NAS - BOEING MAX


Betraktning: Hvor mange av dere virkelig tror at FAA skal bruke mer enn 4 uker før at BOING er på rute igjen?

Å betrygge folk at de skal ta seg ekstremt god tid til å forsikre seg at fly er "safe" før de skal tas i bruk igjen er nok meget viktig. Men å ikke bruke MAX-fly i sommer vil nok forårsake mange konkurser i transport-bransjen.

Fyr løs om du har noen tanker..
Redigert 02.06.2019 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
joneug
23.05.2019 kl 16:48 7223

human life > airline economics. always. 737max airborne in August, at best.
TomW
23.05.2019 kl 17:07 7149

Hele poenget er at FAA og andre luftfartsmyndigheter skal være 100% overbevist om at max flyet er trygt. Om Boeing har gjort en grundig jobb i forkant her så er det ikke slik at FAA må bruke 4 uker, 8 uker eller mer bare for å gjøre det.

Men de kommer nok til å være knallharde og oppdager de den minste ting de ikke er fornøyd med kan det drøye lenge og det er helt riktig.
Så vi får håpe at Boeing har tatt dette på alvor og levert så til de grader, ikke bare med å få det i luften igjen, men sørget for at flyet er 100% sikkert for all fremtid også.
zuba
23.05.2019 kl 23:10 6896

«Norwegian har 16 737 MAX som har stått på bakken siden midten av mars. Selskapet opplyser til NRK at de vil greie å komme gjennom sommersesongen uten disse maskinene.

– Vi vil i høysesongen benytte vår egen flåte, og så vil vi bruke innleide fly, opplyser pressekontakt Andreas Jørnholm i Norwegian.

– Vi har sikre avtaler om innleie av fly, og vi vil dekke alle våre ruter, forsikrer Jørnholm.»

Dette var før møtet.. i etterhandelen stiger Boeing ganske bra ser det ut som. Kan jo være det har kommet frem noe positivt.
Mysterio
23.05.2019 kl 23:26 6843

Exclusive: FAA tells UN panel it expects Boeing 737 MAX approval as early as late June - sources


https://finance.yahoo.com/news/icao-council-holding-informal-briefing-143314222.html

Meget god nyhet! Nå, tror jeg Nas skal løftes opp i dag. 10 prosent i dag +- skal bli.

Håper det nå for ble ferdig lastet i går for denne gang ;-)

Ser ut som det kommer et kraftig rykk snart ;-)
Redigert 24.05.2019 kl 10:45 Du må logge inn for å svare

Kjøpere posisjonere seg ved å legge større poster under siste kurs, de er blitt fanget opp tidligere på dagen (les kursnedgang), disse selgere er vel nå ferdig, slik at kjøpere som skal inn med volum vil slite med å få noe under 37

Jeg ser det..det tar litt tid men plutselig vil det oppstår en kurshopp..;)

Det er sikkert rett at om Boing har gjort grundig forarbeide - går det lettere gjennom FAA (evt. med "hjelp" fra Trumpeten).

Situasjonen nå hadde vel egentlig vært undgått (og 350 mennesker levd fortsatt) - dersom Boing hadde gjort skikkelig arbeide i begynnelsen...!

Det neste spørsmålet er likevel hvor mange passasjerer som har lyst at sette seg på dette flyet. Problemet er at teknisk sett er det en feilkonstruksjon - som så får "hjelp" av elektronikken (som må stole på sensorer - sikker to nå hellere end en...!). Så spørsmålet her er - skal elektronikken få lov til at "ta over" for piloten (som flyr feil pga. flyet er feilkonstruert? - eller skal piloten få ta over for elektronikken? - og kanskje fly feil?...eller redde flyet?

En del jagerfly har slik feilkonstruksjon (konstruert bevist ustabilt - med elektronisk back-up) - men bør et transport-fly for nesten 200 mennesker være konstruert slik?

Personlig synes jeg det er like greit at andre prøver ut dette først! F.eks FAA, topp-floor hos Boing, Trumpeten - for at ta et par eksempler.

Ja - det er en (begrunnet) utrygghet i forhold til flyet blant passasjerer. Rushet frem for at ta opp konkurransen med AirBus, og kuttet snarveier på Mammon's alter - hvor så konsekvensen var at det ble ofret over 350 mennesker.
Slikt kommer at koste. Rart at ikke snart disse blåruss-jyplinger (som etterhvert har tatt over hele samfunnet) begynner at lære?? Har ikke det snart vert nok feil - betinget disse?
lektor79
25.05.2019 kl 20:16 5822

Sitt rolig i båten. Denne skal opp!!
Hektar
26.05.2019 kl 20:53 5371

Tror godkjenning vil gå greit og grundigheten i prosessen bidrar til kundesikkerhet.
Hektar
26.05.2019 kl 21:52 5281

Uansett en spennende aksje nå. På vei inn i høysesong og gode tall. Det kan fort bli litt make or break for norwegian nå pluss flere rykter om oppkjøp.
Hektar
26.05.2019 kl 22:07 5231

Oppdaterer tråden egentlig bare for å se hvor aktive andre skribenter er for å få sin agenda på toppen av listen.

Det funker faktisk ;)
Hektar
26.05.2019 kl 22:56 5123

Ja la merke til dette.
livecnn
26.05.2019 kl 23:59 5009

De som teller solgte flyseter i Mai er ikke bekymret :-)

Innlegget er slettet av administrator

Jeg tror FAA er redde for å godkjenne, og så få en ny ulykke. I USA for eksempel. Det er også risiko for å godkjenne, og at myndighetene i andre land finner svakheter.
Det store problemet her er at Boeing mente flyet var trygt, også etter Etiopia-ulykken.
Hvis de visste bedre, og har prioritert kortsiktig økonomi over sikkerhet - svært ille.
Hvis ikke visste bedre, og ikke har kontroll på sikkerheten på flyene sine - svært ille.
Jeg tror ikke vi ser høst før flyene er i luften.
Forøvrig - det er risiko med all flyging. De som snakker om 100 % sikkerhet har ikke forstått at det finnes både kjente og ukjente risiko med å sende folk opp i aluminiumsrør 10 km over bakken. Etterhvert er risikoen kommet ned på 99% med mange 9 tall bak kommaet, men som MAX viser - det er risiko.

https://finalcall.travel/no/lufthansa-selskab-vil-samarbejde-med-norwegian/
Dette er nok fremtiden for low-cost selskaper med ulike form for JV.
lektor79
27.05.2019 kl 08:52 4672

Ordner seg med krypto på sikt. Alltid prosesser man må gjennom.

Jeg vil være først man å handle Norwegians KRYPTO ;) De burde lage en LIMITED edition av krypto valuta som går opp i verdi (lol)
Søndre
27.05.2019 kl 10:08 4525

zuba! NAS har 18 737 MAX.
Redigert 27.05.2019 kl 10:09 Du må logge inn for å svare

Det reelle problemet med Boeing 737 MAX er ikke MCAS. Det problemet kan løses gjennom endrete rutiner og trening.
Det som imidlertid bør fokuseres, er en innretning som er installert i de aller fleste noderne fly i dag, en innretning som gjør det mulig å overta kontrollen over flyet remote.
Innretningen er patentert og har benevnelsen Boeing Honeywell Uninterruptable Autopilot.
At denne autopiloten er installert er ukjent for de fleste piloter, flyingeniører/teknikere, dispatchere og sannsynligvis eiere og ledelse i flyselskapene.
Det spekuleres i hvorvidt autopiloten ble misbrukt 11. september 2001 og i diverse flyulykker, bla Malaisian 370.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Honeywell_Uninterruptible_Autopilot
https://www.abeldanger.org/boeing-honeywell-uninterruptible-autopilot-bhuap-dual-use-science-and-technology/
Redigert 27.05.2019 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
minsin
28.05.2019 kl 09:03 4118

Har ingen problemer med å se den aksjen der i kurser mellom 5 og 10 , nærmere 5 enn 10
Ruperto
28.05.2019 kl 09:21 4074

Hahahaha, no sure about that ! Buying and accumulating more shares now at price that never will see again ;)
Ruperto
28.05.2019 kl 09:29 4031

Boeing problem is not a NAS problem in a long term, Boing will pay for that up to devolution of whole price for each 737 MAX... This will reduce exponentiality the dedit ... Norwegian has plenty others airplane to keep manage his demand during this rush time... So what is happening with Boeing is positive due delay the NAS compromises with Boeing.... I keep accumulating NAS shares at a crazy low price no matter the especulations been using for get more shares at lower price... Be patient and average the price while Norwegian is making money and get the insurances payment ;)
Ruperto
28.05.2019 kl 09:40 3975

I triple my bid in this drop ! See how many did the same !!!!! It is just manipulation ... I will not sell buy instead....
CC
28.05.2019 kl 09:46 3938

Skriv norsk og slutt å fortelle hvor mange ganger du kjøper «på bunn». Det har svært liten interesse for andre enn deg srlv
Ruperto
28.05.2019 kl 09:54 3917

Few sell in panic due media while institutionals buying ! Don't see you in the volumen ?