Dritpakken er servert av Dagbladet


Dagbladet har en kjempe forside om NAS og 737 Max hvor mye har Dagbladet tatt imot fra markedsføringskanaler for å skrive dritt. Det er nå før åpning av OB at de som står bak shorten har panikk og ikke ønsker den skal stige. Håper nå at OB setter aksjen på observasjonslisten og tar en nærmere kikk på dette, men det er ønsketekning
Redigert 16.06.2019 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
Gi_Fan
16.06.2019 kl 11:50 1500

Naive NAS aksjonærer oppfatter dette som en drittpakke for det stemmer ikke med egne drømmer om at NAS aksjen skal stige til gamle høyder.
Dagens oppslag i dagbladet har vært slått opp i US aviser for over en uke siden, er de også ute etter å hindre at shorterne i NAS skal blø?
Dette er ytterst reelt. Jeg fant oppslagene i amerikansk presse fordi jeg booket et par reiser for August og September og valgte bort alternativer som kunne tenkes å fly MAX om den kommer i lufta igjen før det så jeg søkte litt for å finne ut om andre tenkte på samme måte. Hva er alternativet om en booker en reise nå på 737-800, men når du møter opp på gaten står det en MAX 8 der? Jeg skal ikke fly MAX 8 før den får minst ett år i lufta uten nye ulykker eller nestenulykker.
Redigert 16.06.2019 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
signum20
16.06.2019 kl 11:54 1487

I USA så brukte de ikke NAS som bakrund eller gjore de det. Ne det tviler jeg så når det snakkes om 737 Max så skal en ikke bruke NAS som et eksempel det er da ikke de som produserer dette flyet eller er det det?
signum20
16.06.2019 kl 11:55 1484

I USA så brukte de ikke NAS som bakrund eller gjore de det. Ne det tviler jeg så når det snakkes om 737 Max så skal en ikke bruke NAS som et eksempel det er da ikke de som produserer dette flyet eller er det det?
Gi_Fan
16.06.2019 kl 12:00 1445

Når Norske media plukker opp dette er det i høyeste grad relevant å trekke in NAS. Ikke bare med tanke på børskurs, men også fordi det er selskapet som står for den største delen av frakt av nordmenn. Om NAS skulle gå dukken på grunn av MAX problemer (på toppen av egen lånefinansierte ekspansjon) så har det temmelig stor effekt for nordmenn flest.

Med forsikringer om at MAX er helt trygt og gode tilbud i starten så vil nok dette ordne seg raskt. Gi litt mer faen Gi fan! Eller velg gamle fly.
Redigert 16.06.2019 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
livecnn
16.06.2019 kl 12:22 1375

Når de har grafer på forsiden av VG og Dagbladet kjøper man, het det før. Og det gjelder vel enda.
SMR52
16.06.2019 kl 12:36 1350

Dette er gammelt nytt

Dagbladet kan skrive hva de vil. Ingen investorer leser Dagbladet. 737 Max vil bli det mest testede og det sikreste flyet i verden når det er klart for flyging igjen.
minsin
16.06.2019 kl 12:54 1278

Kjære barn

Dette er en relevant problemstilling , uten at jeg tror den vil ha langvarig effekt.

Men jeg synes da virkelig at måten mange velger å kommentere hva massemedia skriver , virker som om det er barn som preges av forfølgeses vanvidd ..
Massemedia påpeker svakheter , noe som er jobben deres ....værre er det med småaksjonærer som spekulerer i at "alle" er imot NAS.
Er det ikke voksne folk her inne i det hele tatt ????

Til nå synes jeg faktisk at de som er mere "imot" NAS er mer saklig enn de som er "for" ..
1-0 til de som ikke liker NAS aksjen - de er mer saklig





Redigert 16.06.2019 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
DggR
16.06.2019 kl 13:33 1182

Som du sier ingen langvarig effekt. Tror i grunn det er få som tenker over hva slags fly de skal fly når de bestiller billett.
lektor79
16.06.2019 kl 14:46 1048

NAS kan komme til å mangledobles på sikt. Husk hva jeg sier nå så ser vi om allerede 1-3 år.. Reiselivet kommer til å ta av. Norge er et attraktivt land og reise til og fra. Ikke fortell meg at dette selskapet har noen sjanse til å bukke under. Dette kommer til å ekspandere sier mine følelser. Gled dere over spenningen mens det nå ligger fullstendig brakk. De som selger på 100 kommer til å angre seg...

Nå er desperasjonen total blant shortsene en ny artikkel fra Dagbladet om fly fra NA dreamliner og en bryter HERREGUD AT EN AVIS KAN GÅ PÅ LIMPINNEN ER DE EDRU ???? De er budbringer nada fra et av verdens største hedege fond som shortser aksjen og de ønsker ikke NA opp på OB i morgen for da må de starte med å dekke seg går den for høyt DESPERATE ER DE
Redigert 16.06.2019 kl 23:01 Du må logge inn for å svare

To desperate artikler fra femenistavisen Dagbladet
solb
16.06.2019 kl 23:19 617

Shorters skal nok prøve seg i morgen. De er nok godt fornøyd med sine dritt pakker.
Kanskje det går å få med seg noen ekstra aksjer når robotene skal handle? vi får se. He,he.
solb
16.06.2019 kl 23:29 593

Og ellers nevnte minsin en liten detalj som sikkert går mange forbi. Boeing har fått 10 dager på seg for å erstatte feilproduserte deler på 737 Max. Det var da veldig til hastverk? Skal flyene klareres allerede før juli? Det må jeg si.
minsin
17.06.2019 kl 01:01 490

FAA tar helt sikkert utgangspunkt i at flyene blir godkjent , de har allerede fulgt tett på prosessen med bla prøve flyvninger , verifikasjoner , tester etc etc..
Norwegian ønsket jo samle flyene i sverige i forrige uke, for endelig klargjøring når godkjennelsen er ett faktum
10 dagers fristen fra FAA mot boeing mht feilproduserte deler , er over.

I grunnen mye som tyder på at endelig godkjennelse vil foreligge innen 1-2 uker, muligens inneværende uke
Europeiske myndigheter følger også tett på saken , og har god dialog med FAA .
Når FAA finner "falske" deler på flyene , gir det tillit til andre myndigheter..
Tror ikke det går så mye som 1 mnd mellom godkjennelse fra FAA og europa - 1-2 uker max.
Dersom Europa henger etter , heller tvilsomt , har alltids NAS baser i Argentina til max fly.
Kan hende asia/kina henger litt etter det pga handelskrigen mot trump
Har vært lite skrevet om ekstra opplæring for piloter i det siste, tror nok ikke det blir krav til omfattende opplæring i simulator etc
Dersom FAA ville krevd omfattende opplæring , har de helt sikkert signalisert dette allerede, da flyselskapene kan planlegge dette
Med tanke på det jeg har lest om NAS Goldcare avtalen - tror jeg at NAS har sitt første fly i lufta siste halvdel av Juli.
Forventninger rundt godkjennelsen blir nok kursdrivende de neste par ukene ...noe vi allerede ser tegn på aksjekursen/hendelen i NAS.
Når godkjennelsene er ett faktum vil det skje det mye ...på kort tid.
hadde ett mål på at nas har flyene i lufta medio august , trekker ned dette til siste halvdel i juli

En endelig flyve godkjenning på MAX , vil ha milliard verdi for NAS .
Ser for med aksjen stiger minimum 20 pst , når avgjørelsen er ett faktum.
Aksjen stiger nok litt i forkant , basert på forventninger på godkjenning.
Dette har vi allerede sett tegn på de siste dagene





Redigert 17.06.2019 kl 01:31 Du må logge inn for å svare