Elbilbatteriet varer 22 år ifølge Nissan

Jomma123
12.06.2019 kl 10:42 1309

Ser på tv2 nyhetene at Nissan sier batteriet i en elbil varer 22 år. Det var uventa . Trodde ærlig talt ikke det varet så lenge.
Samtidig sier de at en elbil varer i 10 år!. Batteriet varer altså dobbel så lenge som bilen. Det var også uventa nyheter.
Dette lyder ikke bra for miljøgevinsten.
Hvis en må lage ny bil etter bare 10 år er dette fullstendig vannvidd spør du meg.

Hva mener dere?

Nabobedriften som hadde første generasjon Leaf sa sist vinter at nå gikk den bare 5 mil, så den var nok et unntak da?

Var en gang i Canada, og måtte jo snakke bil, og da fikk jeg opplyst at der regnet man 7 år som levetiden på en bil.
Franske biler var populære, og de var laget for å vare i 7 år ble det påstått.
Så dersom nå elbiler skal vare i 10 år så er det jo en kraftig forbedring i forhold til 7.
Hva vi i Norge driver med som har bilene i 15-20 år er det vel ingen som bryr seg om, men nå erfarer jo flere og flere hvor dyrt det kan være å holde bilen sin på veien så lenge man hadde tenkt pga alt det unødvendige og kompliserte utstyret som går i stykker.
OldNick
12.06.2019 kl 11:04 1215

Kan jo lure på hvorfor norske medier "oppdager" denne nyheten nå?

Kilden er en 3-uker gammel artikkel.

https://europe.autonews.com/automakers/nissan-looks-ways-use-long-lasting-ev-batteries

Merk at Nissan i sin første gen. Leaf hadde en annen type Li-ione batteri enn TESLA og f.eks. VW (mhp. "batteri-kjemi"). De hadde lavere kapasitet (pr. kg), men mulig de har lengre batteri-levetid, jeg vet ikke.
Jomma123
12.06.2019 kl 11:30 1194

Nå er jo bilene mye rimeligere i de landene du nevner så da blir det vel mer bruk og kast. Blir vel sånn med elbiler der også. Her i landet er jo bilene mye dyrere vel bortsett fra de gunstige elbilene da. Her er jo levealderen på en bil nesten det batteriet varer. :)
Skal verden henge med oss må de vel skru opp prisene kraftig på biler uten "stort batteri" ellers vil det ikke ha noen betydning hva en kjører. Tror det ville ført til kraftige demonstrasjoner da. Er nok bare vi nordmenn som er så dumme vi godtar alt sånt.

Inntil det motsatte er bevist, tar jeg aldri det produsenten/selgeren sier for god fisk.

I hvilken grad et sånt batteri varer i (lever etter) 22 år kommer an på behandlingen det har fått.
Lithium batterier er ikke glad i full opplading.
Spesielt ikke i høyere temp enn 30-40 grader C.
Ikke glad i full nedtapping.

Så kombinasjonen av hvor mye det er "dratt i ytterkantene" hva lading og temperatur angår, og naturligvis antall ganger, vil avgjøre hva man har med å gjøre etter 22 år.

Her må Nissan fortelle hva slags bruk de legger til grunn og så må man slå av "30% for kjente", kanskje mer...
En bil som er brukt 2 ganger pr uke vil ha færre utladinger/oppladinger totalt enn en som dytter og drar maks daglig.
Har batteriet 10-20% kapasitet etter 22 år så er det defekt for lenge siden.

Selgeren vet at etter 10 år så er det ingen som tenker på reklamasjon. Langt mindre 22.
Selgere er noen luringer - alltid.
Redigert 12.06.2019 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
dirken
12.06.2019 kl 17:03 1118

Joda. Batteriet i telefonen min lever også fremdeles, men kapasiteten er etter bare et par år redusert til det halve. Uten å ha sjekket, føler jeg meg ganske sikker på at bensintanken på bilen min fortsatt er like stor.

Hører jo stadig vekk om at eiere av elbiler skifter batteriet, noen må fortelle de at dette er unødvendig.

Utrolig rart at batteriene i de elektroniske apparatene jeg eier som telefoner, laptopper, radioer og annet ikke varer lengre enn noen år før de er merkbart dårligere, hvordan kan det ha seg at disse bilbatteriene skal vare i hele 22 år?

Greit, jeg har hatt batterier i biler og de varer typisk i 6-7 år, så helt plutselig når man skal starte en kald morgen er det enten flatt eller nesten flatt og det er bare å skifte ut, spiller ingen rolle at dynamoen lader som bare det, batteriet er dårlig og må skiftes. Greit dette er blybatterier, men i telefon og laptops er det jo lithium ion som er det samme som i elbiler, og disse ser ut til å vare enda kortere tid enn de famle blybatteriene så gudene må vite hva som foregår.

Jeg har ikke peiling annet enn at jeg vet at alt jeg kjøper som har batterier blir merkbart dårligere etter relativt få år.
Redigert 12.06.2019 kl 19:19 Du må logge inn for å svare

Svaret på dette er nok at elbilbatterier er Keiserens nye klær
Basse
13.06.2019 kl 11:47 864

et batteri kan bruke lang tid på å degenerere til null kapasitet, men tiden det tar til degenereringen er så stor at batteriet i praksis er ubrukelig kan være svært kort

alle med lap top og mobil gjør egne erfaringer med dette

om kjøretøyet etter 10 år har halvert rekkevidde samtidig som det er nødvendig å lade det dobbelt så hyppig, da hjelper det lite om batteriet ikke vil nå null kapasitet i løpet av de neste 12 årene

kapasiteten i drivstofftanken på min ene dieselbil er akkurat det samme som da den var ny for 17 år siden, og en ny tank koster i dag ca 1500 kroner på Skruvat.no. Jeg ikke tatt tiden, men å fylle full tank med diesel oppleves ikke å ta lenger tid i dag enn da bilen var ny, og tiden det tar før tanken er tom er definitivt ikke endret, jeg antar jeg kjører lengre per liter i dag siden jeg er blitt (litt) mer moden bak rattet og kjører (litt) sjeldnere som om jeg skulle ha stjålet den bilen

Redigert 13.06.2019 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
mishka
13.06.2019 kl 12:01 844

Hvor lenge et batteri holder seg bra har mye å gjøre med hvordan det lades ned og opp. I vår Prius reguleres jo dette selv og derfor vil det på en hybrid aldri lades opp over 80% og aldri ned under 20%. Etter nå 265k.km. funker batteriet helt greit, selv om det på en hybrid er omtrent umulig å vite om det er noe særlig degenerert før det tar fullstendig kvelden. Det er nettopp dette som er så håpløst på elbiler hvor folk som kommer i knipa kjører omtrent til det stopper og at noen lader mye på hurtigladere og lader til 100% også, for å få maksimal rekkevidde. Vil vel tro at mange folk med ny elbil som vet at dette skal de kjøre 3 år og 80k.km. gir fullstendig blaffen. Akkurat som man ser hvordan folk gir blaffen i ordentlig vask og ikke minst lakkrens og polering. Derfor er alltid bruktbil litt sjansespill og brukt elbil tør jeg nesten ikke tenke tanken på.
Redigert 13.06.2019 kl 12:02 Du må logge inn for å svare

Litt morsom den artikkelen her, her står det om kostnader som er presentert forsikringsselskaper ved batteriskader.
Nå har det jo blitt hevdet at Nissan bytter batteri i en Leaf for 35.000,- kr men ut fra dette så må det i så fall være et ekstremt unntakstilfelle.
Når batterier i varebiler med rekkevidde ca 12 mil koster 190-230.000,- kr så må vel de bilene som har litt mer rekkevidde ha mye dyrere batterier.
https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/tesla-skaden-så-ikke-stor-ut-–-likevel-ble-bilen-vraket/ar-AACOEIm?ocid=spartanntp
mishka
13.06.2019 kl 14:13 769

Dette kommer nok til å "gå seg til etter hvert". Skal ikke forundre meg om man om noen år får kjøpt batteripakker fra såkalte "piratleverandører" i f.eks. Kina for en brøkdel av prisen. Det er alltid slik at alt som er ny teknologi koster mye. Selv husker jeg min første Nokia telefon hvor selgeren, en fyr i 60 års alderen fra Nokia dukket opp på jobben i pinstripe-dress og solgte oss mobiltelefon, eller retter sagt biltelefon til 28 lapper.

Nja er ikke problemet at det er knapphet på råstoff til batteriene og at disse bare blir dyrere og dyrere inntil det finnes opp en ny teknologi for batterier?
mishka
13.06.2019 kl 15:07 785

Det er litt forskjellige meninger om det så vidt jeg har lest. Foreløpig har batteriene blitt rimeligere. Det har vel også noe med størrelsen på produksjonen å gjøre.

Kommer stadig tilbake til intervjuet med Paul Rosenquist der han filosoferer bl.a om elbiler, batterier, klima etc, svært interessant:

https://m.youtube.com/watch?v=R99kJfMPeWI



Fyren har jobbet med batterier hele livet og vet ganske mye. Det han sier om utladninger er ganske interessant, han sier bl.a at dersom man lader ut Teslabatteri 300 sykluser vil det miste 20% av kapasiteten, dvs at når Teslaen som ny maksimalt kunne gå 50 mil på en lading så vil det kun gå 40 mil.

Men så kan man altså «hjelpe» batteriet ved å ikke lade det ut, kun lade opp til 80% etc, spørsmålet er jo hvor mye dette vil hjelpe? En bil skal jo tross alt vare i 20 år, iallfall en kostbar bil som en Tesla, så dette er interessant.

Ettersom tiden gå kan det bli aktuelt å kjøpe en elbil, testkjørte en Tesla for et par uker siden men noe kjøp blir ikke aktuelt på minst noen år ennå, vil først se hva som skjer med disse bilene når de begynner å bli gamle.

Som Paul R. sier i videoen på YouTube så ble det solgt batteribiler på slutten av 1800 og begynnelsen av 1900-tallet, disse gikk typisk 10-12 mil på en lading, noen faktisk opp mot 30 mil, så ikke så ulikt dagens elbiler.

Og hvor mange av elbilfolket vil innrømme det dersom batteriet er dårlig eller om batteriet ble skiftet? De fleste jeg spør om dette sier at batteriet kun har mistet ganske lite kapasitet, tror vel på hva folk sier, men vil tippe at ganske mange med elbiler plutselig vil kunne stå der med et ødelagt batteri, uten garanti og en nærmest verdiløs bil, hva dette vil gjøre med bruktprisene gjenstår å se, for de eldste Teslaene er kun 6 år gamle.
Redigert 13.06.2019 kl 17:46 Du må logge inn for å svare

Nettopp.

Så har du Paul Rosenquist, mannen som absolutt høres ut som en ekspert på området, og som har jobbet med batterier av alle mulige typer sannsynligvis helt siden 60-70 tallet, hva skal man tro?

Falco1
13.06.2019 kl 19:36 697

Ok ingen Expert jeg, kan kun gå ut fra egne erfaringer.

Samme her, og ser at alle batteriene jeg bruker mister kapasitet, og må byttes i løpet av ganske få år. Bilbatteriene varer 6-7 før det er plutselig ødelagt.
Falco1
13.06.2019 kl 19:56 688

Bytter i så fall moduler på mitt batteri ikke hele batteriet:-)
Redigert 13.06.2019 kl 19:57 Du må logge inn for å svare

Har en nabo som kjøpte en av første Leaf som kom til landet. Er i alle fall 7 eller 8 år, og kjørt tett på 90k. Har fortsatt 90% av kapacitet som den hadde ny.

Ellers er det jo 18-650 celler som batteri er byggd av - og de får du jo i bøtter og spann på ebay...

Ja det er 18-650 batterier i f.eks Tesla, ca 7000 stk har jeg hørt.

De 18-650 batteriene du får på eBay er vel ikke av samme kvalitet som de i Tesla. Tesla og Nissan bruker batterier fra Panasonic, ser på EBay at skal du ha f.eks bare et slikt batteri, ekte Panasonic, så koster det opp mot 50 kroner, ganget med 7000 blir det en pen sum.

Pluss at batteriene i Tesla er koblet sammen på en slik måte at det går kjølevann mellom for å kjøle ned batteriene, er vel ikke noe en menigmann kan skifte uten videre.
Redigert 14.06.2019 kl 21:22 Du må logge inn for å svare

Batterier er dyre: "Det skal ikke store smellen til før enkelte elbiler får skadet batteripakken og reparasjonskostnadene blir astronomiske. En kunde av oss med en Tesla Model X ble påkjørt. Selv om skadene tilsynelatende ikke så store ut, ble de taksert til over 600.000 kroner. Dermed ble bilen kondemnert, forteller Voll" og: "– Nei, i et annet tilfelle fikk vi inn en fem år gammel varebil, en Peugeot Partner Electric. Bilen så helt fin ut og hadde en markedsverdi på rundt 70.000 kroner. Problemet var at batteriet var skadet og ny komplett batteripakke kostet over 190.000 kroner, pluss moms. Det sier seg selv at denne bilen har rullet rundt på veien for siste gang" https://www.tv2.no/broom/10651116/

Det sier seg selv at batteribiler får en dyr kaskoforsikring. At det lønner seg med noe som helst med bil er bare ikke sant. Dream on...
Ka'l
14.06.2019 kl 20:32 502

Tar du en tur til f.eks Tyskland og kjører i 130km/t på autobahn varer batteriet under to timer. Da må du ta en ladepause på en halv time for å kunne kjøre videre.
God tur
Puta1n
14.06.2019 kl 21:59 476

Ser fortsatt noen norskproduserte Think på veien i Oslo.
Er disse enda på originale batteriene?
Basse
14.06.2019 kl 23:15 447

Jeg kjenner til 2 THINK eiere. Begge har byttet batteripakken. Èn har den siste utgaven av Think som ble laget og han har brukt ca 350 000 kroner på nye batterier. Fullstendig galskap, men så er han fullstendig fanatisk også da... så han blir voldsomt sint om man begynner å spørre hva Thinen EGENTLIG har kostet ham.
Basse
14.06.2019 kl 23:18 444

7104

og nei de kan ikke skiftes av hvem som helst

selv oljeskiften på Tesla krever spesialist

ja alle Tesla skal ha oljeskift på DU
Redigert 14.06.2019 kl 23:20 Du må logge inn for å svare

Vel, kaskoforsikring på min elbil er lavere enn tilsvarende på min diesel, begge biler av samme størrelse og pris i utgangspunktet....
Tec
15.06.2019 kl 10:01 334

Har samme erfairng ang forsikring. Jeg har som nevnt tidligere fått byttet batteri pakke på min Berlingo pga feil diagnose-så klager ikke. Den koster ca 200 000 og er vel satt så høyt fordi de kan. På høggern koster samme pakke vesentlig mindre. Med den gamle pakken som jeg misbrukte med å full lade å kjøre ofte ned til helt tom hadde jeg 7% tap(6A) etter 70000 km (ca 700 sykluser). Med den nye som jeg tar bedre vare på så har jeg knapt registert tap(0,1 A) etter ca 300 syklukser. Hoved forskjellen er at jeg sjelden kjører den under 10% helst ikke under 20% for å kunne ha varme. Hurtiglader oftere isteden for det jeg trenger for å komme hjem. En får ikke til å tømme selv en tesla 100% men de kan imotsetning til andre elbiler faktisk lades helt opp til 100%. Vår Mercedes B klassse utnytter ca 78% av sitt batteri 28 kWh netto av 35,9 brutto batteri kapasitet ved 100-0 lading vist på batteri måler i bil. Ergo er det svært liten sjanse for at batteriet tar kveld før bil gjør det. Defor kan mercedes si at batteri skal vare bilens levetid og gi 8 års garanti uten sover dårlig på natta samme hvor rart bruks mønster enkelte kunder har.. Hadde de satt samme utnyttelse som på mobil telefon så hadde batterien mistet kapasitet langt raskere. De hadde ligget på ca 80% etter 400-500 sykluser iflg Panasonic som leverer 18650 cellene som det er ca 4000 av i B klasse.
Redigert 15.06.2019 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Puta1n
15.06.2019 kl 11:43 300

TV2 hjelper med deg: Tesla og batteri.

https://www.tv2.no/a/5533999/

"Tesla Motors bekrefter at det er mulig å ødelegge batteriet hvis det blir helt utladet, men at bilen har varslingssystemer som gir beskjed om dette.

– Jeg synes det blir det samme som å ignorere at bilen trenger olje. At du rett og slett ikke vet eller forstår konsekvensen av at en el-bil også kan bli ødelagt av å neglisjere vedlikehold, sier salgssjef i Tesla Motors Norge, Kjell-Arne Wold."
Redigert 15.06.2019 kl 11:43 Du må logge inn for å svare

Sant det, men service/oljeskift er en gang pr år, at folk lader ut batteriet på elbil helt ut er nok mer vanlig enn å drite i oljeskift?

Men hva menes med «helt ut», helt til bilen stopper? Det er vel ikke mer vanlig enn å gå tom for bensin/diesel noe jeg kun har gjort en gang i løpet av 35 år bak rattet.
mishka
15.06.2019 kl 12:46 284

Slik snakker en blåruss fra Tesla. Problemet er at nesten alle tester forteller om ladestasjoner som ikke funker og ladekort som ikke virker osv. osv. Spesielt tyske tester. HJELP. Når kommer et like enkelt system som for bensin hvor man bare drar bankkortet? Hvorfor i huleste må man ha disse ladebrikkene? Ofte må det kjøres desperat videre til neste lader. Til og med den første testen av Tesla 3 i AMS støtte på dette. Det koker ned til at det er innmari prematurt. Andre ting som kan skje er uforutsett vær, køer og omkjøringer som gjør at batteriet tappes mer enn man hadde tenkt seg. I en tysk undersøkelse svarte over 70% at de ikke kunne tenke seg elbil fordi de ikke ville planlegge en tur i detalj. I min verden med mye langkjøring minner dette om en flightplan for et rutefly hvor man også må legge inn mulighet til å rekke andre ladestasjoner i tilfelle den man har planlagt for ikke virker.
Redigert 15.06.2019 kl 13:06 Du må logge inn for å svare

Batteriet lader seg vel ut også mår bilen ikke er i bruk. Så hvis man f eks kjører til flyplassen og setter den på vanlig parkering for noen uker så kan det være ødelagt når man kommer tilbake
Tec
15.06.2019 kl 16:44 220

Det stemmer at Tesla sine biler mister ca 3-5% pr døgn i batteri pga at de er oppkoblet hele tiden. De "dumme" avkoblede elbilene mister ikke batteri er vår erfaring med: Berlingo, C-zero og B klasssen. En gang sto B klassen i 14 dager parkert med 100%. Var 99% når jeg startet den etter 14 dager. Kjører en Tesla bør en derfor koble til lader for at bilen skal holde en fast lade % når en skal hente bilen. En kan selvsagt opleve at batteri bli kaldt iløpet av en periode å dermed har mindre kapasistet men jeg har alltid 100% på min Berlingo når den er full ladet på fredag og starter den på mandag./tirsdag.

Bilen varer 10 år og batteriet i 22 år. Ikke så rart siden det ikke blir brukt de siste 12 årene 🤣