- AP Raymond og MDG Lan skaper butikk død. Så Bolig død ?


Dør butikkene, knekker frisørene så dør fredagspils og resturanter. Så flytter svenskene.
Snart sitter kun gjeldsslaver, med 85% lån og null skatte evne. Barnefamilien rømmer.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) tegner et dystert bilde for sentrumsbutikkene i Oslo. Et endret forbruksmønster får hovedskylden.

- I vinter kom det en alarmerende rapport fra Danske Bank (se faktaramme, red.anm.), som jeg tar på største alvor. Vi har bare sett starten på butikkdøden. Varehandelen står overfor dramatiske endringer, og de største endringene skjer i folks handlemønster.

- Vi handler mindre varer enn før. Kjøpemønsteret går mot mer mat og drikke og opplevelser, sa byrådslederen.

Raymond Johansen mener det bilfritt sentrum egentlig handler om, er å sette mennesker i sentrum. Han avviste at Arbeiderpartiet var i lomma på MDG i denne saken og henviste til at Oslo Arbeiderparti allerede i 1998 foreslo et bilfritt sentrum i hovedstaden. Vel, ikke helt:

- Sentrum vil sikkert ikke bli helt bilfritt, det vil være kollektivtransport, utrykningskjøretøyer, varetransport og adgang for funksjonshemmede. Men det blir mindre privatbilisme, sa byrådslederen.

- En ting er sikkert, fremtidens bysentra bygges rundt menneskenes behov, ikke bilens behov. Å planlegge en by på bilens premisser, er ikke dette byrådets politikk, lovet han.

Halv million borte?
Parkering og tilgjengelighet er omstridt når det gjelder betydningen for sentrumshandelen. Nettavisen skrev i fjor høst at etter at byrådet fjernet 350 parkeringsplasser i sentrum, falt antall besøkende på Karl Johan kraftig.

https://www.nettavisen.no/okonomi/raymond-johansen-spar-butikkdod-i-oslo-sentrum/3423688854.html
Redigert 27.05.2019 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
Stella
25.05.2019 kl 21:37 1770

Hvordan er tilslutningen til de forskjellige partier i Oslo nå?
Stella
25.05.2019 kl 21:51 1747

Ja jeg husker at det var nesten ikke folk på Karl Johan, har de lempet på parkeringen?

Noe så gørrkjedelig som Oslo sentrum. Og betongkasser rundt i Bjørvika og andre steder. Fyttirakkern.
Trener til VM i mistrivsel. Vestbanen.....herregud.
Redigert 25.05.2019 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
OZZY
26.05.2019 kl 00:15 1671

TS ..... MDG driter i Oslo sentrum. dette er en religion. så lenge de får sette opp bomringenpengemaskiner er de fornøyd.

Hvorfor skal flere og flere shoppere stappes inn i Oslo sentrum? Det er kjøpesentre rundt hele ring 3. Karl Johan, Torggata, m.m er stappfull.
OZZY
26.05.2019 kl 08:42 1571

vi ønsker et levende Oslo Sentrum gjør vi ikke. bilen er en del av samfunnet og naturlig hører den også til i sentrum av Oslo. mener virkelig MDG at bilen kan kjøre til et kjøpesenter som ligger utenfor
oslo sentrum i stedet.

Mdg og Sv kan herjemedOslofolk akkurat så mye som dem bare vil. Dette fordi Ap har ingen egen politikk, Støres høyeste ønske er å rævdilte Sv.
Etterat Røde Raymond hoppet fra venstresiden i Sv til Ap var veien kort til makten i Oslo.
Det var rett og slett et kupp av Sv å sende Raymond til Ap.

Hvorfor ikke? De fleste som bor i Oslo tar kollektivt til sentrum. Det er stort sett de som bor utenfor Oslo og som vil kjøre med bilen helt inn i bykjernen som vil ha flere parkeringsplasser.

Husker hvordan det var for noen år siden - tok meg 30min å kjøre 300 meter gjennom Carl Berner krysset. Kork langs hele ring 2.

Thereses gate, Pilestredet, Ullevålsveien og Bogstadveien, Rådhusgata, m.m. var fullstappa av biler. Det var knapt mulig å sykle. Biler stod parkerte oppå og langs hele sykkelfeltet. Det var alltid én eller annen trikk som stod fast og feilparkert bil som måtte taues (og da stod gjerne alle 17 trikkene pga den som kommer bak får ikke kjørt). Da skulle Falken inn i det hele og forsinke trafikken mer. Brannbil og ambulanse? Glem det. Konstant kaos og eksos. Bilene har blitt større også. Små Bærumsdamer surret rundt med SUVer foran Slottet. Hallo? Hvor skal du, egentlig?

Er det det som er et levende sentrum? Javel.

Nå bør de butikkene som klager gå inn i seg selv. Alt er kjedifisert og tilbyr de samme varene. Det meste på Torggata finner du et steinkast unna på Oslo City. Gunerius var original men blitt et mikro-City det og.

Hvorfor tror du Fretex har fått flere kunder og folk strømmer til bruktbasarer hvor røtne gamle bilder og tallerkener går for hundrevis av kroner? Folk vil ha noe originalt.
Redigert 26.05.2019 kl 10:37 Du må logge inn for å svare

Spørsmålet er jo likevel hvem et dødt sentrum er ment å være FOR?
Man bør legge til rette, ikke tro at alt løser seg med flest mulig restriksjoner, forbud og avgifter for da finner folk andre løsninger.
Det er synd at mdg kan slippe helt unna å tenke på verdiskapning!
Odi.1
26.05.2019 kl 11:08 1464

Det må lovfestes at alle Statlige og Kommunalt tilsette MÅ bruke Buss eller Tog til og fra Arbeidsplassen , selvsagt skal de kunne gå og Sykle også.

Slik at Tog og Buss klarer selvkost med sine utgifter, dette MÅ begynnes med så snart som mulig, og Regjeringen bør klare å få på Plass denne Loven fra og med 1.1 2020
Ett viktig skritt for de Rød Grønne i riktig Retning, og håpe på en god gjennomføring av klimamålene fra de Blå -Grønne Regjeringspartiene.

Veldig fint at det offentlige går foran med ett godt eksempel om en skal klare de internasjonale Klimamålene Norge har skrevet under på .
Bare se på NRK parkeringsplass , 24/-365 , dette blir mye CO2 Utslipp og Miljø Skader , fra 1.1 2020 må de bruke kollektivt til å fra Arbeidsplassen.
Redigert 26.05.2019 kl 12:34 Du må logge inn for å svare

ØåHoho! Lovfeste at alle statlige og kommunalt ansatte må bruke kollektiv! Hehe! Over alt da eller? Eller snakker du kun i Oslo? Ser for meg at det kan bli mye venting i enkelte strøk når man skal på jobb, og ganske mange doblinger/etablering av nye bussruter etc rundt forbi det ganske land...
Redigert 26.05.2019 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
Odi.1
26.05.2019 kl 11:53 1412

En kan jo begynne med Oslo fra 2020 1.1 . Og gradvis få det over alt, der det er mest forurensing og mest Jern Hester.

Selvsagt over hele landet, det skal ,og er ikke lov med forskjellsbehandling.
Det går alltid en buss , noe de sier selv i alle Miljødebatter , og må noen vente en eller to timer, så får nå dette være i miljøets ære , eller det viktigeste NÅ for OSS og Våre Barn , som dem selv sier det.
Hvorfor ikke begynne der det er enklest , og mest Miljø hensiktsmessig, og minst skadelig for BNp ?
safe99
26.05.2019 kl 12:05 1397

Ja det er viktig å være negative og harselere over en utvikling vi er nødt til å gjennomføre, enten vi er enige eller ikke.
Odi.1
26.05.2019 kl 12:10 1386

Vi får bare håpe på at Elvestuen kaster seg rundt nå ,og begynner med denne Miljø "prompen"
Dette er noe han bare er nødt til å gjennomføre!
Han har god tid på dette til 1.1 2020
Redigert 26.05.2019 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
Odi.1
26.05.2019 kl 12:30 1361

Det er vel på høy tid Barnevernet begynner å gripe inn på Barn som blir hjernevasket av ekstremister til å Skulke Skoler og undervisning også.
Foreldre som ikke klarer å holde Barna sine på Skolen må Barnevernet ha under oppsikt , og det må få følger for foreldre som ikke klarer å ha kontroll på Barna.
livecnn
26.05.2019 kl 12:55 1335

Ser ut som Kong Raymond og den onde stemoren får det som de vill.
Folk ønsker å flytte ut av byen.

Folk er rasende, og har lyst til å flytte, sier Oslo-beboeren, som frykter de store kostnadene ved å få to bomstasjoner utenfor døra.

https://www.nettavisen.no/nyheter/torfinn-blir-innestengt-mellom-to-bomstasjoner/3423689168.html

Har du vært nord for Sinsen? Virker som du ikke har peiling på hvordan det er utenfor Oslo gryta. HAhahahahahahaha det er da til å le av dette hysteriet......

Hvem kjøper store ting som f.eks kjøleskap og andre store hvitevarer i Sentrum?

I sentrum kjøper jeg først og fremst ting som klær etc. Jeg tror at de fleste gjør som meg.
Odi.1
26.05.2019 kl 14:07 1284

Ikke mye å le av oppvigår, tenker du ikke på Barna som skal vokse opp,og overta dette, skal de ikke få puste i fremtiden?
Odi.1
26.05.2019 kl 14:15 1277

Ett eget SMP ( Statens Miljø Politi ) må opprettes , og som kun skal kontrollere at Kommunalt ansatte og Statlige ansatte følger stillingsinstruksen , som innebærer at de MÅ bruke Buss- Tog/Trikk eller Sykkel og føtter. Konsekvensene ved å ikke gjøre dette, blir oppsigelsesgrunn , en MÅ bruke sterke virkemiddel for å bekjempe Ødeleggelse av Planeten vår.
Tilpass-Else-tiden kan være kraftige bøter , og direkte trekk på lønn.
Redigert 26.05.2019 kl 14:40 Du må logge inn for å svare

Men så skaper ny teknologi og grønt skifte massevis av andre arbeisplasser. Arbeidslivet er og har alltid vært i endring. Hvis man ikke skjønner at tida er forbid, da en starta i en jobb som 15-åring og gikk av i den samme jobben som 67-åring, Så bør en holde seg langt unna aksjemarkedet. For da er forståelsen av ting rundt en særdeles lav...
livecnn
26.05.2019 kl 14:24 1258

Hvem tror du denne DØDE sentrumspolitikken er laget for ?

Man må le til folk som ikke forstår hvordan verden fungerer utenfor Oslo gryta. Skjønner nå hvorfor det er slik et idioti på Stortinget. For hver bomring våre folkevalgte passerer til huset, så forsvinner mer av den sunne fornuften de fikk inn med morsmelken.
Odi.1
26.05.2019 kl 14:37 1242

Nå vil politikeren fjerne bommene igjen , AP først med å rope ut at de må fjernes. De vil heller ha overvåkning inn i alle kjøretøyer og at en betaler hvor en kjører, samtidig kan de ha overvåkning på stort sett alle innbyggeren i landet 24/7 , helt etter partiboken , med andre ord.


Rasmussen RASER kan vi lese , han skummer ut av munne nå, ops… Forstår ikke han hva flertallet av folket i Norge vil ha , og noen få politikere har presset på befolkningen uten tanker eller vett i knollen ?
Odi.1
26.05.2019 kl 14:42 1235


Raymond må forlange at alle Kommunalt og Statlige ansatte skal bære Grå Uniform med Grå Cap , Oslo merket på V/ Arm.
Sigd symboliserer By Bonde, altså Gress og Bier på taket, og Hammer symbol for de som skal knuse Kokain pulver så de kan sniffe inn.
livecnn
27.05.2019 kl 10:10 1073

Disse bilistene er meget sinte.
Mentor
27.05.2019 kl 10:42 1049

Bilistene må bli gode busser med bussen.. Det er sant som bankerått skriver. Vi som bor i byen er mye flinkere til å ta kollektivt og det er helt greit. Fra min ungdom er Oslo mye forandret. Jeg brukte bil og det var køer da også, men ikke slik som det har vært de siste årene og nå. Nå er det ikke uvanlig å bruke 1/2 time på en kort strekning. Så skal man parkere (lykke til). Det er godt og bekymringsløst på bussen. Nå må vi få de nye innflyttede og de som pendler over på kollektivt. Da må vi ha noen store parkeringsplasser ved togstasjonene med grei pris (ikke slik høy tullepris som Vy kommer med)
Mentor
27.05.2019 kl 11:00 1028

Du livecnn har agitert for å la bilen stå på tomgang utenfor garasjen i Oslo og har fornektet dårlig luft og lite ønskelig miljø i byen. Din troverdighet er tynnslitt. Behold gjerne bilen hvis du har garasje, men bruk den med omhu og det betyr ut med den når det er lite trafikk og du kanskje skal til jordbærstedet i ferien. Da er det kl. 05:00 og Oslo er en nytelse selv med bil.
livecnn
27.05.2019 kl 11:07 1016

3 datoer for ny tidsregning Oslo:

1) Juni..... Lockdown Oslo 53 nye bommer.
2) 1 September forfall bomring regning.
3 9 September Kommunevalg

Ha en fin ren dag.

PS Mentor, eier ikke bil. Kjører dog mye Taxi.
Redigert 27.05.2019 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Mentor
27.05.2019 kl 11:13 1005

De 53 nye bommene gjør godt for Oslo til tross for noen sytepaver. Jeg blir også rammet om jeg hadde brukt bil og ble litt sjokkert med en gang de kom for det er uvant å ha bomstasjoner midt i byen. Når tiden går aksepterer vi dem og de har kommet for å bli. Håper det blir færre biler rundt ring 2;-)
livecnn
27.05.2019 kl 11:19 996

Det er ikke å akseptere når en prøver "det tredje rikets" taktiker med å sulte ut deler av byen som er meget avhengig av 4 hjul for å få dagens 24 timer til å gå opp.

Hilsen en som elsker byen sin og de som bor der.
Mentor
27.05.2019 kl 11:22 993

Bilder fra før min tid som bilist i Oslo. Selv startet jeg på 80-tallet og det var biler overalt da også. På veiene, parkert i gatene og i bakgårdene. På 80-tallet var det likevel fint og selv om jeg husker noen kjedelige køer var det ikke som nå. Garantert kø hver dag til "feil" tider. Så er det rundt høytider. Bare vent til torsdag ettermiddag i denne uken. Dra heller kl. 05:00 på fredag. Det gjør vi. Jeg sitter på med en som har bil.

Ok, men jeg stilte forsamlingen et spørsmål som ikke ble besvart.

FF, det er vel ikke enten eller? Det er planleggingen som har sviktet. Svikten bør ikke kompenseres med bommer i favør kun av de rike. Jeg er drittlei av at de som har penger/rike/ressurssterke og som allerede har det best på mange måter, skal gå foran andre og favoriseres overalt selv hos det offentlige for deres tilbud/tjenester og at private tilbud skal kompensere for offentlige, hvor sistnevnte er dårligere.

Fluefiskeren, det du kom med var koselige sommertrafikk-bilder. Forestill deg i tillegg vinteren, når det skal brøytes, og det er skitne snøskavler langs begge veikantene.
Zorin
27.05.2019 kl 14:20 893

Nei. Bilen hører ikke naturlig til i kjernen av Oslo Sentrum, men mennesker!

Og det verste jeg ser er feite SUVer og andre store 4-hjulinger i sentrumskjernen, med kun med 1 person sittende i den.
Redigert 27.05.2019 kl 14:20 Du må logge inn for å svare