---- Ap: Vi må være ærlige og si at bompengene vil øke

Ap sier bompengene vil øke, og Venstre står fast ved at de vil gå mot Frps krav om bompengekutt.

OSLO (Nettavisen): Regjeringspartiene Fremskrittspartiet og Venstre barket sammen da NAF inviterte til frokostmøte og debatt om det brennhete temaet bompenger tirsdag. Også Høyre og Arbeiderpartiet deltok engasjert i debatten.

Mens Frp sto fast på at bypakkene må kuttes og stoppes, sa Venstre bastant nei til kutt.

- Det er en kjempedårlig idé. Da får vi mer av det som vi ikke vil ha, vi får mer kø, vi får mer trengsel, det går saktere for de som faktisk må kjøre bil og vi får mer luftforurensning og mer klimagassutslipp, slo Venstre-nestleder Guri Melby fast.

Melby viste samtidig til at køene i Oslo har gått «drastisk ned» de siste årene.

- Det er fordi vi har hatt bompenger, fordi det har en pris å kjøre bil, sa hun.

Fremskrittspartiets transportpolitiske talsperson, Morten Stordalen, hadde et klart svar til Venstre-politikerens tydelige avvisning:

- Det er jo merkelig hvis det ikke går an å redusere kostnadene ved kollektivutbygging og gang og sykkel. Det er klart det går an å se på prosjektene og se på om det kan gjøres rimeligere, sa Stordalen.

Han påpekte at man har klart å redusere kostnadene ved utbygging av motorveier.

- Men det å bygge en ekspress sykkelvei for å sykle, med tjue av- og påkjøringer og ved å skyte hull i fjellet for at det skal være lav stigning, det har jo ikke noe med fremkommelighet å gjøre. Det handler om at noen få skal få sykle veldig raskt, sa Stordalen, og la til:

- Jeg er for gang og sykkel, men jeg vil gjøre det litt rimeligere og litt enklere, og fortsatt få mye ut av det. Man er helt avhengig av det, for dette regnestykket går ikke opp. For politikken har virket i disse områdene, trafikken går ned, og det er ikke nok trafikk til å betale for prosjektene. Det er ikke mulig, sa Frp-politikeren.

På spørsmål om hvor bompengene skal tas fra, svarte han krast:

- Det spørsmålet synes jeg er litt kunstig. Det er faktisk et statsbudsjett på 1350 milliarder kroner, og det er fullt mulig å gjøre omprioriteringer.

- Bompengene vil øke
Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson, Sverre Myrli, var imidlertid ikke i tvil om at bompengene vil fortsette å øke i årene som kommer.

- Jeg tror vi må være så ærlige og si at det vil øke, for vi har vedtatt en transportplan som er veldig ambisiøs. Ifølge den planen skal veibyggingen økes veldig, også bompengene, sa Myrli på frokostmøtet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/ap-i-heftig-bompengedebatt---vi-ma-vaere-aerlige-og-si-at-bompengene-vil-oke/3423696311.html