Elbil i full fyr.

Jomma123
02.06.2019 kl 12:22 1117

Det er skummelt når en elbil tar fyr for i motsetning til en "fossilbil" som lar seg slukke ganske greit er det umulig og slukke en brann i en elbil uansett merke. Hva om dette skjer i en større garasje om natta? Blir en katastrofe uten like.
Er dere ikke betenkt dere som har elbiler?

https://e24.no/bil/tesla-motors/tesla-tok-fyr-under-lading-i-belgia/24633238
solid1
02.06.2019 kl 13:14 1082

Unektelig en risiko som man må ta hensyn til.
Det er også mer risiko med alle de lettere materialer man benytter ved bilproduksjon for å holde totalvekten nede.

Plastmaterialer og aluminium øker risikoen for en meget høyere temperatur dersom det blir en brann.
Helt opp til 1350 grader C dersom f.eks. aluminium kommer i brann, og ved den temperatur brenner aluminiumen også under vann.

Skjønner ikke problemet.
Dette var under hurtiglading med meget høy effekt.
I en garasje så lader man på meget lav effekt så risikoen for brann er ekstremt mye lavere.
solid1
02.06.2019 kl 13:33 1047

Om dette blir et problem, vil nok tiden vise.

Man (brann-etaten) må uansett ta hensyn til at det er meget større problemer ved slukkearbeidene.
De fleste el-bilbranner skjer ved kollisjon, og ikke under lading.
Jomma123
02.06.2019 kl 13:46 1020

En liten feil på batteriet og sjansen for brann er stor uansett om det er en hurtiglader eller en med lavere effekt. Hvorfor tror du det er forbudt og lade dem på bilfergene der de ikke har hurtiglader? Elektroniske feil gjelder selvsagt både "normale" biler og elbiler men tar de fyr får en slukket en fossilbil mens en elbil er umulig og slukke når lithiumbatteriet først tar fyr. De brannene har mye høyere temperatur som smelter alt. En fossil bil har ikke en sånn temperatur derfor mye lettere og slukke.
Problemet med elbilbranner vil øke mye ettersom de blir flere og flere.

Og sikkert etter hvert som de blir gamle.
Det påstås jo at lading av mobiltelefoner er blitt en av de største årsakene til brann. I alle fall har jeg hørt det flere ganger. Der er det jo veldig liten strømmengde i forhold til ved lading av elbil, og likevel altså en vanlig årsak til brann.
Tm3P
02.06.2019 kl 18:50 831

Akkurat dette med at det er vanskeligere å slukke brann på elbil er ikke noe jeg personlig er veldig bekymret over. Skulle bilen først ta fyr er det like greit for meg at den brenner helt ned sammen med en eventuell garasje. Blir selvfølgelig større kostnader for forsikringsselskaper og brannvesenet, men det er jo noe som ekstremt sjeldent skjer så jeg ikke ofrer det noen tanke.
solid1
02.06.2019 kl 19:21 800

Nå er det heldigvis foreløpig sjelden det brenner, - også i el-biler.
Så langt har ca 1 av 10 el-biler som begynner å brenne, startet å brenne ved ladning.
9 av 10 ved kollisjoner / ulykker mens bilen er i drift.

Det store problem vil være den økning man kan / vil få av temperatur under brann, og problemet med slukning.
Mange har en redsel for å kjøre i f.eks. tunneler.

Hva med El-buss, lastebil?
Vanlig "sikkerhet" om man følger en ISO-brann-kurve (Cellulose-brann) er omlag 800 grader,
mens en El-brann gjerne kan gå både til 1200 og opptil 1350 grader.
(I MW energi, prater man (i verste fall) om en økning fra 5 MW og opp til 390 MW energi)
OZZY
02.06.2019 kl 20:17 753

JOMMA fikk endelig ut noe oppgulp idag.
Dette tar jeg med knusende ro. De ekstreme hurtigladerne på 200-400 kwt er et problem.
Vanlige superladere på 30-140kwt (Tesla) er ikke noe problem.
Redigert 02.06.2019 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
Stella
02.06.2019 kl 23:23 694

Det stemmer, det oppfordres til ikke å lade mobilen om natten pga, brannfare. Jeg harr merket at enkelte ganger er kontakten varm
når jeg har ladet mobiltlf., men jeg lader om dagen.
pengex
03.06.2019 kl 00:14 668

Kontakten er vel ikke varm, omformeren er det. Sånn er det med elendig kjøling i billige elkomponenter. Og i elbiler.
En 80kw batteripakke som lades ved 400volt på en time gir 200ampere. Alt blir varmt. Gi det 8 timer og du er nede i 25 ampere. Mye tryggere.
Tm3P
03.06.2019 kl 08:01 565

Selv om det er vanskelig å slukke en brann i en elbil så regner jeg med at brannvesenet klarer å hindre den fra å utvikle seg?

«Hindre å utvikle seg», tja hva mener du med det, at brannen begrenses til bare bilen mener du? Ja det er nok tilfelle, men å slukke brannen i en elbil er nok ganske umulig, den brenner nok ut.
Tm3P
03.06.2019 kl 08:50 509

Ja må jo se hva jeg svarte på da :)

Nå er vel planen at alle vi som fremdeles vil være så superegoistiske at vi vil fortsette med å kjøre egen bil skal over på elbil i løpet av få år siden noen politikere har så sterk tro på at det betyr noe som helst for klimaet på jorden.

Og i så fall vil vel alle parkeringshus og parkeringskjellere bli stappfulle av elbiler som står til lading. Hvis det så begynner å brenne i en av dem og det ikke går an å slokke så vil nok brannen spre seg ja. I moderne parkeringshus står jo bilene så tett at man nesten ikke kommer ut av sin egen bil. 1300 grader er mer enn bare litt varmt.
Tm3P
03.06.2019 kl 10:03 424

Er vel ikke så stor spredningsfare i et parkeringshus uten vind? Vil jo være veldig klumsete å slukke men :)

Med såpass varme og bilene så tett i tett så tenker jeg at det sprer seg godt uten vind til bilene ved siden av og så videre derfra.
Man kan sikkert flytte de som står et stykke unna, men de nærmeste går sikkert med?
Jeg vet ikke hvor nærme man kan gå noe som er 1300 grader varmt for å flytte bil?
Men synes det er fint å bo i enebolig og slippe å tenke noe særlig på problemet.
Har mer enn nok med at kona er febrilsk over tlf lading, og tenker når vi er på hotell at jeg håper ho ikke kommer på at det er ikke så enkelt å ha kontroll på slik der

Jada, ser det.

Siden en brann i en elbil utvikler seg eksplosivt vil det nok det som står i nærheten ta fyr veldig fort, så det avhenger selvsagt hvor fort brannvesenet er på pletten.

Dersom det brenner i en vanlig bil er jo ikke varmeutviklingen på langt nær like stor, og faren for at en slik brann skal spre seg er vesentlig mindre enn dersom en elbil begynner å brenne.

Ikkenoe oppgulp dette. Ikke nevnt noe merke heller. Påpeker bare at brann i elbil er mye verre enn brann i en "fossilbil".

Kan godt ta no oppgulp.
Veit du hva gjennomsnittalderen på vraka Teslaer var i 2018? :)
-Marius
03.06.2019 kl 23:34 280

det er jo trist at bare noen få år gamle elbiler vrakes...vet ikke elbilkjøperne hvor mye jobb det er for en åtteåring i Kongo å grave ut koboltmasse med hendene? Elbilentusiastene syns sikkert det er kjekt å vite at de er med å bidra til arbeidstrening for unge folk???

Konkluderer med at brann i en bensinstasjon er mye farligere enn i en ladestasjon, så da er det kanskje lurt å få bensinstasjonene bort fra veiene?

Bensinstasjoner er faktisk ikke så brannfarlige. Ja det kan brenne i pumpa men stopper der. Er sikra med ventiler så varmen går ikke "ned" i grunnen. Tro meg er mye lettere og slukke det enn i elbil som lader har tatt fyr. Den lar seg ikke slukke.