Prisstup på elbiler

gest
07.06.2019 kl 23:49 3650

Det man "tjener" på lave avgifter ved kjøp taper man igjen i verdifall allerede etter 1 år.

https://www.nettavisen.no/%C3%B8konomi/brukte-tesla-strmmer-inn-pa-bruktmarkedet/3423695518.html

Når levetiden ifølge Nissan er 10 år på elbilene så spørs det hvor miljøvennlig det er. Kan ikke forstå at de elbilene er så miljøvennlige når en må vrake dem så fort. Klart her i landet så er det mange som sparer mye penger på og ha en sånn. Det er vel grunnen til at de har elbil. Det er ikke miljøet de tenker på iallefall. Hvis det er miljøet. Hvorfor er de da så livende redd de må begynne og betale moms eller andre avgifter? Kommer det avgifter snart vil elbilsalget stupe. Spiller ingen rolle om det blir neste år eller i 25 avgiftene kommer. Det vil knekke elbilsalget uansett. Særlig når "fossilbiler" også blir utslippfrie. Da ser en hvor meningsløs denne satsingen er.
Redigert 21.06.2019 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
Puta1n
22.06.2019 kl 00:49 647

Hvis FNB blir valgets vinner til høsten, kan man si farvel til elbilfordelene.
Odi.1
22.06.2019 kl 14:38 573

Flere og flere angrer livet av seg at de har brukt pengene sine på denne EL bil Fiaskoen.
En dyrere lærepenge kan en knapt tenke seg.
mishka
22.06.2019 kl 15:35 542

Hvor har du det fra? Hvis man har et bilbehov som en elbil dekker så er vel ikke det noe problem. Hvis man er så dum at man kjøper elbil når man egentlig trenger en dieselbil så angrer man nok. Jeg vil tro de fleste har tenkt gjennom behovet sitt før man gjør en såpass til investering som en bil.
Mentor
23.06.2019 kl 09:49 464

eGolf fra 2014-2015 er mer enn halvert i pris og har holdt seg dårlig i verdi. Det er mange av dem, garantien nesten ute/er ute og rekkevidden om vinteren er snau (10 mil max). Det betyr du kan skaffe den en til 120k med grei km. stand som da er brukt slik biler bør brukes, nemlig med panelene i behold og litt moderat service på bok. Hvis man bor i by og bare bruker den der og har daglig grei lademulighet er det et bra kjøp. F.eks enkelt å krysse Groruddalen med en eGolf og der er egentlig kollektivt ikke så bra.
Redigert 23.06.2019 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
mishka
23.06.2019 kl 13:11 402

Ja, men halv pris etter 4 år er da ikke så galt. Nå må snart Ola Nordmann bli vant til samme avskrivning på bilene som vi har her i Tyskland. Her er tommelfingerregelen halv pris etter 3-4 år. Godt eksempel er Mercedes e-klasse av nåværende modell. Og dette er er en bil som holder seg bra i verdi. Ny pris med en del utstyr her i Tyskland sommeren 2016 var typisk 60 k. euro. Nå får man dem hos forhandler med garanti for rundt 30K. (E 220D med den topp moderne euro 6 motoren). Det å betale 120k. for en e-golf man ikke kan kjøre tur-retur Gardermoen med en gang frister ikke meg, selv om behovet hadde vært begrenset. Det må være få som har et bilbehov som KUN er noen mil innen Oslo.
Mentor
23.06.2019 kl 14:11 379

Man må ha noe kunnskap og en god kalkulator for å vurdere første generasjon eGolf ja. Oslo sentrum - Gardermoen tur retur vil ikke gå (11 mil). Uten hurtigladning er det ikke verdt å ta en slik tur. Med fullt ladet bil før start og perioden vår-høst skal det fint gå selv med ikke helt topp batterier (må måles) . Hjemmetjenesten prøvde å kjøre hele dagen med eGolf i Oslo. Da var det mange korte turer med stopp. Det gikk i grunn bra, men de var sløve til å lade og måtte innarbeide en vane. Elbiler må lades. Det greieste er over natten, men så må de ikke stå lenge før de må etterlades. Jeg tror det ikke minst gjelder gamle elbiler 4-5 år og eldre.

Fossil biler i Norge kan ikke sammenliknes med andre steder. Det er høye avgifter og blir ekstreme verdifall. Likevel er 4-5 år gamle fossile biler ikke riktig halvert. Det er mer 60% restverdi i dem. Så lenge det ikke var veldig kostbare luksusbiler. De faller 50% (BMW 7).

Forresten er den vanlige bilturen på 3 mil så de gamle elbilene skal kunne klare seg tur-retur. Nærkjøring burde passe godt både byer og tettsteder. Det at de klarte å bygge en hovedflyplass 5,5 mil unna Oslo viser hvor feil plasseringen på den er. Elbiler fra 2010-2015 vil ikke være helt greit tur-retur uten hurtiglader og det har de ikke.
Per K
25.06.2019 kl 19:43 262

Nettavisen skriver jo kun negativt om Tesla,Elbiler ,Lan marie og MPG.
Så bruke nettavisen som en sikker kilde her blir helt feil.
Verdi tap har man hatt på dyre biler i alle år.
Fordelen med tesla er at de har såpass lang rekevidde.
Brit
26.06.2019 kl 22:32 177

Mishka har det klokeste innlegget på dette forumet i moderne tid: «Hvis man har et bilbehov som en elbil dekker så er vel ikke det noe problem. Hvis man er så dum at man kjøper elbil når man egentlig trenger en dieselbil så angrer man nok. Jeg vil tro de fleste har tenkt gjennom behovet sitt før man gjør en såpass til investering som en bil»

Det er selvfølgelig behov/kjøremønster som avgjør om det er smart eller ei å velge elbil. Ikke dette barnslige og ytterst naive føleriet som Basse og hans likesinnede bedriver.