I dag 12 juni 2019 passerte ratene 60 000 dollar dagen


VLGC, 44 (AG-Japan) 70.71 60,649

Jeg lar tallene si det som er nødvendig å si.

Vi fikk oppleve en nedgang på 8 % i dag da denne 60 000 dollars grensen ble passert.
Redigert 12.06.2019 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
Nanoq
12.06.2019 kl 17:49 5567

Jeg tror at de mange finansderivatene som er bygget omkring oljen har en stor del av skylden for nedgangen i bl.a. LPG-aksjene (Dorian er p.t. nede med ca. -3%).

Når oljeprisen faller (ned med 2-3% i dag), så trekker den store deler av energi-/ råvare-sektoren med seg nedover fordi derivatene er avhengig av det underliggende produktet, som jo er oljeprisen, selv om noen av de andre sektorene har det godt og sådan sett ikke har noe særlig med oljen å gjøre.

Det bør bli god underholdning å se aksjekursen i LPG-aksjene når/hvis oljeprisen stiger 3% i morgen...eller i overmorgen ;)


PS.. Med finansielle derivater skal bl.a. forståes futures, put-/call-opsjoner, swaps og forwards, og hvor gearing og risikoavdekkning er en vesentlig del av formålet.
Redigert 12.06.2019 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
Frontman
12.06.2019 kl 18:20 5496

Ser bra ut dette!
Bakke101
12.06.2019 kl 18:44 5438

Helt vanvittig:) 8 prosent nedgang er helt vilt! Tok tid før folk skjønte amsc også!
davan
12.06.2019 kl 19:01 5382

Lastet litt innpå i dag og, kan ikke forstå annet enn at vi skal oppover. Fikk saftige utbytter da de stod i over kr 100. Markedet ser godt ut fremover, anbefaler kjøp!!!
vibro
12.06.2019 kl 19:05 5365

Enig med deg davan. Bare å utnytte situasjonen og laste opp. Satser også på saftige utbytter igjen i denne. 1-2 dollar per aksje i kvartalet er greit ;-). Det var jo der vi var.
Redigert 12.06.2019 kl 19:07 Du må logge inn for å svare
Bakke101
12.06.2019 kl 19:12 5348

Gitt ratene nå er prisen på aksjen en vits. Sjelden slike muligheter byr seg, og mer opp skal ratene. Flere meglerhus tror jo at vi når 100.000 før juli!!
Nanoq
12.06.2019 kl 21:05 4917

Jeg synes 1-2 USD i kvartalet er veldig optimistisk...

tror selv på det samme beløpet, men pr. ÅR - og at det blir sånn de neste 2-3 åra.

Og ikke usannsynlig i flere år...

I dette lavrente-/ZIRP-markedet skal man lete lenge etter verdipapirer som gir et høyere direkte avkast enn dette...og som til og med har gode sjanser for en markant kursstigning.

Bakke101
12.06.2019 kl 21:18 4878

Jeg tipper 100.000 før juli. I tråd med DnB og andre meglerhus. Det store hoppet nå skyldes at det er for få båter. Vi vet samtidig at høysesong kommer, kombinert med overfylte lagre, og særdeles sterk etterspørsel!!
Bakke101
12.06.2019 kl 21:19 4881

Eller jul i juli:)

Det ser bare ut til å fortsette. I Aften kom futtene opp 1,5 dollar pr tonn igjen.
Fra 68 - 69,5, dette begynner å bli riktig ille.
Ser nesten ut som de mest optimistiske av dere får rett, jeg har hele tiden trodd dere var litt "kjepphøye".
Mine moderate anslag er i ferd med å bli knust og ingenting gleder meg mer enn akkurat det:)

August levering hopper 2,5 pr.tonn.
Redigert 12.06.2019 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Bakke101
12.06.2019 kl 22:23 4726

Med dagens rate tjener Avance:
MNOK 4,5 pr dag
MNOK 136 pr mnd
MNOK 1.572 pr år

Tror jeg..
Frontman
12.06.2019 kl 22:45 4665

Da ser vi det samme jeg har et estimat på 1 586 pr år
Bakke101
12.06.2019 kl 22:48 4844

På 100.000 snakker vi MRD 3.3 pr år...

Hva bør være reell kurs med 60.000 pr dag i snitt?
Bakke101
13.06.2019 kl 07:49 4551

Kr 60 til kr 80 med fet direkteavkastning.

Dvs pe 3 til 4. Med rater som i dag kan de dele ut 1 mrd i årlig utbytte.
Nanoq
13.06.2019 kl 17:11 4367

Ja, så gikk altså oljeprisen opp med +3% i dag (som spådd her i går ;) ), og AVANCE og BW LPG opp med 7,5 og 6 % i dag. - etter pent store fall i går på 5 og 2 %. Sannelig god underholdning og mye kraftig finansielt blåsevær på OSE disse dagene - og mer av den slags i vente...

Så hold godt fast i hatt og stokk og briller - og i aksjene - framover.
Redigert 13.06.2019 kl 17:13 Du må logge inn for å svare

Det er helt utrolig en kjempestigning bare fra i går

LPG (KT) LAST POSTED SPOT RATE ($/mt) SPOT TCE RATE ($/day)

VLGC, 44 (AG-Japan) 73.43 61,758

Nanoq : Jeg tør ikke engang forsøke trade noen av de jeg har. Her sitter jeg med ALT og at andre selger fatter jeg ikke.
Redigert 13.06.2019 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Nanoq
13.06.2019 kl 18:22 4246

Fatter heller ikke "nada"...

ellers ser prognosen for demand/supply LPG-fraktmarkedet bra ut helt fram til langt inn i 2021, med "utilization" mellom 90 og 95 %. D.v.s. med rater mellom 45.000 og 80.000 USD/day.

Det kan jo endre seg underveis - både oppover og nedover, men i hvertfall godt å vite at dette markedet slett ikke ligner den rene elendigheten så langt man kan se fram i dag.
Redigert 13.06.2019 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
Sam
13.06.2019 kl 19:04 4311

At Avanse ligger å vaker rundt 23/24,- er ganske utrolig. Vi kan vel takke det nervøse markedet for strålende inngang på dette nivået. Faktum er at USA øker sin skiferoljeproduksjon. Den vil øke de nærmeste to til tre årene og de vil trolig nærme seg 12 millioner fat olje pr dag. Analytikere sier de vil bli verdens største oljeprodusent. I skiferoljen er litt mer LPG gass en andre steder. Dette betyr økt mengde propangass som hoper seg opp i de Amerikanske lagrene. Lagrene øker uke for uke. For at propanen ikke skal gi et lager problem dumpes prisen og resten av verden kjøper med begge hender. Asia er den største kjøperen. Gassen skal fraktes langt og økte rater blir en bagatell inntil de blir så høye at gassen like gjerne kan kjøpes av produsenter som ligger nærmere. Ved siste boom flatet ratene ut på ca 120000$/d. Analytikere antyder at ratene kan gå over 100000 før året er omme. Om det blir toppen denne gangen får vi vente å se. Kursmålet på 49,- kommer til å blåse til himmels. Denne skal minst til 80,- slik ratene stiger nå. Alle skipene til Avanse går i spotmarkedet. Sist boom betalte de ut 54,- i utbytte over ca 1,5 år. Nå har de sagt at de ikke vil være så aggresive i utbyttepolitikken, så la oss si at de går for 40,- (vilt gjettet) i en liknende periode. Ikke dårlig det for en aksjer til 24,-?
Her er siste 48 dagers rater. Med Avances BE på ca 23000$/dag så døm selv. Jeg seiler med Avance til minst 80,- om ikke lengre.
Dato Spot $/mt Spot $/day (hentet fra Poten.com)
05.04.2019 50,71 33649
08.04.2019 51,00 34099
09.04.2019 51,00 33608
10.04.2019 51,86 34807
11.04.2019 53,43 36863
12.04.2019 53,43 36869
15.04.2019 54,93 38336
16.04.2019 56,71 40663
17.04.2019 60,64 44946
18.04.2019 62,14 46683
23.04.2019 64,04 48147
24.04.2019 65,04 49893
25.04.2019 63,86 47618
26.04.2019 62,71 46333
29.04.2019 61,36 45472
30.04.2019 60,29 43946
01.05.2019 59,83 43216
02.05.2019 59,83 42301
03.05.2019 58,07 41899
07.05.2019 57,36 41271
08.05.2019 56,14 40190
09.05.2019 56,14 40190
10.05.2019 54,71 38365
13.05.2019 54,29 37660
14.05.2019 53,93 37844
15.05.2019 53,57 37662
16.05.2019 54,43 38452
17.05.2019 54,43 38452
20.05.2019 57,29 41109
21.05.2019 58,29 42423
22.05.2019 59,54 42522
23.05.2019 60,50 45489
24.05.2019 60,57 46085
27.05.2019 61,43 46687
28.05.2019 61,43 46687
29.05.2019 61,71 47383
30.05.2019 63,00 48761
31.05.2019 64,21 51042
03.06.2019 65,79 52989
04.06.2019 66,93 54428
05.06.2019 67,29 54630
06.06.2019 67,43 54874
07.06.2019 67,43 54487
10.06.2019 67,43 54487
11.06.2019 68,43 52859
12.06.2019 70,61 60649
13.06.2019 73,43 61758

Bakke101
13.06.2019 kl 19:18 4286

Enig med deg Sam og fin oversikt du har lagt ut:).

Kan nok takke markedet forøvrig for det. Hendelsen i dag og kombinert med IMO vil nok medføre en enorm interesse på kort og mellomlangt sikt. Et kursmål på 80 tror jeg er høyest realistisk fordi de på rate 100.000 vil utbetale et utbytte på 2,5 mrd. Vill gjerning det også. Dvs at de holder tilbake MNOK 800 sånn cirka.
Redigert 13.06.2019 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Bakke101
13.06.2019 kl 19:20 4285

Venter også på ett skikkelig byks. Og den tror jeg kommer i morgen. Kursen opp > 15 prosent.

Våknet tidlig til særdeles hyggelig lesning til morgenkaffen. Futtene går bananas også nå. Markant stigning

Juni - 71,12
Juli - 75 ??
August - 71

Dere er herved advart folkens Q2 blir bra Q3 blir helt vilt. Vi har faktisk et snitt på futures på mer enn 70 dollar pr.tonn ut ÅRET! Dvs. folkens rater på over 60 000 dollar. Gleder meg til utbyttet i Q3 og Q4:) Jeg begynner å tro at vi passerer 75 000 dollar om dagen allerede før vi kommer til Juli slik markedet er for tiden.
Redigert 14.06.2019 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Bakke101
14.06.2019 kl 08:37 3844

75? Ingen båter, sikkert ingen som vis Iran nå som igjen betyr lengre reiser. Ratene skal over 100 innen juli. Jul i juli:)
CFell
14.06.2019 kl 08:41 3828

Utbytte kommer bli litet eftersom man ska finansiera båtar med scrubbers och Lpg motorer.
Bakke101
14.06.2019 kl 09:00 3783

Scrubber koster ca 2 mill dollar. Blir som en fjært i havet. Med 3 mnd med rater på 50k så er de i utbytte posisjon. Dvs i neste måned...

Ser ikke ut til at Cfell kan regne:) Ja bakke da er vi enige om dette og her gjør vi ikke samme feil som sist:)
Er sjelden en kan snakke om mrd. i inntekter!
Tenk at Avance var på 23,5 i fjor i juli, så står vi kun på 25 her i dag, med de totalt forandrede forutsetninger. Det er sykt!
Redigert 14.06.2019 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Nanoq
14.06.2019 kl 10:03 3633

Ja, det er sykt...Det viser bare at markedet noen/mange ganger er fullstendig utilregnelig.

Liksom det globale markedet var det i månedene før finanskrisa i 2008 og Lehmann-konkursen, hvor store selskaper som hadde AAA-rating, kort tid etter skulle reddes av staten eller gikk konkurs.

Mitt eget beste salgssignal er når meglerhusene begynner å sende ut gratis kjøpsanbefalinger via finansmedia, det betyr som regel at de selv har store kunder som gjerne vil ut av en aksje.

Jeg tror det varer lenge før det kommer denslags kjøpsanbefalinger for AVANCE og BW LPG. De skal nok være musestille inntil deres store kunder har akkumulert ferdig her.

Time will tell.


Redigert 14.06.2019 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Springer
14.06.2019 kl 10:13 3595

Interessant å se hvordan LPG aksjene følger oljeprisen.
Bakke101
14.06.2019 kl 10:17 3578

For bare smøre seg med tolmodighet. Forward ratene sier mye høyere rater fremover, og på ett eller annet tidspunkt ser hele byen det samme. Da står vi i kr 40 og de deler ut fete utbytter:)

det virker som en del av drømmerne har hoppet over fra NEL-aksjen til LPG-selskapene :)
Gnesdam
14.06.2019 kl 10:24 3547

Tjah, det ser ud som kursen føler olieprisen. Er det mon fordi en lavere oliepris vil begrænse lpgforbruget eller er det blot yesterdays tænkning, hvorfor ikke tages højde for et politisk mål i Asien om at begrænse luftforureningen? Indtil videre er kursen tilsyneladende bundet op på olieprisen. Men på sigt vil det blive svært at se bort fra de høje rater. De tålmode blir de salige
Springer
14.06.2019 kl 10:30 3529

Drømmer du om lavere rater??
Futures er så høye at solide overskudd ikke er til å unngå. Eller hva mener du???

Jeg er lite på børs det er et casino og du må handle fort. Slikt orker ikke jeg og har ikke tid. Når jeg selger i AVANCE skal det mye til før jeg går inn i noe igjen. Dette er et tydelig tegn på hvor syk OSE er. Sitter her lang tid og svindel er utbredt over hele fjøla. Vi tjener penger og det holder for meg. Mye penger! Nå er vi på samme kurs som juli i fjor. Sinnsykdom på OSE. Burde egentlig vært forbudt hele OSE ser at den selges fort ned på små volum i dag. Orker ikke bry meg. Snakkes til høsten og utover.
Redigert 14.06.2019 kl 10:33 Du må logge inn for å svare

Enorm mulighet for bankene og deres datamaskiner:( Det burde helt klart være forbudt.Det sitter og en eller flere meglere og styrer her nå for Hemen. De skal ha mest mulig billigst mulig.
Redigert 14.06.2019 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Bakke101
14.06.2019 kl 10:59 3436

Noen kommer til å kjøre kursen med de ratene vi nå ser. Skal ikke mye til. Gitt forward renter er dette det klareste kjøpet jeg noen gang har sett på børs. Kursen er faktisk på nivå da ratene var på 10.000 nå er de snart 70.000!!

Klippet fra headlines Q1- 19: 66% of total Q2 2019 ship days have been fixed at a rate approx. $26,000/day. Det betyr at de ikke får full utnyttelse på dagens rater??

66 % er april og mai. Om vi forholder oss kun matematisk til dette. Noen avvik selvsagt men ikke mye, den ene eller andre veien. På marinetraffic er det flere båter som startet oppdrag i juni. Som du vet i starten var det ikke så gode rater. Dette ble trolig forhandlet i febr/mars for å sikre seg. Husk at selskapet var presset økonomisk. Nå er historien en helt annen. At selskapet unngikk emisjon gjorde at jeg gikk inn. Det var min frykt om det ikke snudde fort nok.
Redigert 14.06.2019 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
OB
14.06.2019 kl 11:30 3333

Korrekt, jag räknar med lite över 30k usd för det kvartalet vilket är en stor förbättring vs Jan-Mar. Nog god chans att de når kassaflöde runt 45 musd Juli - Sept av döma av dagens Pareto kommentarer. Med det kan de redan före årsskiftet återbetala det lilla lånet som spärrar rätten att ge utdelning.

Jag är tung Dorian samt har rejäl position i Avance. Handlar främst med USA aktier.

Både Dorian och Avance har NAV värderingar idag runt 50-60% av Vesselsvalue NAV vilket förklarar varför de kan skapa så enorma värden per aktie vid dessa rater som Pareto pratar om: – Q3 estimates are coming up substantially. USD 50,000/day in the spot market
would mean Q3 EPS of NOK 4.7 in Avance (cons. 0.95), NOK 6 in BWLPG (cons. 2.3)
and USD 0.7 in Dorian LPG (cons. 0.1)

Instämmer att det är klockrent tillfälle att handla vilket jag som sagt har gjort. Å andra sidan har jag dokumenterat haft både rätt och fel inom shipping historiskt... dvs kanske en åsikt av begränsat värde... En mer klockren köpsignal än en svensk... är väl att en av Norges främsta shipping profiler insiderhandlar.
Redigert 14.06.2019 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
wassa
14.06.2019 kl 11:44 3297

W shipping very tight in both AG & USG until medio July, spot rates have skyrocketed into the mid $60k/d, w the potential for further gains in the short term. Our #VLGC #shipping share index has closed some of the gap, but still have some 10-15% to go. #LPG arb is still wide open