I dag 12 juni 2019 passerte ratene 60 000 dollar dagen


VLGC, 44 (AG-Japan) 70.71 60,649

Jeg lar tallene si det som er nødvendig å si.

Vi fikk oppleve en nedgang på 8 % i dag da denne 60 000 dollars grensen ble passert.
Redigert 12.06.2019 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
Bakke101
14.06.2019 kl 12:46 2326

Utrolig overrasket over kursutviklingen. Som om markedet ikke tror på rateoppgangen. I følge flere meglerhus forventes det høye rater i laaang tid.
Bakke101
14.06.2019 kl 13:18 2284

Pareto ute og buller LPG aksjene veldig i dag. Fantastisk inntjening PE på 1,4 gitt 50’’ men nå er vi 64’’ ergo PE 1.
Redigert 14.06.2019 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
vibro
14.06.2019 kl 13:40 2244

Avance lagger faktisk litt i forhold til BWLPG. Det er litt overraskende, men vil nok jevne seg ut etterhvert.

Kjøpte en liten post i dag. Blir artig å se hvordan denne går utover året.
Nanoq
14.06.2019 kl 19:24 2074

Fra Pareto Securities, noen dager siden:

"The underlying VLGC market has now remained remarkably steady and
resilient for two months, withstanding both dramatic commodity price
and equity market volatility.

This is a clear sign of strength; with Asia now taking all the US propane it can get... "

Dorian er på bestenivåer det siste året i aften, men altså ikke avance:(
Frodon
14.06.2019 kl 21:31 1934

Fra Q1 2019 rapporten 15.5.2019

"cash break even of $22,500/day"

"66% of total Q2 2019 ship days have been fixed at a rate approx. $26,000/day"

Hvor lenge gjelder den avtalen? Bare i Q2 2019?

Futures opp igjen men aksjekurs på stedet hvil :

Juni : 72.07 pr.tonn
Juli : 77
Aug : 74
sept : 71
Okt : 71,5
Nov: 72,5
Des : 73,5

Ratene er spinnville for tiden, dette er ikke forbigående!

Prognoser som antar over 60 000 dollar dagen ut året minst !!
Redigert 15.06.2019 kl 01:06 Du må logge inn for å svare
OB
15.06.2019 kl 05:54 1691

Tack för alla inlägg. En fråga: Vad är källan för dessa futures?

Jag ser lite lägre (men fortfarande mycket goda) här: https://www.cmegroup.com/trading/energy/freight/freight-route-lpg-baltic-futures.html
OB
15.06.2019 kl 06:00 1687

Jag hoppas det är okej att jag lägger ett inlägg om Dorian här (jag äger Dorian och Avance personligen) snarare än att starta en ny tråd (klaga annars...)

https://seekingalpha.com/article/4270290-dorian-lpg-cash-machine-never-heard

En god vän till mig skrev också följande tankvärda i kommentarerna:

"Dorian LPG REFUSED the offer for being much TOO LOW. Fast forward to now and BW LPG trades $42.38 NOK (norwegian krones). Devide by USD/NOK of 8.716 and multiply by the 2.12 offer. That same offer, rejected for being too low, would be $10.31 today, based on today's BW LPG trading price. At 8.38$, Dorian LPG is currently trading at a 23.6% DISCOUNT to that offer."

Jag själv skulle tillägga att min uppfattning är att Dorian är bolaget som handlas lägst på NAV medans Avance är bolaget som handlas lägst på cashflow multipel på dagens höga rater. Delvis förklarat av att Dorian har bättre balance sheet och lite nyare/högre värderade fartyg vilket ger lägre hävstång givet att fartygen tenderar ha samma rater. BW LPG är för mig den minst intressanta vilket också beror på att de har ett antal mindre LGC fartyg vars rater inte har hängt med VLGCs.

Ju mer bullish man är desto mer anledning att välja Avance över Dorian är min slutsats. Men jag äger alltså båda, delvis pga vanan att mest trejda New York.
Redigert 15.06.2019 kl 06:02 Du må logge inn for å svare
CFell
15.06.2019 kl 07:32 1643

Frågan är hur de kommer finansiera installation av scrubbers som går påmellan 2-4 mil dollar per skepp. Detta för IMO 2020, kanske skippar man utdelning eller lånar mer.
Jag har mer BW som är mindre volatil och har räddat endel kapital kan jag säga jämfört med avance.

På dagens inntjening er dette et TØVETE spørsmål. Om du tjener 1 mrd. Hvor henter du da 2-4 millioner fra ? Scrubbere er og et gode nå for flere skip er ute av drift på grunn av ombygging nå. Det presser prisene opp nå når selskapet trenger å bygge kassen sin. Så supert at dette først skjer senere på skipene til AVANCE.
Redigert 15.06.2019 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Springer
15.06.2019 kl 08:12 1607

Petrocarbon.
Kan du gi meg en kjapp oversikt om hvordan du regner $/tonn om til $/dag?
Forventer at det har noe med kapasiteten på båten å gjøre ;-)
Raffles
15.06.2019 kl 08:31 1605

Noen som vet hvor mange skip som trenger scrubber?
vibro
15.06.2019 kl 09:47 1526

Tror de vil gå over til annen renere fuel istedet for å installere scrubbere. Scrubbere er en omstridt løsning.
Bakke101
15.06.2019 kl 09:58 1518

Nytt hopp i ratene opp ca 7 prosent siste 2 dager. Kan virkelig ikke forstå børskurs utviklingen. Sitter vi nå å ser på tidenes kjøpsmulighet? PE nå er godt under 1!
vibro
15.06.2019 kl 10:24 1487

Alltid en viss treghet i systemet.
Det avgjørende blir nå å få de høye rater til å vare fremover i tid. Da vil også aksjekursen mangedoble seg + at det blir store utbytter. Cluet er å komme seg inn tidlig i syklusen. Supersyklusen er såvidt begynt så dette er tiden for å kjøpe....;-).
Redigert 15.06.2019 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
OB
15.06.2019 kl 10:39 1465

Ja precis, kostnaden för scrubbers är peanuts vs troligt cashflow i Q3. Den stora grejen för Avance jag ser med förväntat kassaflöde i Q3 är att utöver ha råd med planerade scrubbers även klippa hela den låne tranche på dryga 30 musd som i senaste rapporten pekades ut som vad som hindrar utdelning och buybacks.

Jag räknar med att Avance pga sitt balance sheet kommer vara ett kvartal efter Dorian med utdelning.

När det gäller BW LPG så är det för mig det mest sannolika bolaget att spendera cashflow på nybyggnationer pga äldre flotta. Också på alla vis det högst värderade bolaget vad jag kan se baserat på VesselsValue fakta.

Debt/assets LPG 41%, Avance 59%, BW 55% illustrerar lite grand när aktieägare ska förvänta sig utdelning att komma. Speciellt när man kombinerar det med ålder på flottan där LPG är yngst sen Avance och sist BW. Principen är ju enkel, ju äldre flottan är desto mer förväntas du ha amorterat ner den. Det är verkligheten även om man kan invända att en äldre flotta är värderad lägre så inte 100% självklar logik. Men det är den logik företagen tenderar att använda och om något så blir det allt tuffare att jobba med hög belåning (omfinansieringar) vilket ju flera av dessa bolagen har i färskt minne, t.om Dorian.

Notera att Dorian och Avance har mycket hög andel bränslesnåla ECO fartyg. Det gör situationen mindre stressad när det gäller scrubber eller andra alterinativ.

Sida 26 i denna utmärkta presentation visar värdet av ECO fartyg när det gäller bränsleförbrukning i olika scenarier: http://s21.q4cdn.com/513962416/files/doc_presentations/2019/06/Dorian-June-2019-Investor-Presentation.pdf
Redigert 15.06.2019 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Nanoq
15.06.2019 kl 10:55 1448

Ja, hvis ratene fortsetter mot 100k og holder seg høyt i 2+ år, så kan Avance og BW LPG bli nye AMSC'er som gikk 40-ganger'en fra ca.1 kr til 40+ kr på 2 år, fra 2012 til 2014. ( Tror altså ikke så mye på 40...men i hvertfall 4-ganger'en er helt realistisk)

Det finns nesten ingen øvre grense når først markedet har oppdaget et stort potensial - og alle vil inn på samme tid.

(Det skal jo også med her at aksjekursen på AMSC var over 100 kr rett før finanskrisa i 2007. Og at kursen altså falt mer enn 99% fra 2007 til 2012. "Høyt å fly, dypt å falle" passer godt her. I dag er kursen jo ca. 35 kr...)
Redigert 15.06.2019 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
OB
15.06.2019 kl 11:02 1444

Sida 29 i presentationen anknyter till vad Avance diskuterat i båda sina sista conf calls. Tydligen är denna äldre +25 års del av flottan kinesisk som seglar på Iran - Kina trade. Avance sa sist klart ut att den inte lär kunna komma in på en vanlig route. Personligen tvivlar jag på det tills bevisat motsatsen... men med sanktioner rullande så är det hög prio för mig att följa upp vad som händer med dessa fartyg och Irans export. Skulle dessa falla bort så har vi ett intressant läge kort och gott.

Men det finns mer aspekter på dessa fartyg. Iran - Kina är rätt lång sträcka, 35 dagar tur och retur dvs vad är det för fuel economy för tidigt 90 tal motorer?? Finns inte ens med så gammalt i tidigare slides. Sen står de troligen inför knappa 1 musd investering i ballast water per skepp, inte skoj för så gamla fartyg i IMO2020 tider...

Så dessa +25 old ladies är ett intressant kapitel i LPG storyn. En sak jag också gärna velat veta är om de är Korea, Japan eller Kina byggda.
Redigert 15.06.2019 kl 11:05 Du må logge inn for å svare

Jeg har ikke regnet om her. Jeg har skrevet ned futures og de oppnådde rater i virkeligheten over lang tid.
Der ser jeg sammenheng og dette er selvsagt bare et overslag fra min side, men det stemmer noenlunde. Prisene kan ikke avvike så mye at jeg tar grovt feil her:)
Skal du regne slikt må du vite hvilken båt, volum, hva raten er eksakt etc. Det orker jeg ikke holde på med.
Jeg var meget konservativ da jeg gikk inn i aksjen og liker ikke drømmer i vill fantasi, men mine forsiktige anslag er allerede knust, så det som kommer det kommer.
Og det viktigste er at denne syklusen vil vare en stund ut fra det jeg har lest, så jeg sitter her en god stund.
Redigert 15.06.2019 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
Bakke101
15.06.2019 kl 11:17 1455

AMSC er et godt eksempel. Ratene gikk, kursen stod før «alle» skulle inn. Det samme kommer til å skje med avance.

Hvilket av selskapene AVA, BW og Dorian har flest båter i spot?
Bakke101
15.06.2019 kl 16:45 1236

Alle har i spot. Avance har alt i spott

Fint at du følger med for oss andre. Takk skal du ha!
Fortsatt fin helg!
Bakke101
15.06.2019 kl 17:01 1212

På rater på 100.000 så vet du at selskapet tjener årlig ca 3,5 mrd. Da er 4 gangeren konservativt. Vi får se..

Ok, så ingen lange kontrakter på båtene? Spot pris pr. tur? Har ikke Ava låst rate på 66% av båtene tom. Q2?
Vet du hvor mye ev. rabatt aksjen handles med i forhold til NAV?
Nanoq
15.06.2019 kl 17:50 1151

Vi kan jo håpe på at snittratene resten av året og neste år vil ligge på 60K (+), det vil jo gi ca. 150 mill. NOK på bunnlinjen pr. måned.

Med en gjeld i selskapet på 4,5 milliarder NOK, så kan gjelda i selskapet med disse ratene betales ned på ca. 2,5 år. Forutsatt altså at det ikke utbetales utbytte, noe som er tvilsomt. (Tipper utbytte de første 2 åra på ca. 1 USD = 8,7 NOK pr.år hvis ratene blir på dette nivået. I så fall varer det ca. 1 år lenger å bli gjeldfritt selskap).

Selskapets assets - verdien av skip m.m.- er i dag ca. 7,5 milliarder NOK.

Her er det altså gode muligheter for en markant kursstigning. Og ja, mer enn 4-ganger'en. Og gode eller meget høye utbytter, kanskje i mange år framover.

Inntil videre må vi nøyes med å håpe og tro. Og glede oss over at markedsutsiktene ser veldig gode ut,, og at ratene og rate-futures avspeiler dette.
Redigert 15.06.2019 kl 20:43 Du må logge inn for å svare

Har bare vært gira på å følge futures og oppnådde rater den siste uken da det har vært særdeles hyggelig lesning.
Tok en tur innom Hovedsiden vårres:)
Avancegas.com

Der er det ny rekord for året notert den 10 juni, det betyr alså at ratene som er oppnådd hos Avance øker i takt med den siste tids ratestigning.
Som vi er flere som har sagt, denne "bindingstiden" er stort sett over.

Houstin Chiba 3.06 - 106, 10.06 - 117 Stigning på 11 punkter det er stigning på 10,3 %

Baltix index 3.06 - 66,97, 10.06 - 71,02 Stigning på 4,05 det er stigning på 6 %


Da kvartalet sluttet altså forrige rapport var Baltic på 39,91 i dag 71,02 Det er stigning på 78 % i inntekter fra da.

Chiba 76,5 i dag 117 Det er en stigning på 53 % i inntekter fra da.


Økningen startet ikke før i Mars fra elendige rater. Gjennomsnittet i Q1 var mye lavere enn siste noteringen så dette har steget godt over 100 % men jeg orker ikke regne på det. Et kjapt overslag og øyemål gir økning på 150 % på Baltic ruten og 100 % på Ciba. Det stemmer bra med disse 26000 kontraktene som ble opplyst om i Q1. Så fra nå og utover blir det bare sterkere økning i inntjeningen :) Gleder meg som en unge til de neste 3-4 måneder.
Redigert 15.06.2019 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Bakke101
15.06.2019 kl 19:23 1052

Dette er ett John Fredriksen selskap, så les hva han sier om utbytte. Alt skal ut igjen, det aller meste iverfall.

Nå er det nok ikke et mål å være gjeldfritt. Men kombinasjonen noe lavere gjeld pluss løpende utbutter pssser bra:)
urix
16.06.2019 kl 10:45 700

Det går så det griner, både Avance Gas og BWLPG tjener rått med penger om dagen og mer skal det sannsynligvis bli.
Det er 25 båter som er eldre enn 25 år, disse skal bort, det finnes 8 båter som er over 20, det er mye mulig disse også forsvinner i forbindelse med IMO, strengere krav til utslipp også, tipper disse båtene ikke er aktuelle for scrubbere. 2019 venter på 8 nye båter som skal leveres, 2020 kommer 20 båter, men det er antagelig ikke nok for å dekke etterspørselen, dvs. god business.
Økende etterspørsel etter LPG fra India og Kina fram mot 2030, 43% opp i India de neste 12 mnd, 17% opp i Kina, hold dere fast, dette blir stort.
Har lyst ti å utfordre dere for moro skyld! Det er 15 dager igjen av 2. kvartal, resultatet får vi 29. august, det blir bra.
Utfordringen er som følger: Hva stopper kursen på i Avance Gas og BWLPG 29. august 2019 ????

Mitt tips: Avance Gas: 48 nok
BWLPG: 64 nok

Urix,

Ja båter skal ut som følge av IMO. Urolighetene på børsen siste måned har vært en gavepakke av dimensjoner for nye LPG aksjonærer på OSE.

Dorian var forøvrig bra opp i US på fredag, sank litt tilbake på slutten. Alle LPG aksjene har nå dobbelt volum på børsen og kursene stiger hver dag. Venter imidlertid på en skikkelig rekyl:)
urix
16.06.2019 kl 11:02 678

Tar du ikke utfordingen????

:)

Kursmålet til ulike meglerhus er på kr 42 men med forutsatt ca halvparten av dagens rater. Jeg støtter din utfordring helt. Men ser også at dersom ratene stiger til 100.000 vil kursen gå til 60 i august.

Cleaves har kursmål 52, antatt snittrater da er 41´for 2019.52´ for 2020

Hei,

Har ikke fått med meg at de har løftet sitt kursmål og derav forventningene. Da henger det på greip at vi står i 60 gitt rater på 100.000. Pga IMO kombinert med strukturelle endringer - overskudd av gass i US, og sterk etterspørsel kan ratene kunne stige mye mer enn 100.000

Takk for fin info Frontman:)
Ja, da begynner de å krype etter. De vil bare at de store skal få handlet ferdig før de begynner. Når de løfter kursmålet til 100 tenker jeg at jeg skal begynne å vurdere salg!
Til Urix jeg orker ikke komme med et bett her, men håper du får rett da:) Det er allefall noe av det beste en kan sitte i for tiden.
Jeg har tippet 27,5 før utgangen av juni og er fornøyd om så skjer.
Redigert 16.06.2019 kl 11:37 Du må logge inn for å svare

27,5? Det er konservativt. Tipper 30 innen inneværende uke.