Bilsalget normaliseres. Batterikjøretøy fases ut.

Basse
07.06.2019 kl 10:58 170

Bensin og dieselbiler hadde 64,5% markedsandel av nye biler i mai 2019. Batterikjøretøy 35,5%. Selv om bilsalget totalt sett er i negativ trend så er vi på vei tilbake til normalen før WLTP omleggingen. Som ventet.
Stadig fler av de vanlige bilmodellene er igjen tilgjengelige for bestilling etter å ha blitt holdt tilbake i forbindelse med at det ble gjort WLTP tekniske tilpasninger.

Batterikjøretøy fases ut, bensin og dieselbiler med ER-systemer, såkalt "mild hybrid" og "hybrid", er markedsledende i vekst, også i Norge.

Å fortsette å subsidiere batterikjøretøy er hodeløs og meningsløs sløsing med fellesskapets midler, nye vanlige biler er allerede nær utslippsfrie i bruk og totalregnskapet for klimaavtrykk forteller at batterikjøretøy slett ikke er bedre for klima enn moderne bensin og dieselbiler.

MVA på batterikjøretøy NÅ og la denne momsen øremerkes til fjerning av frihetsberøvende veibommer!!
Redigert 07.06.2019 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
danm
07.06.2019 kl 11:08 153

Jeg har netop set en test i Autobild, hvor man tester Mercedes med den nye dieselmotor. Man testede mod en Toyota hybrid og målte udslip. Resultatet blev, at dieselbilen forurenede mindre end hybrid. Der har også været en undersøgelse, hvor man tager den nye dieselbil og sammenligner den samlede miljøpåvirkning over hele bilen levetid med en elbil og her påvirkede dieselbilen miljøet mindre end elbilen. Norge er helt tosset med elbiler, men glemmer helt at kigge på, hvad der sker på andre områder.
RLB76
07.06.2019 kl 11:15 144

Danm, spot on. Det virker overhodet ikke som om politikere har fått med seg dette.

Informasjonen inneholder alt for mye fakta og ingen politiker kommer noen gang til å være interessert i det.
danm
07.06.2019 kl 11:46 126

De har åbenbart heller ikke fået med sig, at bilernes forurening er en meget lille og faldende del af miljøproblemet. Transport af varer med lastbil, fly og ikke mindst skibe, er en meget større faktor. Vi må heller ikke glemme, at elproduktionen generelt slet ikke er så "ren" som mange gør det til og varetilvirkning (produktion) har man helt glemt, her ligger en meget stor forurening. Politikkerne har gjort bilkørsel til et meget større problem, end det i virkeligheden er. For øjeblikket er det ca. 10%, men hvis man tænkte tanken, at vi kunne bytte alle bilerne ud med nye på en gang, ville vi komme ned på ca. 3%. Så med tiden bliver bilkørsel ikke noget problem.

Men slikt er ikke noe viktig når man har bilhat som hovedårsak og bare gjemmer det bak klimapolitikk
Da vil man ikke vite at det å konsentrere alle tiltak mot bilkjøring ikke vil ha noen effekt