlines profil godt og begge har flåter av en størrelse som ikke skal by på særlige problemer for Frontline å integrere, hverken finansielt eller operativt, sier han»
Varsom
24.06.2019 kl 17:39 3577

Kursen her kommer meget snart til å gå høyt oppover!
Frodon
26.06.2019 kl 20:47 3441

«Råder investorene til å øke eksponeringen asap»

«anslår meglerhuset at det kan øke VLCC-dagratene fra 25.000 dollar til 35.000 dollar»

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Raader-investorene-til-aa-oeke-eksponeringen-asap
Frodon
05.07.2019 kl 09:18 3089

Nytt skip ble levert til OCY idag og nye faste inntekter strømmer inn i selskapene ;)

5.7.2019
«Ocean Yield har tatt levering av VLCCen "Nissos Santorini" fra Hyundai Heavy Industries. Skipet skal på kontrakt med Okeanis Eco Tankers på en 15 års bareboat-charter»
Frodon
08.07.2019 kl 21:26 2884

Er det noen på HO som er med på oppturen, eller fyller dere andre opp med andre skipsaksjer før IMO2020?

Quarterly Preview - 08.07.2019 15:26

Okeanis Eco Tankers Corp. - Growing under the radar

https://online.paretosec.com/Research/Report/152421


Jeg er tungt inne i Hunter Group. Føles bra å følge Fredly, samt at selskapet er registrert i EØS. Gunstig med investering fra AS/fritaksmodellen.
Frodon
09.07.2019 kl 07:38 2756

Jeg har også tro på Hunter og har aksjer der ;) Har du satset alt på et selskap? I forhold til IMO2020 har jeg fordelt rundt i flere selskap, Vistin, GOGL, Avance, BW LPG, Hunt og Okeanis. Vurderer Frontline også, men den er så dyr i forhold til eks Okeanis

I forhold til IMO2020, har jeg også en mindre post i vistin. Ca 35% av hva jeg har i Hunter. Er ellers usikker på makro fremover så har stort sett resten i cash og kjedelige aksjer som feks Fjordkraft.
Frodon
09.07.2019 kl 09:39 2673

Ja, det er den store usikkerheten her også ;) Når starter børsene å falle pga makro og når begynner aksjene å stige pga IMO2020? SP500 har brutt opp og utløst langsiktige kjøpssignal. Oslo børs klarte ikke å bryte opp igjennom 890-900 og går fortsatt sideveis. Tror du den bryter opp igjennom 900 først eller bryter ned igjennom 830 først?

Jeg er veldig usikker. Eller at det blir sideveis og full krasj nettopp på grunn av IMO2020 😀 Jeg føler det er litt FOMO som har hersket i det siste, og at alt klapper sammen når folk innser at rentekutt ikke har stor effekt likevel. Mye psykologi ute og går nå.
Frodon
09.07.2019 kl 16:16 2592

Hehe, det er også mulig ;) Hva er FOMO? Hermanrud mener børsen er høyt priset, Myrseth mener det kan være mer oppside. Jeg tipper selskapene med positiv cash flow vil bli vinnerne, selv om de også sikkert blir dratt med ned hvis børsen faller. Men da tror jeg de aksjene vil stige raskest opp igjen. Selskap som Hunter kan klare seg bra i de fleste scenario. Det er noe av grunnen til at jeg liker Okeanis også, fastkontrakter på flere skip som er godt over markets raten pr dags dato. Så de vil tjene mye penger uansett hva som skjer ;)

Fear Of Missing Out :)
Frodon
09.07.2019 kl 21:47 2477

Haha ;) Hva håper/tror du ratene på VLCC og prisene på skipene kan komme opp i 2020/2021?

Det blir bare spekulasjon, men se her. Ratene er på vei opp ihvertfall. Og relativt lange kontrakter. Det blir en spennende høst/vinter.


Videre melder Tradewinds at det er Trafigura som vil hyre VLCCen som SK Shipping kjøpte fra Hunter Group for 98 millioner dollar. Det skal være snakk om en 5-årig timecharter med en dagrate på 38.000 dollar.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Storkontrakt-gir-knallsterkt-datapunkt-for-tankmarkedet



Frodon
09.07.2019 kl 23:14 2403

Okeanis har 5 års fast kontrakt på de 4 første VLCC og har gjennomsnittsrate på usd 35.315 til 2024 ;) Så de ratene har de inntekt fra på 3 skip allerede, den første startet i mai 2019. Det ser ut som noen meglerhus guider usd 36.000 på toppen i 2020 og ned til usd 32.000 i 2021/2022. Men MYE kan endre seg...
Frodon
15.07.2019 kl 13:36 2006

Aksjen har brutt opp igjennom en rektangel formasjon og utløst kjøp opp til kr 74,30.

Enda en VLLC på gjennomsnitts fastrater på usd 35.315 er på vei til å bli levert denne måneden. Ikke rart kursen går opp og utløser sterke kjøpsformasjoner når OET får rater langt over spot prisene på alle sine VLLC`er.

Okeanis Eco Tankers
+ 2.90 %
+ 2 NOK
Siste 71,00
Redigert 15.07.2019 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.07.2019 kl 22:46 1715

VLCC Nissos Santorini ble levert 10 dager før guidingen, dvs 5.7.2019, så Q3 tallene blir litt bedre enn estimatene jeg har lagt inn i analysen. Dette skipet gikk rett inn på en 5 års kontrakt med høye dags rater vs dagens spot rater. T/C kontrakt usd 32.615 til juni 2021, usd 37.115 fra juni 2021 til juni 2024. Gjennomsnittsraten blir usd 35.315 fra mai 2019 til juni 2024.

Det ser ut som det kommer børs melding ca 24.7.2019 eller 25.7.2019, da skal VLLC NISSOS ANTIPAROS leveres til Okeanis. Den skal også rett på en 5 års kontrakt med høye rater vs dagens spot rater. T/C kontrakt usd 32.615 til juli 2021, usd 37.115 fra juli 2021 til juni 2024. Gjennomsnittsraten blir usd 35.315 fra juli 2019 til juli 2024.

Innsidere eier ca 58% av aksjene i selskapet, mens topp 20 aksjonærene eier nå utrolige 93,5% av alle aksjene i Okeanis. Her kan det bli trangt i døren hvis noen skal laste opp med flere aksjer.

http://www.okeanisecotankers.com/top-20-shareholders/
Frodon
24.07.2019 kl 07:56 1410

Perfekt timing, nytt skip levert 24.7.2019 som jeg skrev i forrige innlegg. Nye høye inntekter på VLCC på usd 32.615 på fastkontrakt strømmer inn i selskapet. Spot ratene er langt under disse inntektene

«Delivery of VLCC newbuilding with 15-year charter

Ocean Yield ASA (“the Company”) is pleased to announce that it has taken delivery of the VLCC “Nissos Antiparos” today. The vessel was delivered from the yard Hyundai Heavy Industries in South Korea and is the fourth and final VLCC that has been delivered to the Company in 2019.

Upon delivery, the vessel commenced a 15 years’ bareboat charter to Okeanis Eco Tankers Corp (“Okeanis Eco Tankers”) with a 5 years’ sub-charter to Koch Shipping Pte. Ltd»
Redigert 24.07.2019 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.07.2019 kl 10:33 1306

Der kom børs meldingen også. Da er det bare 4 nye skip igjen til levering, hvis de ikke bruker gratis opsjonen før 1 september til å ta levering av 2 skip ekstra

«Delivery of VLCC Newbuilding Nissos Antiparos (09:58)

Okeanis Eco Tankers Corp. ("the Company") announces that it has taken delivery of the VLCC "Nissos Antiparos" today, and that the vessel has commenced its time
charter to Koch Shipping Pte. Ltd.

The vessel was delivered from Hyundai Heavy Industries in South Korea and is the fourth in a series of eight VLCCs that will be delivered to the Company throughout the year»
Redigert 24.07.2019 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.07.2019 kl 11:13 1089

Stig Myrseth har Okeanis Eco Tankers i Dovre porteføljen sin:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/07/Stig-Myrseth-anbefaler-seks-aksjer4

Her er utdrag fra deler av teksten Myrseth skrev når han tok Okeanis inn i porteføljen sin:

«Nybyggprisene opp?
Qatar annonserte nylig tidenes største nybyggordre for opp mot hundre LNG-skip, og verftene som ligger an til å konstruere disse, er typisk de samme som leverer stortankskip. Med fulle ordrebøker vil det bli lettere for verft å øke prisen på fremtidige kontrakter.

Stålprisen i Kina er også doblet siden bunnen i 2016, noe som både taler for høyere nybyggpriser og gjør skroting av eldre tonnasje mer attraktivt. Drivstoffkostnaden vil gå opp etter at IMO 2020 er implementert, og det favorisere moderne skip med lavere forbruk.

En spennende aksje er Okeanis Eco Tankers. Rederiet ble notert på Oslo Børs i fjor og omsettes fortsatt rundt emisjonskurs. Selskapet har fullfinansiert levering av åtte nye stortankskip gjennom 2019 og kan i et stramt marked tjene opp mot halvparten av dagens markedsverdi årlig.

Rundt 20 prosent rabatt mot netto stålverdi gjør i tillegg selskapet til en oppkjøpskandidat. Dette gir Okeanis en plass i Dovre-porteføljen»
Redigert 29.07.2019 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Quepasa
13.08.2019 kl 09:33 585

Okeanis til 60 and change..
Hva skjer?
Er det nå jeg skal ta et lodd?
Frodon
15.08.2019 kl 16:02 447

Hvis du er like langsiktig som meg, anbefaler jeg kjøp ;) Trygt og fint med godt betalte fastkontrakter på 4 stk VLCC også kommer det 4 stk VLCC i løpet av 2019 som skal i spotmarkedet. Det neste skipet blir levert i slutten av august
Quepasa
16.08.2019 kl 13:27 363

Jo da.
Men det knaker i skottene i global makro om dagen.
Føler på gikta at alt kommer på salg ila 3-18 mnd.
Avventer.
Quepasa
16.08.2019 kl 13:31 360

Finnes vel ikke en båt på vannet som ikke er finansiert gjennom junk bond markedet.
Hvis(når) det krasjer , blir det vanskelig å selge skip, selv med gode rater.
Men seff, hvis en har båtene, og kontroll på renten kan det blir fin drift.
Hvor ofte må Okeanis rulle over gjelda?


Hva er driftskostnadene pr skip pr dag?
Ser i rapporten at det er 7660usd men hva er inkludert i disse tallene?

Hvordan vil denne aksjen klare seg gjennom en børskorreksjon? Ser at den har falt fra 73 til 63,50 og at den var nede i 58,50 torsdag.

Max
Frodon
17.08.2019 kl 19:32 206

Jeg kjøper ikke aksjer basert på hvordan de klarer seg i korreksjoner, så det vet jeg ikke. OET har hatt høye inntekter på de 4 nye VLCC ene på fastkontrakter så langt i Q3. Neste VLCC som kommer i slutten av august skal ut i spot markedet, så heldigvis har ratene nettopp doblet seg ;) Får bare håpe ratene holder seg eller øker videre.

OET har guidet at utbyttene starter opp i Q4 2019/Q1 2020. Med ratene som er ventet, vil de gi ca 20% utbytte i 2020 på dagens aksjekurs ;) Aksjekurs på kr 90 vil gi ca 14% utbytte

Hvorfor faller kursen hvis det er ventet utbytte på 20 %?

Max
Frodon
17.08.2019 kl 20:21 187

Det må du nesten spørre de som selger om ;) Når andre selger billig, er det mulig å tjene mye penger. Slik har det alltid vært på børsen ;)

Hvorfor selger folk OCY aksjer, som gir 14,2% utbytte på dagens kurs?

https://www.oceanyield.no/
Redigert 17.08.2019 kl 20:22 Du må logge inn for å svare