Et nytt verdens største bilkonsern kan oppstå i morgen.


Med 50 % større produksjon enn VW og Toyota hver for seg har.

- Bilgiganter vurderer fusjon
Ifølge det franske nyhetsbyrået AFP vurderer de to bilgigantene Renault og Fiat Chrysler å fusjonere seg.

Italienske Fiat og amerikanske Chrysler slo seg sammen i 2014 og ble dermed et av verdens største. Renault har på sin side et samarbeid med japanske Nissan, uten at de skal være direkte involvert i forhandlingene mellom Fiat Chrysler og Renault, skriver Bloomberg.

Ifølge finansbyrået illustrerer det mulige ekteskapet det enorme presset i bilbransjen, der det stilles skyhøye krav til kvantitet og effektivisering. Samtidig går salget av fossilbiler ned på verdensbasis, og produsentene må dermed satse nytt på selvkjørende teknologi og elbiler.

Dersom Fiat Chrysler lander en avtale med Renault-Nissan, vil det bli verdens desidert største bilkonsern, med over fem millioner solgte biler mer enn Volkswagen og Toyota.

Ifølge Bloomberg vil de to selskapene annonsere det nye samarbeidet i morgen.
Redigert 26.05.2019 kl 19:34 Du må logge inn for å svare

https://no.wikipedia.org/wiki/Groupe_PSA

Skulle ikke forundre meg om PSA kommer i spill snart også. Det er Peugeot som i sin tid slukte Citroen. De har tidligere
slukt Chrysler Europa, Og for et par år siden slukte de Opel og Vauxhall. For flere tiår siden slukte vel Citroen el. lign. Simca.
Og Nissan het Datsun tidligere.
Man burde kanskje lage nytt varemerke ? Eller sanere noen navn ?

Kanskje hele greia blir fransk tilslutt ?
Frankrike har en rik bilhistorie. Og kan nesten regnes som automobilens fedre.
Redigert 26.05.2019 kl 18:02 Du må logge inn for å svare

Om dette blir realitet, dvs. med PSA senere innfusjonert, hva da for tysk bilindustri ?

Skal de da ha 3 enheter : VW, Daimler og BMW ?

Og hva skal de gjenværende japanske enhetene gjøre, om Nissan inngår i et fransk storkonsern ?
Toyota, Mitsubishi, Honda, Suzuki, Subaru, Mazda, Isuzu ?
Og Yamaha motors ? Kawazaki ?
(Hvis jeg er ajour på selvstendig stilling her).

Dette angår norsk næringsliv også. Og oljefondet.
Leveranser av deler, aluminium, kraft, olje, flytende hydrogen, ingredienser til batterier, ingredienser til lakk ?
Frakt av biler med skip.

Det kan bli 5 land i verden som er aktører innen biltilvirkning : Tyskland, Frankrike, Japan, Kina og USA.
Russland og Sør-Korea blir for små greier.

Eller vil Japan være så sterke, evt. med hjelp fra USA til å forhindre Kina med å bli stor bilaktør ?
Fordi bil er patenter og avansert produktutvikling. En kultur Kina kanskje ikke har på bilområdet ?
Kina kan risikere å miste Volvo Personvagnar tilbake til Sverige. Fordi at Kina kan bli boikottet knallhardt
fra resten av verdens side.
Redigert 26.05.2019 kl 18:28 Du må logge inn for å svare