NAS - Hvorfor budet kommer før mandag:)



Shortbanden har sannsynligvis hatt i oppdrag å kjøre ned kursen 10-20 kr før bud skal gis.
Da har en aktør altså brukt 400 millioner men sparer 1,5 - 3 milliarder på oppkjøpet...

Siden Boeing har fått orden på MAX flyene og siden det har lekket ut i media at noen tenker oppkjøp, vil kursen gå bananas også på mandag.

ergo: hvis de vil dra nytte av jobben shortbanden har gjort, må de legge inn bud i helga.
Hammers
19.05.2019 kl 00:10 5292

Mandag kan alle som tror på TS og hans overskrift kalle seg selv for KRONIDIOTER!

Hilsen Hammers

Ok wallstreet, her er likevel noen uenig med deg.

Jeg forstår i grunn ikke hvorfor budet må komme før mandag? Jeg ser ikke nedgangen som et forhandlingskort på pris, det vil nok uansett være de reelle verdiene som er i fokus når selskapet selges. Men ja dersom NAS ser ut til å gå konkurs, vil det være et pressmiddel, men kan uansett bli en budkamp

Norwegian blir solgt, ingen tvil om det.
Kjos er 73 og er lei av å kjempe i motvind.
Ingen får selskapet billig, det vil konkurentene sørge for.
Nas har tatt over hegemoniet på de transatlantiske rutene til østkysten av USA og plager de store europeiske og amerikanske selskapene hver bidige dag.
Nå begynner operasjonene å gå på skinner.
Max ble faktisk en minor-issue, som nas håndterte mesterlig.
Trafikktallene fremover blir bedre og bedre, og kursen beveger seg nordover.
minsin
19.05.2019 kl 09:47 4668

Sett fra budgivers syn ... så har NAS en verdi på rundt 5 mrd billig for å skaffe seg ei omsetning på 50 mrd.
De får tilgang til flere nye markeder ...skandinavia , argentina , USA ( NY).
Skandinavia er ett lukrativt marked , som andre flyselskap har hatt vanskelig for å komme inn i
Det har aldri vært fare for NAS går konkurs, bare ett rykte som skapet..basert på at selskapet har rederiet har endel gjeld 30-40 mrd + leasing forpliktelser bokført som gjeld.Denne gjelden har de pga de har kjøpt nye fly , og nå en ny flypark ..
Det har vært nevnt flere flyselskap som mulige budgivere..
At det kommer snarlig bud er rett og slett fordi flere flyselskaper tenker å kjøpe NAS...
NAS på sin side satser på å synliggjøre verdiene sine , i form av overskudd - når overskuddet blir synliggjordt er det en helt annen pris vi snakker om...
tar vi med emisjonen så har nas tidligere hatt en verdi på 100-150 kr aksjen , nå er nas plutselig verd 40 kr ...
selv når aksjekursen var på det høyeste var flere selskap interessert i å kjøpe NAS - gjelden til NAS har alltid vært høy og forutsigbar
Mandag ?? tja nei er ikke så sikker på det .. men jeg vil tro mye skjer i Mai/Juni...før Q2 - der mye av synliggjøringen av kapitaliseringen kommer frem
Men no er ryktet igjen plassert i Europa...ikke utenkelig at evt budgivere har litt hast og at snarlig bud er innen rekkevidde...
Ser at det shortes mye - mye av dette tror jeg IAG ligger bak... rett å slett for å sperrre for andre.
Ingen budgivere ønsker konkurrenter på banen
Er ikke overrasket om at short registret viser over 15-20 mill aksjer short inneværende mnd.( minimum 10 pst av selskapets aksjekapital)
Kise/kjos har tidligere lånt ut aksjer til short.... ikke usannsynlig at de har lånt ut igjen..
De vet iallefall mye mere om NAS skjebne enn oss..
Lufthansa og IAG er veldig interessert , jeg tror også outsideren Easy Jet er i god posisjon til å komme med bud..

Redigert 19.05.2019 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Phiin
19.05.2019 kl 11:53 4394

Finansavisen lør 18. mai:

"Budene startet etter sigende på 280 kroner pr. aksje før det siste budet visstnok skulle ligge rundt 320 kroner pr. aksje. Etter emisjonen og trykking av nye aksjer skal daværende kurs på 320 kroner tilsvare en aksjekurs på rundt 130 kroner i dag"
habbiten
19.05.2019 kl 15:03 4096

Det kommer ikke noe bud. Hvorfor skal noen by på noe de vet de kan kjøpe på konkurssalg senere?
canarias
19.05.2019 kl 15:08 3990

Vær sikker på at dette diskuteres på høyt plan i styrerommene, oppkjøp ligger i kortene.
lektor79
19.05.2019 kl 15:28 3930

De som stresser med oppkjøp her inne har ikke tid til å vente eller tror ikke på oppkjøp. Det er psykologien. Ingen vet om det blir oppkjøp. Kun rykter. Å fyre aksjen før oppkjøp, er latterlig. Å presse ned er latterlig. Vi vet Norwegian er på gang nå (altså ikke konkurs!). Vi vet at MAX problemet løser seg. Vi vet at passasjertallet fortsetter å vokse (altså inntjening). Det vi ikke vet er hvor store Norwegian blir etterhvert. Vi vet derimot at selskapet har restrukturert og satser antakelig riktig (Vipps, nye fly, trygge ruter, miljø). Lykke til og kom dere ut kjapt dere som ikke tror på dette. Jeg skal la shorterne få slite i hvert fall! :))))))
mundus
19.05.2019 kl 15:35 3932

Her er det mange som tror de vet noe. Sannheten er at ingen her på forumet vet noe som helst. Time will tell. Men spennende kan det bli.

Game on :) Stor sannsynlighet for en enorm oppgang. Om det blir mandag, tirsdag.. neste uke eller en måned spiller ingen rolle. Frykten er et faktum i shorteleiren, det er sikkert! Venter bare på innslag i alle aviser: ........Bekreter bud!! :) Og i påvente av denne meldingen så er det utelukkende gode triggere og høysessong i vente. Høy oljepris og gode signaler fra opec, bedre inntjening, bedre betalingsfunkjson og ikke minst... IAG bekrefter løsning og innrømmer feil! Hvordan i huleste skal utfallet av alt dette slå negativt ut?? Gjelden er sikret og betalingsevnen stor! Har dere glemt hvem som gikk inn? 120 kr minimum for godkjent bud, men tror på startbud 90 kr. Lykke til alle mann :)

Hvorfor har ikke IAG gått ut å avkreftet ryktene? Og hvorfor er det ingen flyanalytikere som uttaler seg i media ang ryktene og eventuell hvilken pris som er tenkelig, og om det i det hele tatt er sannsynlig. Og hva er egentlig intensjonen fra den spanske avisen med denne artikkelen?

Og hvorfor er det store volum i aksjen, og hvorfor er shorten stor når man vet at det kan komme oppkjøpsrykter, og sannsynlig at Norwegian kan klare seg?

Tenker det er andre aktører enn IAG som er på banen med startbud og IAG som shorter for å holde posisjon. Hva om andre aktører ønsker å legge inn et høyt nok bud som blir godtatt før IAG har muligheten til å komme på banen?

https://www.reuters.com/article/norwegian-air-ma/rpt-update-1-norwegian-air-shares-surge-after-report-of-renewed-takeover-interest-idUSL5N22S4FT

"IAG declined to comment. Norwegian Air was not immediately available for comment. (Reporting by Terje Solsvik and Victoria Klesty in Oslo, Alistair Smout in London and Belen Carreno in Madrid Editing by Gwladys Fouche and Deepa Babington)"

Er ikke så sikkert at NAS lengre ønsker IAG. Maktspillet er i gang og den med størst pengesekk vinner. NAS er blitt brikken som kan sette andre konkurrenter i sjakk matt for de som blir budvinner!

Vokse selv er ikke et alternaiv, en potensiell kjøper må vokse gjennom kjøp dersom Nas holder stand i markedet gjennom rettighetene og eiendelene.

Spot on! Frykten for bud vil slå ut i dagene og ukene som kommer. Jeg ønsker ikke å sitte på sidelinjen og jeg tror ikke shorterene ønsker å sitte i skuddlinjen. For mange positive triggere og perfekt timing for bud nå. De store gutta får styre showet og så får mannen i gata velge for seg selv :) Ingenting vi gjør vil ha et utfall i noen retning og tull å skrive noe annet.
hstray
19.05.2019 kl 16:43 3725

Eller det blir NAS som plukker opp restene av BA om 5-6 år. Hvem gidder å fly med steingamle BA fly til høye priser når de kan fly nye dreamlinere på langdistanse med NAS til halvpris

Tru story mr. hstray. Og godt poeng mr. hobbiten. Dersom Norwegian akkurat klarer seg, er man der man vil være for oppkjøp. Men jeg tror egentlig selskapet selges i deler gjennom konkursbehandling og ikke som en helhet.
minsin
19.05.2019 kl 19:53 3359

dette blir spekulasjon , men trenger ikke være ulogisk av den grunn...
Dersom IAG shorter aksjen med 14-15 mill aksjer , er dette over 10 pst av selskapet.
Reglene for de som låner ut aksjene , har fra sagt seg stemme retten mens aksjene er lånt ut.
For at ett annet selskap skal overta NAS , må det være aksept av minimum 90 pst av aksjonærene.
Når så aksjonærene som har lånt ut aksjene , ikke kan stemme , vil det ikke være mulighet for å overta selskapet da men ikke kan oppnå 90 pst aksept.
Redigert 19.05.2019 kl 19:58 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet av hstray
minsin
19.05.2019 kl 20:14 3276

blir mye spekulasjoner og antakelser når anerkjente aviser skriver at det forventes at NAS bli kjøpt opp..
så får heller tiden vise hvor logisk/rett disse antakelsene og spekulasjonene er..
Uansett så er det økt internasjonal interesse rundt NAS og selskapets skjebne , det er bra !

Mysterio
19.05.2019 kl 20:18 3259

Hur tror folk att kursen går imorgon?
Stella
19.05.2019 kl 20:21 3243

Han følger vel sjødraget i Berlevåg, hvem vet?

Det er essensen i det og ikke ulogisk. Aksjene blir kjøpt tilbake til avtalt pris og stemmeretten tilfaller opprinnelig eier som igjen vil beholde stemmerett ved et bud. Det som blir spennende nå er om det er andre aktører som ønsker en større andel for å være med i kampen. Shorten kan brenne inne og aksjene må kjøpes tilbake over børs ved en mye høyere kurs enn det som var opprinnelig avtale for tilbakekjøp av shorten. Trenger ikke være stort mer innviklet enn det. Ikke umulig at det følger betingelser i shorten som er avtalt. Dette vet man ikke.

Personlig tror jeg på stor stigning fra start og sluttkurs på 46 kr med en etterhandel på 48 kr uten ytterligere nyheter og taushet rundt bud. Mye positivt kom etter børsslutt torsdag.
Ved bekreftelse på bud, gode nyheter fra boing, ytterligerer flysalg, nye ruter, uttalelser fra Kjos vedrørende budaksept, oppdatert analyse, reklame fra vipps og NAS eller økt oljepris så kan man jo spekulerer i hvor kursen stopper :) På sidelinjen så har vi garantisene som en liten joker. ALT ligger til rette for eksplosjon :)
minsin
19.05.2019 kl 20:42 3163

konkurssalg ? hvor har du det fra ? antakelser eller ..?
NAS er i en presset situasjon , men det har vel aldri vært helt på tale med konkurs..milliard gjelden til NAS er i all hovedsak investert i omsett bare enheter
Uansett hva ville skje med rutene til NAS om selskapet gikk konkurs?
Jo de ville blitt delt mellom mange flyselskap , dersom ett selskap snapper opp NAS før en evt konkurs vil de alene snappe opp en omsetning på 50 mrd i året..
En slik omsetning har masse positive stordriftsfordeler... flyplass avgifter , bunkers,kundemasse , logistikk etc etc
kommer litt ann på marginer,gjeld etc men jeg vil anta 50 kr mrd i omsetning , vil kunne bidra potensielt med 2-5 mrd kr netto til selskapet.
I tillegg vil selskapet komme inn i "nye" markeder og kunne utvikle seg derfra..
Så om noen kjøper NAS for 2 mrd euro/ca 140 kr aksjen, vil denne investeringen med letthet kunne forsvares..

Legg heller inn et konkursbud på thomas cook :)
Enormt positive ringvirkninger til fordel for NAS!! :):)

https://e24.no/boers-og-finans/sky-news-kredittkortselskaper-holder-tilbake-betalinger-til-thomas-cook/24624732

Ja.. Det tikker mot eksplosjon.. Svak krone bidrar til mindre gjeld og høyer inntjening. Sterk oljepris bidrar til økt fortjeneste på Hedging. Alt er linet opp!

Hadde ikke gjort noe med bud i morgen tidlig. 2 årslønner økning ved bud 80 kr .

Spørs om NAS har kapasitet til å ta over alle disse pasasjerene som nå rømmer Thomad cook :) Blir nok stivere priser på flyreiser nå!
Hjelpes meg så mange triggere som renner inn.. Må bare nytes!
TomW
19.05.2019 kl 21:15 3073

Det er riktig at økt oljepris gir økt fortjeneste på hedge, men det gir tilsvarende tap på forbruket som kjøpes til spotpris. Nas hedger +- 50% og er et nullspill som kun har som hensikt å gi nas grunnlag for billettprising.

Ja, det er et sterkt fortrinn i en krevende bransje og nødvendig for å holde prisene lave og ta videre markedsandeler. Men det er store summer det er snakk om i fortjeneste på hedgingen. Ikke glem de varslete avgiftene på utslipp i sektoren som ikke vil ramme NAS like hardt som de andre konkurrentene pga den yngste flåten med minst utslipp ;)