DOF: Kom meldingene for sent til at kursen rakk å reagere?


Dof Group er tildelt flere kontrakter gjennom datterselskapene Dof Rederi og Dof Subsea, og la ut melding om dette litt etter kl. 1600 i dag. Men er det innført sovesyke på børsen? Aksjekursen rakk tydeligvis ikke å reagere skikkelig før stengetid?
For her snakker vi om juicy stuff:
- 1-årig kontrakt for "Skandi Captain", med oppstart i februar.
- Ulike kontrakter som sikrer utnyttelse av fartøy i IMR-prosjektsegmentet:
- I Atlanterhavet er kontraktene for "Skandi Neptune" og "Skandi Constructor" forlenget til begynnelsen av april og slutten av februar 2018.
- "Skandi Skansen" sin kontrakt med TechnipFMC er forlenget, og fartøyet har videre blitt tildelt en ny kontrakt som sikrer høy utnyttelse de første fire månedene av året.
- I Brasil-regionen har "Skandi Salvador" blitt tildelt en kortsiktig kontrakt med Saipem.
- I Asia-Stillehavsområdet har en IMR-rammeavtale blitt forlenget med ett år, der "Skandi Singapore" har blitt tildelt 30 dagers arbeid i første kvartal med potensial for ekstra arbeid.
- I Nord-Amerika-regionen har "Harvey Deep Sea" og "Skandi Achiever" blitt tildelt kortsiktige kontrakter som sikrer utnyttelse i første kvartal.

Jeg må si jeg har visse forventninger til at markedet vil lete fram kuleramma i morra i hvertfall?
Redigert 12.02.2018 kl 20:16 Du må logge inn for å svare

Hahahaha, ikke rakk å reagere din løkrull?

Markedet hadde laaaaaaaaaaaaang tid til å reagere. Du ser jo det i andre aksjer som har vett til å reagere, så går kursen i nye høyder sekunder etter.
AXA godt ekspempel.

Nei av og til lurer jeg på deg Korsar. Du virker uerfaren....!


SS

Det er vel slik at alle har ventet på den MRD kontrakten med Petrobras,og så får vi denne mld.uten at det er nevnt noe beløp. Det er skuffende.
GamlePU
13.02.2018 kl 13:01 5675

Som Korsar nevner er Oslo Børs smittet av sovesyken og aktører rundt om i Kongerike sitter med harehjerte og tygger valium. De fleste "klør seg i hue" og lurer på hva USA gjør "minutt for minutt", he he. I mellomtiden kan man hamstre Rolser til Folkevognpriser.
McDreamy
13.02.2018 kl 13:37 5607

Bra % avkastning på rep aksjene fra kr 0,50, ligger som en klam hånd over kursen. Vi ser nok lavere 0.60 etterhvert;)
Korsar
13.02.2018 kl 13:46 5590

Tja, det er mange forhold - iknl rep-emien - som kan forklare hvorfor oppgangen på disse sterke meldingene er moderat.
Tror vi skal anta at det uansett vil ligge et latent positivt undertrykk i aksjen, som vil slå ut sterkere når solen skinner litt mer på sektoren.
Stol70
13.02.2018 kl 14:15 5539

Sterk overvekt av selgere er vel heller ikke noe godt tegn. Hele bildet ødelegges av 1 selger med 4 mill. aksjer til 20 øre over aktuell kurs. Eller er det bare jeg som oppfatter det slik? Virker som vedkommende ikke ønsker at kursen skal opp
Korsar
15.02.2018 kl 11:58 5185

Følger interessert med i DOFs utvikling etter de mange meldingene om kontrakter for noen dager siden.
Etterslepet på rep-emi var trolig en sentral årsak til at kursen ikke reagerte mye i første omgang.
Men akkurat nå syns jeg det begynner å framkomme nye tekniske signaler, mer volum og mer undertrykk.
Jeg tok en pott i går, mest for å teste om jeg får rett i aksjen skal oppover etter hvert.
GamlePU
15.02.2018 kl 13:03 5091

Teknisk sett er det "noe tidlig" men. Om vi kan karakterisere dette som dobbelt bunn er noe usikkert men. Bryter den opp gjennom 0,89 - 0,90 ser vi sannsynlig 1,18 ganske raskt.

Ja du handler alltid vinneraksjene «i går. «

Hva med å begynne å skrive samtidig som du kjøper, på røde dager. Null troverdighet.

SS
Korsar
26.02.2018 kl 20:08 4502

Dagens framlegging av Q4/årsrapport ser slett ikke verst ut, tidligere track tatt i betraktning. HAVI er som kjent i hovedsak refinansiert og vil tåle en god periode med slakt marked fremdeles. Her er Sammendrag fra dagens rapport:

Havila Shipping ASA hadde et resultat før avskrivninger på NOK 7,6 million i 4. kvartal 2017, mot NOK 102,9 million i 4. kvartal 2016.
Totale inntekter var NOK 139,0 million i 4. kvartal 2017, mot NOK 245,2 million i 4. kvartal 2016.
Rederiet hadde pr 31.12.17 23 fartøy som opereres fra Fosnavåg hvorav ett for ekstern eier. De siste to av Posh-fartøyene ble solgt i november 2017.
Joint Venture selskapet Posh Havila Pte Ltd i Singapore er under avvikling. Konsernet hadde 8 fartøy i opplag ved utgangen av 2017 herav 3 AHTS og 5 PSV. I tillegg blir et Subsea fartøy markedsført for nye oppdrag. 3 av PSV-ene i opplag er definert utenfor kjernevirksomheten og markedsføres for salg.
Flåteutnyttelsen i 4. kvartal 2017 var på 72 % eksklusive fartøy i opplag.

Resultat 4 kvartal 2017
· Totale inntekter var NOK 139,0 million (NOK 245,2 million).
· Totale driftskostnader var på NOK 131,3 million (NOK 142,3 million).
· Driftsresultat før avskrivninger ble NOK 7,6 million (NOK 102,9 million).
· Avskrivninger var NOK 77,9 million (NOK 77,7 million).
· Netto finansposter var NOK -73,7 million (NOK -153,8 million), hvorav urealisert agio gevinst var NOK 8,8 million (urealisert agio tap NOK- 67,1 million).
· Resultat før skatt ble NOK -143,0 million (NOK -1 084,3 million).

Resultat 2017
· Totale inntekter var NOK 594,8 million (NOK 1 093,7 million).
· Totale driftskostnader var på NOK 516,5 million (NOK 619,1 million).
· Driftsresultat før avskrivninger ble NOK 78,4 million (NOK 474,7 million).
· Avskrivninger var NOK 327,7 million (NOK 320,2 million).
· Netto finansposter var NOK 684,8 million hvorav innløsning av gjeld til underkurs var på NOK 887,7 million. Eksklusiv restrukturering var netto finansposter NOK - 202,9 million (NOK -368,0 million), og urealisert agio gevinst var NOK 74,6 million (urealisert agio gevinst NOK 22,2 million).
· Resultat før skatt ble NOK 442,6 million (NOK -1 196,1 million).

Balanse og likviditet pr 31.12.17
Bokført verdi på flåten er NOK 4 216,6 million. Bokført egenkapital pr. aksje er NOK 0,24.
Sum omløpsmidler var NOK 545,5 million pr. 31.12.17, hvorav bankbeholdning utgjorde NOK 249,2 million (herav NOK 10,7 million bundne).
Pr. 31.12.16 var sum omløpsmidler NOK 840,1 million, hvorav bankbeholdning utgjorde NOK 554,5 million (hvorav NOK 10,5 million bundne).
Netto kontantstrøm fra drift pr. 31.12.17 var NOK -228,3 million (NOK 411,8 million).
Kontantstrøm fra investeringsaktiviteter var NOK 68,8 million (NOK -9,5 million). Opptak av konvertible aksjonærlån, netto emisjon, tilbakebetaling av lån og betaling av avdrag utgjør nettoendring fra finansieringsaktiviteter på NOK -149,1 million (NOK -45,3 million).
Total rentebærende gjeld pr. 31.12.17 er NOK 4 120,0 million. Av rentebærende gjeld er 17,9 % USD lån, mens resterende lån er nominert i NOK. Sikret gjeld er
klassifisert som langsiktig gjeld etter gjennomført restrukturering, bortsett fra første års avdrag som klassifiseres som kortsiktig gjeld.
--------------------------------------------------------------

Så da er det å avvente børsens reaksjon i morra :-)
Redigert 26.02.2018 kl 20:09 Du må logge inn for å svare

Havila skriver ikke ned verdien på båtene i 2017. Det gjør alle andre. Merkelig. Hadde de skrevet ned de også måtte de vel hatt en runde 2 med restrukturering, men det må de vel i 2018 uansett
Korsar
26.02.2018 kl 21:53 4176

drekka,
ikke glem at HAVI allerede har gjennomført en stor refinansiering. Det er snakk om at de har penger til 2020 på dagens driftsnivå. Hvis markedssituasjonen tar seg mer opp, vil HAVI bli en gullklump.
joneug
26.02.2018 kl 22:36 4035

Mtp. at cash beholdningen ble mer enn halvert i 2017 så vil de klare seg i tre kvartaler til status quo. 2020 er utopisk.
Korsar
27.02.2018 kl 06:11 3761

Nå må du ikke glemme å innberegne kontraktene/kontraktsnivået jeg skisserer i startinnlegget her. Det blir feil å framskrive fjerde kvartal, jfr. at selskapet er nå pr. første kvartal oppe på et helt annet driftsgrunnlag enn i siste kvartal i 2017.
JALLA
27.02.2018 kl 08:30 3485

Hei Korsar
HAr du en link til disse meldinger? kunne ikke finne dem?
/Jalla

Nytt antall aksjer i DOF er...2 888 979 179
joneug
27.02.2018 kl 11:41 3268

Hvilke kontrakter/kontraktsnivå skissert i startinnlegget? Du mener trådstarten hvor du omtaler kontraktene til DOF? HAVI har et par fartøyer i spot, noen i opplag og ellers resterende på lange kontrakter. Med en ebitda-margin som er katastrofe. Ikke noe lystigere driftsgrunnlag nå enn det var på samme tid ifjor.
5198
27.02.2018 kl 11:46 3259

Ja om 5 år kan fort verdien av DOF være 10-12 milliarder, så 3-4 kr mener jeg er realistisk på sikt.

Nå sliter denne med 78-79 øre, teknisk sterk motstand. Blir dette nivået brutt kan det gå fort mot krona.
Redigert 27.02.2018 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Kontur
27.02.2018 kl 13:17 3112

Noen nyheter så rykker den opp. Bare å smøre seg med tålmodighet. DOF vil stige og om noen mnd kan vi glede oss over oppturen.
5198
27.02.2018 kl 14:56 2950

Mange som lemper ut aksjer på dette nivået, trodde selgersiden skulle tørke ut ganske raskt med slik omsetning.

Er jo bare slik at noen har tjent seg en hundrelapp så er det omågjøre å selge...drit i om de kan tjene 100 lapper om en dag eller to...

Ingenting å klage på her! Har kjøpt meg inn fra 0.61 til 0.65 og nå består porteføljen min kun av Dof. Har ikke solgt en puck enda og kommer ikke til å selge før om noen år heller. Doffen er god for 3-6 kr i fremtiden og kanskje enda mer. Har dessverre ikke mer til overs å kjøpe for, men om jeg hadde hatt litt ledig kapital ville jeg hamstret på disse nivåene også. Nå er det bare å være tålmodig og se malingen tørke, ståltro på denne flåten har jeg så til de grader!
5198
27.02.2018 kl 17:10 2695

Skremmende mye aksjer å få på dette nivået, vi trenger noen kontrakter for å heve forventningene til inntjening.
b66240
27.02.2018 kl 17:12 2688

Dof har en markedsverdi på 2,2 mrd og en omsetning på 2 mrd i et shitty marked! Forstå det den som kan. Når kommer Klæbo/Nordtug-rykket?
5198
27.02.2018 kl 17:35 2636

Omsetningen i 2017 var på 7,3 mrd. EBITDA for 2018 tipper jeg blir 2,7 mrd så her er det muligheter.
Bare det DOF betalte ned på lån i 2017 tilsvarer over halve markedsverdien.
Redigert 27.02.2018 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
5198
27.02.2018 kl 17:38 2620

Må si jeg lengter litt etter den/de kontraktene nå.
Også på tide de er ferdige med de ekstraordinære nedskrivningen av skipa, markedet er på vei opp så forstår ikke helt dette.
Mulig dette ikke skjer i Q1 2018.

Ja, de ekstraordinære nedsrivningene er jeg ganske så lei av selv. Samtidig ga Q4 oss et lite kursløft og et par gode tegn for fremtiden. Det snur sakte med sikkert nå, vi har ventet lenge og tiden er inne.
Merk mine ord, Dof er i 1kr til sommeren. Vi var der allerede i fjor sommer kun basert på forventninger til fremtiden. Vi fikk oss en god trøkk nå i høst med emisjon og hele pakken. Men at Dof har kjøpt seg ytterligere opp i Dof subsea vil være avgjørende på sikt. Nå er Dof bedre rustet enn noen gang etter krisen, så hvorfor i granskauen skal vi ikke opp å snuse på kronen i år også rundt sommertider? Noe annet hadde vært helt uforståelig.
Redigert 27.02.2018 kl 21:08 Du må logge inn for å svare