Årets hvor går bilferien tråd

mishka
08.06.2019 kl 08:31 887

For egen del velger jeg meg i år Italia og Sør-Frankrike. I fjor var det Bulgaria og jeg skal innrømme at lengselen etter baguetter med fransk brie, skinke og smaken av presidentsmør begynner å bli påtagelig. Alle flyselskapene varsler som vanlig komplett kaos og da er det bare å la bilkollektiv-folket sitte på en sliten flyplass i 38 grader og vente på ny slottid. Som alltid er mottoet at reisen er en del av ferien. Jeg registrerer at fremveksten av airbnb og lignenede har satt hotellprisene under press, spesielt i Frankrike. Italia er som alltid svindyrt, men skal man ha nogenlunde badetemperatur i sjøen i begynnelsen av juli så er Adriaterhavet et sikkert valg. Nice kan være kaldt så tidlig.
xenon78
08.06.2019 kl 22:49 821

Må jukse litt og fly et lite stykke.. Ingen høydare å fly med lavpris i fellesferien, men alternativet er 24 timer med bil for å komme seg til Bulgaria. Med småtroll er det utelukket. Men en ting er positivt, det er nesten latterlig billig å fly til tross for sommerferie. Tror jeg betaler en snau tusenlapp (med bagasje) fra Belgia til Bulgaria. Nesten det samme man betaler for hurtigtog fra Brussel - Paris.

Etter det blir det biltur fra Bulgaria til Hellas, Halkidiki. Ser frem til litt godvær og strandliv forhåpentligvis. Var en tur på Korsika i mai. Fantastisk flott øy. Ikke helt sommervær, men fordelen var lite turister der. Følte meg veldig velkommen som turist der. Jeg kan ikke ett fnugg fransk, men stort sett pratet de lokale litt engelsk. I Frankrike så har jeg ofte opplevd at de blir litt arrogante og rister på hodet når man ikke prater fransk (selfølgelig ikke alle).

Blir det ikke litt slitsom i Sør Frankrike om sommeren? Har inntrykk av at det er "stinn brakke" og litt dyrt?
xenon78
08.06.2019 kl 23:00 809

En ting som er helt fantastisk med Frankrike er å besøke vingårdene. Her kan man bare svinge innom for å smake på de edle dråpene (man bør gi en beskjed på forhånd at man kommer). Har vært flere ganger i Champagne og vært innom flere hus. Første gangen sa jeg at jeg ikke kunne smake fordi jeg kjørte. Mannen i huset bare kikket dumte på meg og skjønte ingenting..hehe. When in Rome, do as the Romans. Så det ble litt prøvesmaking etter å ha tenkt meg om. Like man vinen eller champagnen, så får man kjøpt så mye man vil. Helt super sprudlevann til 150 spenn er ikke galt!
mishka
09.06.2019 kl 11:50 744

Ja, Bulgaria er blitt ganske sympatisk. Største fordelen ved å feriere øst for Tyskland er fraværet av muslimer. Det å stå å vente på at et "fødetelt" får subbet beina etter seg over et fotgjengerfelt på Stovner, minner om en saktegående karavane på vei over Khyber-passet, og er utrolig provoserende å vente på for oss som betaler gildet.

Restaurantene i Bulgaria har fortsatt mye å lære, men det går sakte men sikkert fremover. På feriestedene er det mye glade amatører, med "mor" på kjøkkenet og far som egentlig er murer i Varna om vinteren, som serverer sammen med døtrene på 16 og 17år. Man bare MÅ glemme fransk kokkekunst og heller satse på det lokale som de kan. Og det betyr grillspyd i forskjellige varianter skylt ned med lokal vin, som begynner å bli svært så bra, samt underholdning av lokale band og feminine syngedamer. Kort sagt Østeuropa! Og det beste er prisnivået. I storbyene som Sofia begynner det å dukke opp restauranter som tydeligvis skal satse på "the rich and successfull" og når servitørene der begynner å bable om Kobe-biff så skal man holde godt på Levaene for man ser med en gang at eieren skal bli rik NÅ! Jeg tror det også mangler mye på logistikk og dermed råvarer. Smaksmessig er det også et eller annet som mangler. Det minner litt om min barndom i Oslo på 60 tallet før Valente og Ben Joseph fikk innført hvitløk og Chilli. Det smaker liksom ikke middelhavet av maten når man sitter ved Svartehavet :-). Kona foreslo å ta med med medbragt hvitløk og hvitløkspresse.

Kjører man bil så er det helt annerledes bare man stopper opp i Serbia og Beograd. Fy flate for bra restauranter til overkommelig pris. Hva i huleste har skjedd i det landet? Byen er faktisk verdt en egen reise for folk som er litt "matvrak" som meg. Gamlebyen der er full av restauranter som ikke står noe tilbake for de beste vi har i Berlin til enda lavere pris. Og selv om strekningene på kartet kan se lange ut så går det utrolig raskt på flotte motorveier. Frokost i Beograd og middag i Wien er null stress. Og Diesel-merce som du har Xenon er som skapt for slike strekninger. I gamle dager da dattera var liten ga vi henne en nintendo og noen lydbøker og det funka helt greit med MB 240 2002 mod.

Frankrike er ikke så verst i Juli. Min erfaring er at August er langt verre, for det er den store feriemåneden nedover i Europa. I begynnelsen av Juli er det mye folk, men ikke helt stinn brakke. Prisene på hoteller har tydelig fått konkurranse nå av airbnb og lignende sider. Synes det ser ut som at det har stått stille i nærmere 10 år.

Uansett, fatter ikke folk som klarer seg uten bil i ferien.
Redigert 09.06.2019 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
Stella
09.06.2019 kl 12:18 731

Det kommer an på hvordan en legger opp ferien, om en reiser rundt med egen bil, eller leier på stedet. Noen drar til et
bestemt sted og drar rundt med reiseselskap, slapper av og lar andre stå for transporten. Og atter andre holder seg i ro
og nyter gåturer og stillhet.
Redigert 09.06.2019 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
mishka
09.06.2019 kl 18:23 673

Det blir færre og færre norskregistrerte biler å se nedover i Europa. På 70 tallet kunne man se folk i VW boble ankomme Rimini. Nå stopper det opp i Nord-Tyskland. Frislippet av flypriser er sef. en grunn. Men fatter alikevel ikke at folk gidder alt stresset med fly når de allikevel har ferie og god tid. Man er avhengig av en jævl... bagasjevekt og kan knapt kjøpe med seg noe som helst hjem. Med bil stopper man på et vinslott som Xenon nevner og tar med et par kasser vin man liker og kanskje kjøper man med noen kule småmøbler eller nips fra en kul småby i f.eks. Provence. Nesten alltid går flyene på helt umenskelige tider. Glemmer ikke for noen år siden i Sunny Beach Bulgaria en småbarnsfamilie som skulle til Trondheim med et Norwegianfly med avgang kl. 04.20 fra Burgas. Og gjett når de ankom uka før: Hehe, kl. 03.20. Der satt de i hotellresepsjonen fra kl. 12 om formiddagen og ventet på en buss som skulle hente dem etter midnatt!

En annen grunn er nok at mange har gått i det jeg kaller leasingbilfella. De leaser en bil med 15k.km. kjørelengde i året. Og da er det ikke noe igjen til så mye som en kjapp tur til Kjøben engang. Bare det er 1200 km. tur-retur Oslo. Selv har jeg vært på bilferier som glatt har dratt 7000 km. på telleren.
Atter andre sitter i batteribilfella. Bilen har blitt et verktøy for kun å komme seg 3 mil på jobb. Man kan jo prøve seg på Bulgaria eller Hellas med batteribil.....
danm
10.06.2019 kl 11:17 597

Der er vel en grund til, at antallet af dieselbiler i Norge aldrig har været højere. Tager du en ny dieselbil kan du køre ca. 20 km/l på en tyr ned gennem Europa og samtidig med så lille forurening, at ingen anden bil kan være med. Hvad er problemet? miljøidioterne har fordrejet fakta og hovedet på mange mennesker.
NilsAB
10.06.2019 kl 12:09 560

Flotte ferier dere tegner! Jeg huker på min 2007 combicamp, stuer fruen og ungene i cmaxn og drar til Sverige. Billig svinekjøtt og dårlig men billig øl. Boblevann det og. Charlottenberg tenker vi da, der er det bademuligheter for ungene, kjøpesenter for mor, og jeg får vel bare henge på der jeg får beskjed...

Som tidligere nevnt cab- tur til Stavanger med 100 stk MX5
Håper på å kunne kjøre nordover senere på sommeren.
Det er deilig med småveier, koselige ferjestrekninger på Atlanterhavsveien, fint å få fisk når man fisker, lyst hele døgnet og mindre behov for søvn.
Jeg drar ikke på ferie først og fremst for å kjøpe billig mat og vin, og i år gidder jeg ikke å ligge på noen sydenstrand kjenner jeg. Så jeg håper det blir tur nordover da.
Kanskje blir vi en 3-4 biler eller kanskje blir det ikke noe av, vet ikke enda.

Det er også verdt å vurdere tog. Mange velger denne løsningen.

https://www.vg.no/reise/i/rAMLyw/slik-tar-du-toget-til-sr-europa
Redigert 10.06.2019 kl 20:37 Du må logge inn for å svare
mishka
10.06.2019 kl 21:29 466

Hehe, dra på ferie med tog? 2 personer til Paris rundt 7000 spenn med plassreservasjon når man kan fly for noen hundrelapper. Nei takk. Skal man reise og ikke har bil og ikke skal fly er buss langt å foretrekke. I Tyskland "rævkjører" selskaper som Flixbuss Deutsche bahn på pris. Man kan på de rimeligste avgangene kjøre f.eks. Berlin-Hamburg for 9 euro i behagelige busser med fri Wifi. DB koster det 5 dobbelte minst. Disse bussene er elsket av ungdommer på tur og går på kryss og tvers i hele Europa. En annen ting er at alle europas sentralstasjoner er samlingssted for all mulig dritt en by kan fremvise. Bare se Oslo S:-) Eller prøv å ankomme Gare du Nord i Paris og bli møtt av hundrevis med tiggende sigøynerpakk.
Eller som i Malmø i dag:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/50r78e/skutt-av-politiet-i-malmo-hevdet-han-hadde-vaapen-og-sprengstoff?utm_source=vgfront&utm_content=row-18
mishka
10.06.2019 kl 21:34 455

Nei da er det langt behageligere i bilen. Man ankommer en eller annen storby underveis og vil man bo rimelig sjekker man bare inn på f.eks. Ibis eller b&b.

https://www.hotelbb.de/nb/index

Alltid rene enkle rom med det vesentlige: Waterfalldusj, wifi, ac og garasje i kjelleren. Mer behagelig kan det ikke bli. Slippe stresset med å ankomme en sentralstasjon for så å måtte slepe med seg all bagasje til en taxi og så et hotell. Blir svett bare ved tanken.
Og ikke minst å måtte i en ferie forholde seg til avgangstider man skal rekke. Er man litt ør i hodet etter litt for mye avec kvelden før så er det bare å coolen til man har lyst til å dra. DET er ferie!
Redigert 10.06.2019 kl 21:44 Du må logge inn for å svare

Tok tog en del i Italia i våres og det var litt stress ja.
Vil man ha litt frihet så bestiller man ikke, men da kunne det fantisk være umulig å komme med.
Andre ganger kunne det være en halvtimes kø for å kjøpe billett.
Vi rakk ikke det hver gang rett og slett, men det gikk fint uten også...
En gang sa jeg bare at kona hadde billetten og det gikk helt fint han lurte ikke på hvor hun var... de fleste gangene var det ingen kontroll.
Det var egentlig nokså forvirrende på stasjonene også da det kunne komme tog på samme perrong rett etter hverandre som da selvsagt ikke stoppet samme sted. Men det var faktisk folk på stasjonene som spurte hvor vi skulle og passet på at vi kom med rette tog de gangene det var sånn. Nesten rart de klarte det så mye folk som det var hele tiden.
Og det var mye tunneller og noen steder måtte man gå av inne i tunnel fordi det bare var bitte litt åpent mellom tunellene så mye av toget sto altså inni.
Stephen
11.06.2019 kl 08:21 363

Sant:)Jeg drar til nabo fylket for å fiske; sitte i en pram lytte på radio ,drikke kaffe med snøret ute. Vil ikke for langt unna Sørlandet på sommeren :).

På vinteren skulle jeg gjerne reist langt:)

Mvh. Stephen
Redigert 11.06.2019 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
Stephen
11.06.2019 kl 08:37 345

Etter noen uker i nabofylket på fisketur; tar jeg toget først til køben så får jeg se, en liten pute for å komme opp fra togsetet, egen niste oliver twist og bok :) gjør det til fine turer ; billig greit og bra:)
Ferie handler om å hygge seg og ikke løpe etter morro.
Ikke trenger det å bli så dyrt heller , bare det og handle kaffe i en kiosk og sitte på en benk om solen skinner:)

Mvh. Stephen
Brit
11.06.2019 kl 16:13 286

Ja, vi er forskjellige - jeg hadde gjerne betalt kr 100.000,- for å slippe å dra til feks. Bulgaria på bilferie. Jeg kjenner meg over hodet ikke igjen i mishkas beskrivelse av det å reise med fly. Få steder, om noen, er vel bedre egnet for et billøst feieopphold enn Nice. Kollektivtilbudet er så vel utbygd, avstandene er små, tog og buss har hyppige avganger, og er dessuten så billig at du kan farte rundt i dagesvis for hva det koster å parkere bilen din en eneste dag i området. Bilkøene derimot er uutholdelig lange fra tidlig morgen til sen natt.
Hektar
11.06.2019 kl 16:16 283

Nå er vel du en el-tulling også, ja det er ikke noe særlig å dra på bilferie med lekebil. Innmari kjipt kan jeg se for meg.

Jeg hadde også valgt Sør-Frankrike og stoppet innom Göte, Køben, Düsseldorf og Luxembourgh på vei ned, og tatt Brussel, Antwerpen og Berlin på tur tilbake (da med Kiel-ferga).

Men, storbyferie på sommerstid... Langt flottere å ta den turen på høsten.
mishka
11.06.2019 kl 16:24 281

Ja, om man bare skulle til f.eks. Nice ser jeg dine synspunkter. Som jeg har nevnt så mange ganger før på dette forumet er det alt man opplever underveis de som flyr går glipp av. Som f.eks. for en del år siden da datteren var liten og hun opplevde en flokk ville hester komme galloperende over veien langt oppe i fjellene i Romania underveis til Ukraina. Kanskje det er slike opplevelser som har gjort at hun fortsatt driver med ridning. Europa er så mye mer enn disse stedene folk typisk flyr til.
Hvor mange har med egne øyne sett sigøynernes hus i Romania:

https://www.youtube.com/watch?v=JEFF6Y0mAyA

Eller bare det å oppleve grenseovergangen mellom Serbia og Bulgaria med tusenvis av tysk-tyrkere på vei hjem på sommerferie. Småting som gjør ferien litt mindre A4. Jeg har venner som har hatt hus i Spania i 25 år og aldri vært i Frankrike. Jeg skal være enig i at noen liker bilferie og andre hater det. Dette er tråden for de som liker det.

Tyske motorveier i fellesferien er morsomt ja for de som liker å sitte i kø.
mishka
11.06.2019 kl 17:05 246

Unngår man fredag ettermiddag og lørdag de dagene de forskjellige delstatene starter ferie så er det null problem. Alt dette står i de største tyske avisene hver år som f.eks. Berliner morgenpost. Vi er en vennegjeng på 6 par. Bare ett annet par drar alltid på bilferie. Alle de andre kjører aldri knapt lenger enn 15 mil til hytta i bil, så ja, jeg er fult klar over at dette ikke er for alle.

https://www.morgenpost.de/
Brit
12.06.2019 kl 10:29 153

Hektar
I går kl 16:16 128
Nå er vel du en el-tulling også,

Hvilken institusjon har du oppdragelsen din fra Hektar?