Noe tvil på hva som blir fremtiden?

NEL 24.05.2019 kl 13:40 2074

DHL bestiller 100 elvarebiler med hydrogenteknologi

Sammendrag laget av Mail redaktion André Haugen, minE24
Publisert: Idag 13:32
ELBIL-BOOMEN Tyske DHL Express har inngått et samarbeid med elbilprodusenten Streetscooter om et nytt elektrisk kjøretøy døpt «H2 Panel Van».

https://min.e24.no/a/GGO9pm
meocon
24.05.2019 kl 13:53 2013

Tydeliggjøring at De bilene går på HYDROGEN.
De fins ikke en 2-3 tonns tung batteri montert i disse el-vanene.

Nej du. Huvuddelen blir batteri. Vill säga att hydrogenet i den här bil er range extender som ska brukas hvis du går tom batteri

The van has a maximum speed of 120 km/h and the built-in battery has a capacity of 40 kWh. As the H2-name indicates, the van also a fuel cell with 26 kW and a hydrogen tank with a tank volume of six kilograms, which is what enables the vehicle’s extensive range of up to 500 kilometres. In Germany, drivers with a regular license can operate the H2 Panel Van.

Er det inte dålig verkningsgrad då 6 kg trodde Toyota gikk 10 mil på 1 kg h2
OZZY
25.05.2019 kl 10:00 1421

Nexo bruker ca 1 kg på 100km. denne bilen kan ta 3,5 tonn last og bruker noe mer hydrogen. svenske PowerCell produserer stadig mer og mer effektive brenselceller.
meocon
25.05.2019 kl 10:36 1337

Hvor lang tror du H2 Panel Van kan kjøre med bare 40kw batterie ? 100km, 200 km eller 300 km ?

Til sammenligning har jeg Nissan Leaf 2019 med følgende tall:
Nissan Leaf - 2019
Batteri 40 kWt
Utslippsfritt
Opptil 270 km WLTP blandet kjøring**
Vekt: ca. 1521 kg


H2 Panel Van
Vekt er 4200 kg (hvor batterie er 300-500 kg tung, trolig )
Batterie har 40kw
Hydrogen 26 kw som er 26/66 = 40% av totalt
Range total: 500 km
Batterie 300 km (60% av total)
Hydrogen: 200 km (40% av total)
Det betyr: 6 kg for 20 mil .

DET BETYR: 1kg for i det miste 3 mil eller 30 km ,
Hvor mye veier hydrogens anlegg i bilen ? 50 kg totalt .

Dette er måte å regne på, kamerat!


Adjit
25.05.2019 kl 12:55 1107

That's very good news, totally 600 vans! This opens a huge market for H2 delivery vans in Europe. According to Der Aktionär fuel cells come from Plug Power, USA:

http://www.deraktionaer.de/aktie/ueberraschung--wasserstoff-geheimtipp-gewinnt-deutsche-post--profitiert-auch-nel-vom-brennstoffzellen-boom-485130.htm

I believe that NEL and HEX have good changes to get some business as well.

Meocon-
Det må bli mye lavere H2-forbruk enn det. I regnestykket ditt forutsetter du at denne tyngre varebilen skal gå lenger på samme batterikapasitet enn en Leaf.
meocon
25.05.2019 kl 19:06 791

Det er mulig det kan være noe lavere ! Vi får holde oss til fakta !
Det er hyggelig at det stemmer overens for H2 sin del siden H2 Panel Van er 3 ganger tyngre enn vanlig personbil (Nissans Leaf).
Da er det riktig 1 kg for ca. 10 mil i følge av uttalsen fra Toyota .

Derimot at H2 Panel Van, en betydelig tyngre bil enn Nissans Leaf, kan kjøre lengre enn 270 km med batteri, er det vanskelig å svelge.
Det er nok muig Ford kan forsvare dette utsagnet, uten nyttelast. Likevel føles det som X-files. "Tror ikke på før det er bekreftet"
En ting til ...
Når nyttelasten bare er 800kg, vil en 300-500 kg batteri kutte ned betydelig på lønnsomhet. Enig ?
Her nekter envher business å godta !

Redigert 25.05.2019 kl 19:15 Du må logge inn for å svare