Lær om seismikkmarkedet og SBX - live 12.juni kl 13


Seabird Explorations toppsjef Hans Petter Klohs kommer til et live Q&A event hos oss onsdag 12.juni kl 1300 CEST.
Den høyt rangerte ABG-analytikeren John Olaisen vil lede utspørringen. Klohs og Olaisen har begge lang erfaring fra henholdsvis drift/analyse innen sektoren og her har du mulighet til ikke bare å spørre om Seabird spesifikt, men også om synspunkter på de ulike området innen seismikk generelt!

Seabird (ticker SBX) har de senere år blitt forvandlet fra et gjeldstynget selskap med gamle fartøy til et selskap i netto kontaktposisjon med en betydelig modernisert flåte med primær virksomhet innen high end 2D-seismikk/source samt til dels innen 3D.
Her er lenke til eventet http://bit.ly/SeabirdExploration-Live - du kan allerede nå stille spørsmål i kommentarfeltet nedenfor eller ved å sende til info@xtrainvestor.com – alle relevante spørsmål sendes videre til Klohs og Olaisen

det hjelper vel egentlig lite..
Markedet har null tiltro til dette selskapet om dagen.. Oppgradert flåte og alt det, men ikke snev av kontrakter og null kontakt eller info til markedet.
Redigert 06.06.2019 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Matsern
06.06.2019 kl 09:58 3375

Nå forsøkes det å hausse denne daue katta for n-te gang.

- Hvorfor måtte man hastekjøpe to nye båter når deler av flåten allerede ligger uten jobb?
- Dere fortalte dere måtte si nei til oppdrag før kjøp av nye båter, mens etter kjøp har det kommet tilnærmet ingen nye kontrakter, kun to små ubetydelige.
- Hvorfor informerer dere ikke markedet og aksjonærene om planene, fremskrittene med de nye båtene?
- Hvordan ser avtalen med emgs og tidligere Boa Thalassa ut?
- Hvordan ser dere for dere utviklingen i seismikk generelt og for sbx i resten av 2019?
- Hvilke tanker har dere om kursutviklingen etter melding om båtkjøp?
- Blir det reperasjonsemisjon og i såfall når? Den er vel ikke gjennomførbar nå etter massivt kursfall.
- Q1 viser dårlig inntjening, hva er deres tanker om ratene fremover?
- Kan det tenkes at sbx sin manglende/dårlige kommunikasjon til aksjonærene er medvirkende til den all time lave kursen?

veldig gode spørsmål...spesielt de to første er av stor interesse, og lurer jo egentlig på hva som skjer der..
KimLee
06.06.2019 kl 13:18 3212

Noen svært kritiske spm som de absolutt bør besvare.

FFS, la oss få en avklaring på rep-emien og kom med kontrakter.
FAR100
06.06.2019 kl 15:31 3118

Aksjer på ME ligger på 1,1 hva er forskjellen?
solid1
06.06.2019 kl 21:28 2981


Synes du hausser EMGS stort sett hele tiden Mats.
Var inne i begge selskaper, men solgte alt i EMGS, i hovedsak pga din negative innstilling til Seabird.

Så langt virker det som et fornuftig valg, men som du vet. Det går opp og ned.
"Katta",eller sjøfuglen som det virker du er litt redd for, har som kjent 9 liv,

Flere spørsmål:
- Dere er tilsynelatende på vei mot nye underskudd i q2 og q3, ut fra meldte nye oppdrag å dømme, med relativt lav flåteutnyttelse. Hvordan har dere tenkt å håndtere disse eventuelle underskuddene finansiellt?
- Hvilke havområder ser dere på som mest interessante med tanke på generering av nye oppdrag?
Matsern
06.06.2019 kl 22:22 2924

Siden nyttår, har EMGS gått 126% og SBX har falt 13%. Markedet er enig med meg.

Du har helt rett i at emgs har fått til vesentlig mer enn sbx så langt. Vi snakker da også to vidt forskjellige selskap. Helt ulik teknologi, ulikt marked, ulik selskapsoppbygning. Et med stor gjeld, men relativ unik teknologi og et selskap uten gjeld og mer tradisjonell teknologi (2D) men også med 3D og havbunns skyte-kapasitet. Jeg kan som sagt ikke helt se at de kan holdes opp mot hverandre.
Redigert 06.06.2019 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
Matsern
06.06.2019 kl 22:50 2856

SBX har ikke havbunnseismikk. Innenfor det området, bistår SBX med skip med luftkanon, i tillegg til å være taxi for noder. Det er der etterspørselen er nå, det skriver SBX selv i sine rapporter.

EMGS har ca 100 mill dollar i gjeld. Til sammenligning har Polarcus ca 450 mill dollar i gjeld. Gjelden er ikke noe problem så lenge det ikke er tørke i inntektene, eller at inntektene er på lave rater (Polarcus). EMGS har monopol og har kvartalsvis kostnader på ca 12,5 mill dollar. Sist kvartal inneholdt inntekter på 10,6 mill dollar, som er før de sikret den store ordreinngangen. Backlog nå er på approx 100 mill dollar. Jeg estimerer ca 25 mill dollar i inntekter i Q2. Hvis det slår til, skal det også føre til en god bunke dollars i profitt og kursen vil fly til værs.

Men for all del, putt pengene dine i SBX, så kan vi oppsummere når vi nærmer oss nyttår.

Det er riktig angående havbunn, det ble skrevet feil. Herved rettet. Poenget er at sbx har kapasitet til å dra nytte også av et økende havbunnsseismikk marked.
Jeg mener at emgs, siden du til stadighet drar det selskapet inn i sbx-trådene, er alt for nedsyltet i gjeld til å kunne gå med særlig overskudd de nærmeste to årene om enn i det hele tatt. Sbx vil, dersom ratene øker, raskt gå med overskudd. (fordrer selvfølgelig at sbx sin ledelse får beina ned fra bordet og får huket inn kontrakter). Snakkes til nyttår.
Matsern
06.06.2019 kl 23:58 2787

Nedsyltet?? 100 mill dollar er ikke akkurat mye gjeld, når inntektspotensialet er bra. I løpet av de tre første månedene av 2019, sikret EMGS approx 100 mill dollar i backlog. SBX er forøvrig ikke uten gjeld, de har 22 mill dollar i gjeld. Med den logikken, vil du altså aldri ha penger til overs, fordi banken tar hele lønnen din? Det henger ikke på greip det du sier. Klart EMGS vil gå med overskudd når inntektsnivået tar seg opp, kostnadene er som nevnt ca 12,5 mill dollar i kvartalet.

SBX er i praksis i supply-markedet, siden de ikke har noder. De vil med andre ord være underleverandør til for eksempel Magseis. Og der er det mange om beinet, dermed blir det konkurranse på pris. Kinesiske BGP er for eksempel i det markedet. Hvem ved sine fulle fem konkurrerer mot kinesere på pris, da er du dømt til å tape. Hvis du skal sitte i havbunnseismikk, er Magseis selskapet du skal velge.

En annen ting, er at EMGS er på vei bort fra spesialbygde skip. De utvikler mobile løsninger med konteinere. Det betyr at kunden kan benytte sine egne PSVer o.l som de allerede har på kontrakt. Det vil være kostnadsbesparende for begge parter. Derfor har antakelig SBX kunnet sikre seg Boa-skipene uten videre motstand fra EMGS.

Fra EMGS Q1: "The Company is also pursuing a strategic approach to flexible and low fixed-cost solutions for increased capacity with less dependence on vessels on long term charter and the use of mobile equipment sets. This will bring down the fixed cost and increase vessel utilisation."

For seinest tre dager siden kom Myrseth med sine kjøpsanbefalinger, ingen SBX der.

Kjøpsanbefalingene:

Akastor
Flex LNG
Yara
Magseis
Okeanis
TGS
Redigert 07.06.2019 kl 00:14 Du må logge inn for å svare

Sorry matsern. Jeg skjønner at du desperat forsøker å selge de selskapene du har investert i. Jeg er ikke interessert i de, men ønsker deg all lykke til.

Diskuter gjerne sbx på sbx trådene. Både negativt og positivt. Så kan du ta diskusjoner om de selskapene du er interessert i på andre tråder. Skal vi si det slik? Blir mer ryddig da.
Matsern
07.06.2019 kl 00:16 2767

Det var jo Solid1 som startet med å dra inn EMGS i denne tråden, så jeg bare svarer. Du får la være å svare da vet du. Easy fix ;-)
Redigert 07.06.2019 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
ken-guru
07.06.2019 kl 09:08 2573

Shell vil investere 20-25% i shaleolje det neste årene, mens i Offshore blir det null-vekst/flatt. Dnb ser verken for seg en V eller U kurve for veksten Offshore, men heller en flat kurve framover. Dette er skuffende for markedet som i fjor trodde på en V-kurve og i værstefall enn U-kurve. Nå ser det ut som selskapene i stedet satser på Shale-olje og at Offshore investeringene i Offshore blir liggende relativt flatt de neste årene. Vil anta at markedet har innsett dette og det er grunnen til at stemningen i offshoreaksjen har vært så laber det siste året. På bakgrunn av dette er det paradoks at sbx tør gjøre investeringer i "nye" fartøy. Det er i bestefall risikofylt. Er redd de nye kjøpene kan være basert på at de har overvurdert markedet de neste årene.
KimLee
07.06.2019 kl 09:26 2529

Det finnes flere selskaper enn Shell som vil investere.

Er nok mange som frykter at det var bomkjøp. Særlig ettersom tiden går uten melding.
ken-guru
07.06.2019 kl 09:39 2481

Man kan jo håpe og tro det. Får tro at det er mer enn håp og tro som ligger bak investeringene i SBX.
Redigert 07.06.2019 kl 09:41 Du må logge inn for å svare

Skal vel under krona nå! Helt forbanna utrolig!

Skal ikke se bort ifra det. Da får man benytte muligheten til å kjøpe litt mer før melding kommer. Salg er uaktuelt på dette nivået. Jeg skjønner likevel godt at enkelte får nok og selger.
Jakal
07.06.2019 kl 13:09 2242

Trøsten får da være at ledelse og styre har forpliktet seg med anseelige beløp i emisjonen. Men markedet liker ikke usikkerhet, og akkurat nå (vel vel, la oss si de siste 10 årene...) er det nyhetstørke og langt mellom de lange kontraktene. Da hjelper det ikke så mye at ratene er på vei opp. Det ene BOA-skipet er på langsiktig kontrakt, det andre skipet antar jeg skal oppgraderes før den settes i drift. Vi får vente på webcast´en i neste uke; Jeg forventer da at ledelsen letter på sløret og (gjen)oppretter troverdighet og skaper trygghet for aksjonærene. Det er greit å informere om utfordringer i seismikk-markedet, men det er en grense for alt (eks tålmodighet). Ledelsen gikk offensivt ut i januar (februar ?) i Finansavisen, og prediket bl a full utnyttelse i Q1 2019. Fasit ble vel ca 2/3 utnyttelse av flåten i Q1. Er det tolkningsalternativer her eller "dreit adm dir på draget"? SBX har litt å bevise nå, vi venter i spenning.

Gode poenger du kommer med her. Jeg vil si angående det siste, at adm dir dreit på draget som du sier. Bevisst eller ubevisst skal ikke jeg si, men det er et av to alternativer.
1. Bevisst villedende informasjon.
2. Han har null oversikt over hvor mange av sine båter han har på kontrakt.

Så da er det bare å velge det du synes passer best.

Og ja, det er positivt at det nettopp var stort innside-kjøp, og det til pris over dette nivå.

Meget spent på om de kritiske spørsmål blir tatt opp. Erfaringsmessig jatter utspørrer bare med og det blir lite eller ingen kritiske spørsmål på disse q/a.
KimLee
07.06.2019 kl 15:43 2109

Det var vel 76% utnyttelse inkl Aquila. Bortsett fra Aqila var det så godt som full flåte utnyttelse i Q1 og det er bra.
Skjønner bare ikke hvorfor kun ca 1/3 er booket for Q3. Det er enda tid til å få god utnyttelse i Q3 men da må kontraktene komme veldig snart.

Enten har man tro og kjøper , eller så har man det ikke og selger ... .
SBX kommer 100 % sikkert.
Mastern : Hvorfor orker du henge deg opp i SBX når du ikke har noen tro ? Jeg har cashet ut mine i EMGS for lenge siden og smiler fra øre til øre.... Har ikke noe imot EMGS med nå er festen over der og ...
SBX er neste mann opp ... sanne mine ord
KimLee
07.06.2019 kl 15:58 2088

Er kanskje kke så enkelt som å bare selge eller kjøpe alt ettersom om man har tro eller ikke.
Mange har kjøpt og sitter i klistret her.

Klisteret ... LOL ...
Dont catch a falling knife ?

Kjøpe mere , snitt ned ... selg når du er happy
Moyer
07.06.2019 kl 16:09 2082

Her er det vel litt ulike syn ute å går, fagerborg.
Personlig mener jeg at enten leverer ledelsen, eller så slutter de. Ledelsen/styret som sitter per nå, er intet mindre enn en gedigen skuffelse.
Man må gjerne skryte på seg at selskapet er transformert fra et gjeldstynget selskap, til et selskap uten gjeld og med nye båter. Hvilke bragd dette er, kan diskuteres. Hele transformeringen har skjedd gjennom emisjoner. Det er vel ikke spesielt komplisert å drive forretning, når alt handler om å korrigere fortiden med å hive nye penger på gamle bål. Antall emisjoner har ført med seg at markedet har null tillit i øyeblikket, og dette har de blitt advart mot.
Samtidig så kan man også berettiget mistenke at den siste dumpingemisjonen ble gjort med egen vinnings hensikt. Det er verdt å merke seg at kursen var å ferd med å strekke seg mot 1,7 før markedet oppfattet at nok en emisjon var på vei.
Nå kan det se ut for at vi skal prise oss lykkelig om den holder seg over krona.

Så et annet spørsmål som så absolutt bør stilles. Det var angivelig stor interesse for emisjonen fra ut og innland. Vel, så langt er det som er flagget, er at de to største aksjonærene har falt under 5%. Det er altså INGEN "større" aksjonærer igjen i selskapet.
Dersom ikke styret og ledelsen klarer å ta dette inn over seg, så er det jammen på tide de våkner.

Det skrytes av selskapets gode posisjon, og man er godt skodd for et marked i bedring. Likevel stuper kursen, og emisjoner på emisjoner gjennomføres på dumpingkurser. Hvilke bragd er de det å selge en 1000 lapp for 100 kroner?
I en syklisk bransje må man "henge på" og utnytte "gode dager", og man har definitivt ikke tid til å skusle dette bort med dårlig ledelse.
Enten leverer de, eller så pakker de sammen.
Matsern
07.06.2019 kl 16:17 2074

Det er bare å holde seg litt orientert det. Det er 200 mill aksjer i omløp på merkur. Det er nesten 300 mill aksjer i omløp på oslo børs. Når aksjene blir slått sammen, blir antall aksjer ca 500 mill. Selskapet blir ikke dobbelt så mye verdt over natta. 50% ned er realistisk utfall.
KimLee
07.06.2019 kl 16:18 2066

For alt vi vet så har de kjempekontrakter på gang. Kanskje neste kontrakt blir på et år, ikke bare en mnd som den siste kontrakten.
Men dette vet vi jo ikke.
Moyer
07.06.2019 kl 16:30 2047

Eller kanskje bommer de.....Husker jeg ikke helt feil, så gjorde de et stort nummer at av at de allerede på slutten av 2018 var 50% booket for Q2.
Implisitt, markedet skulle tilsi strøm av kontrakter som gjorde at man også ble fullbooket for Q2.
Vel...…. Det som siden kom av kontrakter, holdt til ca. 50%.

Det er regelrett null kontroll på butikken, og det er ytterst bekymringsverdig.

Selv om d meldes kontrakt på et år vil det neppe heve kursen noe særlig over emi-kur dessverre! Er nok mange som er rimelig klar for å komme seg til helvede ut av dette selskapet! Kynisk emisjons maskineri
KimLee
07.06.2019 kl 16:37 2032

Er selv bekymret for hva som skjer. De sier at de får flere henvendelser til mye høyere rater men alikavel klarer de bare å booke ltt over halparten av flåten i Q2.
Nå virker det som om vi kan få en del svar neste uke.

Jeg synes du setter fingeren på noen meget viktige punkter her Moyer. Har ikke tid nå til å gå i dybden på det. Kommer tilbake til det. Det er en interessant diskusjon.

Til matsern. Det du snakker om er priset inn allerede. Betyr ikke at ikke vi skal ytterligere ned, men alle vet at det har vært en bookbuilding emisjon med tilhørende nye aksjer. Kursen vil fortsette ned så lenge det ikke kommer kontrakter og så lenge ledelsen sprer usikkerhet.



Matsern
07.06.2019 kl 21:49 1810

Du får vente å se
Lilleulv
07.06.2019 kl 22:03 1793

Korriger meg gjerne: Jeg har kommet frem til at Eagle, Osprey og Harrier stort sett er fullbooket hele Q2, Voyager har stått mest parkert ser det ut til. Tar man med Aquila i beregningen så har vi en flåteutnyttelse Q2 på ca 60% kontra 76% i Q1. T tillegg så har Nordic startet sitt 80 dagers oppdrag dette kvartalet, men jeg er usikker på hvor mange av dagene som faller på Q2 vs Q3. Har ikke tatt med denne i beregningen av flåteutnyttelsen. Vi har fått kontraktsmelding tidligere bare få dager før oppstart, så det kan enda komme mer jobb for Voyager i dette kvartalet.
Redigert 07.06.2019 kl 22:05 Du må logge inn for å svare