Kina - må ikke slippes til på infrastruktur i Norge.


Den har vi råd til å ta hånd om selv.

https://www.youtube.com/watch?v=4_xQ5JisFuo
Her en interessant fersk video om Kina - USA.

Sverige har gjort seg bort med å la MTR slippe til på Arlanda express, med kontrakt til 2046.
Dobbelt så dyrt som Flytoget. Med konsekvens at Arlanda synker. Og svensk næringsliv brytes ned.
Volvo Personvagnar er i realiteten kjøpt av den kinesiske stat. Ikke av en privat kinesisk mann.
Dermed ble Scania svekket, og havnet utenlands.

Norge kan handle med Kina. Men vi må ikke selge en meter kai til dem. Ikke selge noe arealer til dem.
Og ikke la de slippe til på viktig norsk infrastruktur. Den må vi ha kontroll på selv.

Fasthet og tøffhet inngir respekt hos kineseren. Vi er vennlige og åpne, men ikke med på noe vi
ikke kan gå for. Vi skal tjene penger på å være tøffe med kineserne. Og evt. industrispionasje skal vi
ikke ha noe av.

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-aksjen-stiger-paa-spanske-medierykter-om-oppkjoep/24623010

Dette er litt på siden av trådåpningen, men litt relevant allikevel. Etter at staten solgte seg ut av SAS, sitter vi tilbake med NAS.
NAS bør derfor på en måte rubriseres som samferdselsinfrastruktur i Norge. Det er et faktum at NAS' kjernetrafikkgrunnlag
stammer fra Norden og Norge. Og det er liten tvil om at nordiske og norske interesser ivaretar hensynene til nordisk og norsk
samferdselsinfrastruktur bedre enn spanske, tyske eller britiske interesser.

Skal en være litt spekulativ, så er det ikke umulig at f.eks utenlandske interesser i Europa kan gå kineseres ærend.
Kontrollen over eierselskapet av Oslo børs, ser ut til å havne i utlandet. Vi kan ikke bare sitte å se på at interesser
i utlandet plukker ut biter fra Norge. Vi behøver ikke å gi slipp på dette.
NAS bør søkes holdt i norsk eierskap. Alternativt må vi ha et annet norsk flyselskap for å dekke Norge. Utlendinger
driver ikke veldedighet i Norge. De vil bare tjene mest mulig penger.

Skandinavia og Norden bør holde sammen, og søke å styrke Skandinavia og Norden. Ikke la andre plukke ut biter
her uten videre.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Vb5ekr/Kina-ekspert--En-ny-stormakt-som-furter-og-gar-i-vranglas-for-den-minste-ting_-er-det-siste-verden-trenger

Jeg er enig med overskriften på denne artikkelen. Med kineserne bør vi sette bremsene på.
Om vi ikke bremser, turer de bare frem.

Vi bør være kamerat med USA. Og forsiktige med Kina.
I USA fins også ca 3 % med norske røtter.
USA fjernet toll på stål og aluminium mot naboene
Canada og Mexico.

Menneskerettigheter og fravær av demokrati er elementer for oss vis a vis Kina.

https://e24.no/naeringsliv/oppkjoepsfond-kjoeper-et-av-norges-stoerste-fergeselskap/24625062
Håper ikke det er kinesere forkledd som fond som har kjøpt.
Var det derfor den kinesiske delegasjonen var i Stavanger ?

Her må vi følge med. Dette er ikke bagateller. Det er pioner på ELferge og Hydrogenferge.

https://www.dn.no/samferdsel/dsd/yuhong-hermansen/norled/transportselskapet-norled-mener-utenlandske-eiere-trengs-na/2-1-606230

Dette her burde norske interesser kjøpt. Dette er mye mulig et kinesisk kjøp i forkledning.
Den norske stat er opptatt med å kaste regnskogsmilliarder ut av vinduet i Brasil.
Det er den kinesiske stat som i realiteten eier Volvo Personvagnar. (Volvo Lastvagnar fins fortsatt på andre hender enn kinesiske)