Svensk økt bensinpris booster norsk bensinpris.


https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/3JP0PM/ikke-betal-for-mye-naar-du-fyller-tanken?utm_source=vgfront&utm_content=row-9

Det er vanskelig å få inn skatt i Sverige. Derfor tyr Riksdagspolitikerne til bensinavgiften.
Men det svenske folket er forbannet nå på dette. Og protesten virker. Rikspolitikerne tør
ikke annet enn å redusere prisen igjen. Spørsmålet er hvor mye.

I f.eks. Italia er det enda mye vanskeligere å få inn skatt enn i Sverige. Derfor er det dyr
bensin i Italia. De får ikke inn skatt på annen måte. "Ingen" betaler inntektsskatt der.

I Norge må vi slå neven i bordet nå og trampe i gulvet. Og skaffe oss gule vester. Og plakater,
bannere og fløyter.

Den svenske lå på 13 - 15 SEK. Nå er den 16 - 17 SEK. (SEK er nå rundt 0,9090)

Og Sverige har kun en bagatellmessig trengselsskatt i Stockholm og visstnok litt i Gøteborg.
Ellers i Sverige er det ingen bompenger i det hele tatt. Og biler, bilreparasjoner, og bildeler er mye
billigere i Sverige enn i Norge.
Redigert 26.05.2019 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Mentor
26.05.2019 kl 16:47 226

Lønningene er 30-40% høyere i Norge. Folket har råd til biler i Norge også. Bensinen har økt vel 10% siste året og kan nok øke mer fremover. Sammen men nye bomstasjoner merkes det. Så kan den nok etterhvert også gå noe ned igjen. Uansett kan man kjøpe mindre fossilbil og la bensinslukeren gå på finn.no, eller skifte til elbil. Hvis man bor i by er det nok med kollektivt + litt billeie en sjelden gang (kan leie helt ned til 1 time i byen)

En av de beste bybilene jeg har hatt i Oslo var Ford Fiesta. Brukte ikke mer enn en moped og var en glimrende vinterbil også. En av de mest solgt i UK. Hvorfor ikke her også? Den 1,0 ecoboosten er superbra. Meget bra kjøreegenskaper også. De nyeste er mye bedre mot kollisjon.
Redigert 26.05.2019 kl 16:52 Du må logge inn for å svare

Mentor,
Hva er det relevante med kanskje høyere lønn i Norge ?
(Det er slutt på at sånne argumenter kan passere i Norge).
Hvorfor skal det koste mer for bil og bensin i Norge ?
Tjener vi mer fordi at vi jobber smartere og med smartere ting ?
Hvorfor skal vi da straffes med bil og bensin som er dyrere ?
Det er nesten bare Oslo som er relevant å kalle "by" i den sammenheng du tar opp.
Redigert 26.05.2019 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Mentor
26.05.2019 kl 19:46 172

Svenskene er dobbelt så mange å fordele gleder og sorger på. Bensinpris og bommer synes jeg er godt priset . Det går på forbruk. Det er vanskeligere å forklare de fortsatt store avgiftene på nye biler (fossile) fordi de er sikrere og mer miljøvennlige. En borgerlig regjering de siste 6 årene har ikke gjort mye der. Bare noe tull med å lette importen av utrangerte gamle.

Spesielt har nye dieselbiler fått mye bedre rensesystemer, men også bensinbiler har fått det. Dessuten bør man unne befolkningen en viss trygghet mht. ulykker og kollisjoner. Alle tester viser mye bedre sikkerhet på de nye i forhold til de gamle 10-15 år gamle. Det gå jo til og med noen biler før 2000 på våre veier med tvilsom sikkerhet for mange (ikke MB og Volvo)

Engangsavgiften på 20 år gamle biler fjernes visstnok fra 1. Juli.
Fortsatt moms på fakturan ?
Men hvem gidder å drive med dette ?
Ekstra raritetsbiler ?
Bensin og bom tilsammen i Norge, er unødvendig. Vi har råd til å ikke ha
det sånn. La privatfolk få skape noen verdier også ved å frakte seg, sine og varer
til og fra. Dagens opplegg er jo aktivitetsnedsettende. Verdiskapningsnedsettende.
Konkurranseevnesvekkende. Kostnadsforøkende. En bensinpris kan gå igjen 20
ganger i et produkt eller tjeneste. Det samme med bompassering.
Landet sentraliseres pga. dette, og det er uheldig for landet som helhet.