Er det dyrt å kjøre egen bil?

snoken
20.05.2019 kl 23:08 615

Blir ufyselig å være bileier i Oslo omegn,blir å svi på pungen framover.
Er vel mange som begynner å få nok nå,og tar pikkpakket med seg og flytter vekk fra Oslo nå.
21.05.2019 kl 00:53 583

Vet ikke, har ikke sett noe regnskap. Det kommer an på hvor mye en kjører. Men sier godnatt, holdt på å sovne.
OZZY
21.05.2019 kl 01:39 561

Ja det er dyrt. Ta heller offentlig.God natt pus

Det er det å ha bilen på verksted som er dyrt, en bom i ny og ne klarer dere.

Hadde dere lagt dere litt tidligere på kvelden, kunne dere heller ha stått litt tidligere opp, og mekka sjøl. Det gjør jeg, har alt byttet både luftmassemåler, O2 føler, og kamaksel i dag, og ennå er klokka bare 06.19.

Jenter ass...
21.05.2019 kl 06:50 471

Herregud for noen sutring hele tiden fra dere bileiere. :-D Hvorfor kjøper dere ikke bare en elbil og nyter fordelene så lenge de varer? Og de varer jo hele tiden lengre enn det som ble sagt opprinnelig, så det er jo sjanse for at ikke alt blir borte over natten. Selv med delvis bomavgift på elbiler i fremtiden så får man ganske mange passeringer for de pengene man sparer på engangsavgift og moms.

"Men elbiler er så kjipe, jeg vil ha en ordentlig bil." Javel, men da er det ikke det å være bileier som blir ufyselig framover. Det er det å ha sære krav til bilen sin som blir ufyselig. ;-)
Mentor
21.05.2019 kl 07:47 430

Jeg var uten bil i 3 år når jeg var mellom 27 og 30 år. På de årene sparte jeg en liten formue lett. Gikk til jobben. Det var knapt bompenger da. De fleste sutrepavene skjønner ikke bæret. Det er bilen selv som er det store stygge pengesluket. Ikke minst verditapet. En bil har to priser. Den dagen den kjøpes og den dagen den selges. De fleste taper hundretusener på bil slik. Det hjelper heller ikke å koste på den tusenvis på verksted.

Mitt råd er å selge tapsluket og bli et nytt fritt menneske helt uten den dumme bilen. Da vinner dere og miljøet (om dere er opptatt av det) så det griner. Da kommer livsgleden tilbake.
pengex
21.05.2019 kl 10:33 342

Bil gir frihet. Buss betyr venting og timing.
Stor bil ,plass til mye dritt. Buss ,plass til ræva di.
God råd kjør bil. Dårlig råd ta buss.
Så enkelt er det. Bom eller ikke.
Jeg kjører... ;-)

Men hvorfor er det så viktig å kjøre rundt med dritt? I gamle dager ble slike som deg kalt møkkakjørere.
Redigert 21.05.2019 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
Mentor
21.05.2019 kl 11:09 320

Nå var vel mitt poeng at man får dårlig råd av bil om 2 personer har samme inntekt, men bare 1 har bil av dem. pengex må være ung eller umoden. Når jeg var mellom 22 og 26 hadde jeg en Chevy Caprice som jeg brukte hver dag. Den var veldig bra fordi den var nesten ny. Den var også meget lett å selge. Fordelen var komfort og driftsikkerhet - ulempen var bensinforbruket og noe dårlige kjøreegenskaper. Den gang bodde jeg midt i Oslo Sentrum, men måtte ha bil pga. nattarbeid. Litt latskap fordi etterhvert forstod jeg man kunne gå til jobb og ta bussen hjem.

Etter å ha solgt bilen sparte jeg alt og kjøpte aksjer i enkelte selskaper. Sparte mange hundre tusen og det er 30 år siden. Hva klarer man ikke nå med noe innsats og uten bil?
Redigert 21.05.2019 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
pengex
21.05.2019 kl 11:19 306

Møkk er bra, blir mat av det.